Allright, då tar vi och benar isär några olika stabilitetstest, vad de egentligen testar samt några för och nackdelar med dem.
Jag börjar med de två som antagligen är äldst, rutchblocket och glidkilen. Rutchblocket består av ett block 2 x 1,5 m och Glidkilen av en liksidig triangel med 2 m långa sidor. Dessa friläggs helt, ned förbi det svaga lager man vill testa. Sedan belastar man i olika steg med kroppsvikt. Testen tar tid att göra men är väldigt bra. Här testar man en större yta med den belastning som vi kommer att åka med. Testen visar både hur mycket det svaga lagret tål och om det har möjlighet att sprida en kollaps. Kanske de bästa testen för enskilda skidåkare. Glidkilen har nästan helt dött ut till förmån för rutchblocket.
Det klassiska spadtestet, när man frilägger en pelare, 35x35 cm, och sedan sätter spaden bakom och drar, för att se hur mycket belastning som behövs för att skjuva av lagret har minskat i popularitet. Det är på grund av att vi inte kan jämföra testet mellan varandra. Eftersom det är muskelstyrkan som vi bedömer är det svårt att avgöra vad som är hård, måttlig belastning, etc mellan varandra. Spadtestet har dock fortfarande en funktion i t.ex väldigt lös snö där det modernare kompressionstestet har en tendens att slå sönder flaket. Det som vi testar med spadtestet är skjuvhållfastheten i det svaga lagret och forskarna är oense om hur mycket relevans det har för lavinutlösningen.
Kompressionstest. Frilägg en pelare på 30x30 cm och belasta med stegrande vikt. Släpp handen, från handleden, armbågen respektive axeln, 10 slag på varje. Testet visar hur mycket belastning som krävs för att det svaga lagret ska kollapsa. Tillsammans med brottkvalitet, där man tittar på hur själva kollapsen såg ut så säger testet även något om vilken förmåga lagret har att kunna sprida kollapsen och utlösa en lavin.
Ingen bild/videoklipp tyvärr
Extended Column Test. Gör en pelare som är 90 x 30 cm, belasta på samma sätt som vid kompressionstestet. Titta efter hur långt kollapsen sprider sig i pelaren. Testet visar väldigt väl om lagret har förmågan att sprida en kollaps. Det är ett väldigt bra test då förmågan att sprida en kollaps har visat sig vara mycket mer konstant över stora ytor än vad själva hållfastheten är.
Propagation Saw Test, Gör en pelare, 30 cm bred, 100 cm lång. Sätt sågen i det svaga lagret och börja såga. Observera hur långt du måste såga innan lagret börjar sprida kollapsen av sig själv. Om kollapsen sprider sig innan du nått halva blocket är det ett mycket dåligt tecken. Om du kan såga mer än hälften av blocket så visar det att snön är stabilare. Precis som med ECT så är det här ett bra test eftersom det visar på det svaga lagrets förmåga att sprida kollapsen.
Sedan skulle jag inte döma ut skidtestet där man skråar och tittar på hur snön flakar. Det går att göra i sådan mängd att det snabbt blir mer värt än ett spadtest eller kompressionstest.
Inga test är egentligen dåliga man måste bara sätta dem i perspektiv till vad de egentligen mäter och hur de ska tolkas. Det är sällan som jag själv gräver när jag är ute och åker privat. Jag tittar mer på de större sakerna runt omkring, har det gått laviner, hörs det whumpsljud, spricker snön upp när man åker? Har det snöat och drevat senaste dygnen, etc? Måste ni titta på snökristallerna för att bedöma om sluttningen är säker så har ni redan då dömt ut sluttningen.