Har du provat Duck stance på skidor?

Nä men däremot duck-walk! Ni småbarn känner väl inte igen gamle chucken, den ursprungliga originalmodellen för all hittills känd och okänd duck-walk. En 50-tals legend av mått! D-stance?! Tror du man är nån hjulbent jävvla kåbboy eller nåt?

...with no particular place to go
Gaff

Senast ändrad:
Har inte provat!

De som har provat kan väl berätta hur det känns!

När jag försöker tänka mig duckstance så känns det mer anatomiskt korrekt, jag kan tänka att skäret blir mer kraftfyllt (åtminstone på ytterskida). Men samtidigt så funderar jag på om vridskador i knän (i ligament och ledband av olika sorter) blir mer vanliga om man får felskär på innerskida, eller?

Att tävlingsåkarna inte använder en produkt / teknik behöver inte betyda att den inte är bra. De är på en helt annan (mycket högre) nivå än både vanliga åkare och de bästa freeridåkarna. Duck stance kanske kan vara bra och hjälpa till i åktekniken för oss andra?

Sedan är det faktisk så att en del tävlingsåkare använder duck stance. De som åker Nordica Dobermann Agressor, som har inbyggd duck stance. Som det redan stått så har Fischers pjäxor det åckså, men det har inte riktigt varit en mogen produkt av andra anledningar. Dobermann är väldens framgångsrikaste och mest kopierade tävlingspjäxa, och nu finns den även i en duck stance variant för den som vågar vara fritänkare. Dock är det inte i närheten av 6 grader.

haha. visste inte vad det var först men såg länken, såg sjukt ut!
man måste ha rätt breda skidor för det men vafanm, de måste ju vara skitjobbigt o åka, men nog lättare o korsa skidorna;)

Jag har 7grader utåtvinkling på mina fötter. Har monterat bindningarna med samma vinklar på mina Explosive och Sanouk. När man vant sig efter några dagar så är det överlägset. Korsade laggen några ggr första åken i puder, men den tendensen försvann snabbt. Är nu lättare och snabbare att komma in i sväng. Mitt tempo när det är trångt i skogen har definitivt ökat.
Jag tror inte man skall montera med större vinkel än sin naturliga fotvinkel. Det optimala är troligtvis några grader mindre.
Jag har lust att prova några grader duck på mina storslalom skidor, men har inne hittat någon platta som gör det möjligt. Någon som vet om det finns?

Ännu en idee skidåkare tagit från brädåkare? Varför ska ni alltid ligga så mycket efter med allt?
Byt till bräda o åk med duckstance på riktigt istället..

Duck på bräda suger ju fett. Men ganska oki på skidor så...

//H

Även för alpint. Fischers racingpjäxa har lite duck inbyggd i pjäxan.

//H

Nu blev man ju jävligt sugen på att montera duck på de tänkta skidorna jag tänkte köpa.. just gradantal e ju rätt intressant dock. jag kommer köpa ett par birdos puderluder skidor med måtten 152 126 142. funderar på att kompromissa (fegt,jag vet) o bara ta 3 grader. vad tror ni? Hendryx, du verkar lite vara "the Guy" så vad tror du?

menar du att du ska ha sammanlagt 3 grader differens mellan bindningarna eller ska varje bindning vara vinklad 3 grader.
känns rätt lite...

har hört att det ska vara bra för folk med knäproblem? när benen står i en lite naturligare vinkel av lastas knäna mycket. Stämmer det?

blizzy sa:
Ännu en idee skidåkare tagit från brädåkare? Varför ska ni alltid ligga så mycket efter med allt?
^^Helt rätt!! varför krångla till det hela tiden?? +16 grader på framfoten och -5 på bakfote är de som gäller..:D

jona_than sa:
blizzy sa:
^^Helt rätt!! varför krångla till det hela tiden?? +16 grader på framfoten och -5 på bakfote är de som gäller..:D
Eller varför inte bara välja det om passar sin egen eregonomi bäst!?
För mig passar +53 fram och +37 bak på pist brädorna.(canting, osäker på antal grader, men ganska mycket) +45 fram och +15 bak på puderbrädorna. (canting endast bak)
Och om sagt 6grader på puderskidor.
Skulle gärna ha pjäxor med inbyggd duck när jag åker klassiskt. I brist på det så blir det mest skatingskidor, då det blir automatiskt duckstance av åkstilen.
Har faktiskt duckstance på SPD pedalerna på mina Mtb's oxå. Och urfrästa spår bakåt i sulan för att få maximal mittmontering. Det gör att jag inte slå i hälarna i vevarna och baksvingen. Och att vadmusklerna belastas mindre vilket medför bättre uthållighet, och bättre stabilitet i stökig terräng och landningar.

Lite OT kanske.. själv kör jag +18 -15 och skulle aldrig få för mig att inte köra duck på bräda.. finns det nåt bättre?
Okej, åker man extrempuder är det ju inte det bästa men hänger man bara i parken som en annan är det ju a och o...

Någon som har testat montera en AT-bindning duck? typ freeride,naxos lr kanske nya the duke? Blir det mycket sämre när man går uppför?

Funderar på ett par katana + the duke i vinter och man kanske skulle montera dem med någon grad duck stance?

Rent spontant käns duck stans med AT bindning hel snett ;-), men man får ta och prova det på ett
par gamla lagg och se hur det käns. Vi kommer att montera våra Gotama och Katana hyrskidor med
the Duke bindningen rakt. För det funkar nog bäst i det flesta lägen.

Micke

Senast ändrad:
Sjogras sa:
har hört att det ska vara bra för folk med knäproblem? när benen står i en lite naturligare vinkel av lastas knäna mycket. Stämmer det?
Ja - det blir mindre slitningar på knäna när du har monterat bindningarna i duck. Jag har slitit av ena korsbandet och opererat ett par ggr men har fortfarande kassa knän som inte älskar skidåkning lika mycket som resten av kroppen gör. Anyways, efter en dag med duck så är de inte lika slitna som efter en dag med normal side-by-side montering. Du tänker helt rätt när du tänker att knäna står i en normal vinkel - det finns ju inte en människa som springer eller går med tårna rakt fram!! Testa själv! Och OM du står (stilla) med tårna rakt fram och böjer benen så känner du att knäna naturligt vinklar sig lite utåt. Så absolut, har du problem så är det värt att testa.

hör gärna av dig om du undrar ngt mer!

-Lisen

MikeMike sa:
Rent spontant käns duck stans med AT bindning hel snett ;-), men man får ta och prova det på ett
par gamla lagg och se hur det käns. Vi kommer att montera våra Gotama och Katana hyrskidor med
the Duke bindningen rakt. För det funkar nog bäst i det flesta lägen.

Micke
Mm lite som jag misstänker också. Är ju tråkigt om det blir helt fel och man blir tvingad att borra om ett par helt nya skidor... :/

Tillbaka
Topp