Företagsidéer för skidvärlden!

Tja!

Är sjukt sugen på att starta ett företag inom den här scenen. Behöver bara en bra idé. Så tänkte höra vad för någonting ni känner saknas? Vad skulle ni behöva/vilja ha? Eller något som görs idag, men skulle kunna göras mkt bättre? Kan vara allt från en produkt till en tjänst.

Om ni kommer på nått riktigt bra, ska jag se till att realisera det!

Spåna på! Oerhört tacksam för all inspiration jag kan få :)

Senast ändrad:
Monteringsplattor för bindningarna som gör att man enkelt kan ändra mellan duckstand & "vanlig".

En lätt platta med hål för både div, alpin bindningar och devanligare turbindningarna... gärna nått osm inte bygger så mycet på höjden... kan kanske vara svårt.

en trekker som funkar bra och inte går sönder

Hur många procent av företaget bjuder du för en ide du väljer att realisera?

Jag kan ju tillägga att det David nog är ute efter är inte någon jäkla Chalmers/KTH-grej, han vill ha mer affärsidéer... Även om fungerande Trekkers vore fantastiskt!

är verkligen fungerande trekkers fantastiskt? nu finns ju duke som väger lika mkt som en p18 bindning... varför då ha trekkers? med extra höjd i bindningen blir det aldrig stabilt hur man än gör, är ju hur dom siter i bindningen som gör det mesta av instabiliteten...

om jag nu hade haft världens grymmaste idé så hade jag inte berättat om den på freeride kan jag erkänna.. höhö :)

Det går antagligen att göra bättre skidresor för ungdomar än Snowroller idag står för... påstår inte att dom är dåliga på något vis, tvärt om verkar det väl vara en fungerande verksamhet och det går säkert att få det att rulla ännu bättre med smartare marknadsföring.

Jibbresor till Mayrhofen eller Les 2 Alpes, sportlovsveckorna eller varför inte under sommaren, kirra nån billig lya där nere och tryck in de finniga ungdomarna likt sardiner. Kallar du det sen för språkresa kan du ta ut ett par tusenlappar till av föräldrarna, men blir väl kanske ett lite annat klientel.

Raaz sa:
om jag nu hade haft världens grymmaste idé så hade jag inte berättat om den på freeride kan jag erkänna.. höhö :)
Inte jag heller, hehehe...

Senast redigerad av en moderator:
en stav med termosfunktion så chokladen alltid är varm muuuuuuhahaha...
en snökanon som gör mjukt fluffigt puder?

Kan du hitta en lösning på det ständigt återkommande gogglesproblemet med imma på insidan och regn/fukt på utsidan är det bara att casha in! Försök har gjorts under åren lopp med både eluppvärmning och vindrutetorkare, inget har väl fungerat speciellt bra...

/MM

Mountain man det finns väl goggles som inte immar... har för mig mina oakley a-frame aldrig immade, fram till den dan jag kom på den briljanta iden att torka dom på insidan. Efter det imma dom alltid. Eller rättare sagt dom var permanent immiga.

Tror nog det är lättare att knipa marknadsandelar på gogglesmarknaden med fräck design och marknadsföring... I och med att konsumenterna är pantade snorungar som skiter i funktionaliteten, köper dom bara det som är häftigast. Kolla tex på märken som dr zipe och skullcandy. Image är allt.

Till trådskaparn: försök förutse nästa trend bland jibberkidsen. Lyckas du trycka ut en produkt i tidigt skede med smart marknadsföring är du hemma.

Senast ändrad:
sitter å försöker klura ut nåt smart, men kommer inte på nåt...

Jag håller med Felix, billiga jibbresor till nåt skönt ställe :)

FF sa:
Mountain man det finns väl goggles som inte immar... har för mig mina oakley a-frame aldrig immade, fram till den dan jag kom på den briljanta iden att torka dom på insidan. Efter det imma dom alltid. Eller rättare sagt dom var permanent immiga.

Tror nog det är lättare att knipa marknadsandelar på gogglesmarknaden med fräck design och marknadsföring... I och med att konsumenterna är pantade snorungar som skiter i funktionaliteten, köper dom bara det som är häftigast. Kolla tex på märken som dr zipe och skullcandy. Image är allt.

Till trådskaparn: försök förutse nästa trend bland jibberkidsen. Lyckas du trycka ut en produkt i tidigt skede med smart marknadsföring är du hemma.
priset kanske spelar in på dr zipe, det är väl rätt billiga för vad man får.
scullcandy däremot är ju dyra för vad man får.

Marknaden känns väl tämligen mättad avseende "designade" googles ... men det är klart, varje år tänds en ny stjärna och en annan falnar.

Jag har också haft googles jag trott varit immfria fram till den dag jag voltat i lössnön och ja, varm och svettig försökt få ordning på dem igen. Så visst är impregneringen av glasen imponerande, men hållbarheten begränsad. Dvs. de fungerar perfekt ända till du rör glaset ... definitivt utrymme för produktutveckling! Än har ingen vad jag känner till lyckats!

/MM

Den sämsta idén är nog att starta ett gogglesmärke eller ett märke som gör t-shirts och mössor. Som hobbyverksamhet kan det säkert gå runt ett tag, men att få fart på företaget... svårt!

Folk är generellt sett för hårt fokuserade på att lösa stora problem eller att göra revolutioner inom branschen. Jag anser att de bästa idéerna snor man. Kopiera någon annans affärside, men gör en egen twist på den som gör dig unik. Antingen erbjuder du samma grej till ett lägre pris, eller så nischar du dig och erbjuder en unik produkt till ett högre pris.

Tekniska innovationer kräver enormt mycket pengar att få fram. Ska du utveckla ett par nya goggles? En ny trekker? Börja med att plocka fram ett gäng miljoner till R&D...

Tjänster är lättare att starta med. T.ex. skidresor för ungdomar.

Ang imma i skidglasögon:
Alt1: Klura ut vad oakley/andra tillverkare impregnerar insidan av brillorna med, köp en spann med den sörjan och köp 500 små sprayflaskor. (Varför säljer ingen det här medlet? Det funkar ju, det är en produkt som folk desperat vill ha men som inte finns att köpa för pengar)
Alt2: Motortcykelhjälmar har ibland en plastfilm på insidan av glaset som gör att imman "lossnar" omedelbart. Vet inte om man kan lista ut vem som tillverkar den här beläggningen. Man hade kanske kunnat fixa en hel rulle med sån plastfilm... (bara en idé - vet inte om den är applicerbar hursomhelst och framförallt på sfäriska linser)

För jävligt länge sedan hade min morbror ett par stavar med inbyggda snapsflaskor. Långa smala plastflaskor som man kunde plocka ut genom att skruva av handtagen. Jag var klart imponerad! Har för mig att flaskan var mer inne i själva handtaget snarare än i staven eftersom staven är lite väl smal. Tyvärr sabbade han stavarna i liften. Var köpta i Österrike. Har inte sett några sådana sedan dess men det kanske finns någonstans.

du kan ju klubba dig in i lavin branschen, utveckla transivers mm, där händer d ju inte så mycket! en bra idè där går nog bra!

Tillbaka
Topp