HEAD MONSTER skidor?

bL1d

Ny medlem
HEAD MONSTER skidor?
Tjenare!
Jag har hittat ett par skidor "HEAD MONSTER 70" tror jag han sa 170 cm långa. Jag åker mest pist och kanske ska börja prova lite off. Är dessa skidor bra undrar jag då? jag är 178 cm lång och väger runt 70. Läste ngt här på sidan om HEAD MONSTER 82 och att det var en allroundskida. Är det ngn skillnad mellan 70 & 82? Eller är det så att jag inte har någon som helst aning om vad jag pratar om? Får skidorna nya för 2300 med bindningar

Jag tror jag hittat dem på en dansk sida: http://www.puremission.com/product/d85aafa9-6d00-431f-8286-c78fa9f90dca.aspx .

Senast ändrad:
HEAD MONSTER skidor?
Hej,

Head Monster är en bra serie skidor med flera modeller, där modellbeteckningen anger midjans bredd i mm. Jag känner dock inte till någon som heter Head Monster 70, men jag vet att de smalare modellerna heter Monster 76 och 78. Jag vet också att det tidigare funnits en 77:a. Om längden är 170 cm så lär det förmodligen vara en 76:a (om det årets modell).

Jag har inte testat 76:an själv, men åker på Head Monster 88. Jag gissar att 76:an fungerar utmärkt i pist, med bra kantgrepp trots all-round egenskaper. Off-pist skulle jag välja en skida som har lite bredare midja, särskilt om vi snackar puderåkning. I svensk vindpinad off-pist löser 76:an säkert uppgiften, även om det inte är den ultimata off-pistskidan.

Valet av skida beror ju också på hur mycket du åker i pist resp off-pist och hur duktig åkare du är. Jag kan tipsa om att både K2 och Scott har bra skidor med lite bredare midja som är både bra och lättåkta.

/Kalle

Lycka till!

HEAD MONSTER skidor?
Har för mig att monster 70 fanns för säg, 4-5 år sedan? Om det nu är en så pass gammal modell, och om det är en begagnad skida är den inte värd 2300 kr, även om skidan skulle vara i gott skick. En liten notis bara...

HEAD MONSTER skidor?
De gamla modellerna av head monster är rent skit! Absolut inte värt mer än ett par hundra som slit och släng skräpskidor.

Skulle tro det är en av dessa skidor, med modellbeteckning iM70, iM75 och iM85

De nyare head monstrena skall vara bra lagg.

HEAD MONSTER skidor?
Ähum ... de gamla modellerna av Head Monster var och är fortfarande helt OK skidor. Med den utveckling som har skett de senaste åren får iM70 ses som en ren pistskida. Jag har inte testat 70ian med kört både iM75 och iM85 som båda går som ett spjut i pisten. iM75 upplevde jag som mycket stabil och farttålig.

Det finns roligare skidor idag, men ett par oanvända iM70 med bindning för 2 300 kr är helt OK om du mest kör pist. Jag vet dock ingenting om bindningen de skickar med Tyrolia 10 ... kan vara någon snikvariant?

That´s all kids!
MM

HEAD MONSTER skidor?
Mountain_Man sa:
Ähum ... de gamla modellerna av Head Monster var och är fortfarande helt OK skidor. Med den utveckling som har skett de senaste åren får iM70 ses som en ren pistskida. Jag har inte testat 70ian med kört både iM75 och iM85 som båda går som ett spjut i pisten. iM75 upplevde jag som mycket stabil och farttålig.

Det finns roligare skidor idag, men ett par oanvända iM70 med bindning för 2 300 kr är helt OK om du mest kör pist. Jag vet dock ingenting om bindningen de skickar med Tyrolia 10 ... kan vara någon snikvariant?

That´s all kids!
MM
Vad är "Tyrolia 10"?

HEAD MONSTER skidor?
bL1d sa:
Mountain_Man sa:

That´s all kids!
MM
Vad är "Tyrolia 10"?
Tyroliabindning som troligtvis går till 10

HEAD MONSTER skidor?
Tyroliabindning som har 10 fjädrar, tror du väger lite för mkt för den själv skulle jag satsat på iaf bindning med 12 fjädrar så det håller ett tag.
Peace

HEAD MONSTER skidor?
En bindning som går till 12 är oftast lika dåligt utformad som en som går till 10. För allmän piståkning och lite småprövande i offpisten räcker nog 10 på dinskalan för en som väger 70kg och som kanske inte är så värst aggressiv och hård i sin åkning.

HEAD MONSTER skidor?
Just i det här fallet ska man kanske inte titta alltför mycket på siffran. På mina gamla Monster85:or har jag ett par Tyrolia som heter "MadFlex 9" vilkas DIN-skala går till 15...

HEAD MONSTER skidor?
Tyrolia SL 10 Railflex tycks ha några år på nacken ... Hursomhelst, efter lite Googlande kan jag konstatera att bindningen går mellan 3 och 10 på DIN, verkar vara en ganska enkel bindning men fungerar troligtvis bra för inte allt för hård pistkörning, se följande länk ...

http://www.coloradoskioutlet.com/item1648.htm

... säkert inte sämre än de flesta budgetbindningar på marknaden.

/MM

HEAD MONSTER skidor?
Jag körde på en M77 förra säsongen, det är en av de bredare i monster serien och det var ju inte direkt att man skrek av glädje när man körde dom i puder

HEAD MONSTER skidor?
Men ... hej! Head Monster har funnits i mängder av midjemått under årens lopp, på rak arma kan jag räkna upp 70,72,75,77,78,85,88,95 och102 och det finns säkert fler!

77 är definitivt inte bland de bredare ... snarare bland de smalare. Men, ja, vill du ha ett par offpistskidor är det en god idé att gå betydligt bredare än 77!

/MM

HEAD MONSTER skidor?
Nej de lägre varianterna av tyrolia lämpar sig bara för absoluta nybörjare. De löser ut för minsta lilla och är bra om man riskerar att ramla ihop i en hög när man ska stanna. Annars är de mindre bra när du tappar skidorna i farten.

HEAD MONSTER skidor?
Mountain_Man sa:
Men ... hej! Head Monster har funnits i mängder av midjemått under årens lopp, på rak arma kan jag räkna upp 70,72,75,77,78,85,88,95 och102 och det finns säkert fler!

77 är definitivt inte bland de bredare ... snarare bland de smalare. Men, ja, vill du ha ett par offpistskidor är det en god idé att gå betydligt bredare än 77!

/MM
Förlåt då!

HEAD MONSTER skidor?
FF sa:
Nej de lägre varianterna av tyrolia lämpar sig bara för absoluta nybörjare. De löser ut för minsta lilla och är bra om man riskerar att ramla ihop i en hög när man ska stanna. Annars är de mindre bra när du tappar skidorna i farten.
Haha nu tar vi väl i lite väl mycket? Låter nästan som att dubbelhäftande tejp fungerar bättre...

HEAD MONSTER skidor?
Mja, alltså jag ägde ett par head monster 70 med nån slags tyrolia railflex SLD11 eller vad den nu hette till bindning.

Jag var varken bra på att åka då eller stark i benen men jag tappade ändå skidorna i farten väldigt många gånger. Inte att rekommendera.

Sky dessa bindningar som pesten om du inte håller till i barnbacken, eller tycker en grön pist är en utmaning.

HEAD MONSTER skidor?
hehe ok! jag var å såg på bindningarna idg, jag kan inte ett piss om sånt med tyrolia såg jag att det stod, aaah ;) och typ 11 också tänkte inte så mkt på det.

Men som man säger, en mästare kan åka allt hoho.

tack så mkt för alla goa tips!

Är stavar också så här jävla noggrant? det känns som att det räcker med ett par grenar man tagit från en gran...

Tillbaka
Topp