Har jag köpt grisen i säcken?

Syrdi

Medlem
Tjena! Har nog aldrig impulsköpt något som jag gjorde förut.

En butik hade ett enda exemplar kvar av Nordica Navigator 85 186cm till ett väldigt attraktivt pris. "Ordninare" pris på 6000kr, nedsänkt till 2990. Men fick dom till betydligt bättre pris än så.

Det satt Marker TP2 10 bindningar på dom som ingick i priset.

Men, jag är helt nollad på allt vad gäller skidor. Enda jag vet är att jag vill ha ett par AM skidor även om jag i stort sett endast åker pist.

Blev dock väldigt osäker när jag åkte därifrån om dessa är för långa för mig? Jag är 183cm 95kg medioker åkare. Har sett att många föredrar längre AM skidor, men dessa verkar inte ha så väldigt mycket rocker.

Borde jag lämna tillbaka dom, sälja dom nya och tjäna en slant eller var det helt enkelt ett bra köp?

Låter bra på alla sätt tycker jag. Ett bra köp. Åk och ha kul!

Tusen tack! Var några som kommenterade "ska du verkligen ha så långa skidor?" på vägen ut och när jag jämförde dom med mina parkskidor så är det en ganska väsentlig skillnad, speciellt längden framför pjäxan men det är väl en vanesak kanske. 172 med mitt monterade bindningar mot dessa 186 och bindningarna längre bak.

Jag betalade 999kr för dom inkl bindningar så därför blev det ett köp utan att ens fundera.

Vet ingenting om dom egentligen, men antar att det är helt ok skidor med tanke på ditt svar? 😊

För 1000 spänn ska du släppa ångesten. Det är vad ett par billiga bindningar kostar på rea. Åk nu å gör en utvärdering sen. Am ska vara i samma längd som dig själv o med tanke på din vikt inget att fundera på

Nu har du möjligheten att bli betydligt bättre än medioker åkare.
Träna på carvingteknik eller kosta på en privatlektion när du ”tjänade” så mycket på skidköpet. Ett riktigt fynd.

Tack för alla bra svar, nu känns köpet mycket bättre!

Försöker nu att justera bindningarna och har kollat på flera guider, tror jag kommit ganska rätt men är lite osäker.

Vad jag förstått så har jag "demo" bindningar. Mina pjäxor är 326mm yttermått och ställt in främre och bakre inom rätt intervall. Förspänningen tror jag är rätt, då någon guide sa att det skall vara ett sträck i siktglaset vänster bak, och det är det.

Men flera videor visar att man ska ställa in "toe height" och dom lägger ett papper emellan men hur justerar jag? Dom visar tyvärr inte det i de videos jag sett.

Samt vad skall jag ställa DIN värdet till?

183cm
95kg
33år
Medioker
326mm yttermått pjäxor

Tack för alla bra svar, nu känns köpet mycket bättre!

Försöker nu att justera bindningarna och har kollat på flera guider, tror jag kommit ganska rätt men är lite osäker.

Vad jag förstått så har jag "demo" bindningar. Mina pjäxor är 326mm yttermått och ställt in främre och bakre inom rätt intervall. Förspänningen tror jag är rätt, då någon guide sa att det skall vara ett sträck i siktglaset vänster bak, och det är det.

Men flera videor visar att man ska ställa in "toe height" och dom lägger ett papper emellan men hur justerar jag? Dom visar tyvärr inte det i de videos jag sett.

Samt vad skall jag ställa DIN värdet till?

183cm
95kg
33år
Medioker
326mm yttermått pjäxor
Du kan ställa DIN på 7.
Har du alpinsula så behöver du knappt justera tå delen, dom brukar vara rätt inställda från början.

Jag tolkar att din binding inte har justerbar tåhöjd. AFD:n borde ha geometri som funkar med GW och alpin/ISO 5355 sula utan justeringar.

Du kan ställa DIN på 7.
Har du alpinsula så behöver du knappt justera tå delen, dom brukar vara rätt inställda från början.

Tack, ingen aning vad jag har för sula faktiskt. Mina pjäxor heter Salomon Quest pro 110?

Har mestadels åkt bräda innan så dålig koll på allt som gäller skidor tyvärr..

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp