Herregud, min fru tvingar mig att bli vuxen.

Herregud, min fru tvingar mig att bli vuxen.
Av erfarenhet så vet jag att hon tar bättre beslut än mig och nu ska jag börja åka skidor istället för snowboard (efter 20+ år).
Tanken är att nästa år ska vi lära våra barn att åka skidor (de är då 2.5 och 4.5år) min fru säger att jag måste åka skidor och ha hjälm.
Och ja, hon har rätt. Så nu kommer ännu(!) en till tråd med ”Vilka jävla skidor ska jag ha?” Har läst köpguider här på freeride och läst på men för den
okunniga är det ändå en jävla djungel. Denna bindningen passar inte till dessa skidorna osv. För fan.

Det som är jobbigt är att jag bor nere i Skåne så jag kan inte gå in i min lokala skidbutik och säga hej. Tänkte försöka hitta ett par nu när en del har rea.

Kommer åka pist och utanför (dock ej tura).
Kommer åka park.
Kommer vara mycket i barnbacken så skidorna bör vara smidiga.
Kommer inte åka snabbt och trycka på i pisten.

Då bör jag köpa ett par park eller all mountain skidor eller sak samma?
Eftersom jag är 188cm lång och väger 95kg (ganska vältränad) så bör skidorna vara mellan 175-180?

Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar eller har lite koll på läget.
Vore väldigt tacksam för hjälp.
Några förslag på skidor och bindningar?

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
instämmer i att hyra skidor är smart i början, återkommer till det på slutet...

Bent Chetler 100 ploppade upp i mitt huvud när jag läste ditt inlägg. Nästan alla märken har något snarlikt, alltså en lekfull (mjukare) lite bredare allmountain med midja kring 95 +- 5 cm typ.
Är du rea-sugen får du kika runt på priserna då. Andra alternativ tänker jag är K2 poacher, line sickday mfl

Ska du åka och landa baklänges så sikta mot en mer klassisk parkskida, som är twintip annars kan du väl välja fritt ur park- & allmountain tänker jag 👍

Du kanske ska vara lite försiktig med de pistorienterade, tyngre allmountain-skidorna dock om du vill ha en lekfull skida. Om du inte ska tura och inte hoppar superstora hopp är bindningen ingen issue, utan ta det som rekommenderas/följer med till skidan.

Men börja med att köpa bra pjäxor som passar din fot, och hyr el köp begagnade skidor till en början.

längd frågade du om också: Om du är nybörjare och samtidigt är vältränad, lång och tung tror jag att du kommer att vilja ha längre skidor i takt med att du blir duktigare, så lite svårt ge råd där...

martin-jansson

Aktiv medlem
Jag lärde mig att åka skidor på nytt efter drygt 20 år på snowboard för att lära en av sönerna, nu lär jag dottern som är två åka snowboard istället, helt klart värt det för att slippa åka skidor igen 😂

Daniel-LAB

Aktiv medlem
I kombo med barn så är skidor fullständigt överlägset, utom då du skall bära på prylarna. (Helst ska man förstås åka... ;-)
Gör så här:
1. Åk till en skidort med vettiga sportbutiker, inhandla ett par pjäxor som sitter så bra att du kan sova med dem. (Se till att du handlar av en butik med bra bootfitter, eller ha fullständigt standard-normala fötter)
2. Rådfråga om lagg på plats och hyr. Byt och testa olika. Sedan kan du köpa nya, eller de du hyrt. Beg hyrskidor brukar dock inte vara så prisvärda.
Det är DU som skall trivas med laggen.

JFPantalon

Medlem
Tvingar man på ungarna på Hawaii vattenskidor innan de får lära sig surfa? Låt ungarna slippa ramla omkring i pjäxor och se sin pappa släpa skidor, stavar och ombytesskor (svårt att leka i pjäxor när de har ledsnat) samtidigt som han dör inombords. Hjälm däremot, bra att vara en förebild för sina barn.

pd

Aktiv medlem
Det som är jobbigt är att jag bor nere i Skåne så jag kan inte gå in i min lokala skidbutik och säga hej. Tänkte försöka hitta ett par nu när en del har rea.
Det snöintoleranta landskapet ja. Men Snö & Sjö i Limhamn har ett helt ok sortiment, bra att snacka med och trevliga. Brukar ha sin tömma-lagret-rea på hösten innan de nya grejerna kommer in.

