Har raceåkare för hög DIN?

Pillard

Aktiv medlem
Jag har noterat efter tex Lindsey Vonns krasch och även några andra krascher jag sett i OS och inför att skidorna sitter kvar, trots enorma krascher. I Vonns fall satt de kvar så pass att benet istället gick av. Efter några säsonger med raceträning för dottern har hon nu kommit upp i ålder för att få köra Super G. När jag pratar med andra tränare och folk i "branschen" vill de skruva upp bindningarna till 7-8 (hon är 143cm och väger under 40 kg). Jag har haft hennes SL och GS-bindningar på strax under 4 nu och tidigare också kört på vikten/10 -lite grann. Nu körde vi SG-tävlingar förra helgen och hennes bindningar på strax över 4 satt kvar fint hela tiden. Hon har aldrig haft tjuvsläpp. Samtidigt så har hon inte kommit dit än att hon alstrar några enorma krafter i sidled men ändå. Så min fundering är väl egentligen huruvida det finns en tendens i race-kretsar att överdriva hur hårt man skruvar bindningen?

grundproblemet är väl (som Pernilla Wiberg var inne på) att Vonn ännu inte var uppe i den fart som bindningarnas höga DIN-värde egentligen var anpassat för. Så vid vridvåld i den lägre farten löser inte bindningarna ut, men om hon skruvar ner så riskerar hon tjuvsläpp när farten ökar.
Även en vuxen som ska upp i 140 km/h och kanske hoppa 50 meter startar ju på noll km/h så det blir ett enormt spann avseende den rörelseenergi som kan uppstå vid bindningarna vid ett fall. Gissar att det är ett dilemma som bara går att lösa med en kompromiss som inte är optimal hur man än gör. En kommentar från "läktaren", nu ska jag vara tyst och lyssna! :o)

PS noterar att alla puckelpiståkarna i OS verkar åka med Look Pivot, det säger kanske något. Fast de kommer iofs inte upp i 140.

PS2 läser nu att Vonn ändå nog var uppe i ca 100 km/h när hon föll.

Senast ändrad:
grundproblemet är väl (som Pernilla Wiberg var inne på) att Vonn ännu inte var uppe i den fart som bindningarnas höga DIN-värde egentligen var anpassat för. Så vid vridvåld i den lägre farten löser inte bindningarna ut, men om hon skruvar ner så riskerar hon tjuvsläpp när farten ökar.
Även en vuxen som ska upp i 140 km/h och kanske hoppa 50 meter startar ju på noll km/h så det blir ett enormt spann avseende den rörelseenergi som kan uppstå vid bindningarna vid ett fall. Gissar att det är ett dilemma som bara går att lösa med en kompromiss som inte är optimal hur man än gör. En kommentar från "läktaren", nu ska jag vara tyst och lyssna! :o)

PS noterar att alla puckelpiståkarna i OS verkar åka med Look Pivot, det säger kanske något. Fast de kommer iofs inte upp i 140.
Intressant! Hade inte hört Wiberg på temat.

För barn/ungdomar som kör fart är min uppfattning att det största problemet med tjuvsläpp uppstår om man får ett slag under foten, häldelen löser ut och man tappar skidan och sedan ramlar. Har man hög fart vid fallet kan det uppstå skador och därför vill man ha högre ställd DIN.

Högre ställd DIN kan också vara en trygghetsfråga att man ska kunna lita på grejorna.

Men det kan ju så klart också uppstå skador om man ramlar och skidorna inte löser ut.

Min ej statistiskt säkerställda åsikt är att jag har sett betydligt fler skador i den andra kategorin, dvs man ramlar utan att skidorna löser ut.

Min lösning har varit att ställa häldelen högre än tådelen. Då kan man förhoppningsvis slippa tjuvsläpp vid slag under foten men att skidorna ändå löser ut vid ett fall.

För barn/ungdomar som kör fart är min uppfattning att det största problemet med tjuvsläpp uppstår om man får ett slag under foten, häldelen löser ut och man tappar skidan och sedan ramlar. Har man hög fart vid fallet kan det uppstå skador och därför vill man ha högre ställd DIN.

Högre ställd DIN kan också vara en trygghetsfråga att man ska kunna lita på grejorna.

Men det kan ju så klart också uppstå skador om man ramlar och skidorna inte löser ut.

Min ej statistiskt säkerställda åsikt är att jag har sett betydligt fler skador i den andra kategorin, dvs man ramlar utan att skidorna löser ut.

Min lösning har varit att ställa häldelen högre än tådelen. Då kan man förhoppningsvis slippa tjuvsläpp vid slag under foten men att skidorna ändå löser ut vid ett fall.
Ah, det är ju en intressant analys. Nu har vi bara kört fart på väldigt fint underlag så här långt. Men även på den tavlingen hade vi ett antal fall på yngre barn där skidorna satt kvar, trots att min spontana tanke var att de borde ha tappat.

Du tänker alltså att de tjuvlöser för att slaget skickar upp hälen vertikalt? Medan tån ska lösa ut vid horisontell vridning?

När Marker Xcell kom var det väl någon/några i forumet som menade att den bindningen var mycket bättre och tjuvutlöste mindre så att man kunde köra med lägre DIN. Förstod det som att frambindningen kan röra på sig framåt och bakåt. Hittar inte igen tråden

Dominik Paris ena skida löste ju ut under hans åk i Super G härom dagen.
Ja det var ju ett rejält vertikalt slag. Så det stämmer ju rätt bra med "simhalls" analys. Men tar jag min dotters skidor så väljer jag ju hellre att det där händer, oavsett tävling, än att hon vrider sönder ett knä.

Du tänker alltså att de tjuvlöser för att slaget skickar upp hälen vertikalt? Medan tån ska lösa ut vid horisontell vridning?
Precis så.

Oftast är det innerskidan som löser ut då den är mindre belastad och mer ligger och "flyter" på snön och blir mer känslig för slag underifrån

Det kan även hända att ytterskidan löser ut på det sättet om man står med lite för mycket vikt på innern. Eller i svängväxling där båda skidorna är obelastade.

Tror aldrig jag har sett någon stå med maximalt tryck på yttern och att den då löst ut i häldelen.

En annan fråga på lite samma tema. Finns det nåt bra sätt att testa hur pass bra utlösningen funkar på en gammal bindning? Jag har ett par gamla fischer-bindningar som kanske var skruvade lite väl högt (9) för mig och mina typ 81kg. De löste inte ut vid ett långsamt fall framåt och orsakade därmed en bristning i vaden. Jag har nu testat att ställa ner dem lite men jag är inte helt säker på om felet ligger där eller om bindningen helt enkelt inte riktigt håller standard längre.

En annan fråga på lite samma tema. Finns det nåt bra sätt att testa hur pass bra utlösningen funkar på en gammal bindning? Jag har ett par gamla fischer-bindningar som kanske var skruvade lite väl högt (9) för mig och mina typ 81kg. De löste inte ut vid ett långsamt fall framåt och orsakade därmed en bristning i vaden. Jag har nu testat att ställa ner dem lite men jag är inte helt säker på om felet ligger där eller om bindningen helt enkelt inte riktigt håller standard längre.
Ja, gå till en skidbutik så har de förhoppningsvis en maskin som kan testa utlösningen.

Är inte svårare än att man sätter i pjäxan och maskinen tittar hur mycket kraft som krävs för att lösa ut och jämför det med hur mycket kraft det borde krävas.

Oj, hur många skidbutiker har en sådan?
Alpingaraget borde ha en, eventuellt skidsport i Bromma också, om du befinner dig i Stockholm.

Annars kan jag tänka mig att Udens också har.

I fjällen lär det finnas i alla större skidområden.

Borde vara fler men jag som spenderar min sommartid i Stockholm känner inte till några fler.

I alperna kommer du hitta i vilken skidby somhelst.

När Marker Xcell kom var det väl någon/några i forumet som menade att den bindningen var mycket bättre och tjuvutlöste mindre så att man kunde köra med lägre DIN. Förstod det som att frambindningen kan röra på sig framåt och bakåt. Hittar inte igen tråden
Säker så, men inte en enda WC åkare körde på den.
De gamla klassiska Marker Comp däremot, nu finns den ju nästan "brandad" från alla andra tillverkare, tom Look åkarna har den (den har ju överlägset bäst flexibiliteten på frambindningen)
Puckelåkare har i princip bara Pivot 14-18 beroende på storlek på åkare
Finns några stackare som åker på Tyrolia men de är i klar minoritet

De gamla klassiska Marker Comp däremot, nu finns den ju nästan "brandad" från alla andra tillverkare, tom Look åkarna har den (den har ju överlägset bäst flexibiliteten på frambindningen)
Om jag minns tråden rätt så var det en racefarsa som aldrig skulle låta sin dotter åka på annat än x-cell för knänas skull men jag hittar inte igen detta så jag kanske hallucinerar.

Jag har aldrig hållit på med Pivot själv men när jag köpte SG-skidor till dottern kom de med Pivot. Bör man vara extra försiktig med dessa på något sätt? Det blir ju en enorm hävstång med 175cm skida på en kropp som bara är 141cm…

Om jag minns tråden rätt så var det en racefarsa som aldrig skulle låta sin dotter åka på annat än x-cell för knänas skull men jag hittar inte igen detta så jag kanske hallucinerar.
Istället för att jag sedvanligt killgissar sökte jag i forumet. Det var nog Henrik Luthman som skrev i sin blogg (det var drygt 10 år sedan) att hans dotter bara skulle ha den bindningen. Refererades i forumet. Hon åkte då Nordica/ Marker. Bindningen var helt ny, oplövad. Alla hans tankar om alpin racing slog inte igenom, om man säger som så. Hon bytte till Head, blev en framgångsrik landslagstjej, med lite för kort karriär. Jag var också inne på den bindingen för mina döttrar. Problemet var att det blev för dålig vridstyvhet, isgrepp. Därför är det ingen tävlingsåkare på lite nivå som använder den.

Senast ändrad:
Jag har aldrig hållit på med Pivot själv men när jag köpte SG-skidor till dottern kom de med Pivot. Bör man vara extra försiktig med dessa på något sätt? Det blir ju en enorm hävstång med 175cm skida på en kropp som bara är 141cm…
Mina döttrar hade också orangea Ross 175 i fart. Mjuka fina skidor. Rekommenderas.

Ja, var försiktig. Jag tycker det är ett litet helvete att ställa in förspänningen på dessa gamla Pivot. Den vita pinnen som ska vara över strecket, är inte ett pålitligt mått.

Håkan Johansson på Verkstan i Åre som var service på WC på den tiden den bindningen var modern, säger att man dels få kolla på vinkeln bakbindningen pekar upp, sen med känsla och erfarenhet försöker vrida häldelen med pjäxan i.

Om man är på Guldhjälmen ser jag på håll, hur bakbindningen pekar, att många har problem att få till det rätt.

Jag är grymt nöjd att det är den enda paret tjejerna haft med den bidningen. Sen blev det Head, nu moderna Look på hon som fortfarande tävlar.

Mina döttrar hade också orangea Ross 175 i fart. Mjuka fina skidor. Rekommenderas.

Ja, var försiktig. Jag tycker det är ett litet helvete att ställa in förspänningen på dessa gamla Pivot. Den vita pinnen som ska vara över strecket, är inte ett pålitligt mått.

Håkan Johansson på Verkstan i Åre som var service på WC på den tiden den bindningen var modern, säger att man dels få kolla på vinkeln bakbindningen pekar upp, sen med känsla och erfarenhet försöker vrida häldelen med pjäxan i.

Om man är på Guldhjälmen ser jag på håll, hur bakbindningen pekar, att många har problem att få till det rätt.

Jag är grymt nöjd att det är den enda paret tjejerna haft med den bidningen. Sen blev det Head, nu moderna Look på hon som fortfarande tävlar.
IMG_9348.webp

Så här tyckte jag att den vita flärpen hamnar på strecket men tycker inte heller den flyttar sig om jag skruvar på armarna.

Istället för att jag sedvanligt killgissar sökte jag i forumet. Det var nog Henrik Luthman som skrev i sin blogg (det var drygt 10 år sedan) att hans dotter bara skulle ha den bindningen. Refererades i forumet. Hon åkte då Nordica/ Marker. Bindningen var helt ny, oplövad. Alla hans tankar om alpin racing slog inte igenom, om man säger som så. Hon bytte till Head, blev en framgångsrik landslagstjej, med lite för kort karriär. Jag var också inne på den bindingen för mina döttrar. Problemet var att det blev för dålig vridstyvhet, isgrepp. Därför är det ingen tävlingsåkare på lite nivå som använder den.
Tack för storyn och skönt att jag inte hallucinerade. 😁

Grejen var att det satt en dämpare i de som skulle ta bort en del vibrationer, vilket är rimligt att försöka få bort, och då borde man kunna köra med mindre DIN, så helt rätt tänkt men tror att raceåkarna vill ha flex i sidled i frambindningen utan att de löser ut, vilket Marker Comp har, så den flög inte i WC.

Rätt justerad är det en banger, ganska få delar och det finns fortfarande reservdelar om man behöver.
Frambindningen har ganska bra elastisitet och den går att köpa en ny AFT platta så att den passar Gripwalk och WTR sulor (varför man nu vill ha det:))
Bindningen har ju en kort monterings punkter så det påverkar skidans böjning

Min lösning har varit att ställa häldelen högre än tådelen. Då kan man förhoppningsvis slippa tjuvsläpp vid slag under foten men att skidorna ändå löser ut vid

Av all tid jag tävlade tom skidgym så är det extremt sällan en häldel har löst. I överlägsna majoriteten av fallen är det tån som löser.

Att ha en övertro på bindningars förmåga att lösa ut när det behövs är dumt, bindningar är inte magiska. Om jag gör tex en innerskida in i nätet behöver jag ha din på typ 3 om jag ska vara säker på att de släpper. Det kommer inte gå att åka gs i dryga 70kmh på slagit underlag på 3din.

Sedan ska man så klart inte dra de högre än nödvändigt men till skillnad från att åka friåkning och lägga svängen där det passar så kommer käppåkning tvinga fram situationer där man trycker in skidorna i slag och håller i för allt man är värd. Detta händer förhållandevis ofta så det brukar märkas om bindningarna löser onödigt ofta i SL och GS.

Fart varken tränar eller tävlar man ofta och konsekvenserna av att testa sig fram med din inställningen är ju lite högre. Bra riktmärke är kanske att öka din med 1 för varje gren iaf.

Om mina barn skulle börja tävla så skulle jag satsa betydligt mer på barmarksträningen och se till att de är fysiskt förberedda då det påverkar betydligt mer så länge man har rimliga din inställningar och rätt förspänning.

Racing är farligt för knän, allrahelst tjejer när de passerar tonåren. Samma fart men mindre muskler och lite sämre anatomiska förutsättningar samt långa skidor i förhållande till kroppen.

Visa bilaga 44932
Så här tyckte jag att den vita flärpen hamnar på strecket men tycker inte heller den flyttar sig om jag skruvar på armarna.
Precis. Man kan tyvärr inte lita 100% på den vita flärpen/ strecket. Mät med ett bra skjutmått att båda skruvarna är lika mycket utgängade. Rent visuellt pekar bakbindningen "rätt", så vitt jag kan se. Håkan på Verkstan sa att när pjäxan är i, ska man testa att vrida häldelen. För ett barn, ska det gå ganska lätt att vrida.

Tillbaka
Topp