Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?

Iller sa:
Idéer är fint men denna idén innebär faktiskt minskad frihet, ökad kontroll och ökad byråkrati. Jag är förespråkare för att påverka folks riskbeteende men inte förespråkare för att begränsa och reglera. Det går nog heller inte så bra att låta privata aktörer bekosta reglering av allmänheten.
Hur skulle du göra för att utöka lavininformationen så att det blir utökad adhokrati och mer frihet?

Du nämner att du är förespråkare för att påverka folks riskbeteende och helst på ett positivt sätt. Har du tips på några sådana påverkanssätt?

Jag har skrivit ett sätt när det gällde belöningssystem för att få fler att gå utbildninagrna och misstänker att det finns fler som har en massa idéer som är värt att nämna här. Sen kan alla som gillar att analysera få något att göra. ;)

Senast ändrad:
Jag är måhända liberal men förespråkar inte adhokrati. Friheten behöver inte heller nödvändigtsiv ökas, bara bevaras. Jag har dock skrivit lite om kurser ovan. Det är inte endast mina idéer men de är de bästa i tråden hittills om du frågar mig.

Intressant tråd för mig, har som mål att börja köra OP nästa säsong. Får bli att leta kurser framåt okt-nov...

Apropå I3eas idé om belöning för de som har (ett hypotetiskt) certifikat:
En idé som skulle funka på många vore nog att vid dalstationen endast släppa upp folk som har certifikat på morgonen efter en rejäl dump, övriga får hålla sig till lunchtid. Vilka puderhetsare skulle då inte ha certifikat? Garanterar ju iofs inte att de som släpps upp verkligen tar större hänsyn till riskerna när de väl står där uppe...

Kanske lite svårt att genomföra med tanke på "vanliga turister" som bara kör i pist om de blir blockerade ett par halvdagar under sin skidvecka iofs... ;) Hjälper så klart heller inte mot de som går upp för egen maskin, även om jag inbillar mig att denna grupp redan har bättre kunskaper än den stora massan som kör liftburen OP.

Max_Faktor sa:
leol70 sa:
Jag tror det är en kombination av faktorer. Den största är att det helt enkelt är betydligt fler som åker offpist idag. Men jag tror också att genom att det blivit så populärt med offpist finns det säkerligen många åkare som inte har kunskapen och respekten för elementen.

Sen kan sond och transceiver ge en falsk känsla av trygghet. Man köper grejorna och orkar inte öva. Hur många ser ni träna med utrustningen på skidorterna?

Kanske ett internationellt \"körkort\" (certifikat) för offpist kan vara en del av lösningen om det inte blir någon bättring. Har du inte kortet när du åker offpist kan skidpatrullen bötfälla dig (skyhöga böter). Man måste ju ha utbildning och certifikat för att dyka, varför inte för offpist?

Sen är det ju som någon påpekade i en annan tråd. Media lyfter gärna fram denna typ av olyckor eftersom det är lite spektakulärt och en stor hobby.
Man behöver INTE dykcertifikat för att dyka. Det finns ingen lag som förbjuder detta. Det går utmärkt att köpa utrustning, fylla på luft etc. Däremot kan det vara problem på dykresor.

Jag tycker att det är en bra ide men förstår inte hur ska det fungera i praktiken?
Vem ska ge böter- pistvakter med polisbefogenhet?
Kanske borde det vara svårare att få ut sin försäkring om man varit oaktsam, dvs inte gått kurs???
Ja, ekonomiska incitament brukar funka. Man kan tänka sig att man får ner självrisken eller premien på sin olycksfallsförsäkring. Jag tror inte heller att det går att hålla det här vattentätt med pistpoliser, men det kanske kan få till en attitydförändring. Och OK, jag är inte så insatt i dykning, vet bara att kompisar tar certifikat och det verkar självklart för dom. Självklart är dykning mer komplext, och där har du en påtaglig livsfara om du inte kan dina grejor.

Andreas80 sa:
Körkort första april är väll i morgon

Om vi pratar om lavin olyckor med dödlig utgång i offpist så kan man väll inte säga att det är många om man anser till mängden människor som åker offpist, hela Valdisere spåras ju på nån timme efter ett dump. Visst kan man införa massa regler, eller informera om risker och låta människor ta sina egna beslut.

Den senaste var det ju en glaciärspricka och hade inget med laviner att göra enligt ab dock.

Finns det någon statistik på antal lavinolyckor ?
Nu är "körkort" en halvtaskig formulering. Certifikat är en bättre benämning, och jag överdriver lite bara för att få igång debatten.

For att svara lite pa Noljas fragor;

Vet inte om det ar mer nu. Laste nagon statistik fran Schweitz att mkt fler dor vid 3 an 5 pa lavin skalan och att valdigt fa utbildade dor jamfort med antalet "turister".

Min erfarenhet av dom jag ser i off-pisten ar att 80% inte borde vara dar. Turister, smala skidor, ingen utrustning och ingen koll. Alla aker pa en gang, ingen haller avstand och tjoar och tjimmar typ. Ser tyvarr manga skidskolelarare med grupper har i Tignes som beter sej sa.

Sjalv haller jag gatt avstand ifran sadana grupper/folk, och jag skulle inte aka med vanner eller bekanta som inte har nagon koll.