Xavier

Aktiv medlem
Alltså jag förstår inte heller det här, kan bara instämma med JFPantalon.

"..it (sking) was not invented as recreation...snowboarding...was invented to have fun." - Mike Ranquet

Tack så mycket för bra input och vissa lite sämre.
Jag fick tag i ett par VÖLKL revolt 95 för en bättre peng än att hyra två gånger.
De är nog egentligen för mjuka för mig men som sagt jag ska mest ha de i barnbacken med barnen.

Så från och med nu får min fru bara kalla mig La bomba.

RWD

Medlem
Eftersom jag inte åker snowboard så lärde jag mina barn att åka skidor först, när dottern var tolv och riktigt duktig på skidor var hon uttråkad på skidåkningen och ville testa snowboard, så köpte en till henne. Hon fick lära sig själv-tog ett par dgr sen var hon igång och åkte de flesta backar utom svarta.
Lillebror 8 år ville så klart också ha en snowboard och fick en året därpå-tog en halv dag för honom att knäcka koden. Nu är båda riktigt duktiga.
De har nu åkt både och sen dess och i år åkte dottern nästan uteslutande bräda och brorsan nästan bara sina nya "coola" offpistlagg" med fullrocker och 100mm midja.
Låt barnen lära sig både och så kommer de själva komma på vad de gillar mest sen. Men jag tror att det är lite lättare att bli duktig skidåkare om man börjar med det tidigt och får gå i skidskola.
Sen i 8-10 årsåldern har de inga problem att lära sig snowboard.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Jag åker mest skidor men vi kom fram till att det var lättare att lära våran 14 månaders kille snowboard. Och se han blev tokig i det på en gång. Skidorna får komma senare.

var faktiskt mycket lättare än jag trodde att få han intresserad i att åka bräda. När vi försökte få på han pjäxor så skrek han rakt ut bara tyvärr..

Med risk för hårda angrepp i denna tråd ;) tycker jag du gör rätt. Börja på skidor. Köp ett par begagnade skidor, precis som du gjort. Satsa på ett par justa pjäxor (om du inte är en av de lyckliga som har en fot som passar i standardpjäxor).
När du senare får chansen så nyttjar du möjligheten vid skidtester od för att testa om du tycker det är värt att byta till något annat.
Kanske svårt i skåne, men i år är det ju sjukt vad mycket man får för pengarna i utrustningsväg. Enda fördelen med halvdan vinter....

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
+ 1 på föregående talare. En handfull unika små barn som klarar snowboard bevisar inte att det generellt är enklare att börja med...

Men jag kom på en till sak som jag tror att vi har missat i tråden: sätt ungarna i skidskola, att lära dem helt själv är oftast (ja, det finns undantag här också) ett aber. Är själv gammal skidlärare men mina kids fick en sån skjuts av att någon annan än farsgubben stod och mästrade (snyft).

I övrigt har vi summerat 11 tips om att lära barn älska skidåkning här, lite taktiska och strategiska finesser: https://www.freeride.se/sa-lurar-du-dina-barn-att-alska-skidakning/

Lycka till och berätta för oss i tråden hur allt gick sen då!

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Har haft unga barn i skidskola/snowboardskola i Schweiz och snowboard har alltid varit lättare att få de små att köra snowboard.

Senast ändrad:
Jag är lite förundrad över hur så stor del av denna diskussionen handlar om mina barn ska åka bräda eller skidor. Bägge säger att de vill prova skidor för deras kusin åker skidor. Då får dom börja med skidor, vill de senare testa snowboard så får dom gärna göra det.

zingo11

Aktiv medlem
"Herregud, min fru tvingar mig att bli vuxen"
Gud och fru i samma rubrik,kan tolkas ett rop på hjälp att inte överge brädan, din vän i +20 år. Önskan att ses som Tomba la Bomba höjer inte trovärdigheten utan förstärker den tragiska förlust som detta innebär.
Klart barnen skall åka skidor om dom vill, dom bestämmer.
Prövar bara ge råd efter egna erfarenheter.
(den j.... n som klagar på särskrivning och stavning kan dra, ni vet var)

• Gilla
Reactions: RWD

KaitsuH

Aktiv medlem
Jag tycker nog, att alla brädåkare borde lära sig att åka också skidor. Då vet de, hur helevetes tråkigt och svårt det är att åka puder med skidor.

