Framtiden för Nordic Norm (75mm)-bindningen?

Vad tror ni om framtiden för Nordic Norm-bindningen. Kommer den att försvinna från marknaden? Enligt en kompis som var på Alpingaraget i förra veckan kommer de inte att ta in några pjäxor för NN-bindningen i år vilket ju låter mycket märkligt. Det fins ju fortfarande en hel hög bindningstillverkare som tillverkar enigt den gamla normen. Om nu inte Rottefella säljer licenser för NTN till dessa så att de själva kan utveckla egna varianter av den.

Själv tycker jag efter att ha provat NTN att den inte tillför något till den typ av åkning jag föredrar. Jag kan helt och fullt förstå fördelarna med NTN men för mig är dessa snarare nackdelar då jag tycker att för mycket av känslan försvinner.

Hur tror ni pjäxtillverkarna resonerar? Kommer utvecklingen och kanske tillverkningen att helt upphöra på pjäxor med NN-standard? I så fall är det ju läge att köpa på sig ett lager.

Senast ändrad:
NNN-bindningen kommer nog finnas kvar då den sitter på 95% av alla turskidor som säljs idag.
Skulle inte se hur man går tillbaka till nordic norm på turskidor direkt.

Senast ändrad:
Det verkar som du menar NTN va? Ändra rubriken på tråden så kanske fler hittar rätt!

Jag tror inte NTN kommer försvinna, för det är först nu som fler och fler börja använda den. Sen är stabiliteten överlägsen, och känslan kommer enligt mig om man bara ger systemet tillräckligt många skiddagar. Utöver det tror jag även att många attraheras av utlösningsfunktionen som de flesta andra telemarksbindningar saknar.

NJa, nu får du nog se över din källa!!.

Jag var på alpingaraget senast idag och pratade med dom om NTN, och pjäxorna skulle börja droppa in i november-december, så de var de dummaste jag hört att dom inte skulle ta hem.

NTN är fortfarande relativt nytt på marknaden, har skrivit ett examens arbete om NTN bindningen och Telemarkens framtid ska se om jag kan försöka få upp den på någon länk inom snar framtid, här på sidan.

ollecollberg sa:
Det verkar som du menar NTN va? Ändra rubriken på tråden så kanske fler hittar rätt!

Jag tror inte NTN kommer försvinna, för det är först nu som fler och fler börja använda den. Sen är stabiliteten överlägsen, och känslan kommer enligt mig om man bara ger systemet tillräckligt många skiddagar. Utöver det tror jag även att många attraheras av utlösningsfunktionen som de flesta andra telemarksbindningar saknar.
Nu har jag ändrat. Jag måste varit helt bombad efter jobbet när jag skrev. :)

ollecollberg sa:

NTN är helt klart här för att stanna. Det är jag helt övertygad om.

Unknown_Telemark sa:
NJa, nu får du nog se över din källa!!.

Jag var på alpingaraget senast idag och pratade med dom om NTN, och pjäxorna skulle börja droppa in i november-december, så de var de dummaste jag hört att dom inte skulle ta hem.

NTN är fortfarande relativt nytt på marknaden, har skrivit ett examens arbete om NTN bindningen och Telemarkens framtid ska se om jag kan försöka få upp den på någon länk inom snar framtid, här på sidan.
Som du kanske sett nu så var det ju NN-bindningen (75mm) jag funderade över. Pratade ni något om pxjäxor till den? Det kan ju hända att min källa fattat fel ändå.

missuppfattade din rubrik, vi pratade bara om pjäxor till NTN på alpin garaget.

slänger nog upp en länk till examens arbetet inom några dagar förhoppningsvis.

den är intressant att läsa, så definitivt värt att vänta på ;)

(väntar bara på att deltagande personer i arbetet, kan ge medgivande om offentlig publicering)

Addicted_since_99 sa:
Tancoll sa:
NNN-bindningen kommer nog finnas kvar då den sitter på 95% av alla turskidor som säljs idag.
Jag menade så klart NN-bindningen (75mm). Trött efter jobbet som sagt.
Skulle inte förvåna mig om den försvinner då den används i mindre utsträckning, även om den är vida överlägsen NNN bindningen för tur skidåkning. (enligt mig iaf)

Tancoll sa:
Addicted_since_99 sa:
Tancoll sa:
Jag menade så klart NN-bindningen (75mm). Trött efter jobbet som sagt.
Skulle inte förvåna mig om den försvinner då den används i mindre utsträckning, även om den är vida överlägsen NNN bindningen för tur skidåkning. (enligt mig iaf)
Jag vet inte så mycket om hur den är är när det gäller turåkningen. Inom utförsåkningen hoppas jag att den blir kvar och att inte alla tillverkare köper in sig på NTN-patentet.

Jag tror att både 75mm bindningar och NTN kommer leva vidare ett bra tag till. NTN är överlägset i pisten/på hårdare underlag, och p.g.a. vikten på NTN så leder 75mm fortfarande vad gäller toppturer etc.

Själva iden med turläget på NTN är inte dum, men de väger för mycket för att vara ett alternativ till lättare bindningar med free-pivot funktion enligt mig.

slänger nog upp en länk till examens arbetet inom några dagar förhoppningsvis.

den är intressant att läsa, så definitivt värt att vänta på ;)

(väntar bara på att deltagande personer i arbetet, kan ge medgivande om offentlig publicering)
Härligt, jag längtar!

Tillbaka
Topp