Grammatisk nyfikenhet

• Trådstartare Trådstartare balanselius
  • Start datum Start datum
B

balanselius

Guest
Grammatisk nyfikenhet
För att klargöra på en gång, detta är inte ett påhopp, jag skriver ibland och talar ganska ofta grammatiskt inkorrekt så nu är det sagt.

Frågan: Har på sistone allt mer börjat se (och störa mig på) på hur vanligt det blivit på diverse forum med att man använder DEM istället för DE och jag antar att det beror på talspråkets DOM som förvillar när det ska skrivas.
Det jag undrar dock är om det finns någon (och som är villig att erkänna) som även i talspråk gör fel t ex börjar meningar med dem, som i :"dem hade fest i helgen","dem var fina skidor" eller "dem var på väg hem till dem". obs i alla exempel ska dem sägas som "dämm" och inte bytas ut mot dom.
Mitt antagande är att de flesta skulle höra om de sade exemplet ovan hur "fel" det lät?

Ifall någon är nyfiken på reglerna för när de och dem ska användas (ja det finns regler!) så prova googla "de och dem".
( "Byt ut ordet mot "vi" eller "oss". Om "vi" funkar, så ska det vara "de". Om "oss" funkar, ska det vara "dem". Både "vi" och "de" har två bokstäver, och både "oss" och "dem" har tre.")
Så när man skriver fel låter det lika vackert som att skriva "Oss på freeride gillar att åka på snö"

haha inte så nytt påfund ens på freeride ser jag
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=11856

Senast ändrad:
Grammatisk nyfikenhet
Jadu Balanselius.... Jag trodde först att du skulle klaga över att man använder dom ist för dem, men fel hade jag. Själv tycker jag inte det spelar NÅN roll eftersom man förstår ordets innebörd. Varför skulle man säga dämm i talspråk? Låter ju riktigt jävla fel...

Grammatisk nyfikenhet
Setermannen sa:
Själv tycker jag inte det spelar NÅN roll eftersom man förstår ordets innebörd. Varför skulle man säga dämm i talspråk? Låter ju riktigt jävla fel...
felaktigt användade av dem blir lite förvillande så helt ok är det inte då är det ju bättre att helgardera sig med "dom" även om det inte gillas av alla.

Grammatisk nyfikenhet
Hogizz sa:
Är det en trams tråd det här ?
Om man nu ska vara korrekt så är ju DEM rätt och inte DOM.........
nej den är inte trams, och ja jag vet att dom är talspråk men det är när DEM används istället för DE som jag syftar på nu.

Grammatisk nyfikenhet
balanselius skapar inte tramstrådar, så det är det absolut inte :-)

Jag kan inte erkänna att jag sagt som ovan nämna exempel, för jag använder aldrig "dem" med uttal "dämm" i verkligheten. Det är dom, eller de som gäller för min del.

Skulle vi däremot byta ut dämm mot dom händer det absolut att jag säger saker som "dom hade fest i helgen" eller "dom var på väg hem till dom".

Tror faktiskt jag är så dåligt grammatiskt uppbygd så jag fast än skulle kunna säga "dom var fina skidor" men egentligen ska det väl vara de istället för dom i den meningen?

Grammatisk nyfikenhet
vi ungdomar har nog lite svårt med grammatiken.
när jag är i skolan å skriver nåt yber seriöst skriver jag DE
men annars dom.
sen finns väl ungar som inte vet än va det heter säkert!!!

Grammatisk nyfikenhet
felix: det behöver inte låta fel att använda dem i talspråk med uttal just "dämm", ex man säger "de gick iväg med dem"

Grammatisk nyfikenhet
"dem var fina skidor" heter det väl aldrig, utan som felix skrev ska det vara "det var fina skidor".

Att använda dom i talspråk istället för de och dem ör (eller börjar iaf bli) accepterat. Det är bättre att skriva dom än att ta fel på de och dem tycker jag..

Grammatisk nyfikenhet
alltså ett forum är till för att alla ska få en chans att uttrycka sina åsikter?
jag skiter fullständigt i om jag skriver rätt eller fel så länge jag gör mig förstådd.. haha
och jag tror alla tänker lika? bara alla satans poliser som ska skriva hur fel man stavar hela tiden som stör sig? jag vet inte ens vad som är rätt.. haha så stör mig inte så värst, kanske bra endå att ämnet kommer upp så att någon lär sig och gör rätt i framten.

för ett bättre freeride! haha

Grammatisk nyfikenhet
jeppenator sa:
alltså ett forum är till för att alla ska få en chans att uttrycka sina åsikter?
jag skiter fullständigt i om jag skriver rätt eller fel så länge jag gör mig förstådd.. haha
och jag tror alla tänker lika? bara alla satans poliser som ska skriva hur fel man stavar hela tiden som stör sig? jag vet inte ens vad som är rätt.. haha så stör mig inte så värst, kanske bra endå att ämnet kommer upp så att någon lär sig och gör rätt i framten
du måste ha svarat i fel tråd,
i den här undrade jag om det var någon som, på sin fritid sade dem istället för dom. Men om du vill kan jag skälla lite på dig för din läsförståelse...

Grammatisk nyfikenhet
Jag tror jeppenator kanske just bevisade den vitt förbredda tesen "det gör inget hur man skriver" - eftersom folk inte läser ordentligt så är det ju skitsamma hur man skriver. Eller hur?

;)

Grammatisk nyfikenhet
när jag skriver uppsatser har jag fått en ovana att alltid skriva "dem" fast jag menar "de"
men bara för det så säger jag inte "DÄMM" i en konversation.

Senast ändrad:
Grammatisk nyfikenhet
Det är klart man ska vårda skriftspråket. Ska man kunna ha vettiga diskussioner där man minimerar risken att motparterna missförstår varandra måste man följa de gängse regler som finns i skriftspråket. Annars måste man börja komma överens om när det är okej att skriva talspråk och när det inte är det. Är det till exempel okej att skriva "dom" men inte skånskans talspråk? Eller Älvdalens?

Nu finns det ett språk i Sverige som är fritt från dialektala variationer, nämligen skriftspråket. Utnyttja det och vårda det.

/Redigerat
Glömde självklart ett "de" :)

Senast ändrad:
Grammatisk nyfikenhet
Ingen säger "dem", de flesta håller med om att det skulle låta helt tokigt men ändå så envisas så många med att skriva det istället för de, det var det här jag misstänkte men jag förstår inte fenomenet.
Det här verkar var en rimlig förklaring :
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyperkorrektion
Man har 50/50 chans och satsar fel, helt enkelt människor med otur som skriver så...

hillson: jag hoppas verkligen att det där var ironiskt, annars är det varit väldigt roligt och väldigt tragiskt på samma gång.

Grammatisk nyfikenhet
jag kan blir fett irriterad på folk som skriver dem istället för de... det är ju inte ens SVÅRT!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp