Tompan14 sa:
Theodors resonemang känns så där härligt radhussvenskt! "Varför varnade ni inte mig?!" ropar man till pappa Staten när man behöver ett plåster.
Jag tror du missförstod mig.
Ansvaret ligger alltid hos individen, men är det för mycket begärt att få lite hjälp från de med styrkan och kanalerna att förmedla budskapet säkerhet på fjället?
Jag menar, Euro NCAP är ju ett samarbete mellan biltillverkare och stater för att öka säkerheten i våra bilar. Kan inte skidtillverkare ha liknande "skyldigheter"? Gillar inte ordet skyldighet riktigt, men tycker de kunde göra det av ren good will.
I Norge samarbetar Åsnes och Bergans mycket med Den Norske Turistförening, som ju är den absolut största utbildaren inom fjällsport och fjällsäkerhet. Hemsidan UT.no (som rekommenderas starkt till alla som rör sig i norska fjäll) är ett samarbete mellan NRK (statligt) och DNT. Här finns det hundratals artiklar om säkerhet, och gratis reklam för utbildningarna. Sjukt bra.
Lite exempel på vad som skulle kunna göras:
STS/Langley kunde börja arrangera lavinkurser i alperna. Tror det skulle sälja.
Handla för 3000 eller mer på Alpingaraget, få 500,- i rabatt på en lavinkurs med SLAO.
Gör en instruktionsvideo (centralbyråkrat sätter säkert ihop en) på 30 min om lavinrisker, visa på bussarna ner till Chamonix (folk vet ju inte vad en lavin är ibland). Släng in lite gratis reklam för kurser.
Ja, jag vet inte om allt är skitsmart eller genomförbart, det jag vill ha fram är att de som driver industrin har ju medlen för att öka förståelsen, kan vi inte kräva att de använder dem lite??
Sen så tycker jag alla ska ta ett större ansvar gentemot varandra. Jag har själv fått utskällningar när jag tagit onödiga risker, och visst, det är ju inte skitkul när det händer, men så här i efterhand uppskattar man i alla fall omtanken och ärligheten. Några säsonger senare delade jag själv ut liknande föreläsningar.