Förmåner vi borde ha, som BYBOR!

BataZion

Ny medlem
Först vill jag ta och tacka alla som får den här byn och leva som den gör allt från folk som jobbar inne på Ica till folk som pistar backar och spränger laviner lr bygger cykelbaner tusen tack till er!

Jag har bott nu i Åre i drygt tre år snart och jag har kommit fram till att det skulle behövas göra en hel del för oss bybor som bor här året runt och som på ett eller annat sätt får den här byn och leva.

I den här tråden vill jag att folk som bor här året runt lägger till saker och ting som dom saknar i byn lr känner det här hade gjort saker och ting lite bättre här i Åre. Och om nån har nån lösning till nått som skrivs här så snälla posta det så kanske det kan bli nån lösning nånstans =)

Jag har några saker jag har tänkt på under åren.

Först så vill jag återkomma till det jag har snackat om förut med liftkorten: Är man bybo åre runt här i Åre så borde man kunna få köpa ett helårs lift kort utan problem och man skulle kunna betala en summa varje månad som dras via autogiro varje månad!

Sen så borde komunkortet gälla på alla ställen här i Åre. Det borde väll inte vara så stora förluster om folk som bor här i byn fick betala lika mycket för sin mat som folk gör i resten av sverige.

Och den senaste som jag kom på igår den gäller lift systemet.

Alla som bor här året runt borde få gå in genom skidskole ingångarna på liftarna så länge man släpper förbi alla som har skidskola och snowboardskola så man inte skapar nån kö för dom.
Och hur vet man vilka som är by bor??? Man får skaffa nån pinn lr visa upp sitt platina lift kort varje gång lösningarna är många problemen är få!

Mycket kärlek folket!

Önskemål kan man ju ha. Men att ni Årebor ska behandlas som någon sort av VIP i backen är ju inte riktigt rimligt.
bara för att ni bor i byn betyder väll inte det att ni ska få företräde?
Ska vi i Stockholm kunna kräva en sittplats på tunnelbanan från en icke stockholmare?

Vi stockholmare märker oss med 08 i pannan.

Senast ändrad:
Jag tycker att jag som är turist 2-3 veckor om året skulle få billigare luncher, middagar, fri skidservice, billigare liftkort, gå före i liftkön. Bybor som har förmånen att bo i Åre kan väl subventionera det för mig?

Det är helt sjukt att ni Åre-bor tycker att ni är så speciella. Ni är verkligen inte det. Ni är som oss andra, helt vanliga. Fast ni bor i Åre. Som Svarre sa:
Svarre sa:
Ska vi i Stockholm kunna kräva en sittplats på tunnelbanan från en icke stockholmare?

Ni har ju en icke-obetydlig förmån redan - ni bor bredvid ett skapligt berg. Borde förmånsbeskattas på något sätt ...;)

Nu ska jag inte lägga mig i för mycket men: De som bara är där 2-3 veckor borde väl få mer till förmån än de som bor
där? :lol:

Billigare liftkort för fastboende och fastighetsägare har de ju på andra ställen såsom Hemavan/Tärnaby, det är väl ok.
Men det är väl snaraste alla gäster som möjligör för fastboende att överleva på sådana ställen som Åre som skall behandlas som VIP. Vet ej om du är inflyttad 08 eller ej, själv skidortsfödd och ställer mig gladeligen sist i alla köer med en glad min (vi har ju alla veckor förutom sport- och påsklov systemen för oss själva..)

Hahaha vilket skämt, om du nu efter 3 år i åre inte lärt dig konsten kövallning så får du skylla dig själv.
Sen anser jag att maten på ica i åre inte är så mycket dyrare att det är värt att klaga på. Förövrigt hjälper det inte att skriva på freeride om icas priser, prova att skaffa ica kort eller något istället

Senast ändrad:
Vilket skämt bara rubriken "Förmåner vi borde ha, som BYBOR!" är riktigt pinsam.

• Att du kallar dig bybo efter tre år när folk har bott i Åre i generationer. Det krävs att du är tredje generationen för att vara "äkta" stockholmare. Så dina barns barn är Årebor om man skall göra en jämförelse. Om du inte är Jämtläning ska du nog inte ens göra ett försök att kalla dig Årebo.

• Sedan vill du att specialregler skall upprättas för en "nyinflyttad, jag tror att näringsidkare i Åreby uppskattar turister som kommer och skulle aldrig drömma om att gå före! Det kapital som kommer in dessa högsäsongsveckor är guldvärt för byn.
Årebor har ju byn för sig själva störredelen av året. jag var i Åre vecka fem och det var ju helt tomt. Du kan nog leva med att det under nyår, sport/påsk är tryck i byn för att citera Petter "pengar rullar i som de ska"

Jag har själv besökt Åre regelbundet sedan min ungdom samt bott där i flera år och skulle jag aldrig komma på tanken att kalla mig Årebo.

Jag har noterat att under de senaste åren har fler och fler "nyfinflyttade" börjat claima Åre på ett väldigt aggresivt sätt.

Senast ändrad:
Först vill jag ta och tacka alla som får den här stan (Stockholm) och leva som den gör allt från folk som jobbar inne på MC Donalds till folk som städar Kungsan och bygger hus lr bygger cykelbaner tusen tack till er!

Jag har bott nu i Sthlm i drygt 40 år snart och jag har kommit fram till att det skulle behövas göra en hel del för oss stadsbor som bor här året runt och som på ett eller annat sätt får den här stan och leva.

I den här tråden vill jag att folk som bor här året runt lägger till saker och ting som dom saknar i stan lr känner det här hade gjort saker och ting lite bättre här i Sthlm. Och om nån har nån lösning till nått som skrivs här så snälla posta det så kanske det kan bli nån lösning nånstans =)

Jag har några saker jag har tänkt på under åren.

Först så vill jag återkomma till det jag har snackat om förut med SL-korten: Är man stadsbo åre runt här i Sthlm så borde man kunna få köpa ett helårs SL-kort utan problem och man skulle kunna betala en summa varje månad som dras via autogiro varje månad!

Sen så borde komunkortet gälla på alla ställen här i Sthlm. Det borde väll inte vara så stora förluster om folk som bor här i stan fick betala lika lite för olika tjänster som folk gör i resten av sverige.

Och den senaste som jag kom på igår den gäller nöjesparkerna.

Alla som bor här året runt borde få gå in genom specialle portar till attraktionerna på Gröna Lund så man inte skapar nån kö för dom. Och Junibacken. Och Skansen, och ja alla attraktioner.
För att inte tala om skärgården, där borde bara stockholmsbor få husera, annars blir det för mkt folk över huvudtaget.
Och hur vet man vilka som är stadsbor??? Man får skaffa nån pinn lr visa upp sitt platina nöjeskort varje gång lösningarna är många problemen är få!

Mycket kärlek folket!

Jag önskar mig en mer varierad meny på backrestaurangerna, dvs några olika dagens rätt att välja på och inte samma meny vecka ut och vecka in. Gärna något rabattsystem också typ var 5:e lunch gratis eller så, behöver ej vara enkom förbehållet bybor.

Senast ändrad:
Jag har inget problem med att en del kallar sig bybor fast de är inflyttande men som någon skrev innan, du kommer inte att bli behandlad som en om du inte har 3 generationer i orten och definitivt ska du vara jämte. Det har ingenting med någon sorts hybris att göra, det är precis som i de flesta små byar. Folk känner dig, dina föräldrar och deras föräldrar, vilken gård du är ifrån, vart er mark är osv. Det är bara så tänket är i Jamtland. Men om du är en trevlig och hjälpsam prick så blir du naturligtvis bra behandlad utan stamtavla.

Men nu till de faktiska funderingarna.
Har väl i yngre år tänkt liknande någon gång, då gällde det framförallt krogen med kö och inträde etc)
Men jag kan inte riktigt komma på något som känns fel.

Har du Ica kort så får du rabatt på utvalda varor när du handlar i samma butik. För övrigt så är priserna inte specifika för Ica Åre, det är Ica Supermarket standard priser, det finns vissa varor som inte ingår i Ica´s vanliga sortiment och de kan vara något dyrare. En gång i tiden hade vi bybor ett litet hjärta på Ica kortet, då fick man gå i snabbkassan med hur många varor man än hade. Blev lite överflödigt när självscanningen kom.

Gå förbi liftkön känns ju sådär, vi kan ju välja våra dagar, de som är uppe en vecka och betalar betydligt mer för sina Liftkort ska inte behöva se någon bara glida förbi. Det gör vi ju ändå, fast diskret.

Betala av Liftkort, ja kanske det. Man får väl ta ett lån som med alla andra avbetalningar. Får se om Skistar vill fixa någon sådan finansiering.

Skistar personalen hade tisdagskort på bygget via liftkortet på den tiden jag gick dit. Samma var det för flera företag med både Dippan och Bygget.

Tror jag ska pröva min kära mors metod om jag mot någon förmodan skulle orka mig dit så är det tydligen bara att gå förbi kön och säga "fli på deg, je ska in" till vakten. fungerade för henne, mindre säker för egen del.

//Reine från Pålles

Senast ändrad:
STORPOTATEN sa:
Först vill jag ta och tacka alla som får den här stan (Stockholm) och leva som den gör allt från folk som jobbar inne på MC Donalds till folk som städar Kungsan och bygger hus lr bygger cykelbaner tusen tack till er!

Jag har bott nu i Sthlm i drygt 40 år snart och jag har kommit fram till att det skulle behövas göra en hel del för oss stadsbor som bor här året runt och som på ett eller annat sätt får den här stan och leva.....text....
Det är väl vi Stockholmare som får HELA Sverige och leva??.... ;)

Senast ändrad:
olabola sa:
Det är väl vi Stockholmare som får HELA Sverige och leva??.... ;)
Yo, så måste det ju vara! Jag vet vilken enorm uppoffring det är att bo och jobba i Stockholm. Trångt, svettigt på bussar och tåg. Pissljummet smaklöst kaffe i pappmuggar. Svindyr, trång och lyhörd lägenhet i Gamla Stan. Kaos så snart det faller mer än 3 centimeter snö på ett dygn ... måste kompenseras!

SL-kort gäller som skipass i alla skidbackar i Sverige samt som VIP-kort på alla nöjesställen i hela landet (dvs. gratis inträde, före i kön och gratis drinkar). Stockholms stormarknadspris på alla matvaror i alla butiker (små som stora) i hela landet.

Har man nu inte något SL-kort går det lika bra att visa upp nyckeln till sin Audi Q7, Mercedes GLK eller BMW X6 (är inte den riktigt ful?).

Ja det är väl bara att bestämma så, eller?

That´s all kids!
MM

Mountain_Man sa:
Har man nu inte något SL-kort går det lika bra att visa upp nyckeln till sin Audi Q7, Mercedes GLK eller BMW X6 (är inte den riktigt ful?).
Nåt alldeles jävulusiskt ful också. Men som riktig stekare/seglare/Saltsjöbadenbo/racefarsa på besök i Åre så finns det överhuvudtaget inget alternativ; man kör Q7. Punkt. Slut. End of discussion. Självklara accessoarer är takbox och en rejäl samling vikkäpp på taket. Typ ungefär precis så här:

157045_10150357165785307_840165306_16051340_540438_n.jpg

Varför jag har skippat och svara i tråden är ju för att majoriteten av folket som har svarat i tråden är ju inte ens härifrån lr har bott här lr nånting.
Så då spelar det ju inge roll vad dom säger, för det tillför inget till den diskunion jag ville ha upp.

Dom flesta som har replyat här bor inte här, har varit här nån vecka hit nån vecka dit men endå så har dom massa och säga.
Dessa människor har för lite saker som är intressant i deras egna liv och dom är antagligen för blyga för att stå och gidra med nån som står öga till öga mot dom utan dom är kung på att vara spydiga, giddriga, allmänt besvikna på att deras liv inte ser ut som dom vill och då passar dom på att försöka få nån form av tillfredsställande genom att säga hur dum i huvudet nån är när dom sitter i sin trygghet bakom sin dator skärm.

Men det är helt ok vi alla måste hitta våra egna sätt att få oss själva att må bra på. Synd bara att majoriteten av folket på det här forumet inte har nått bättre sätt att få nån satisfaction.

BataZion sa:
Varför jag har skippat och svara i tråden är ju för att majoriteten av folket som har svarat i tråden är ju inte ens härifrån lr har bott här lr nånting.
Så då spelar det ju inge roll vad dom säger, för det tillför inget till den diskunion jag ville ha upp.

Dom flesta som har replyat här bor inte här, har varit här nån vecka hit nån vecka dit men endå så har dom massa och säga.
Dessa människor har för lite saker som är intressant i deras egna liv och dom är antagligen för blyga för att stå och gidra med nån som står öga till öga mot dom utan dom är kung på att vara spydiga, giddriga, allmänt besvikna på att deras liv inte ser ut som dom vill och då passar dom på att försöka få nån form av tillfredsställande genom att säga hur dum i huvudet nån är när dom sitter i sin trygghet bakom sin dator skärm.

Men det är helt ok vi alla måste hitta våra egna sätt att få oss själva att må bra på. Synd bara att majoriteten av folket på det här forumet inte har nått bättre sätt att få nån satisfaction.
Frågan jag tror många ställer sig är nog, finns du på riktigt?

