Fundering ang. Touringpjäxor

chrsv

Medlem
Tjena Freeride!

Jag håller på att leta efter ett par touringpjäxor och det lutar åt dynafit vulcan eller mercury. Jag var inne på Skistore i Göteborg för någon vecka sedan och fick mina fötter mätta till storlek 28,5 och provade ett par dynafit mercury i denna storlek vilka satt bra. Dock har jag läst lite trådar på forum efter detta och många tycker att man borde gå upp en storlek med tanke på att man kommer gå en del i pjäxorna, någon som har erfarenhet av detta? En tumregel när man köper alpinpjäxor brukar ju vara att tårna ska gå i när du sträcker på benen och sedan glider hälen bak när du intar åkposition, gäller samma sak för touringpjäxor?

En annan fråga, någon som har erfarenhet av mercury och/eller vulcan? vilken skulle ni rekommendera? Jag har turat en del med alpinbindningar+alpinpjäxor men inga längre sträckor. Uppdaterar mitt gear inför nästa säsong i Canada :)

tack

Den som söker skall finna!

Vad jag själv skrev i tråden:
Vattendroppe sa:
Jag brukar hålla pjäxskalet 1 storlek större än vad jag hade köpt för alpina pjäxor (27->28), i alla fall om du är seriös med att använda dem på turer (finns ju många idag som har pjäxor med gåläge mest för att visa upp i backarnas café). Att tårna snuddar i framkant när man står rakt upp leder till att tårna kommer mosas sönder totalt vid hudande i flackare terräng, vilket inte är särskilt skönt. Vad jag tittar på sen beror lite på pjäxans konstruktion, men oftast landar det i en kombination av att ha ett maxat hälgrepp och nog volym över fotryggen för att fötterna inte ska bli kalla. I princip allt annat tar en bra bootfitter (och i viss mån du själv) hand om. När resten av skon är lite mer rymlig än vad som är vanligt för alpina pjäxor blir hälgreppet extra viktigt, så det är verkligen en stor del när jag köper turjäxor i alla fall.

Vad gäller vilka pjäxmodeller du ska kika på så handlar det ju om vad du är ute efter för egenskaper. Jag har själv landat i ett par vulcan (men hade nog skaffat mercury istället om jag inte hade fått rejäl rabatt), mycket beroende på att dynafits pjäxor (generellt) passar min smala häl och samtidigt har nog volym över fotryggen. Sen har det lästats, fixats och trixats för att få resten av hela alltihop att passa.

(Bra att få det här skrivet, det påminner mig om att jag måste kika på något lämpligt att bygga upp min innersko med kring hälen. Dynafits innerskor är oftast ganska bra, men de är tusan inte särskilt slitstarka.)

Jag själv kör på Mercury, mina fötter är 28 cm, kör 27.5. Stod länge och tvekade om jag skulle köra 28.5 då det kan vara trevligt att lätt komma i pjäxorna när man tältar i minusgrader och liknande.
I dag är jag jävligt glad att jag inte tog 28.5 då jag har nog med rum i 27.5 orna.

Det var lite tajt i början på längden och det blev en del blånagel men nu sitter dom bra, dock lite för mkt utrymme runt tårna/framfoten (ej framåt) för min smala och platta fot.
Hade jag prioriterat massa turande på platten och väldigt långa anmarscher kontra åk hade jag kanske valt en store storlek om jag hade riktigt breda/höga fotter.

Min erfarenhet säger snarare tvärtom mot Vattendroppe, men som så mycket annat beror det väl på hur pjäxan sitter på foten. Jag själv gick ner en storlek, mina fötter är 265 och pjäxorna 255 just för att foten ska sitta åt i pjäxan och inte skapa skavsår. Så länge foten sitter fast i en förhållandevis liten pjäxa så kommer tårna inte att slå i i framkanten på platta traverser. Du skapar dessutom utrymme för tårna när innerskorna värms och formas till din fot. Ska du handla i butiken så borde de ha kunskap om detta, annars borde du leta någon annanstans.

Vilken av de två pjäxorna du bör välja beror på din åkstil och vikt (längd har väl viss betydelse m.a.p den längre hävarmen en längre person får). Jag har Mercury och den passar mig bra som avancerad men liten och lätt åkare.

bech sa:
Min erfarenhet säger snarare tvärtom mot Vattendroppe, men som så mycket annat beror det väl på hur pjäxan sitter på foten.
Min erfarenhet är att en del personer släpper upp hälspännet/spännena mycket när dom skall gå och andra inte gör det.
Om man släpper lös hälen i pjäxan på det sättet (för att förbättra gåläget?) så behöver man nog en större pjäxa för att inte göra illa tårna.
Om man låter hälen vara ganska fixerad så klarar man sig med sin vanliga utförs-passform.
Individanpassa med detta i åtanke.

fwiw
/r

Jag gick upp en storlek på mina Mercury (26 mot 25,5), men sulmåttet är ändå det samma, så någon enorm skillnad i längd är det inte. Men 102 vs. <97 läst gör fin skillnad efter en stund.

PS. Jag turar med mitten-spännet stängt och utan tungor.

Jag hade Mercury året de kom ut och köpte de i 28,5 vilket är ett helt nummer större än vad jag vanligtvis köper. Anledningen till det är att jag fick så OTROLIGT ont på en enda punkt på båda fötterna i 27,5. Det var på den högsta punkten på min vrist och det var inte möjligt att ha på pjäxan in längre än 5 min utan att känna att man ville bara kasta av skiten. Köpte alltså större och körde på det.

Första turerna gick helt ok. Fick inte ont alls uppåt men neråt så gjorde det ont. Eftersom det var ett större skal och framfoten på Mercury har FAN SÅ STOR VOLYM så var jag tvungen att spänna hårdare än vanligt för att få fast foten som jag ville. Pga den stora volymen fram, ett för långt skal och ett sjukt märkligt flex så fick jag aldrig denna pjäxa att fungera som jag ville utför. Mercury har ett on/off flex som jag tycker hel jävligt att åka i. Spända pjäxor i lite slapp åkning så känns de otroligt styva och innerskon ger inte helt ngn feedback från skalet så man fattar inte helt var pjäxorna håller på med. Sedan när man träffar något hinder som man inte är förberedd på så kollapsar skalet helt och det känns som flex 50 och inte 110 som de ska vara.

En del moddning skulle till tänkte jag och drog till med det vanliga:
-Moddad Full-tilt/dalbello tunga som ersätter den kassa som dynafit har (noll progressivt flex i den)
- Tog bort bump-stoppen i bak-kappan för att få ett smoothare flex
- Försökte få i en ny innersko (testade med en gammal intuition, men vågade inte gå all in och gjuta in den då jag använde den i mina dåvarande alpinpjuck och hade inte råd att köpa ett per till cuz student) men fick inte till det utan att baka om den.. .:/
-satte på boosters för att slippa vara så otroligt beroende av det otroligt inställningsfattiga toppspännet (aka råttfällan....SMACK mitt på nageln i -15.....aj FAAAAAAN!)

Allt detta till trots så fick jag aldrig pjäxan att kännas som jag ville.

Kan ha varit så att jag satte för stora krav på den och tyckte att en sådan dyr och fin pjäxa borde kännas som en riktig alpinpjäxa efter moddning men så var det inte helt. JAG fick aldrig någon bra känsla i de och det kändes hela tiden som att jag inte var kopplad till skidorna alls. Visste inte vad de gjorde alls.

Så jag sålde de och köpte mig ett par Pinnacle 130 LV ist som jag varit väldigt nöjd med. Ja, Pinnacle är 50% tyngre än Mercury men 100% bättre att åka med.

Skall sägas att det finns andra pjäxor jag hade kikat på nu som komplement till Pinnacle 130:
1. Maestrale RS
2. Dynafit Khion när den släpps
3. Roxa (kommer aldrig ihåg vad modellerna heter...men iaf den med tech och styvast av de...OTROLIGT fin flex!)
4. Black Diamond MX130
5. Scarpa Freedom SL

ungefär i den ordningen med.

Hoppas det hjälper ngt :)

Peas!

Her er det allerede mye bra info.

Men jeg vil gjerne tilføre litt da jeg har tilpasset mange par mercury til kunder.

Begynn med å ta ut lineren, sett i foten så storetåen så vidt tucher foran, flex kneet fremover i kjøreposisjon og se hvor mye plass du har bak. 2-3cm er Max da får du den til å sitte og litt comfort. Sjekk også da skallet mot din fot sentrert i skoen. Hvor mye rom er det sideveis? Husk at lineren fyller ut noen mm på hver side.

Når dette er gjort og du vet hvor du evt vil få press når skoen er på kan hele skallet varmetilpasses samt lineren. Padd da de utsatte punktene. Så du får mere rom der. Som i
@PNyberg sitt tilfelle kunne man padden mye oppå foten og skapt mere rom. En veldig enkel og effektiv måte å få meget bra sko på. Plasten i Dynafit skoene tar varme veldig bra og former seg enkelt.

Gjør du dette samt har en formstøpt såle i vil du garantert få en perfekt sko om de i butikken mener dette passer din fot. En såle vil redusere både lengde og bredde økning når du belaster foten samt sørge for en stabil base.

Dra til en butikk som kan gjøre sånne kobber og du får mange lange fine dager på fjellet!

Enjoy!

Tillbaka
Topp