FlyingW sa:
Lite rolig är denna tråden allt.
Vad som dock inte är så roligt utan snarare lite obehagligt är den lokalrasism vissa i tråden gett uttryck för t.ex. Black Diamond och Reine. Nojas kritiserade det lite och Pillard med, men jag skulle vilja dra det ändå längre. Att göra skillnad på folk och folk.
Varför skulle man göra skillnad på folk som bott i Åre i 3 år eller 3 generationer (hur fan nu det går till?!)? Är man skriven i en ort är man bybo så enkelt är det ju. Varför det sedan skulle hjälpa om man var Jämte någon annan stans ifrån hurtillvida man "lättare" kunde bli "riktig Årebo" är en obegriplig fråga för mig. Men det tar ju lokalrasismen till regionalrasism. Nästa steg i logiken är att folk som varit svenska medborgare i 3 år inte är "riktiga svenskar". Usch va läskigt detta lät nu! fast det är samma resonemang. Nog måste ni väl ha plats för en lite mer heterogen befolkningsstruktur i Åre än enbart folk som bott där i 3 generationer.
Tänk om tillflyktsorterna, storstäderna skulle ha samma lokalpatriotiska slutenhet i sitt tänk. Då skulle det inte genereras lika mycket pengar till glesbygdsstöd till de innavlade banjospelare som stannat kvar när deras kvinnofolk flyttat till storstan.
Och nej det där sista menar jag egentligen inte, ville bara prova att vara lika obehagligt inskränkt som vissa i denna tråd verkar vara.
Så länge folk är skötsamma, välvilliga, trevliga och kan/vill bidra med något är det väl fan bara att välkomna dem med öppna armar in i lokalsamhället och behandla dem som sin bror/syster.
vänligen
/W
Ja jag läste ditt inlägg men valde att inte kommentera det men tvingas gör det nu. Det du skriver är ologisk, ej sammanhängande, naivt och dåligt uppbyggt. Det är precis som att du sitter och gissar hur du tycker det ska vara (fantasier).
Jag och några till har beskrivit hur vi uppfattar att det är. Citera inte folk om du inte förstår vad de skriver eller be om ett förtydligande isällett för att gå på. Du hade kunnat fråga de fyra personer du nu valt att hänga ut, att du sedan säkara upp allt i en mening på slutet går ju inte.
De mest inskränkta peronerna är de som inte ser eller förstår porblemet vilket gör att de alrdig kan vara med och påverka saker till en förändring. Självklart är det inte bara ett pass som avgör hur du känner dig eller blir uppfattad. Svd har gjort en artikeserie om detta nu i vår, inflyttade till Stockholm kände sig inte som Stocholmare inte ens efter 20 år. Forskning påvisar sammma tendenser dvs. det tar mykcet lång tid att komma in i ett sammanhang.
Det där med tre generationer gäller just Stockholm men skulle likväl kunna vara Åre eller en stadsdel typ Södermalm. Dagens moderna människor kommer säkert att fästa mindre vikt vid detta men det blir problematiskt när man dyker upp som gubben i lådan i ett sammanhang som man inte har täckning för.
Jag köper att du inte har kunskaper inom ett visst ämne men då får du flyga under radaren med låg profil.
Ditt sista stycke är däremot sjukt obhegligt och används flitigt av mörkerets män i sammhälle, det är en klar retorik som andas stövelltramp i takt.