Jag skall just idag till Östra Finland för att lära mig skidor 3 dagar. Lämnar brädan hem, annars skulle jag åka bara bräda. Jag har försökt att lära mig med skidor redan flera år, men det är ju så svårt. Bra pister går fint, och lätt puder, men pucklar, skare etc. inte alls.

För mig är skidåkning discipline, inte ett hobby, och bra så! Efter 3 dagars skidövningar är jag så lycklig att jag får komma tillbaks till jobbet på mondag morgon!

Senast ändrad:

JAndersB

Aktiv medlem
Massor med småbarn som åker snowboard i både Livigno, Scuol och Tux denna vinter. Stor ökning. Såg en grupp på 40 elever ca 3-6 år med 4 lärare samlad i ett skede.

snowdaddy

Medlem
När mina barn började lära sig åka skidor gjorde jag ett multihyr. När barnen var i skidskola lärde jag mig åka snowboard och så bytte jag till skidorna för att kunna ta hand om dem i backen när skidskolan var slut.

Så fort de klarade sig själva slängde jag skidorna och började åka snowboard istället. De har tjatat lite på snowboard och jag har sagt att de ska lära sig åka skidor först och så kan de få gå i snowboardskola så småningom.

cagr

Medlem
Vill man få barnen att tycka att det är kul på såväl kort som långsikt så låt barnen bestämma själva.. Jag har 2 tjejer, en 9år och en 4år och båda valde utan tvekan bräda framför skidor, båda började åka runt 3år. Ska tillägga att jag åker skidor.

Absolut inga problem för dom att lära sig åka snowboard framför skidor. Enda knöliga är väl ställen med mkt släpliftar när dom är små. Åker man skidor som jag är det inget problem men åker man snowboard blir det kanske värre.

Men tycker man det är kul själv så hittar man alltid lösningar 😀😀

Angående din fru så verkar ju rådet med hjälm klokt i alla fall 😀

Kaskar

Medlem
Jag befann mig i exakt samma sits för 3-4 år sedan. Jag köpte bräda till min äldsta (som då var fyra) men jag hade fan mer chans att läga en säck potatis att åka bräda än att han skulle få till det. Så det fick bli skidor för honom. Och efter deltagande i skidskolan i Hammarbybacken så klarade sig ungen rätt bra.

Så vi drog till Hemavan över påsk. När vi svänger in på parkeringen vid liften frågar min sambo "Hur tänker du att du ska åka lift med honom när du åker bräda?"
Nä, det hade jag ju inte tänk på alls.Men det är ju bara att försöka.
Sagt och gjort. Efter den sedvanliga kön på 20 minuter till Centrumliften begav vi oss uppåt. Ungefärhalvvägs så trillar jag förstås. Det går inte att åka snowboard i liften då man har bygeln vid fotlederna. Jag föll av.

Men ungen åkte vidare. Hur mycket jag än ropade att han skullehoppa av så fortsatte han bara att åka. Hur faen löser jag detta?? Jag fick ju surra med de som kom efter och böna att de skulle ta hand om ungen när de kom upp.
Hur visste jag om han kommit upp då? Jo liften tvärdog eftersom han inte hoppade av alls... Så 10 minuter senare kom en hjälpsam samarit som hjälpte min gråtande unge att ta sig ner.

Så då åkte jag rakt ner in i butiken och köpte den billigaste utrustningen de hade.

Kontenat. Ska man köpa lagg för att hjälpa ungarna att åka är mitt enda tips. Twintips. Man åker lika mycket baklänges som framlänges första året man sätter dem på skidor (som jag upptäckte med barn nr. 2)

Men sen ska vi komma ihåg att man inte är bättre än sin utrustingn så efter några år blev det puderlagg, hudar, rambindningar, tech-inserts, telekopstavar m.m

ErikDragon

Medlem
Jag la brädan åt sidan och sprang upp och ner i minsta barnbacken med mina. Gjorde samma sak både när de lärde sig åka skidor som riktigt små och sen när de blev äldre och ville lära sig att åka bräda. Så fort de kan ta sig ner och kan stanan på ett säkert sätt är det bara att dra upp dem i sittliften och glida ner lite sakta i gröna backarna.......

Hade aldrig en tanke eller behov av att köpa/hyra skidor bara för att lära ungarna att åka......Men ja släpliftarna undviker man ju gärna tills ungarna vuxit till sig lite.....