Vi kanske kan ordna lite SFI åt byborna som inte helt behärskar språket? Och hur hade du tänkt dig med att vi skulle svara på ditt inlägg annat än via datorn? Sätta oss i Q7'an och åka upp till Åre för att prata med dig?

Mina båda inlägg är dock 100 % oseriösa, ähumm, om nu någon uppfattat det på något annat sätt. ;-) Sorry om jag lurat någon. Nej SL-kortet gäller INTE som Skipass! Q7 nyckeln fungerar möjligtvis på Dippan men inte i liften!

/MM

Intressant idé att skilja på locals och andra människor. Vilka fler grupper av människor ska vi sortera ut och hälsa ovälkomna till Åre? Handikappade? Kvinnor? Arbetarklass och undre medelklassmänniskor?

Jag tror man kommer längst på att försöka göra lika för alla och jobba aktivt för att minska skillnader mellan människor, inte öka dem. Åre tillhör oss alla lika mycket, precis som Stockholm, Staffanstorp, Byxelkrok och Bastuträsk.

Om du frågar mig nojlas så tycker jag redan att möjligtvis Arbetarklass särbehandlas men undre medelklass sollas ju bort totalt här i Åre men nu handlar inte diskunionen om det utan den handlar om att vi som bor här borde kunna få köpa ett helårs lift kort utan problem. Och det borde definitivt inte vara några problem för skistar att fixa en lösning så man kan betala det likfortet i månaden på nått sätt. Det är en förmån man borde kunna få som bybo och jag tror inte det skulle vara så svårt och fixa.
Lätt för er och säga att det inte är så dyrare leva här uppe när ni har Lidel, netto och öob runt hörnet.
Jag har fyra jobb här uppe i Åre så folk kan komma hit och äta god mat få roliga upplevelser lr bo på nått soft hottell. Jag är en liten myra i den här stacken som får den här byn och leva året runt. Ska det verkligen va så mycket begärt att få det att flyta lite bättre?

BataZion sa:
Jag har fyra jobb här uppe i Åre så folk kan komma hit och äta god mat få roliga upplevelser lr bo på nått soft hottell. Jag är en liten myra i den här stacken som får den här byn och leva året runt. Ska det verkligen va så mycket begärt att få det att flyta lite bättre?
Det är ju tack vare oss som kommer på besök att du ens har ETT jobb. Du bor i Sveriges bästa(?) skidort. Sluta lipa och "lev livet", som du själv säger på din blogg.

Håller med föregående talare. Hade det inte varit för alla turister och skidentusiaster så hade inte Åre funnits överhuvudtaget. Sen om vi ska fortsätta den här "diskunionen" så kanske du kan förklara vad du menar med likfortet? Bårhus eller?

fisksson sa:
Håller med föregående talare. Hade det inte varit för alla turister och skidentusiaster så hade inte Åre funnits överhuvudtaget. Sen om vi ska fortsätta den här "diskunionen" så kanske du kan förklara vad du menar med likfortet? Bårhus eller?
+1

BataZion sa:
Om du frågar mig nojlas så tycker jag redan att möjligtvis Arbetarklass särbehandlas men undre medelklass sollas ju bort totalt här i Åre men nu handlar inte diskunionen om det utan den handlar om att vi som bor här borde kunna få köpa ett helårs lift kort utan problem. Och det borde definitivt inte vara några problem för skistar att fixa en lösning så man kan betala det likfortet i månaden på nått sätt. Det är en förmån man borde kunna få som bybo och jag tror inte det skulle vara så svårt och fixa.
Lätt för er och säga att det inte är så dyrare leva här uppe när ni har Lidel, netto och öob runt hörnet.
Jag hade mer pengar över att leva på under båda mina säsonger i åre än när jag jobbade på industri i falköping . Ica i åre är fan inte alls dyrt, det som är dyrt är pizzan men det har du ju bra pris på ;)

Ett tips om du vill betala ditt liftkort i månaden är att gör det redan NU, lägg undan 400-500 i månaden så har du betalat lite varje månad till ett sparkonto och sen betalar du med dom pengarna.

Du är en myra i vilken stack du bestämmer dig för att bosätta dig i. Med dessa inställningarna kommer du inte avancera upp i stacken heller :P

BataZion sa:
Liftkortet är väl inte så mycket att gnälla över som bybo, som skriven i kommunen får du ca 20% rabatt på säsongskort. Det som är mest hutlöst i Åre är lunchpriserna. Om du är i pizzabranchen så kanske du kan påverka din arbetsgivare så man kan köpa pizza med likadan rabatt , dvs var 5:e gratis

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp