Gulmarg, Kashmir feb-mars 2013

Monster1982

Ny medlem
Funderar på att åka till Gulmarg, Kashmir slutet feb-början mars, är det någon annan som kommer att vara där då, eller är nån sugen på att hänga på? Åker troligen från Helsingfors.

Det är alltid lite stökigt i Kashmir som helhet, men Gulmarg brukar var lugnt. Återkommer med mer info när jag fått svar från folk därborta.

Kanske missuppfattat något men hörde väl i förbifarten att det var riktigt stökigt i veckan som gick? Men det kanske inte var på precis samma plats i Kashmir?

Vi är ett gäng som åker dit om en vecka! Jag stannar i fyra veckor och de andra stannar i mellan 3 och 6 veckor. Har en som redan är där och han har inte märkt av något av oroligheterna...

Hur har ni löst frågan med reseförsäkring? Gulmarg ligger väl rätt långt från det gränsområde där det är spänt men hela Kashmir ligger fortfarande på UD:s lista över regioner de avråder från resor till = de flesta (alla?) reseförsäkringar täcker inte resor i området.

Det är väl det som är problemet, ingen reseförsäkring som riktigt gäller men en sjuk och olycksfallsförsäkring som täcker om det skulle hända något!

Hyggemarcus sa:
Det är väl det som är problemet, ingen reseförsäkring som riktigt gäller men en sjuk och olycksfallsförsäkring som täcker om det skulle hända något!
Har du lust att utveckla? Det är väl framförallt olycksfallsdelen i en reseförsäkring man är ute efter och beskedet jag fick när jag kollade saken för några år sedan var att det inte gick pga UD-listan. Visst är det trist om man blir av med bagaget eller missar några dagars liftkort pga sjukdom men då handlar det om tusenlappar och det kan man leva med. Ambulansflyg och allt runtomkring = hundratusenlappar och då blir det plötsligt besvärligt. Höja lånen på bostadsrätten från HLR-maskin på ett sjukhus i Indien? Njae...

Det där beror helt på försäkringen - man brukar ju behöva en tilläggsförsäkring för att ens få åka offpist med olycksfallsförsäkring. Både Europeiska och ihi Bupa kan köpas för olika perioder har jag för mig, men är rätt dyra, men senast jag kolla var enda begränsningen med hänvisning till krig/oroshärdar på UDs lista att de inte skulle ordna transport bort därifrån pga att konflikten förvärrats, medicinskt motiverade åtgärder fanns det däremot inga begränsningar för. Själv har jag en från Gouda som är rätt bra - men inte säker på om den finns i Sverige (bor i Finland fn) men den gäller bara om skidåkning är max 50% av resan - vilket man ju enkelt kan lösa med lite sol & bad.

Den bästa svenska hemförsäkring jag känner till som täcker offpist o.dyl är SalusAnsvars Gruppförsäkringar, men de tror jag man bara får via facket lr andra organisationer.

Kolla villkoren noga - och kom ihåg att om man ska söka ersättning pga nån skada måste den dokumenteras under resans gång, dvs besöka läkare i Indien lr motsvarande. Har själv missat ersättning för en knäskada pga det...

Btw, är det nån som är sugen på att hänga med? Snackade precis med en lokal kille oms jobbar som heli-guide, tydligen helt lugnt där, inte ens hört om att det skulle vara oroligt.

Indier varnas för kärnvapenattack
Uppdaterad 2013-01-22 15:25

Efter den nyligen uppblossade stridigheten mellan Pakistan och Indien i bergsområdet Kashmir varnar Indien medborgarna för kärnvapenanfall.
Den senaste veckan har varit relativt lugn, men trots det utfärdade den indiska polisen en varning till allmänheten med instruktioner för hur man ska bete sig i händelse av ett anfall.
Invånarna uppmanas även att bygga skyddsrum "där en hel familj kan bo i 14 dagar" och fylla det med förnödenheter.

Både Pakistan och Indien är kärnvapennationer och har utkämpat flera krig över Kashmir sedan självständigheten 1947.

Tidningarnas telegrambyrå.
http://www.di.se/artiklar/2013/1/22/indier-varnas-for-karnvapenattack/

Känns lite så där bra :(

Jag har åkt då men Oskar blir kvar till början av mars i alla fall! Har dumpat sjuka mängder sista dagarna och vi njuter av grym åkning :)

Planerar att åka upp nu på lördag och åka skidor söndag-måndag, tillbaka tisdag. Några tips? Eller är allt uppåkt då?

Kommer nog finnas en massa fina turmöjligheter och möjlighet för orört även då! Men räkna med att tur lite för det, för allt nära liften åks upp snabbt här...

Vi bor på Raja´s Hut, sjukt enkelt men billigt boende. Vi betalar 1000 rupier per natt och då är frukost och middag inkluderat. Men Global verkar helt ok det också, lite bättre standard men lite längre från gondolen också... Finns boende överallt här, så frågan är vart man vill bo och med vilken standard!

Inte för att vara någon glädjedödare, men hur ser snön ut när du ska ner? Var själv nere jan-feb för några år sen och i slutet av februari så var tövädret igång för fullt. Men det kanske inte hör till vanligheterna? Sjukt grymt ställe annars! Bästa resan jag har gjort i mitt liv.

Har absolut inget emot att tura;)
Var sista veckan feb + första mars förra året, snön blev klart solpåvekad framåt dagen, men torkade ut väldigt bra utan att bli för krustig under nätterna, men nedanför byn är det kanske inte speciellt bra längre, uppe på berget dock hyfsat. På 2 veckor hade vi flera dagar med bra dumps, bla 100+ cm på mellanstationen, blev grym åkning så fort man grävt ut den lilla stolliften, för att inte tala om dagarna efter. Slutet jan-feb är klart bäst och hade jag kunnat hade jag kommit tidigare:( Men lite snö borde det finns kvar iaf. Ska planera lite bättre nästa år;)

Hyggemarcus: vatten? värme? har du nån kontaktinfo till Raja's Hut? Är det den lilla "stugan" som ligger där vägen ovanför avfallsstationen svänger upp mellan Alpine Ridge till vänster och ett annat större till höger?

Hyggemarcus: Är det 1000 Rs per person/rum/sängplats i sovsal eller hur ser det ut förresten?:D

En till fördel med att ta sen säsong är att man slipper den stora "rusning" och de extrema köerna:P *IRONI*

Ja precis, det ligger i svängen där! Väldigt enkelt men funkar bra... Det är per sängplats, så mest troligt att man delar med någon. Vi har ett eget rum nu men ungefär samma standard.

Inte mycket till vatten, dusch är en hink med varmvatten, finns en bukadi i det stora rummet men ullunderställ plus dunjakka är att rekommendera! Extra sovsäck är nästan ett måste...

Så enkelt men billigt om man accepterar standarden.

Tillbaka
Topp