Har jag rätt längd på min bräda ?

• Trådstartare Trådstartare KungMartin
  • Start datum Start datum
K

KungMartin

Guest
Är 177.5 cm lång och väger cirka 68 kilo.

jag har en 156a, är det för långt ? den går lite över min haka, nästan till näsan.

min åkstil är väl mest park och pist i hög fart, och big jumps o så.

vill helst inte behöva skicka in min bräda för en ny, skulle vara så krångligt. dessutom kostar det säkert en hel del.

men om ni tycker att de kan va bra att byta till en 154a så tycker jag det är värt besväret.

alla åsikter är välkomna :)

tack på förhand

Han va även 1½ cm längre i förra tråden, kanske därför han vill ha en kortare nu? :rolleyes: :D

Ärligt talat KungMartin, tror du att du kommer känna någon skillnad på 1cm på varje sida? ;)

Jag är 178cm/67kg och ska prova en 150w forum bräda i år, har annars kört på en 156cm lång gnu och det har fungerat att lära sig åka med i parken. Om du nu säger att du ska hoppa stort borde du ha kört innan och veta ungefär vad du vill ha.

Jag tror som sagt inte du kommer känna någon större skillnad på 154 och 156 och tycker inte du ska gå ner längre om du ska hoppa större hopp samt åka fort i pisten. Men detta är ju som sagt min personliga åsikt och jag har väl inte åkt allt för mycket bräda heller :P

Senast ändrad:
jo men jag kan inte bestämma mig xD

linder du är ungefär som mig då i längd och vikt ... har inte vägt mig på en stund, men jag brukar ligga kring 67-68. och jag är väl inte så noga när jag mäter så är väl 178. Jag kunde ha svurit på att jag var 179 (eftersom jag mättes som 179 hos polisen när ja skulle fixa ID kort). därför skrev jag 179 i min förra tråd.

jag är iaf 178 och 68 kg typ. om jag tar 154 kommer den va ungefär vid hakan, jag har hört många säga att den ska vara de ?

KungMartin sa:
jo men jag kan inte bestämma mig xD

jag är iaf 178 och 68 kg typ. om jag tar 154 kommer den va ungefär vid hakan, jag har hört många säga att den ska vara de ?
Min 156 går till hakan och min 150 går till axeln :)

Jojo runt hakan men 2cm kan variera mycket mellan tillverkarnas mått också, 156 kan lika gärna vara lika "hög" som 154

Mätte förskojs skull mina brädor eftersom dom ändå står i vardagsrummet ... mätte från tip, tail på översidan (alltså hur hög brädan är) samt belagslängden

GNU CCS 156 ... 153cm - 155cm
Forum Youngblood DD 150w ... 146cm - 149cm

Så youngblooden känns ju kortare då en del av längden försvinner i nos/tail :)

Senast ändrad:
ok men ... min 156a når över min haka iaf. nästan till näsan. spelar det nån roll ? Det verkar som den är ungefär 2 cm över min haka, så om ja kör på 154a kommer den nog vara exakt vid hakan.

här är den in all its glory (ursäkta den hemska kvalitén)

IMG_0007.jpg

156 eller 154 spelar ingen som helst roll. Vi snackar 2 (TVÅ) centimeter!!! Allt du kan göra på en 154 kan du göra på en 156 och tvärtom. Sluta noja nu!

2cm extra flyt i pudret ;) Alla är eniga. Det blir kanon.
Men bindningarna står mycket tveksamt, hoppas dom bara står löst på.

^haha jag slängde bara på dom, ej skruvat fast än

får väl hoppas på pudersnö O_o

Jag tror inte att din bräda är för lång, själv är jag 163.5 cm lång och väger 50-nånting och min bräda är 154 cm.
Det funkar iallafall för mig :)

^

ojj brädan är nästan lika lång som hela dig då xD

åker du i park någonting ?

Haha jo jag vet.. xD

Har inte hunnit åka i park med den just brädan än men ja det gör jag, fast då har jag åkt på en bräda som är runt 140 cm :) Det kommer antagligen bli rätt trögt med en så lång bräda där..

Kungmartin, sitter bindningarna fast i brädan på bilden? ser ut som du har bakbindningen lite långt fram, ser ut som att den sticker ganska långt utanför stålkanten?

^ haha jo har ju redan påpekats att dom ej sitter fast xD

dom sitter ju som sagt väldigt tveksamt, slänge bara på dom lite fort för o ha me dom i bilden (:

Tillbaka
Topp