Full tilt Booter eller Salomon spk kreation 08?

MEstenberg

Medlem
Hej!

Jag ska köpa nya pjäxor och det står mellan Full tilt booter och spk kreation.
Så jag undrar om någon har någon erfarenhet av någon av de här pjuxen.
Jag åker mest park.

Är de bra för benhinnorna?

Skillnader?

Likheter?

Senast ändrad:
helt klart full tilt. med full tilt pjäxorna så får du een stabilare åkning. spk som jag hade iår, finns det som sagt 2 spännen vilket ger en aningen ostabilare åkning. full tilt är mycket skönare dessutom och är snällare mot benhinnorna enligt matte (min kompis).

...men det finns en stor skillnad mellan dom båda.
när jag och matte skulle sätta på oss pjäxorna, så tog det ca 1 minut för mig att sätta på mig spk:orna och 10 min för matte mde fill tilt:arna. alltså går det sjukt fort att ta på sig spk, och lång tid att ta sig full tilt.

peace

okej, tack för hjälpen. Det får nog bli Full Tilt=)

Men är de nån som har testat Full Tilt själv?

Senast ändrad:
hört att fultilt ska göra svinont att åka i första veckan typ.. eftersom att benen inte är vana vid den konstruktionen.. men sen när man vant sig så ska dom vara dom bästa jibb pjäxorna man kan få tag på!

detta är vad jag hört, jag har alltså int etestat! men dom verkar asbra!
får se om man kan få tag på ett par fulltilt hot dogger själv! sjukaste pjäxan på marknaden jusst nu typ! :D haha

har testat Full Tilt pjäxan helt klart den bästa pjäxan jag någonsin provat! men eftersom att ett par kostar 525 dollar så kan jag inte köpa den.

jag har precis köpt spk men jag ångrar mig nästan. Tycker fulltilt bootsen verkar grymt sköna.

fnacke sa:
har testat Full Tilt pjäxan helt klart den bästa pjäxan jag någonsin provat! men eftersom att ett par kostar 525 dollar så kan jag inte köpa den.
Vadå testat full tilt pjäxan? Du vet väl att märket heter full tilt och att de produceras i massa modeller. Modellen "Booter" som TS snackar om är deras mjukaste pjäxa = mjukast flex och enligt dem själva ska de vara skonsamma mot benhinnorna. Annars gör väl dalbello pjäxor med en förstärkt tunga? Alltså att de konstruerat en liten mini "kudde" som går längs smalbenen som tydligen dämpar. Ska själv köpa nya pjäxor till mig själv i år eftersom SPK suger. FUnderar på antingen en dalbello pjäxa med en sådan tunga eller Full Tilt Booter.
Så vet ni några pjäxor som sitter åt sjukt bra och är bra mot benhinnorna så bara ös på med tips!!

Jag har faktiskt ett par fulltilt! grymt sköna har inte riktigt åkt på den ön bara sommarrailat!
Köpte dom för 2000 på åre skidsport.

är sugen på Fulltilt - Konflict men vill veta lite hur hårda dom är om man jämför med Salomon SPK

ekdahl sa:
är sugen på Fulltilt - Konflict men vill veta lite hur hårda dom är om man jämför med Salomon SPK
Köpte den häromveckan.. Man får med två tungor, flex 4 och 8... 8 kan väl jämföras med sollys 110-120 åt 120 hållet... Inte hunnit testa 4..

Några andra trådar om tredelspjux
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=41552
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=48083
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=48477
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=48595

Full tilt A-modell, kan den liknas vid Bootern?

Någon som vet vart man kan köpa nya tungor`?

Kolla med Lima-Ko här på Freeride. Han kör med dem och har full koll...

Tror han hade problem med sina tidigare pjäxor som nu är löst med FT så kanske sitter ni i samma båt.

Tror också det finns en hel del trådar om detta redan så sök runt lite...

lycka till!

Jeffa

Ja, Booter ersätter Model A.

Är du dock ute efter bättre kraftöverföring skulle jag rekommendera att du tittar på någon av modellerna med Power eller Pro inner skorna.

Kolla med de butiker som säljer FT, har inte de extra tungor tror jag det kan bli svårt att få tag på, åtminstone i Sverige. Eventuellt kanske någon som köpt Konflict vill sälja sin flex 4.

Hej lånar tråden var kan man hitta ett par förra årets salomon spk kreation storlek 29 för 2000kr ? på stadium finns bara 28.5-29.5

Kreation är inget att ha, enligt mig iaf. Kaos är mycket bättre isåfall. Innerskon och plösen är mycket bättre än kreation. När jag provade Kreation kändes det undgefär som en komfort-alpinpjäxa. Full tilt hade jag köpt om de passade min fot bra (min fot är bred och hög vrist.

En kompis har då storlek 29 men det är på ett par kaos. Paffare så dom kändes alltså inge bra? Vet du vad förra årets kaos går på :)? och vars dom finns?

aenoerd sa:
En kompis har då storlek 29 men det är på ett par kaos. Paffare så dom kändes alltså inge bra? Vet du vad förra årets kaos går på :)? och vars dom finns?
Skalen är bara i halvstorlekar, Innerskon finns i 29 och 29.5, wow de slog mig nu vilka jävla fötter du måste ha? de e samma skal till 29 och 29,5 iaf.
Prova 28.5, gå till någon som har riktigt koll på pjäxor. köp inte en förstor pjäxa, kolla så att du inte har plattfot eller något sådant, de hade jag därför trodde jag att ja skulle ha giant pjäxa, men gick ner typ en och en halv storlek efter jag fått veta de.

Senast ändrad:
Jag har bred fot. Och har testat en 28.5 och den var för liten tog i vid tårna ganska så mycket :) testade en kompis 29 och den satt mycket bättre.Har en förstor pjäxa just nu och så får jag ont i smalbenen så skulle vilja byta till en "jibbpjäxa" eftersom jag bara åker i parken :)

är det inte som personligt ändå? hur ens ben är formade osv osv

jag själv kör med Spk kreation, aldrig åkt med ett par skönare

kolla om du kan få prova de båda modellerna på något sätt :)

Aspebo sa:
är det inte som personligt ändå? hur ens ben är formade osv osv

kolla om du kan få prova de båda modellerna på något sätt :)
Kan då testa kaosen men nog inte kreation eller kanske om man beställde från stadium så behövde man bara betala postförskott så kunde man skicka tillbaka osv.

Senast ändrad:
fult tilt är så sjukt sköna!!! jag har nys byt till dom från SPK och fult tilt är så sjkt mycket bättre för benhinorna och dom är sjuk mjuka:D

Damnjibber sa:
fult tilt är så sjukt sköna!!! jag har nys byt till dom från SPK och fult tilt är så sjkt mycket bättre för benhinorna och dom är sjuk mjuka:D
Vilka Full Tilt ? Man vill ju inte ha för mjuka pjäxor och sen finnsa dom bara i 28.5 här..

Pizzaaugust sa:
aenoerd sa:
Skalen är bara i halvstorlekar, Innerskon finns i 29 och 29.5, wow de slog mig nu vilka jävla fötter du måste ha? de e samma skal till 29 och 29,5 iaf.
Prova 28.5, gå till någon som har riktigt koll på pjäxor. köp inte en förstor pjäxa, kolla så att du inte har plattfot eller något sådant, de hade jag därför trodde jag att ja skulle ha giant pjäxa, men gick ner typ en och en halv storlek efter jag fått veta de.
vet du vars kreation eller nån spk modell finns i storlek 29 :)?

Och vad är den stora skillnaden mellan kreation och kaos? Plösen och innerskon eller?

Senast ändrad:
aenoerd sa:
Vilka Full Tilt ? Man vill ju inte ha för mjuka pjäxor och sen finnsa dom bara i 28.5 här..
Det geniala med Full Tilts alla pjuk, och även Dalbellos Krypton-serie, är att det går att byta ut tungan, och således ändra pjäxans flex radikalt. Med andra ord kan man ha en riktigt mjuk och en riktigt styv pjäxa i samma sko. Det gör dem helt unika gentemot alla andra pjäxor, oavsett användningsområde. Sen att Intuition innerskorna även ger bättre passform än alla andra original innerskor på marknaden ser jag också som något unikt och helt oslagbart.

Vad har du för storlek på vanliga skor?

Senast ändrad:
aenoerd sa:
Jag har bred fot. Och har testat en 28.5 och den var för liten tog i vid tårna ganska så mycket :) testade en kompis 29 och den satt mycket bättre.Har en förstor pjäxa just nu och så får jag ont i smalbenen så skulle vilja byta till en "jibbpjäxa" eftersom jag bara åker i parken :)
Då tar man en 28,5 och lästar ut skalet. Att gå på en större pjäxa för att få plats på bredden blir heltokigt. En bra skidbutik hade redan förklarat det för dig...
Värt att veta om storlek 29,0 är att den kommer att töja ut sig till 29,5 efter en del åkning. Visst, 29,0 kommer alltid att vara mindre, men skillnaden är minimal.

Nojlas sa:
aenoerd sa:
Då tar man en 28,5 och lästar ut skalet. Att gå på en större pjäxa för att få plats på bredden blir heltokigt. En bra skidbutik hade redan förklarat det för dig...
Värt att veta om storlek 29,0 är att den kommer att töja ut sig till 29,5 efter en del åkning. Visst, 29,0 kommer alltid att vara mindre, men skillnaden är minimal.
Vars kan man lästa ut skalet då och vad kostar det :)? Och det var längden som var det största problemet tårna tog i där framme.

Senast ändrad:
aenoerd sa:
Damnjibber sa:
jag har booter och dom är sjukt sköna! jag har 26,5 på mina:)

Tillbaka
Topp