Hafjell i april?

togge_86

Medlem
Hafjell i april?
Planerar som vanligt mina skidresor ca ett år i förväg och funderar på att åk atill Hafjell nästa på påsk (13-20 april). Tror det ni det är ett bra alternativ? Något ni tycker är värt att tänka på? Jag har själv aldrig varit i Hafjell, men fallhöjden på ungefär samma avstånd som svenska anläggningar som Vemdalen och Funäsfjällen lockar.

Hur står sig Hafjell i förhållande till Trysil?

Hafjell i april?
Hafjell & kvitfjell väldigt bra system kombinerat. Hög fallhöjd, långa backar med bra lutning och kort resa dit från södra Sverige. Dock skulle jag säga att de datum du säger troligen är i senaste laget då Dalarna ligger på rätt låg höjd och våren kan komma tidigt till nedre delen av systemen. Tror t om att kvitfjell kan ha stängt för säsongen då.

Hafjell i april?
Vill du ha det trångt i backarna och trängas med myriader av norrmän och danskar. Då åker du till Hafjell över påsk.
Vill du ha riktigt bra piståkning i breda fina backar och bra lutning. Då åker du till Hafjell tidigare på året och prioriterar åkning under vardagar.
I April lär det även var rejält slushigt i nedre delen. Hela anläggningen ligger i en västersluttning så solen värmer på rejält. Men gillar man vårslush så är det garanterat det. I år är det väldigt bra med snö.

Hafjell i april?
Nog har de öppet? Påsklovet är ju heligt för norrmännen för skidåkning.
Stämmer säkert, i år stänger kvitfjell 21 april så lär väl inte bli tidigare nästa år då. Som du säger älskar ju norrmännen skidåkning över påsk. När påsken är såpass sen är nog Sverige betydligt lugnare sett till folkmängd.

Som goran skriver är Hafjell rejält slushigt vid den tiden. Kvitfjells bästa backar är nordvända, men finns risk att nedre delen av störtloppet (därmed halva fallhöjden) kan vara stängd eller riktigt risig så sent på säsongen.

Hafjell i april?
Tack för bra svar. Om ni var tvungna att hålla er till sportlovet (v8) eller påsklovet (v16) och väljer mellan Åre, Hajfell, Trysil, Stöten, Funäsfjällen och Vemdalen, vad hade ni valt då och vilket av dessa två tillfällen?

Hafjell i april?
V8 bör du undvika Trysil och Hafjell. Då har även Oslo vinterferie så det är välfyllt och dyrt.
Stirra dig heller inte blind på Hafjells fallhöjd. Sista delen ned till gondolen/4stolen är svart pist och egentligen det sämsta med Hafjell.
Kvitfjell gillar jag inte alls. Korta flacka backar uppe på toppen och den branta störtloppsbacken på nordsluttningen.
Men hellre v8 än en väldigt sen påsk.
varthän är väl hugget som stucket, förövrigt blir en hel vecka i Hafjell lite drygt. Räcker med tre hela skiddagar. Då är Trysil betydligt större och ger mer variation.

Hafjell i april?
Klövsjö i Vemdalen kan vara ett alternativ. Jag var där 2019 på sportlovet, nästan tomt som jag minns det. Tittade lite snabbt på recensioner och det verkar fortfarande stämma. Fint system om man gillar brantare backar - dock inte speciellt stort. Övriga vemdalen ingår förstås på samma liftkort - men där är det mer folk.
Hur det ser ut nu för tiden vet jag dock inte.

Hafjell i april?
V8 bör du undvika Trysil och Hafjell. Då har även Oslo vinterferie så det är välfyllt och dyrt.
Stirra dig heller inte blind på Hafjells fallhöjd. Sista delen ned till gondolen/4stolen är svart pist och egentligen det sämsta med Hafjell.
Kvitfjell gillar jag inte alls. Korta flacka backar uppe på toppen och den branta störtloppsbacken på nordsluttningen.
Men hellre v8 än en väldigt sen påsk.
varthän är väl hugget som stucket, förövrigt blir en hel vecka i Hafjell lite drygt. Räcker med tre hela skiddagar. Då är Trysil betydligt större och ger mer variation.
Gillar väl olika men skulle säga att det är största styrkan i både Hafjell och kvitfjell att det går att få ordentligt lut hela vägen från topp till dal. Jämför t ex med Norefjell där många partier bara glids bort. I Hafjell finns dessutom både röda och blå backar hela vägen till botten. Men jämfört med Trysil något enformigt att alltid hamna på samma ställe längst ner.

Hafjell i april?
Har inte åkt i Hafjell/Kvitfjell, men i övriga. Påsk i Trysil innebar massor av dyngraka Norrmän som traskade omkring obekymrat i pisten och hallabalou halva natten på
hotellet. Men har varit i Trysil andra tider på året och då har det inte alls varit så. Klart bättre skidåkning än Funäs, Ramundberget och Vemdalen (Klövsjö, Skalet, Björnrike) som har lite för korta nedfarter med undantag för Björnrike som har en bra. Bara Åre som kan trumfa tycker jag. Så mitt råd: Åre eller Trysil vecka 8.

Hafjell i april?
Mat och dryck är dyrare i Norge, även om svenska kronan just nu är hyfsat jämn mot NOK är det ändå prisskillnad både i mataffär och lunch i backen. Förutom det tycker inte det finns några skäl att välja Sverige före Norge i valet mellan de orter du nämnt.

Hafjell i april?
Planerar som vanligt mina skidresor ca ett år i förväg och funderar på att åk atill Hafjell nästa på påsk (13-20 april).
shit! Jag planerar mina resor typ 1v i förväg.
Hur ska man annars kunna pricka puder? (Eller stabilt högtryck för toppturerna ☀️).

Men visst; ska man besöka en massturist-anläggning som Trysil eller Hafjell kan det nog behövas lite planering..
Kika även på Norefjell: bäst fallhöjd, mindre folk och kortare resväg än de övriga

Hafjell i april?
shit! Jag planerar mina resor typ 1v i förväg.
Hur ska man annars kunna pricka puder? (Eller stabilt högtryck för toppturerna ☀️).

Men visst; ska man besöka en massturist-anläggning som Trysil eller Hafjell kan det nog behövas lite planering..
Kika även på Norefjell: bäst fallhöjd, mindre folk och kortare resväg än de övriga
Är man begränsad till skolloven är det bra med framförhållning :) Känns som en vecka i Norefjell är i längsta laget, tror man hinmer tröttna efter 3-4 dagar?

Hafjell i april?
Enda kruxet med Trysil är väl om det blåser och de högsta liftarna är stängda? Frånsett det är det ett riktigt bra berg!
Men så är det på alla fjäll. Men i Trysil brukar Hesten och Kanken liftarna gå även om det blåser rejält så man kan ta sig mellan områdena. Även alla släpliftar på Fageråsen brukar gå vid kraftig vind.
Fler gånger jag varit där och stolliftarna gått men det varit så dimmigt/molnigt på toppen så man inte kunnat åka för det

Hafjell i april?
Veckan efter påskhelgen brukar Hafjell vara lugnare? Åker man högst upp på toppen är det mest grön/blå tills man kommit ned en bit, sen blir det brantare och brantare och slutar med svart/röd. Men som skrivits ovan så är det mest slush (iaf runt påsk) sista branten då alla backar i princip går ihop där. Så av cirka 840 fhm går säkert 200 ”bort”.

Men det är toppen med familjen, svårt att tappa bort varandra. Alla nedfarter (nästan) slutar vid gondolen… 😄

Hafjell i april?
Svarar gällande öppettider i norska system runt påsk, som kommit upp i några av svaren ovan. Det verkar som att TS har påsklov samma vecka som norrmännen har sin ledighet (de har bara påskeferie veckan före påsk fram till annandagen på måndagen). Det kommer vara mycket norrmän den veckan i de flesta system, särskilt de större. Har spenderat påskar i både Skeikampen, Røldal och Myrkdalen (innan överexploateringen) och där har det funnits plats. De stora systemen - Hemsedal, Trysil, Hafjell, Kvitfjell och Norefjell - som nås inom 1-3 timmar från Oslo kan vara hemska den veckan.

Om man får tag i billigt boende veckan efter påsk kan det vara klokt att kolla om systemet är öppet. Många av de mindre systemen stänger på annandagen.

Snödjup

Tillbaka
Topp