Jag har utrustning, har inte gatt kurs (men borde ga en), har nagra ars erfarenhet av off-pist men ingen expert pa nagot vis. Malet maste ju vara att aldrig behova anvanda utrustningen och "live to ski another day"

OT: En viktig sak att tanka pa nar man aker i grupp/med en partner ar att det inte ar nagon demokrati. Om en person kanner sej osaker sa bestammer han/hon och aker vi ner nagon annanstans helt enkelt. Detta forutsatter givetvis att alla har lite koll om laviner och omsesidig respekt.

För att sätta saker i perspektiv: 10 miljoner människor åker skidor i Franska alperna varje år, ett par dussin av dem dör on- och off-pist. 300 drunknar varje sommar på deras stränder. 1500 personer per år tar livet av sig i Sverige, 400 dör i trafiken. Socialstyrelsens råd blir alltså: Åk inte skidor, åk inte bil, bada inte och ät Prozak i förebyggande syfte.

Jah åker väldigt mycket untanför "Skidorterna" alltså skidbestigning och det blir mycket friåkning då.
Så är alltid på "vakt", vilket man borde vara...

Läser boken "Free Skiing" och norska lavin boken "Snöskred" varje kväll, och det ger faktiskt väldigt mycket effekt på lavin kunskapen sin. ;):)

Mycket tjat om utbildning här,
Visst ska man säsonga kan de vara en bra ide
Men om man åker 2v per år hur mycket kommer man minnas av utbildningen efter några år?
Eller ska man gå samma utbildning varje år?

köper du utrustning så har du lika mycket nytta av den varje år så länge du kan med den.

Dock föredrar jag själv att åka med guide och min egen utrustning

Christian123 sa:
För att sätta saker i perspektiv: 10 miljoner människor åker skidor i Franska alperna varje år, ett par dussin av dem dör on- och off-pist. 300 drunknar varje sommar på deras stränder. 1500 personer per år tar livet av sig i Sverige, 400 dör i trafiken. Socialstyrelsens råd blir alltså: Åk inte skidor, åk inte bil, bada inte och ät Prozak i förebyggande syfte.
Ja det är så sant...bra inlägg.

Jag läste för ett par år sedan en mycket intressant sammanställning av lavinolyckor i Alperna de senaste 20 åren. Jag hittar tyvärr inte länken just nu, det var ngn av de officiella sidorna i Schweiz.

Det var väldigt intressant och borde helt klart påverka en del av slutsatserna här. Sista 5-6 åren hade antalet dödsfall ökat markant, vilket nog de flesta säkert förväntat sig? Det intressanta är att olyckorna bland "amatörer" d v s åkare som åker utan guide endast ökat marginellt, men dödsfall med åkare som åker med guide ökat kraftigt.

Det intressanta att fundera på är givetvis varför? Jag har ställt frågan till en del guider jag känner, bl a lagt fram fram följande teori:

Fler och fler åker OP och kan göra det relativt bra. När dessa skaffar guide är det inte för att åka de mest givna åken. Det är dyrt och hur lätt är det för guiden att avstyra ett lite mer tveksamt åk med dessa förutsättningar? Svaren från guiderna har varit lite svävande, men inte direkt nekande.

//PS

leol70 sa:
Christian123 sa:
Ja det är så sant...bra inlägg.
Det må vara sant men jag tycker inte att det är något bra inlägg.

Räknar man på antalet OP-åkdagar per OP-olycka resp baddagar per olycka resp levd dag per suicid så är det inte alls säkert att det är jämförbart med risken att förolyckas som OP-åkare. Visst kan man påstå att vi risk-hetsar en del i den här tråden men med det inlägget antyder du väl rimligen att frågan är onödig i jämförelse med övriga risker och det är det inte alls säkert att den är.

Ni måste se det på individnivå också. (Jag gillar statistik jag också men bara i ett sammanhang.)

Den enes riskprofil är sällan lik den andres. Jag kör lagom fort med en säker bil och utan att dricka sprit före. Skidor/bräda åker jag däremot i farlig terräng och farliga snöförhållanden. Visst kan man alltid drabbas av otur eller obotlig sjukdom men att därför inte försöka påverka de risker som man vet att man tar känns mest korkat.

Den stora anledningen till att vi ser fler offpist-olyckor måste ju helt klart vara att det är fler åkare där ute.
Sporten har slagit rot i folkhemmet, tack vare duktiga fotografer, pr-folk och utrustningstillverkare har den blivit sexig och lättillgänglig. Det är sjukt kul tycker jag, men medaljen har en baksida.

Folk kollar på MSP-filmer från Alaska och tänker, "fan va fett". De tänker inte på de tusentals dollar, de timmar, och den kompetens som används för att göra åket "tryggt". Sen så drar de på säsong/semester i Alperna med Cody Townsends linjer på näthinnan och tja, vad händer.

Det finns ju faktiskt en industri bakom skidvärlden. Folk som tjänar pengar på att få ut Sven Svensson på fjället. Tar de sitt ansvar? Hur mycket talas det om riskerna på STS:s reseledarkurser? Snackas det om det på orienteringsmötet när Langley samlas på hotellet? Jag har ingen aning, aldrig åkt alpcharter.

Liftanläggningarna har också ett ansvar, men det tycker jag sköts bra, med den lilla insyn jag har. Men ibland undrar man, kan man inte göra lite mer?

I Rauland i Norge, som ligger en bit från mig, var det en olycka rätt nyligen. En kvinna (för ovanlighetens skull) omkom i närheten av liftsystemet. När ägaren av liftsystemet blev frågad om sitt ansvar sa han att de gjorde vad de kunde, men inte kan hålla koll på vart alla åkare beger sig. Nej det är helt rätt, men samtidigt hittar man det här på deras hemsida:

"Vi har store områder med off-piste i trygge omgivelser. Prøv pudder du også!"

Att man skryter om sin fina offpist är ju inga konstigheter, men TRYGGA? De lockar ju med vilje ut oerfarna
åkare i terrängen! De borde ta sitt ansvar vad gäller korrekt UPPLYSNING av riskerna i alla fall. Lägg ut förhållningsregler på hemsidan/liftkartan, gör lite gratisreklam för lavinkurserna. Släng in en artikel i Åre 360
eller vad fan den där lilla pamfletten heter. Ni kan inte bara visa bilder på duktiga åkare som slänger sig ner för puderklädda bergsidor med pitchen "Det där skulle kunna vara du". Tyvärr säljer inte "Det där kan vara du OM du tar en lavinkurs först", lika bra.

Det jag försöker säga är, att de som tjänar pengar på skidåkning, kanske borde ta ett litet större ansvar? Utrustningstillverkare, anläggningar och researrangörer, säljer ju en bild av skidåkning som är väldigt tilltalande, utan att kanske berätta så mycket om riskerna.Kanske dags att försöka göra kunskap kring säkerhet lite sexigare?

Men som vanligt, money tells. Antar att det är samma grej med guiderna som omtalas i inlägget ovan.
Ponera att du betalt 7-8000 för en vecka i alperna, det har kommit sjukt mycket snö, men guiden du frågar först säger att det är för farligt att åka de åk du är sugen på. Finns nog en och annan som skulle pröva att fråga en annan guide, och kanske få ett annat svar. Resultat i långa loppet blir som med allt annat att ju mer risker du tar, desto mer kan du tjäna som guide... Om efterfrågan på en viss sorts åkning finns, kommer någon alltid att sälja den...

Patrick sa:
Sista 5-6 åren hade antalet dödsfall ökat markant, vilket nog de flesta säkert förväntat sig? Det intressanta är att olyckorna bland "amatörer" d v s åkare som åker utan guide endast ökat marginellt, men dödsfall med åkare som åker med guide ökat kraftigt.
Detta är verkligen intressant!
Jag har hört att det var så och själv misstänkt det men visste inte att det fanns svart på vitt.
Man kan fundera på hur det ligger till. Kanske är det även lite med guider som med andra kraftigt riskbetonade yrken - de som verkligen vill ägna sig åt det kanske borde göra något annat just pga sitt beteende? Jag inser att jag kliver många på tårna men de som blir förolämpade har läst den här tråden och då är det per definition inte er jag menar...

Förresten - en gång i tiden blev jag utfrågad om min lavinkunskap i Rogers Pass innan jag fick köpa tillstånd till min grupp - gör de fortfarande så där?

Theodor: Många bra saker här. En sak värd att nämna dock är ansvaret som vilar på de guider som tar sina grupper offpist, iaf i Frankrike. Vid en olycka utreder polisen risktagandet vilket kan resultera i straffansvar för guiden. Så de flesta guider är ganska försiktiga när det kommer till risktagandet. sen finns förstås alltid undantag och jag har ett antal ggr sett den ucpa-guide jag åkt med skälla ut esf-lärare som är ute och åker utanför piste med barn, utan utrustning. Så det finns ju även de som skiter i ansvaret

Theodors resonemang känns så där härligt radhussvenskt! "Varför varnade ni inte mig?!" ropar man till pappa Staten när man behöver ett plåster.

Jag kan inte se hur ansvaret kan ligga hos någon annan än åkaren själv. Varken researrangörer, filmproducenter eller sportbutiker bör eller kan vara ansvariga.
Att man som liftanläggning skriver att man har "trygga offpistförhållanden" är naturligtvis olyckligt, jag ser inget principiellt fel med att de beskriver förhållandena på ett för dem positivt sätt så länge det stämmer med verkligheten.
Men ansvaret ligger ändå hos individen, hur skulle det annars se ut? Ponera att ett större antal sportbutikskedjor går samman och börjar informera om lavinkurser till alla som köper skidutrustning. Det börjar då bli farligt nära en branschstandard, och sådana väger tungt...
Är det någon kommersiell aktör som kan tänkas behöva ta ett större ansvar så är det väl de som erbjuder lavinkurser, det är sällan man ser reklam för en lavinkurs och det normbildande arbetet är inte särskilt stort det heller.

Guider.

Kanske borde vi även sluta se åkande med guide som säkrare än utan. Jag har åkt en del med UCPA´s OP-guider och flera gånger valt att hoppa av för att jag tyckt att de tagit farliga beslut (dumma insteg, låtit flera åka samtidigt, valt onödigt farliga sluttningar för att slippa gå). Jag har också åkt med andra guider som gjort en del smärre men inte oviktiga misstag (inkl en heli-guide som skadade sig allvarligt pga egen dumhet).

Med detta försöker jag inte säga att vi inte ska lite på guider men vi kanske ska se det som med skyddsutrustning. Inte ens en bra guide kan ersätta egen kunskap och omdöme. Om man är osäker själv så kanske man även ska vara försiktig med att åka med guide. Man bör nog skaffa sig grundläggande kunskap i området eftersom riskerna är förhållandevis stora även om man planerar att åka med guide. Dessutom är det en risk att något händer med guiden och då ligger man verkligen illa till om man inget kan själv.

Senast ändrad:
Ett offpistcert/körkort låter som en fruktansvärt korkad idé. Dessutom i det närmaste omöjlig att kontrollera och hantera på plats på skidorterna. Att skidbutiker skulle pusha för lavinutbildning i någon annans regi känns också lite långsökt även om det är en sympatisk tanke. Och visst, skidorterna har ett ansvar att säkra sitt område och kommunicera ut potentiella lavinområden.

Men ändå: det enda som gäller i slutändan är individens eget ansvar för sin egen, sina vänners och folk i närhetens säkerhet. Inget annat. Jag skulle vilja lägga till ordet "svenska offpiståkare" till Nojlas grundfråga. Vi svenskar har generellt sett urusla kunskaper om laviner, snöteori och åkbeteende på stora berg – och det gäller även bummare i Alperna. Dom flesta verkar tycka att det räcker med att köpa spade, sond och sändare och träna sökning en gång per vinter så är man hemma. Det viktigaste är inte att du kan söka med din sändare, det viktigaste är att du har kunskap att se till att du inte ens behöver slita fram den under jackan och sätta den i sökläget... Den kunskapen kan du bara skaffa dig på egen hand, den kommer inte automatiskt genom påtvingade kurser eller certifikat.

Vi i skidmedia har däremot en stor utmaning i att kommunicera och lära ut lavinkunskap till våra läsare, där kan jag känna att vi missat en hel del genom åren.

Gällande guider så är detta vad jag har hört ifrån de guider som jag känner:
Det finns ett antal bakomliggande faktorer till dagens problem.
För det första så är det dyrt att åka med en guide, detta ger två scenarion. Det första är att de som faktiskt bokar en guide är människor som är vana vid att kunna köpa allt och inte vana vid att andra säger nej eller berättar vad de får och inte får göra. Det andra är att de som bokar en guide har sparat ihop pengarna först och då guidekostnaden utgör en betydande del av totalbudgeten för årets skidvecka så ställer de orimliga krav på 'valuta för pengarna'.
I bägge dessa scenarion kan det vara svårt för guiden att stå på sig och motivera sitt nej, speciellt om man senare ser andra "guider" eller turister åka samma åk utan att det släpper.
Det jag har hört är att respekten för guidens erfarenhet och kunskap har sjunkit drastiskt de senaste årtiondet. Man förväntar sig helt enkelt att bara man betalar X antal tusenlappar så blir det automatiskt säkert på berget.
För det andra så har man slagit in på en inriktning där titeln 'guide' börjar bli urvattnad, det börjar dyka upp fler och fler jobb med ordet 'guide' i titeln. För Svensson är det inte heller så lätt att förstå skillnaden mellan en "reseguide" på skidchartern och en riktig bergsguide. En problematik som inte är helt lätt att undgå, särskilt inte med tanke på att många utav dessa "reseguider" är ungdomar som säsongar och anser att det är lite häftigt att kalla sig för just guide.

Christian123 sa:
Ovanstående inlägg är ganska bra. Offpiståkning är betydligt mindre farligt än t ex rökning för de allra flesta åkare. Av det skälet skall man inte införa något förbud, låt Darwin sortera ut de värsta stolpskotten i vanlig ordning.
Många inlägg karaktäriseras av sverigesjukans trygghetsnarkomani och övertro på regler och i förlängningen myndighetsreglering. För de som åker mer offpist än några random åk intill pisterna är det dock nödvändigt med kunskap.

Att en lavinkurs på en vecka skulle göra någon till en auktoritet på att bedöma lavinfara är en enorm missuppfattning. Det en så kort kurs kan göra är att ge en medvetenhet OM att lavinfara är på riktigt och att det kan drabba dig och under vilka väderförhållanden laviner skapas och ger större risk. Vidare så ger en kurs tekniska färdigheter att söka och gräva samt hur du ska ta dig upp och ned från berget på ett vettigt sätt. Därifrån till att i praktiken bedöma väder och snöfält är det mycket långt.

Missförstå mig inte, kurser är jättebra, speciellt för nybörjare men det är som att försöka lära sig franska på en vecka, det blir inte så mycket annat än att "det är nog knepigt det här" när du säsongen efter står där och ni tre som gick kursen tillsammans inte kan komma överens om vad som är tillräckligt säkert eller ej. Av den anledningen så skulle jag aldrig låta en bedömning utförd av en noob med en veckas utbildning gå före min egen bedömning, detta oavsett hur fint diplomet(körkortet) ser ut.

Dock tror jag att det är fler i min situation som åkt i tiotals års, läst kilovis med lavinlitteratur, kollat kurser på nätet, åkt några veckor med guide, grävt i snön med diverse guider på halvdagsövningar etc som skulle vilja kunna "tenta av" nybörjarkurser, få en kurs på högre nivå och kunna ha en möjlighet att på mer akademisk nivå penetrera ämnet. Det skulle vara värt pengarna. Att i det läget tvingas gå en nybörjarkurs känns inte vettigt.

En positiv effekt av ett offpistkörkort skulle vara att det blir mer puder till mig eftersom kurs är dyrt. Blir nybörjarkurs ett krav slantar jag gärna upp enkom av den anledningen. Dock känns det som fel anledning att införa körkort.

Att kunna lita på de man åker med är naturligtvis ett problem om man åker mycket med sådana man inte känner.
Är man en grupp på 5-6 och bara är 2 eller 3 i gruppen som är lavinkunniga så bör man åka så att de kunniga har koll på varandra inbördes och betrakta övriga i gruppen som att de bara råkar vara där men inte hör till. Detta gäller naturligtvis bara om du inte tagit på dig ansvaret för någon annan. Detta är också säkrare än att bedöma alla som kunniga bara för att de har ett "körkort" i bakfickan.

Senast ändrad:
Pillard sa:
Själv befann jag mig i Val Thorens samma dag och där gick en stor lavin i närheten av snowparken, mitt emellan två pister. Det handlar om en sluttning som trafikeras väldigt flitigt men som under rådande förhållanden släppte helt. Samtidigt begravdes (enligt vittnen så tror man att en person begravdes men har inte gått att hitta) en person i Meribel under 5 meter snö. Våran egen grupp lyckades, trots att vi åkte med den mest erfarne UCPA-guiden lösa ut en lavin där åkaren dock lyckades åka ur på egen hand.
Kan ju bara berätta lite i förbifarten att det var vårt gäng på sex pers som drog av den, bra läskigt. Ingen skadades dock :)

Glisseur sa:
Vi i skidmedia har däremot en stor utmaning i att kommunicera och lära ut lavinkunskap till våra läsare, där kan jag känna att vi missat en hel del genom åren.
Vilka är vi i detta sammanhang?

Freerides redaktörer har en stor utmaning ja att kommunicera ut det profilen Centralbyrakraten försöker lära ut till Freerides läsare.

snorkel sa:
Missförstå mig inte, kurser är jättebra, speciellt för nybörjare men det är som att försöka lära sig franska på en vecka, det blir inte så mycket annat än att "det är nog knepigt det här" när du säsongen efter står där och ni tre som gick kursen tillsammans inte kan komma överens om vad som är tillräckligt säkert eller ej. Av den anledningen så skulle jag aldrig låta en bedömning utförd av en noob med en veckas utbildning gå före min egen bedömning, detta oavsett hur fint diplomet(körkortet) ser ut.

Dock tror jag att det är fler i min situation som åkt i tiotals års, läst kilovis med lavinlitteratur, kollat kurser på nätet, åkt några veckor med guide, grävt i snön med diverse guider på halvdagsövningar etc som skulle vilja kunna "tenta av" nybörjarkurser, få en kurs på högre nivå och kunna ha en möjlighet att på mer akademisk nivå penetrera ämnet. Det skulle vara värt pengarna. Att i det läget tvingas gå en nybörjarkurs känns inte vettigt.

En positiv effekt av ett offpistkörkort skulle vara att det blir mer puder till mig eftersom kurs är dyrt. Blir nybörjarkurs ett krav slantar jag gärna upp enkom av den anledningen. Dock känns det som fel anledning att införa körkort.

Att kunna lita på de man åker med är naturligtvis ett problem om man åker mycket med sådana man inte känner.
Är man en grupp på 5-6 och bara är 2 eller 3 i gruppen som är lavinkunniga så bör man åka så att de kunniga har koll på varandra inbördes och betrakta övriga i gruppen som att de bara råkar vara där men inte hör till. Detta gäller naturligtvis bara om du inte tagit på dig ansvaret för någon annan. Detta är också säkrare än att bedöma alla som kunniga bara för att de har ett "körkort" i bakfickan.
Vad jag förstått så var idén på utanförpistenkörkort/certifikat endast en idé för att utöka folks motivation av att ta eget ansvar. Alltså så vänder sig denna idé främst till dem som inte har någon kunskap om utanförpistenriskerna som inte vet hur de skulle kunna hantera dem om de uppstår. Då de flesta människorna vill ha någon slags bekräftelse på att de lärt sig saker på ett omfattande sätt utan att missat någon del så passar det mycket bra att gå en lavinkurs, där det finns kursmål samt en kursledare som kontrollerar att lärdomarna kommer ut i rätt omfattning. För trygghetsnarkomanen är det mycket lämpligt att gå en lavinkurs och samtidigt få ett bevis i form av kursintyg att den blivit lite mer allmänbildad.

Däremot för den som är en hejare på självstudier som motiveras genom sitt intresse för att på eget ansvar ta reda på och lära sig mer om lavinrisker så är ett lavinkursintyg inget som ökar motivationen och ett såkallat utanförpistencertifikat skulle förmodligen inte heller ge så stora effekter på denna persons motivation. Denna person drivs nämligen av något annat än just intyg/certifikat, yttre bekräftelse från kursledare är det minsta som motiverar likaså kontroller och förbåd för denna typ av individ.

Anledningen att organisationer som SLAO valt att skapa lavinkurser är väl främst för att hjälpa folk att sortera kunskapen av vad som främst är viktigt att lära sig mer om.

Intressant att det är så många som fastnat i tankebanorna just kring denna idé om cetifikat/åkkort, måste vara något som ändå lockar med denna idé. Tror fortfarande att det finns andra idéer som kan ge lösningar på andra sätt där andra fördelar dyker upp och även nackdelar med för den delen. ;)

Precis som med intyg över att man gått HLR-kurser så krävs det att man uppdaterar sig ibland och tränar på det för att vara beredd när kaossituationen uppstår.

Senast ändrad:
I3ea sa:
Glisseur sa:

Freerides redaktörer har en stor utmaning ja att kommunicera ut det profilen Centralbyrakraten försöker lära ut till Freerides läsare.
Vi är i mitt fall Åka Skidor. Vi har bland annat kört test av sändare ihop med Centralbyråkraten och en del lavinteori ihop med bergsguiden Jimmy Odén. Det är ju såklart bra, men vi skulle behöva göra det mer, bättre och oftare. Precis samma sak med Freeride, Brant och alla andra siter och tidningar som skriver om och hyllar offpiståkning. Inte ge pekpinnar, utan bra teoretisk kunskap.

Det som efterfrågas utan att någon frågar efter det är en förening typ " Sveriges friåkares förening". Där man som medlem genom hemsidan erbjuds kurser, läger, tävlingar, camps, reducerade medlemspriser på utrustning, liftkort, boende, kläder, samåkningsbehov, litteratur och tidningsprenumerationer. Finns ju flera tänkbara kandidater här till en härlig och kunnig styrelse. Årsmöte sker varje år i maj (NM) då man summerar det gångna året och blickar framåt.

jannes sa:
Det som efterfrågas utan att någon frågar efter det är en förening typ " Sveriges friåkares förening". Där man som medlem genom hemsidan erbjuds kurser, läger, tävlingar, camps, reducerade medlemspriser på utrustning, liftkort, boende, kläder, samåkningsbehov, litteratur och tidningsprenumerationer. Finns ju flera tänkbara kandidater här till en härlig och kunnig styrelse. Årsmöte sker varje år i maj (NM) då man summerar det gångna året och blickar framåt.
Kul april april .....:lol:

Tompan14 sa:
Theodors resonemang känns så där härligt radhussvenskt! "Varför varnade ni inte mig?!" ropar man till pappa Staten när man behöver ett plåster.
Jag tror du missförstod mig.

Ansvaret ligger alltid hos individen, men är det för mycket begärt att få lite hjälp från de med styrkan och kanalerna att förmedla budskapet säkerhet på fjället?

Jag menar, Euro NCAP är ju ett samarbete mellan biltillverkare och stater för att öka säkerheten i våra bilar. Kan inte skidtillverkare ha liknande "skyldigheter"? Gillar inte ordet skyldighet riktigt, men tycker de kunde göra det av ren good will.

I Norge samarbetar Åsnes och Bergans mycket med Den Norske Turistförening, som ju är den absolut största utbildaren inom fjällsport och fjällsäkerhet. Hemsidan UT.no (som rekommenderas starkt till alla som rör sig i norska fjäll) är ett samarbete mellan NRK (statligt) och DNT. Här finns det hundratals artiklar om säkerhet, och gratis reklam för utbildningarna. Sjukt bra.

Lite exempel på vad som skulle kunna göras:

STS/Langley kunde börja arrangera lavinkurser i alperna. Tror det skulle sälja.
Handla för 3000 eller mer på Alpingaraget, få 500,- i rabatt på en lavinkurs med SLAO.
Gör en instruktionsvideo (centralbyråkrat sätter säkert ihop en) på 30 min om lavinrisker, visa på bussarna ner till Chamonix (folk vet ju inte vad en lavin är ibland). Släng in lite gratis reklam för kurser.

Ja, jag vet inte om allt är skitsmart eller genomförbart, det jag vill ha fram är att de som driver industrin har ju medlen för att öka förståelsen, kan vi inte kräva att de använder dem lite??

Sen så tycker jag alla ska ta ett större ansvar gentemot varandra. Jag har själv fått utskällningar när jag tagit onödiga risker, och visst, det är ju inte skitkul när det händer, men så här i efterhand uppskattar man i alla fall omtanken och ärligheten. Några säsonger senare delade jag själv ut liknande föreläsningar.

Senast ändrad:
Sen får man tyvärr inse den bistra sanningen: Folk är dumma.

Alla vet att McDonalds är farligt för hälsan. Alla vet att man inte borde köra på fyllan. Alla vet att motion förlänger livet ioch livskvalitén.

Men...

mmmmm sa:
Pillard sa:
Själv befann jag mig i Val Thorens samma dag och där gick en stor lavin i närheten av snowparken, mitt emellan två pister. Det handlar om en sluttning som trafikeras väldigt flitigt men som under rådande förhållanden släppte helt. Samtidigt begravdes (enligt vittnen så tror man att en person begravdes men har inte gått att hitta) en person i Meribel under 5 meter snö. Våran egen grupp lyckades, trots att vi åkte med den mest erfarne UCPA-guiden lösa ut en lavin där åkaren dock lyckades åka ur på egen hand.
Kan ju bara berätta lite i förbifarten att det var vårt gäng på sex pers som drog av den, bra läskigt. Ingen skadades dock :)
Vilken av dem var det ni drog av? Den som ligger skiers left när man kommer av knappliften i snow-parken i Val Thorens? Jag kan meddela att det nog var ett antal hundra personer där med sond som blivit inkallade från hela systemet. Det var tom ski patrol från Menuires som kom precis när sökningen blåstes av för att de som orsakat lavinen gått in och meddelat ski patrolen att det var de som dragit av den och att inga fångats av den (nån timme eller så efter att lavinen gått). X antal grupper från UCPA, inklusive min egen grupp, fick hjälpa till istället för att utnyttja att det äntligen hade dumpat i Val Thorens.

Glisseur sa:
I3ea sa:
Glisseur sa:

Vi är i mitt fall Åka Skidor. Vi har bland annat kört test av sändare ihop med Centralbyråkraten och en del lavinteori ihop med bergsguiden Jimmy Odén. Det är ju såklart bra, men vi skulle behöva göra det mer, bättre och oftare. Precis samma sak med Freeride, Brant och alla andra siter och tidningar som skriver om och hyllar offpiståkning. Inte ge pekpinnar, utan bra teoretisk kunskap.
Information och uppmuntring är en bra början för öka folks intresse för den praktiska kunskapen om lavinförberedelser. Som en tidning är funkar det ju oftast bara med den teoretiska delen att inspirera läsarna till mer kunskap av att även få kännskap om vad det handlar om ute i snön. Själv lär jag mig bäst av den upplevelsebaserade lärandet då en verklig eller dramatiserad autentisk situation pågår och jag känner med hela kroppen hur kunskapen fastnar i minna sinnen.

Att få upp ögonen för lavinkunskaper tycker jag bör börjas redan i låga åldrar så att när det väl är dax att åka offpist vid äldre åldrar så vet alla att det är bra att avancera sina kunskaper om det. Om utomhuspedagogiken får större genomslagskraft i svenska skolor så kommer detta även bli mer naturligare att lära ut. Självklart är det på en lägre nivå men kunskapen om snöförhållanden och hur de kan ändras snabbt kan praktiseras på mer säkre ställen ändå. Regioner som USA är väldigt utvecklade när det gäller just outdoor education och där finns det många utbildningsprogram för riskhantering för friluftsliv och naturvistelser bland annat för avalanche prepardness.

Senast ändrad:
theodor sa:
Jag menar, Euro NCAP är ju ett samarbete mellan biltillverkare och stater för att öka säkerheten i våra bilar. Kan inte skidtillverkare ha liknande \"skyldigheter\"? Gillar inte ordet skyldighet riktigt, men tycker de kunde göra det av ren good will.
Nej, det har du fått om bakfoten. Det finns inga regler som tvingar biltillverkare att låta Euro NCAP krocktesta bilarna, det är helt frivilligt. De flesta låter dock testa sina bilar eftersom ett bra resultat är bra reklam helt enkelt. De enda regler som gäller bilars säkerhet i Sverige är besiktningen, går fordonet inte igenom besiktningen så får det körförbud oavsett vad Euro NCAP säger.
Jag förstår heller inte hur du tänker dig att ett sådant standardtest skulle se ut, hur avgör man vilken skida som är farligast? Ju bredare midja desto mer troligt är det att den utlöser en lavin eller vadå?
theodor sa:
I Norge samarbetar Åsnes och Bergans mycket med Den Norske Turistförening, som ju är den absolut största utbildaren inom fjällsport och fjällsäkerhet. Hemsidan UT.no (som rekommenderas starkt till alla som rör sig i norska fjäll) är ett samarbete mellan NRK (statligt) och DNT. Här finns det hundratals artiklar om säkerhet, och gratis reklam för utbildningarna. Sjukt bra.
Det är väl inget som idag hindrar svenska företag att samarbeta med STF, även om jag personligen skulle tappa mycket förtroende för STF om de inte längre var \"oberoende\".
theodor sa:

Handla för 3000 eller mer på Alpingaraget, få 500,- i rabatt på en lavinkurs med SLAO.
Gör en instruktionsvideo (centralbyråkrat sätter säkert ihop en) på 30 min om lavinrisker, visa på bussarna ner till Chamonix (folk vet ju inte vad en lavin är ibland). Släng in lite gratis reklam för kurser.

Ja, jag vet inte om allt är skitsmart eller genomförbart, det jag vill ha fram är att de som driver industrin har ju medlen för att öka förståelsen, kan vi inte kräva att de använder dem lite??
Visst, resebolagen skulle kunna erbjuda lavinkurser om de vill, men de har ingen skyldighet att gör det. De säljer en tjänst som de tror att de kan tjäna pengar på, tydligen så är inte lavinkurser en sådan tjänst. Inget fel med det. Resebolag som erbjuder charter till sol&bad orter i medelhavet har väl knappast något ansvar att erbjuda resenärerna simskola?
Om en viss butik eller butikskedja vill starta ett samarbete med någon som erbjuder lavinkurser så har jag inget problem med det, men åter igen: De har inget ansvar att göra det! Utöver det så är marginalerna inte överdrivet stora inom skidbranschen och den där femhundralappen måste tas ur någons ficka. Det är tuff konkurrens som det är idag ifrån utländska internetbutiker, att skänka bort en femhundralapp vid köp över 3000 kronor lär knappast hjälpa den lokala butiken att överleva.
Instruktionsvideor finns det redan gott om idag på internet, problemet är att de aldrig kan ersätta praktisk erfarenhet men riskerar att göra just det. \"Vi behöver inte oroa oss för laviner, vi såg ju filmen/läste boken!\" är ett farligt tankesätt.
theodor sa:
Sen så tycker jag alla ska ta ett större ansvar gentemot varandra. Jag har själv fått utskällningar när jag tagit onödiga risker, och visst, det är ju inte skitkul när det händer, men så här i efterhand uppskattar man i alla fall omtanken och ärligheten. Några säsonger senare delade jag själv ut liknande föreläsningar.
Bara att gratulera att du är såpass mogen att du kan ta till dig och uppskatta en utskällning. Det är det inte alla som kan.
Men det är heller inte mitt ansvar att uppfostra andra människor, jag struntar faktiskt i om de dör eller överlever en dag i offpisten så länge det inte påverkar mig negativt. Om någon annan åkare utsätter mig för fara så reagerar jag naturligtvis, men annars så är det upp till dig att se efter dig själv.

Pillard sa:
mmmmm sa:
Pillard sa:
Vilken av dem var det ni drog av? Den som ligger skiers left när man kommer av knappliften i snow-parken i Val Thorens? Jag kan meddela att det nog var ett antal hundra personer där med sond som blivit inkallade från hela systemet. Det var tom ski patrol från Menuires som kom precis när sökningen blåstes av för att de som orsakat lavinen gått in och meddelat ski patrolen att det var de som dragit av den och att inga fångats av den (nån timme eller så efter att lavinen gått). X antal grupper från UCPA, inklusive min egen grupp, fick hjälpa till istället för att utnyttja att det äntligen hade dumpat i Val Thorens.
Nu blev jag lite osäker på om vi pratar om samma, den vi drog av var precis under Grand Fond.

Senast ändrad:
Tompan14 sa:
theodor sa:

Visst, resebolagen skulle kunna erbjuda lavinkurser om de vill, men de har ingen skyldighet att gör det. De säljer en tjänst som de tror att de kan tjäna pengar på, tydligen så är inte lavinkurser en sådan tjänst. Inget fel med det. Resebolag som erbjuder charter till sol&bad orter i medelhavet har väl knappast något ansvar att erbjuda resenärerna simskola?
Angående lavinkunskap eller inte när det gäller researrangörer. Hur tror du konceptet Offpistcamp med erbjudande om lavinkurser och offpistsafari skulle funka på köpmarknaden? Vet att SLAO har tredagars kurser men och att STF har offpistkurser med fokus på åkteknik.

Charter för sol o bad har oftast ej simskola skriver du men däremot researrangörer för Surfcamp brukar erbjuda boende, möjligheter till surflektioner där riskhantering för vågor finns samt erbjuder vägledare för att hitta rätt på lämpliga surfställen. Och detta koncept säljer som smör för de som inte ännu har allt som krävs för att på egen hand utforska surfingens klokheter eller för dem som bara vill surfa tillsammans med andra i flock.

mmmmm sa:
Pillard sa:
mmmmm sa:
Nu blev jag lite osäker på om vi pratar om samma, den vi drog av var precis under Grand Fond.
Det gick ju laviner precis överallt den dagen. Denna gick fredag 18/3 nånstans runt 14-15 på eftermiddan.

Nånstans mellan Grand fond och Plateu ungefär. Det går två pister på varsin sida om lavinen som möts precis nedanför där lavinen stannat. Så det är ju mitt i pistsystemet.

Jajamen, det var den vi drog av. Visste inte att den hade en sådan effekt, här kan man verkligen skylla på bristande lavinkunskaper. Ledsen om vi förstörde en del av din dag som du fick lägga på människoletande istället för puderåkande.

Oj, intressant att få höra av den som orsakade den. Det är ju självklart att man hjälper till ifall det finns risk för att någon ligger under. Vi fick grym åkning ändå men det kan nog vara en ide att säga till skidpatrullen direkt och ge dem uppgifter lite snabbare nästa gång. Det var en rätt kraftig vinddriva högst upp som släppte.

Åkningen kunde vi gärna avvara ifall det fanns möjlighet att rädda någon. Jag måste säga att jag är enormt imponerad av hur många som släppte allt för att hjälpa till. Det känns faktiskt jäkligt bra för den gången man själv råkar illa ut.

Hur kunde ni inte veta hur stor den var om det var ni som orsakade den? Om ni såg att ingen fastnade i lavinen, varför meddelade ni inte det med en gång? Varför stannade ni inte kvar och hjälpte till att söka om ni är osäkra på om någon oskyldig blev begravd i en lavin ni orsakade?
Ditt och dina kamraters beteende är under all kritik i mina ögon!!

Ja, det blev lite som det blev där, vi blev så jävla stressade så vi åkte bara ner och tog en tretimmarslunch och var glada att vi levde. Tänkte nog inte särskilt logiskt där och då. Ja, stor eloge till alla som kollade och hjälpte till.

Tompan14 sa:
Hur kunde ni inte veta hur stor den var om det var ni som orsakade den? Om ni såg att ingen fastnade i lavinen, varför meddelade ni inte det med en gång? Varför stannade ni inte kvar och hjälpte till att söka om ni är osäkra på om någon oskyldig blev begravd i en lavin ni orsakade?
Ditt och dina kamraters beteende är under all kritik i mina ögon!!
Klart som fan det är under all kritik, vi var ett gäng ungar med sjukt begränsad erfarenhet av offpist och laviner som åker mellan pisterna och drar av en sjukt stor lavin, vårt beteende var ju därmed som sagt varken logiskt eller bra.

Ja vi märkte att den var så stor, men vi märkte in vilket pådrag det blev. Vi stod ungefär där bilden är tagen i tio minuter och skakade typ, tog någon bild och sen drog vi till tango och tog en långlunch. Att säga till pistvakterna tänkte vi nog aldrig på, var mest rädda för konsekvenser för att vi varit så oförsiktiga.

Vi såg att inga blev begravda, var bara vi som åkte där när den gick.

mmmmm sa:
Ja, det blev lite som det blev där, vi blev så jävla stressade så vi åkte bara ner och tog en tretimmarslunch och var glada att vi levde. Tänkte nog inte särskilt logiskt där och då.
Ni är inte ensamma om att reagera så i en sådan situation. Detta är en av de reaktioner som man faktiskt diskuterar på lavinkurser och böcker i ämnet (i a f en del av dem).

Den som inte varit i en liknande situation själv bör vara försiktig med att dissa andras beteende. Jag ser en hel del olyckor i mitt arbete och sätten att reagera varierar kraftigt, detta är inte det dummaste jag hört talas om.

Jag säger inte på något sätt att ni gjorde rätt men det är inte skitenkelt att förbereda sig på en sådan situation. Jag tror att det viktigaste är att förstå att risken finns att man reagerar ologiskt och därmed är lite förberedd på det. Tack vare det faktum att du varit ärlig och delat med dig av din erfarenhet så kanske någon annan reagerar bättre nästa gång!

Tillbaka
Topp