Dirtbag

Medlem
Kanske är det för sent att
I kombo med barn så är skidor fullständigt överlägset, utom då du skall bära på prylarna. (Helst ska man förstås åka... ;-)
Gör så här:
1. Åk till en skidort med vettiga sportbutiker, inhandla ett par pjäxor som sitter så bra att du kan sova med dem. (Se till att du handlar av en butik med bra bootfitter, eller ha fullständigt standard-normala fötter)
2. Rådfråga om lagg på plats och hyr. Byt och testa olika. Sedan kan du köpa nya, eller de du hyrt. Beg hyrskidor brukar dock inte vara så prisvärda.
Det är DU som skall trivas med laggen.
På vilket sätt är skidor överlägset? När ungarna ska leka (de tenderar att ledsna fortare än vuxna) och har pjäxor på fötterna? När man ska på toalett/in och äta och återigen har pjäxor på fötterna? När man har fyra stålkanter istället för två att hålla reda på? När barnskidor sjunker som stenar utanför pisten? Att lära sig glida på snö kräver tålamod och en viss mognad, något som saknas hos de flesta barn. Det kommer man inte ifrån. Men skidor är definitivt inte överlägset när det kommer till barn.

Åker man skidor och vill att sina barn ska lära sig åka skidor så lär de sig det (finns ganska många bevis för det 😉) och åker man snowboard och tänker att ungarna ska gå i samma spår, då funkar det ganska bra det också. Att man som snowboardåkare ska byta till skidor för ungarnas skull finns det inget som motiverar. Det är snarare ganska provocerande. Hjälm däremot... bra att vara en förebild för sina barn.

P.S Vet inte varför jag kommer att tänka på musikskolan och de vuxnas råd att börja med blockflöjt kontra elgitarr när jag ser den här diskussionen? 😂

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Kanske är det för sent att

På vilket sätt är skidor överlägset? När ungarna ska leka (de tenderar att ledsna fortare än vuxna) och har pjäxor på fötterna? När man ska på toalett/in och äta och återigen har pjäxor på fötterna? När man har fyra stålkanter istället för två att hålla reda på? När barnskidor sjunker som stenar utanför pisten? Att lära sig glida på snö kräver tålamod och en viss mognad, något som saknas hos de flesta barn. Det kommer man inte ifrån. Men skidor är definitivt inte överlägset när det kommer till barn.

Åker man skidor och vill att sina barn ska lära sig åka skidor så lär de sig det (finns ganska många bevis för det 😉) och åker man snowboard och tänker att ungarna ska gå i samma spår, då funkar det ganska bra det också. Att man som snowboardåkare ska byta till skidor för ungarnas skull finns det inget som motiverar. Det är snarare ganska provocerande. Hjälm däremot... bra att vara en förebild för sina barn.

P.S Vet inte varför jag kommer att tänka på musikskolan och de vuxnas råd att börja med blockflöjt kontra elgitarr när jag ser den här diskussionen? 😂
En kvalificerad gissning; Du är inbiten brädåkare? :)
Själv har jag åkt snowboard i 5 år, men har betydligt många fler år på skidor.
Skidor är överlägset på följande punkter: (utan inbördes rangordning)
*Du kan ta förflytta dig (skejta) utan att ta av dig utrustningen.
*Barnen får en bredare understödsyta och har lättare för att hålla balansen på två par skidor, jämfört med en snowboard. Initialt går det snabbare att få känslan av att "åka" skidor för 1,5-åringen som inte är så stabil i kroppen, jämfört med att hantera en snowboard där det krävs bättre balans. Här kommer tålamodet in. Snabbare framsteg frestar mindre på barnens (och föräldrarnas) tålamod.
* Transport av barn. Du åker med barnet mellan benen och kan enkelt ploga ner för branta partier som barnet inte kan åka själv. Det går enkelt att åka runt i hela skidsystemet eftersom du vid behov kan åke med barnet mellan benen.

När det gäller pjäxor på fötterna har det inte varit något problem, men jag medger såklart att snowboardboots är bättre när det gäller att gå, leka osv.
För vuxnas del tycker jag pjäxor med gåläge har löst mycket av "problemet".

Jag hävdar bestämt att det är bättre kontroll med 4 kanter jämfört med 2.

När det gäller offpist så ligger surfkänslan bättre till hos brädan, men med lite bredare barnskidor kombinerat med låg vikt sjunker inte barnen som stenar. Ramlar barnet i mjuk snö, är det oftast lättare att ta sig upp med ett par skidor än med en snowboard.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Daniel
med massa annat.....
som jag skrev ovan så har det alltid varit lättare i skidskolan att få små att åka snowboard inklusive våran egen son på 14 månader. Men tror det är mycket olika från barn till barn vad de klarar av.

dina argument håller inte med det där med balansen är min erfarenhet från skidskolan. De har haft bättre styr på en kant än två. Fast som sagt de flesta är olika i allt som tur är..

KaitsuH

Aktiv medlem
Helsingfors borgmästare har idag uppmuntrat stadsborna att röra på sig utomhus för att de skall må bättre under corona restriktionerna. Tänk så olika man kan tänka.

Trots restriktioner tycker jag också att det kunde vara bra att motionera utomhus för att hålla lungorna och immunförsvaret i skick. Man behöver ju inte nödvändigtvis gå närmare än 2m från någon. (Funkar i Helsingfors och många andra städer)
Jep, allt är öppet, det behöver inte ens vara 2m, ett halvt meter tycks räcka väl, tyvärr. Jag är en lärare. Alla grundskoleläraren MÅSTE resa till skolorna varje dag, där fikar vi, äter bulla och diskuterar dag efter dag, även att många av eleverna är borta. Också eleverna mellan klasser 1-3 får komma till skolorna, om deras föräldrar tänker så! Många av lärarna är tvungna att resa till jobbet med bus och tunnelbana bara för att kunna fika med andra!

Köpte just månadskort till ett gym. Jag tror att vi har förlorat allt här i Finland. Om jag måste rasa till jobbet varje dag att träffa människor från många städer och fika med dem, jag kan lika väl gå till gymmet och krogarna. Distansarbete tycks vara en absolut no no här.

Mycket snart lever vi hårda tider här!

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Skidor-snowboard... Därom tvista uppenbarligen de lärde. ;-)

Rent anatomiskt finns en poäng med att åka skidor, istället för snowboard.
Sedan tror jag vi kan diskutera skidor-snowboard till dö-dagar, men vi kanske skall konstatera att var och en blir salig på sig egen tro? ;-)

Låt oss spendera tid på snö istället för framför skärmen.

Dirtbag

Medlem
*Du kan ta förflytta dig (skejta) utan att ta av dig utrustningen.
*Barnen får en bredare understödsyta och har lättare för att hålla balansen på två par skidor, jämfört med en snowboard. Initialt går det snabbare att få känslan av att "åka" skidor för 1,5-åringen som inte är så stabil i kroppen, jämfört med att hantera en snowboard där det krävs bättre balans. Här kommer tålamodet in. Snabbare framsteg frestar mindre på barnens (och föräldrarnas) tålamod.
* Transport av barn. Du åker med barnet mellan benen och kan enkelt ploga ner för branta partier som barnet inte kan åka själv. Det går enkelt att åka runt i hela skidsystemet eftersom du vid behov kan åke med barnet mellan benen.

När det gäller pjäxor på fötterna har det inte varit något problem, men jag medger såklart att snowboardboots är bättre när det gäller att gå, leka osv.
För vuxnas del tycker jag pjäxor med gåläge har löst mycket av "problemet".

Jag hävdar bestämt att det är bättre kontroll med 4 kanter jämfört med 2.

När det gäller offpist så ligger surfkänslan bättre till hos brädan, men med lite bredare barnskidor kombinerat med låg vikt sjunker inte barnen som stenar. Ramlar barnet i mjuk snö, är det oftast lättare att ta sig upp med ett par skidor än med en snowboard.
Har mycket tid framför datorn nu för tiden, så...

Jag är inbiten om 30+ år räknas ;) Har även åkt skidor sen jag var liten, tävlat i puckel, lärt mina barn åka skidor (dåligt med vettig utrustning när de var små och sen 5-års åldern åker de snb) osv. Så jag kan jämföra mina upplevelser av de två sätten att glida på snö.

- Ta loss en fot och sparka är inga problem, snarare enklare än att skata med alpinutrustning.
- Har du sett små snowboardåkare? Inga problem att hitta balansen.
- Med snowboard kan man hand i hand med sitt barn ta sig ner i vilken terräng som helst. Det är lätt att ta av sig en bindning och knuffa ett barn på snowboard på tex transportsträckor.

Så överlägset, nja. Ett lika vettigt alternativ, visst.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp