Christian123
Ny medlem
Har offpiståkare för dåliga lavinkunskaper?
Jag tror jag snittar runt 2000kr per OP-dag, så hur mycket OP man kan åka per livsår är ganska begränsat för mig och de flesta andra. Ett par badbyxor däremot kostar inte mycket, inte heller ett rep och en krok i taket.Iller sa:Det må vara sant men jag tycker inte att det är något bra inlägg.leol70 sa:Ja det är så sant...bra inlägg.Christian123 sa:För att sätta saker i perspektiv: 10 miljoner människor åker skidor i Franska alperna varje år, ett par dussin av dem dör on- och off-pist. 300 drunknar varje sommar på deras stränder. 1500 personer per år tar livet av sig i Sverige, 400 dör i trafiken. Socialstyrelsens råd blir alltså: Åk inte skidor, åk inte bil, bada inte och ät Prozak i förebyggande syfte.
Räknar man på antalet OP-åkdagar per OP-olycka resp baddagar per olycka resp levd dag per suicid så är det inte alls säkert att det är jämförbart med risken att förolyckas som OP-åkare. Visst kan man påstå att vi risk-hetsar en del i den här tråden men med det inlägget antyder du väl rimligen att frågan är onödig i jämförelse med övriga risker och det är det inte alls säkert att den är.
Ni måste se det på individnivå också. (Jag gillar statistik jag också men bara i ett sammanhang.)
Den enes riskprofil är sällan lik den andres. Jag kör lagom fort med en säker bil och utan att dricka sprit före. Skidor/bräda åker jag däremot i farlig terräng och farliga snöförhållanden. Visst kan man alltid drabbas av otur eller obotlig sjukdom men att därför inte försöka påverka de risker som man vet att man tar känns mest korkat.
Jag var i Val D\\\'Isere v. 52 och åkte OP. En dog 25/12, fyra v. 1. Mycket sorgligt visst, men inte tragiskt jämfört med annat jag har upplevt i livet på nära på, bl a dotter som fann sin far hängandes i garaget, kompis som fann sin bror hängades i lägenheten, mor som fick sin son mördad, kompis som fann sin sambo drunknad, pappa som fann sin son hängandes i källaren, far/sambo som ställde sig framför tåget, mor som fick uppleva son son dö knall-fall-död pga stress, knall-fall-död pga rökning, mor till två småttingar död i cancer m.m.
Min kollega i Schweiz förlorade sin far och bror i alp-olyckor för några år sedan, han bara rycker på axlarna när man diskuterar risk och säger \\\"Well, life\\\'s a risk...\\\" och \\\"This summer i will do Mont Blanc.\\\". Rätt sund inställning tycker jag. No guts, no glory-inställningen ger en ett mycket friare och intressantare liv.
Senast ändrad: