Förmåner vi borde ha, som BYBOR!

BataZion sa:
Om du frågar mig nojlas så tycker jag redan att möjligtvis Arbetarklass särbehandlas men undre medelklass sollas ju bort totalt här i Åre men nu handlar inte diskunionen om det utan den handlar om att vi som bor här borde kunna få köpa ett helårs lift kort utan problem. Och det borde definitivt inte vara några problem för skistar att fixa en lösning så man kan betala det likfortet i månaden på nått sätt. Det är en förmån man borde kunna få som bybo och jag tror inte det skulle vara så svårt och fixa.
Lätt för er och säga att det inte är så dyrare leva här uppe när ni har Lidel, netto och öob runt hörnet.
Jag har fyra jobb här uppe i Åre så folk kan komma hit och äta god mat få roliga upplevelser lr bo på nått soft hottell. Jag är en liten myra i den här stacken som får den här byn och leva året runt. Ska det verkligen va så mycket begärt att få det att flyta lite bättre?
men på riktigt nu.. årskort borde iofs gå att fixa osv. Men att ni inte ska behöva stå i kö är ju bara helt efterblivet.
Och jag antar att du redan visste att det kan vara lite dyrare i åre än i t ex sthlm innan du flyttade dit.. Så, riktigt pinsamt! om du frågar mig.

FAN, slut på popcorn! Måste bara springa ner till affären och köpa mer, ingen skriver nånting på fem minuter, okej? :)

BataZion sa:
Jag har fyra jobb här uppe i Åre så folk kan komma hit och äta god mat få roliga upplevelser lr bo på nått soft hottell. Jag är en liten myra i den här stacken som får den här byn och leva året runt. Ska det verkligen va så mycket begärt att få det att flyta lite bättre?
Strunta i vad de andra säger. Jag tycker det är fantastiskt fint av dig att ha skaffat fyra jobb, bara för att vi övriga världsmedborgare skall kunna roa oss kungligt när vi besöker Åre. Det mina damer och herrar, är höjden av generositet, vilket får mina ögon att tåras av tacksamhet.

Jag tackar och bockar för det. Och naturligtvis även för denna tråd som är fantastiskt skoj..

Jag kan tyvärr inte bestämma mig för om tråden är fantastiskt underhållande eller rejält skrämmande. Nojlas var inne på det men det går att dra resonemanget lite längre också. Att bunta ihop folk i grupper och behandla dem olika utifrån local och inte ser jag inte som så annorlunda än valfri VAM, SD eller liknande grupp...

Sen kan vi ju börja diskutera vilka som betalar vilka så kan vi sen se ifall inte locals snarare borde få utegångsförbud under sportlovsveckorna. Det räcker ju inte med att Åre lever på turisterna rakt av, de har lägre elpriser eftersom de ligger i en annan elpris-zon, om jag inte minns helt fel så får man anställningsstöd för att det handlar om avfolkningsbygd och det finns med 99% säkerhet ett antal andra program som omfördelar våra skattepengar till norra Jämtland...

du har bott där i tre år och du kallar dig själv för bybo? det är skrattretande!! och att du kommer och whinar om att få en massa förmåner? det känns som att du hela tiden vill visa upp att du bor i åre (när man läser igenom dina trådar) vad är grejen?

Förstår inte grejen...
Sitter i seriösa samtal med min fru omm att lämna ett grådassigt Göteborg och flytta med hela familjen till Åre.

Du vill ha förmåner, jag tycker att det hade varit en förmån att få bo i Åre....

Jag har två jobb här i Åre men det är för att underhålla mitt behov av mer prylar än jag har i årslön. Och visst, att köpa ett hus i Åre är fan inte billigt (om du ens lyckas köpa något på grund av hetsen), det är skitdyrt att gå ut och käka eller dricka bira, bensinen är dyrast i Sverige (eller det är iofs OKQ8 i Järpen) och jag hade väldigt lätt att hålla mig för skratt när elräkningen snurrade upp mot 4000:- i månaden förra vintern trots billigare elpriser i Norrland. Men ändå, det är ett medvetet val jag/vi har gjort för att vi vill ha skidåkning och cykling som vardagsliv. Det är ingen större skillnad mot stora skidorter utomlands som inte enbart är renodlade turistmaskiner. Så sluta gnäll för faen och uppskatta det du har runt knuten.

Men egentligen är det inte så svårt, precis som i alla samhällen går det att hitta en gräddfil. Var en skön snubbe och rör dig i samfundet och du kommer att få dina rabatter och fördelar. Liftkortet får man redan rabatt på om man är skriven i byn, ännu mer rabatt om man haft säsongskort året innan. Nej, du kommer inte att få procent på mataffären men skaffa ICA-kort så blir det lite bättre när du får en rabattkupong på Gorby's i brevlådan. Var en bra och trevlig, återkommande, kund och köp dina skidprylar och kläder på typ Skidsport istället för Sport Conrad så kan det mycket väl hända att du får lite rabatt i framtiden. Samma med baren, tror du Tobbe och Snickargubben betalar fullpris för sina Norrlands varje kväll? Vill du (hur man nu ens kan vilja det) gå på Bygget så se till att snacka skit med vakterna när dom är på gymmet så ska du nog se att du får smita före i kön med tiden. Gå med i cykelklubben, ridklubben, slalomklubben eller whatever och du får rabatt via medlemskortet på en jäkla massa butiker och andra ställen. Bete dig som en skön snubbe och i slutändan kommer det att komma tillbaka till dig, det är inte så jävla svårt.

Det är väl som vanligt locals som förtjänar det har redan förmåner som Glisseur skriver ovan, känner du rätt personer, är med i de rätta kretsarna, jobbar tålmodigt som frivillig när Åre behöver dig på arrangemang, är en föreniningsmänniska där du ställer upp om föreningen behöver hjälp och har ett jävlar anamma och en stolthet över hembyn så får man fördelar.

Men är man nyinflyttad och gnäller över att det inte finns nå förmåner för de som bor i byn så ligger man nog inte lika bra till...

När jag flyttar till Gällivare i Juni ska jag fanimej gå till Dundret, Ica å den enda (då öppna) krogen i stan å kräva att jag ska ha billigare av allt. För jag bor där. Därmed basta. :)

Senast ändrad:
"Do good things, and good things happen to you. Do bad things and it'll come back to haunt you." - Carson Daly

Senast ändrad:
borde väl inte vara omöjligt att fixa något slags säsongskort som folk kan betala för. det har vi här i Val d´isere, vi betalar 50 euro för ett slags säsongarkort, och med de får man 10-20% billigare på mat, kläder öl etc.
borde väl gå att fixa de i sverige oxå.

Eftersom trådskaparen klagar på liftkortspriserna (vinter+sommar) så utgår jag från att den inte utnyttjar kommunkortet. Det borde ju innebära att du inte är skriven i Åre utan förmodligen utnyttjar sjukvård och plogade gator utan att ge något tillbaka. Sen när deklarationen kommer kan du ju alltid göra lite avdrag och vips har du ersättning för mat och liftkort...

Folk har hakat upp sig på att jag ville gå före i kön känns det som, jag kan edita och styrka det helt det va nått jag kastade in för att det va 30 minuters kö på varje lift i hela byn under en dag så jag skrev det efter en lång och irriterande dag. Men folk som bor här uppe gör det endån dom går före i kön. Ingmar ffs du säger ju själv att du bara står i kö om du har sällskap!

Jag gnällde inte på liftkorts priset utan att man inte kan köpa ett helårs liftkort istället för att behöva köpa ett på sommaren och ett på vintern. Borde ju inte vara så svårt att fixa ett helårs liftkort och den enda anledningen till att skistar inte har ett helårs kort är för att dom vet att dom tjänar mer pengar på att ha det som dom har nu men det är inte smidigast för oss by bor.
Jag har varit skriven i byn sen slutet på 2009 så jag har mitt by kort och jag använder den varje år men jag gnäller inte på priset utan att man inte kan köpa ett helårs liftkort, och om man har en familj så blir det rätt dyrt endån även om man är skriven här. Men bykortet borde gälla i alla butiker i hela byn typ iaf i majoriteten det är det tråden skulle kanske hetat igenkligen bykortet borde gälla i hela byn =)

Och det här med att jag inte kan kalla mig bybo villket total BS. Då borde det ju vara så att om man är tjock själv men inte haft tjocka föräldrar och morföräldrar i tre generationer bak så får man inte kalla sig för tjockis >_<

Bor du i en by så blir du bybo. Har du ett svenskt medborgarskap är man svensk. Har du svart hår är du svartskalle även om dina föräldrar och deras föräldrar har bott i landet i över tre generationer.

Jag är redan en good dude i byn, majoriteten av folket här om kring vet vem jag är och jag tror inte många har mycket ont och säga om mig, Jag är så skön tydligen så jag har blivigt vald till att sitta i styrelsen i en av klubbarna här i byn. Do good things???? Hur många av er hjälper dom här gamla tanterna med deras sparkar över snöhögarna lr hjälper dom hem med deras kasse från konsum?? när ni har gjort det i er by stad etc kom back och snacka do good things. Hur många av er jobbar gratis med att filma in material sen kollar igenom det redigerar det lägger upp det på youtube och sen blogga om det så folk från hela Sverige kan se att denna vackra by lever året runt och det får jag faan inte en krona för så do good things vill jag ha en definition av snälla!

Och så vill jag lägga till att jag sluttade jobba på den där skabbiga pizzerian för ett år sen det är bara jag som har känt att det är orelvant att upptadera min profil här på SR

Lite rolig är denna tråden allt.

Vad som dock inte är så roligt utan snarare lite obehagligt är den lokalrasism vissa i tråden gett uttryck för t.ex. Black Diamond och Reine. Nojas kritiserade det lite och Pillard med, men jag skulle vilja dra det ändå längre. Att göra skillnad på folk och folk.

Varför skulle man göra skillnad på folk som bott i Åre i 3 år eller 3 generationer (hur fan nu det går till?!)? Är man skriven i en ort är man bybo så enkelt är det ju. Varför det sedan skulle hjälpa om man var Jämte någon annan stans ifrån hurtillvida man "lättare" kunde bli "riktig Årebo" är en obegriplig fråga för mig. Men det tar ju lokalrasismen till regionalrasism. Nästa steg i logiken är att folk som varit svenska medborgare i 3 år inte är "riktiga svenskar". Usch va läskigt detta lät nu! fast det är samma resonemang. Nog måste ni väl ha plats för en lite mer heterogen befolkningsstruktur i Åre än enbart folk som bott där i 3 generationer.

Tänk om tillflyktsorterna, storstäderna skulle ha samma lokalpatriotiska slutenhet i sitt tänk. Då skulle det inte genereras lika mycket pengar till glesbygdsstöd till de innavlade banjospelare som stannat kvar när deras kvinnofolk flyttat till storstan.

Och nej det där sista menar jag egentligen inte, ville bara prova att vara lika obehagligt inskränkt som vissa i denna tråd verkar vara.

Så länge folk är skötsamma, välvilliga, trevliga och kan/vill bidra med något är det väl fan bara att välkomna dem med öppna armar in i lokalsamhället och behandla dem som sin bror/syster.

vänligen

/W

Hade en polare som i slutet på 80-talet försökte att styra upp en localkö utanför Bygget.Det gick inte så bra,utan slutade med att han fick äta genom sugrör i 2 månader,men iden var nog inte så dum........

@FlyingW

- Och vem hör du till ?

