Framgaffel på YZ4:an är konstig!

dohpad

Ny medlem
Jag har köpt mig en sprillans ny YZ4:a, fick den av en polare pga av att han var skylldig mig en massa pengar.. Men när jag tex lägger lite tyngd på framdämparen, vi säger tex att dra upp framhjulet och sen ner med det i gatan, eller lägga sin tyngd och trycka till lite så går den i botten hur lätt som helst.. Och så tycker inte jag det ska vara, så jag undrar om alla YZ4:or är så eller om jag har fått ett måndags ex? :S
Om det nu är ett så kallat måndags ex, går det göra nåt åt det?

Over and Out

yza 4:as framgaffel är inte nå vidare syrran har en bara cyklat till och från skolan efter asfalt var ändå dyng slut efter 6månader. lyckades få dom hyfssade i nån månad sen var det likadannt igen! mvh oskar

jag förmodar att det är en dämpare med både fjäder och olja, som på en motorcykel... jag har haft samma problem med både mopeder och crosscyklar då all olja läck ur framdämparna. mitt förslag är alltså att byta packningar och hälla i mer olja... sedan så brukar det samlas skit i och runt packningen, vilket tillslut sliter ut den. för att få bort det så använd ett tunnt bladmått och dra emellan innerbenet och packningen.

kanske kan va lösningen på ditt problem..

/jonas

Nej ja fick med allt i de tidigare inlägget! Det finns inte ett spår av olja i gafflarna på så billiga hojar, fjädrar och elastomerkuddar på sin höjd.

Tyvärr har scott gjort hela sin YZ-serie otroligt klen, till följd av att den är så billig.
Nu gör jag nog många männsikor lite ledsna när jag säger att YZ-orna (förutom YZ0) inte är gjord för mer än att cykla och köpa mjölk åt morsan, men det är just vad det är!

Prova att öka trycket i gaffeln (tror det går med en vanlig cykelpump) och prova. Om det inte fungerar så prova att reklamera och få en ny, vilket tyvärr sällan fungerar. Scott maknadsför ju trots allt cyklarna som dirthojar så då får de väl stå för att de ska tåla lite smällar.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp