gbg till åre billigt, how to?

iskranium

Ny medlem
hur kommer man så billigt från göteborg till åre som möjligt?

någon skrev tåg i en annan tråd med sovkupe eller vad det nu heter och gratis te i the gentlemans waggon. några tusne??

det låter INTE billigt

vi kan åka buss eller vad som helst

tack tacjk

spring! det är helt gratis! eller sno en moppe det är också gratis. Bilkollektivet? Tåg brukar ju inte vara svindyrt, men inte gratis heller..

ska du bara åka en väg med tåg och sova i liggvagn (6 platsers kupé) får du pröjsa typ 600 kr för tåg :p lite beroende på när under året ni tänker åka men antar ganska snart. så typ 600-700 kr. eller är det för dyrt?

Senast ändrad:
Bussa Swebus Express Gbg-Sth, eller nåt annat lämpligt bussftg, billigare än tåg blir det oftast iaf. Cirkus 250-300 kr för en ungdom/student (ord 70-100 kr dyrare kanske?).

Bussa Y-bussen Sth-Ösd. 235 kr för ungdom/student (ord 310 kr).

Sen Nabotåg Ösd-Åre. 70 kr för ungdom/student (ord 140 kr).

Summa summarum kostnad: runt 555-600 kronor.
Summa summarum tidsåtgång: sjuukt lång tid.

Är det så att du är ute några veckor i förväg så borde du kunna hitta sittplats på tåg/nattåg för runt femhundringen, om du kan vara lite flexibel med avgångstid och dra iväg runt nån lite "obekväm" sådan så ska det inte vara några större problem.

Har ni bil annars så är det nog billigast att fylla den med 4-5 pers... Smidigt också. Fast omiljövänligt...

Länkar härmed även till ovan nämnda transportföretags sidor, så kan du SJÄLV leta reda på EXAKT hur mycket tid och pengar som kommer att gå åt för just den resa som passar dig! Rätt ballt va...

http://www.swebusexpress.se
http://www.ybuss.se
http://www.lanstrafiken-z.se/nabotaget
http://www.sj.se

Wohoo!

Lycka till! Hejhej.

Senast ändrad:
Hej jag heter "iskranium" och jag är jättesnål och vill åka skidor men jag har inte råd att ta mig till någon backe så jag får nog stanna hemma ! ^^

iskranium sa:
om dom nu var riktiga:S
Klart de var riktiga! Du undrade ju över vad det skulle kosta att åka "buss eller vad som helst", och det har jag förklarat. Testa länkarna så kan du dessutom själv kolla och verifiera att det jag sagt faktiskt stämmer rätt bra, och till på kuppen lära dig lite mer om hur man söker resor på internätet. Det är bra skit det!

Simma lugnt!

men jag kan ju ingenting om det här med att resa osv så jag vill inte betala hur mkt som helst när det finns folk som vet hur man tar sig fram för rimliga summor.

det är som en tant som går in i expert och köper en plasmatv för 67 000 kr. när samma tv kostar 200 i webhallen. nu kan jag ingenting om elektronik heller men ni förstår säkert antar jag.

kanske formulerade mig dumt

tack igen:D

iskranium sa:
men jag kan ju ingenting om det här med att resa osv så jag vill inte betala hur mkt som helst när det finns folk som vet hur man tar sig fram för rimliga summor.

det är som en tant som går in i expert och köper en plasmatv för 67 000 kr. när samma tv kostar 200 i webhallen. nu kan jag ingenting om elektronik heller men ni förstår säkert antar jag.

kanske formulerade mig dumt

tack igen:D
Såsom HotDamnSara skriver funkar att åka. Är du ute i tid och bokar Just nu-biljett kan du få direkt tåg lika billigt och då är hela förfarandet betydligt enklare.
Att flyga är inte så dyrt om du kan tänka dig att flyga upp mitt i veckan och mitt på dan. Har kommit hem från Åre för 6-700 spänn med byte i Sthlm.

Nyttiga länkar:

www.flynordic.com
www.sas.se
www.resplus.se
www.sj.se

Inte så svårt va?
Du måste ju ändå sett att de t.ex står "SJ" på de flesta av tågen i det här landet? ;)

orkade inte läsa alla svar...så ni kanske har redan fått typ detta..men men

om ni har lång tid på er..kolla bussarna som går till åre från Sthlm (fins på skistar) kostar typ 250kr. Sen så går det att ta sig till sthlm för under 100kr om man har riktig tur med passa på, swebuss.
good luck

Vill påpeka att jag bokat en biljett på dagtåg mellan sthlm och åre för 146kr (januari). Resan bokades ca sju veckor före avgång.

Tipset är alltså; boka tåg i gooood tid så kan du komma riktigt billigt undan.

Ta Åretåget!

Just NU-biljetten kostar runt 500:- för tillfället och första avgången går på torsdag 7e december kl 14.00. Då kommer du upp lagom till öppningshelgen!

Går visserligen bara från Sthlm, men tar du en billig buss Gbg-Sthlm kommer du ändå ganska billigt undan med bara ett byte.

Dessutom slipper du ju sitta och ha tråkigt hela vägen. Har hört att Åretåget kommer att bli grymt i år!

Boka på www.sj.se. Åretåget når du genom att klicka på "Övriga tåg".

Lycka till!

Tillbaka
Topp