Tror inte folket i byarna runt om i Sverige skulle definiera det som lokalrasism, snarare lokalpatriotism. Är en djupt rotad kultur du finner i mindre samhällen och byar runt om i Sverige (Norden, Eurpoa, Världen). Och egentligen inte alls märkligt att man ser utomstående som ett hot mot sina lokala traditioner och värden och definitivt inget nytt.

Naturligtvis är folk mer rörliga idag än för 50 eller 100 år sedan och nyare snabbare kommunikationsvägar förändrar detta snabbt, men jag tycker ändå man ska möta denna kultur med stor ödmjukhet och inse att man måste förtjäna respekt. Inget man kan ställa krav på! (Men det är väl det sistnämnda som någonstans är sammanfattningen av resonemanget ...)

/MM

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
@FlyingW

- Och vem hör du till ?

Tror inte folket i byarna runt om i Sverige skulle definiera det som lokalrasism, snarare lokalpatriotism. Är en djupt rotad kultur du finner i mindre samhällen och byar runt om i Sverige (Norden, Eurpoa, Världen). Och egentligen inte alls märkligt att man ser utomstående som ett hot mot sina lokala traditioner och värden och definitivt inget nytt.

Naturligtvis är folk mer rörliga idag än för 50 eller 100 år sedan och nyare snabbare kommunikationsvägar förändrar detta snabbt, men jag tycker ändå man ska möta denna kultur med stor ödmjukhet och inse att man måste förtjäna respekt. Inget man kan ställa krav på! (Men det är väl det sistnämnda som någonstans är sammanfattningen av resonemanget ...)

/MM
Vad spelar det för roll vad jag tillhör?

Kan väl bjuda på att jag nu bor i en normalstor svensk stad.

Nej de skulle själva definitivt inte definiera det som lokalrasism, det gör ju bara det hela läskigare. Lokalpatriotism eller -rasism är snarlika fenomen även om det förre är den inåtriktade rörlesen och den senare den utåtriktade. Det är dock samma två sidor av samma mynt. Det är möjligt att det är så i många småsamhällen i världen, men jag vet samtidigt en hel del små samhällen (i synnerhet i nybyggarstater som Canada, NZ) där det är en helt annan öppenhet och ett betydligt humanare tänk.

Jag har inga problem att respektera en lokalkultur så länge den respekterar det övriga samhället och invånarna i stort. Att man inte skulle kunna bli en riktig bybo på en (1) livstid utan att det krävs blodsband för detta, tyder dock på att man inte riktigt har den öppenhet som krävs för att uppfylla den respekten. Visst, i Nordkorea är man mindre värd om man har förföräldrar som ägt mark, för att jämföra med övriga världen. Förhoppningsvis är vi lite mer upplysta än så i Sverige och dömer inte folk efter deras blod utan ifrån vilka de är (på de flesta ställen).

- Vem hör du till?

Är en fråga man kan få från den äldre generationen som är van att hänföra människor till de lokala släkterna och gårdarna. Dessbättre ett "problem" som inom kort löser sig med en viss automatik.

Jag säger inte att jag tycker det här beteendet är bra, men det förenklar att förstå och acceptera. Har överhuvudtaget inget med rasism att göra, möjligtvis främlingsfientlighet eller snarare en rädsla för främlingar.

That´s all kids!
MM

FlyingW sa:
Mountain_Man sa:
@FlyingW

- Och vem hör du till ?

/MM
Vad spelar det för roll vad jag tillhör?

Kan väl bjuda på att jag nu bor i en normalstor svensk stad.

Nej de skulle själva definitivt inte definiera det som lokalrasism, det gör ju bara det hela läskigare. Lokalpatriotism eller -rasism är snarlika fenomen även om det förre är den inåtriktade rörlesen och den senare den utåtriktade. Det är dock samma två sidor av samma mynt. Det är möjligt att det är så i många småsamhällen i världen, men jag vet samtidigt en hel del små samhällen (i synnerhet i nybyggarstater som Canada, NZ) där det är en helt annan öppenhet och ett betydligt humanare tänk.

Jag har inga problem att respektera en lokalkultur så länge den respekterar det övriga samhället och invånarna i stort. Att man inte skulle kunna bli en riktig bybo på en (1) livstid utan att det krävs blodsband för detta, tyder dock på att man inte riktigt har den öppenhet som krävs för att uppfylla den respekten. Visst, i Nordkorea är man mindre värd om man har förföräldrar som ägt mark, för att jämföra med övriga världen. Förhoppningsvis är vi lite mer upplysta än så i Sverige och dömer inte folk efter deras blod utan ifrån vilka de är (på de flesta ställen).
Och vad var det jag sa menar du?
Jag sa bara att tänket går så, Jag gör det inte men flera i bygden har det tänket, men med det inte sagt att de inte accepterar dig. Jag var också väldigt tydlig tyckte jag med att om du är en trevlig prick så kommer du att bli behandlad väl. Som någon vis man skrev "do good things"

Sedan vill jag peka ut att det är en oerhört stor skillnad på patriotism och rasism, tycker inte du det?
Patriot - Fosterlandskärlek
Rasism - Åskådning som hävdar att olika människoraser har olika värde

Mel Gibson i "Rasisten" Nja...

Patriotism och rasism kan möjligvis anses skilda åt i teorin. I praktiken leder dock alltid en inåtriktad patriotism till en utåtgående rasism. Stärker man gruppen inåt gör man den samtidigt mer svårtolererad mot det okända. En klassisk och paradoxal trade off.

Kan man hålla patriotism på en nivå som gör att det inte har något med människor att göra, skulle man kanske kunna ha patriotism utan rasism, men så fort man börjar göra skillnad på människor och människor pga härkomst är det ju per definition rasism. Alltså, man kan vifta och vara stolt över sin flagga, men när man börjar sätta upp krav som att man inte får vifta med flaggan om man inte har en far och en farfar som viftat med flaggan tidigare, har man gått från patriotism till rasism.

Aja, antar vi e OT nu.

Vill också påpeka att jag inte vet om de som tog upp denna olustiga lokalpatriotism/-rasism själva hyser dessa åsikter eller om de bara framför sin bild av hur det är i ett sådant här samhälle.

FlyingW sa:

Vad som dock inte är så roligt utan snarare lite obehagligt är den lokalrasism vissa i tråden gett uttryck för t.ex. Black Diamond och Reine. Nojas kritiserade det lite och Pillard med, men jag skulle vilja dra det ändå längre. Att göra skillnad på folk och folk.

Varför skulle man göra skillnad på folk som bott i Åre i 3 år eller 3 generationer (hur fan nu det går till?!)? Är man skriven i en ort är man bybo så enkelt är det ju. Varför det sedan skulle hjälpa om man var Jämte någon annan stans ifrån hurtillvida man "lättare" kunde bli "riktig Årebo" är en obegriplig fråga för mig. Men det tar ju lokalrasismen till regionalrasism. Nästa steg i logiken är att folk som varit svenska medborgare i 3 år inte är "riktiga svenskar". Usch va läskigt detta lät nu! fast det är samma resonemang. Nog måste ni väl ha plats för en lite mer heterogen befolkningsstruktur i Åre än enbart folk som bott där i 3 generationer.

Tänk om tillflyktsorterna, storstäderna skulle ha samma lokalpatriotiska slutenhet i sitt tänk. Då skulle det inte genereras lika mycket pengar till glesbygdsstöd till de innavlade banjospelare som stannat kvar när deras kvinnofolk flyttat till storstan.

Och nej det där sista menar jag egentligen inte, ville bara prova att vara lika obehagligt inskränkt som vissa i denna tråd verkar vara.

Så länge folk är skötsamma, välvilliga, trevliga och kan/vill bidra med något är det väl fan bara att välkomna dem med öppna armar in i lokalsamhället och behandla dem som sin bror/syster.

vänligen

/W
Sakta i backarna nu tar vi det lite piano! Vad är lokalrasism inget jag känner till iaf sedan anklagar du folk i tråden. Ja tror du har läst in lite förmycket i det jag skirvit när du tycker det är obehaglit. Du väljer dessutom att ta det längre och placera folk i tråden till ett fack som det här inte alls handlar om.

Jag har beskrivit ett fenomen som uppstår i olika samhällen, små byar så väl som i städer. Jag har beskrivt Åre (mindre ort) men inte sagt att jag håller med.

Jag tycker du har fått ett par bra svar på ditt tokiga inägg så jag nöjer mig så.

Black-Diamond:

Läste du inte klart tråden innan du kommenterade nu? Läs i så fall mitt sista inlägg innan detta.

Den första punkten i ditt första inlägg i denna tråd andas utan tvekan någon form av inskränkt lokalrasism/-patriotism. Att man skulle behövt ha tre generationer innan sig för att kunna kalla sig "Årebo" är lika löjligt som att man skulle ha samma krav för att få kalla sig "svensk". Detta är att inte behandla individen för dennes egna handlingar utan för dess ursprung, alltså rasism.

Black-Daimond sa:
FlyingW sa:

vänligen

/W
Sakta i backarna nu tar vi det lite piano! Vad är lokalrasism inget jag känner till iaf sedan anklagar du folk i tråden. Ja tror du har läst in lite förmycket i det jag skirvit när du tycker det är obehaglit. Du väljer dessutom att ta det längre och placera folk i tråden till ett fack som det här inte alls handlar om.

Jag har beskrivit ett fenomen som uppstår i olika samhällen, små byar så väl som i städer. Jag har beskrivt Åre (mindre ort) men inte sagt att jag håller med.

Jag tycker du har fått ett par bra svar på ditt tokiga inägg så jag nöjer mig så.
+1 Leve Republiken Jämtland!

FlyingW sa:

vänligen

/W
Ja jag läste ditt inlägg men valde att inte kommentera det men tvingas gör det nu. Det du skriver är ologisk, ej sammanhängande, naivt och dåligt uppbyggt. Det är precis som att du sitter och gissar hur du tycker det ska vara (fantasier).

Jag och några till har beskrivit hur vi uppfattar att det är. Citera inte folk om du inte förstår vad de skriver eller be om ett förtydligande isällett för att gå på. Du hade kunnat fråga de fyra personer du nu valt att hänga ut, att du sedan säkara upp allt i en mening på slutet går ju inte.

De mest inskränkta pesonerna är de som inte ser eller förstår porblemet vilket gör att de aldrig kan vara med och påverka saker till en förändring/förbättring. Självklart är det inte bara ett pass som avgör hur du känner dig eller blir uppfattad. Svd har gjort en artikeserie om detta nu i vår, inflyttade till Stockholm kände sig inte som Stocholmare inte ens efter 20 år. Forskning påvisar sammma tendenser dvs. det tar mykcet lång tid att komma in i ett sammanhang.

Det där med tre generationer gäller just Stockholm men skulle likväl kunna vara Åre eller en stadsdel typ Södermalm. Dagens moderna människor kommer säkert att fästa mindre vikt vid detta men det blir problematiskt när man dyker upp som gubben i lådan i ett sammanhang som man inte har täckning för.

Jag köper att du inte har kunskaper inom ett visst ämne men då får du flyga under radaren med låg profil.

Ditt sista stycke är däremot sjukt obehagligt och används flitigt av mörkerets män i sammhälle, det är en klar retorik som andas stöveltramp i takt.

Senast ändrad:
BataZion sa:
Först så vill jag återkomma till det jag har snackat om förut med liftkorten: Är man bybo åre runt här i Åre så borde man kunna få köpa ett helårs lift kort utan problem och man skulle kunna betala en summa varje månad som dras via autogiro varje månad!
Jag tycker att man ska ha tillräckligt mycket pengar undansparat för att kunna ta en sån utgift, annars borde man verkligen se över sin ekonomi. 4500sek verkar det kosta, det är ju för fanken mat för två månader, svälter du ihjäl om du tappar inkomsten i en månad eller två?

Black-Daimond sa:
FlyingW sa:

vänligen

/W
Ja jag läste ditt inlägg men valde att inte kommentera det men tvingas gör det nu. Det du skriver är ologisk, ej sammanhängande, naivt och dåligt uppbyggt. Det är precis som att du sitter och gissar hur du tycker det ska vara (fantasier).

Jag och några till har beskrivit hur vi uppfattar att det är. Citera inte folk om du inte förstår vad de skriver eller be om ett förtydligande isällett för att gå på. Du hade kunnat fråga de fyra personer du nu valt att hänga ut, att du sedan säkara upp allt i en mening på slutet går ju inte.

De mest inskränkta peronerna är de som inte ser eller förstår porblemet vilket gör att de alrdig kan vara med och påverka saker till en förändring. Självklart är det inte bara ett pass som avgör hur du känner dig eller blir uppfattad. Svd har gjort en artikeserie om detta nu i vår, inflyttade till Stockholm kände sig inte som Stocholmare inte ens efter 20 år. Forskning påvisar sammma tendenser dvs. det tar mykcet lång tid att komma in i ett sammanhang.

Det där med tre generationer gäller just Stockholm men skulle likväl kunna vara Åre eller en stadsdel typ Södermalm. Dagens moderna människor kommer säkert att fästa mindre vikt vid detta men det blir problematiskt när man dyker upp som gubben i lådan i ett sammanhang som man inte har täckning för.

Jag köper att du inte har kunskaper inom ett visst ämne men då får du flyga under radaren med låg profil.

Ditt sista stycke är däremot sjukt obhegligt och används flitigt av mörkerets män i sammhälle, det är en klar retorik som andas stövelltramp i takt.
1) Jag har inte hängt ut någon. Jag har påpekat att ni belyser ett obehagligt fenomen. Om ni själva tycker att det är rimligt, eftersträvnadsvärt osv. har jag givetvis ingen aning om. (Denna punkt har jag redan påpekat i tråden, men det verkar ha gått B-D förbi.)

2) Du klagar på att det jag säger är dåligt underbyggt samtidigt som du själv endast ägnar sig åt att gå till osakliga personangrepp. Detta är vanligt när man inte har något vettigt att stödja sig på (förutom en SvD artikel gällande Stockholm). Dina personangrepp är dessutom bland de minst kreativa och minst fantasilösa jag någonsin blivit utsatt för. Jag antar ändå att du tycker väldigt gott om dig själv och är van att sätta dig över andra människor, att döma av dina personangrepp.

Själv hävdar jag mig inte vara någon expert på området, men jag har ändå läst en del högskolepoäng relaterade till ämnet (identiteter, regionalism, kulturhistoria...) För att inte framstå som någon insnöad akademiker kan jag väl också påpeka att jag även har bott på både mindre och större orter under många års tid.

Självklart är det inte detsamma vad som står i passet och om man (och omgivningen) ser en som svensk. Detta har jag aldrig påstått. Två saker som du verkar blanda ihop är hur den inflyttade ser på sin identitet och hur folket i samhället dit han flyttat ser på dennes identitet. Hur fort den enskilde blir en "del av" samhället är i väldigt hög grad beroende på hur samhället ser på den "nye". Därför är samhällets (allmänhetens) synsätt väldigt viktigt. Det är också just denna del som denna diskussion handlar om. Inte i första hand om den enskildes identitet (, mer än indirekt). Att samhällets syn på någon ny inte skulle kunna vara inkluderande förrän efter 3 generationer tycker jag låter helt absurt. Stockholm som du tar upp är antagligen ett dåligt exempel. Själv har jag mest erfaranhet av Göteborg som ett större samhälle och där känner jag mängder med folk som anser sig, och blir ansedda som göteborgare efter kanske en 5-8 år. Detta kan ha att göra med att vissa samhällen, både stora och små, är mer vana av att ta emot nya invånare. Det visar dock att några 3 generationer inte är nödvändigt för inkludering utan snarare visar på en frånstötningsmekanism i vissa lokalsamhällen.

Blir intressant att se om du kan kontra med ett inlägg utan karraktärs- och personangrepp som verkar vara din paradgren. Jag inser ju dock att du antagligen inte nedlåter dig att diskutera vidare om du inte får höja upp dig själv med hjälp av sådana angrepp.

P.S. Kan väl tillägga att jag också tycker Jämtland är väldigt vackert och att de jämtar jag träffar varit väldigt trevliga och välkomnande människor (om någon inbillat sig att denna diskussion skulle vara ett angrepp på någon speciell by). Just pga detta förvånar mig de tankar som kommit fram här.

Hade nästan glömt bort den här tråden... Men var på genomresa i veckan och fick tag på senaste numret av MagasinÅre. Jämförelsen mellan vanliga Årebor, riktiga Årebor och äkta Årebor är fantastisk och fick mig genast att tänka på denotroligt underhållande lokalpatriotism-tråden här. Någon mer än jag som har läst? :)

JKampe sa:
Hade nästan glömt bort den här tråden... Men var på genomresa i veckan och fick tag på senaste numret av MagasinÅre. Jämförelsen mellan vanliga Årebor, riktiga Årebor och äkta Årebor är fantastisk och fick mig genast att tänka på denotroligt underhållande lokalpatriotism-tråden här. Någon mer än jag som har läst? :)
Plockade upp senaste exet i lördags och kan inte annat än att hålla med. Första tanken var den här tråden. Hur folk hänger upp sig på bybo.
I varje liten stad finns det "by bor" och "bybor" Det är en gräns som finns i samhället. Varför kallar vi Årebor för norrlänningar och stockholm för fjollträsk. Jo för det är där många hör till. Jag skulle inte påstå mig vara en "Årebo" bara för att jag flyttar dit, jag skulle bo i åre och gå under titeln "åre bo" men jag skulle inte vara en "årebo"

Som att kalla sig själv Samisk bara för att man flyttat norr om uppsala...

Kaos Kaos Kaos på freeride heeela morgonen jag dör av skratt. och bilden gjorde det ännu bättre tack så mycket det här kommer göra det ännu roligare att sladda slask snö på den där sandrasworlds.com blogg tjejen.

Men nu till topic. det där låter ju bara absurt jag ville bara dela min tanke som en vanlig simpel ÖJ som har haft stuga här i åre 6 år. 30 min liftkö om du tänker på bräcke under påsken eller sportlovet så ställer du dig ju bara ovanför där danceflooret låg och hoppar på någon singel, lättare sagt än gjort, sluta dra dig till där norrbaggarna samt våra kära vänner från ryssland så går det bara bra, OM DU SKA KLAGA ÖVER NÅGOT så är det. det hemska väder som vi här uppe i norrland jämtland åre har fått över oss....

laendskii sa:
Kaos Kaos Kaos på freeride heeela morgonen jag dör av skratt. och bilden gjorde det ännu bättre tack så mycket det här kommer göra det ännu roligare att sladda slask snö på den där sandrasworlds.com blogg tjejen.

Men nu till topic. det där låter ju bara absurt jag ville bara dela min tanke som en vanlig simpel ÖJ som har haft stuga här i åre 6 år. 30 min liftkö om du tänker på bräcke under påsken eller sportlovet så ställer du dig ju bara ovanför där danceflooret låg och hoppar på någon singel, lättare sagt än gjort, sluta dra dig till där norrbaggarna samt våra kära vänner från ryssland så går det bara bra, OM DU SKA KLAGA ÖVER NÅGOT så är det. det hemska väder som vi här uppe i norrland jämtland åre har fått över oss....
En får gratulera till ett aningens kryptiskt inlägg! Tror dock att jag lyckats dekryptera det nu efter ett par riktigt långsamma läsningar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp