Hjälp med grabar o spins!

Drisen

Ny medlem
Jag behöver lite hjälp med åt vilket håll jag ska snurra och hur jag ska ta grabarna.

När jag snurrar åt vänster, vilket känns helt naturligt, sätter jag 180, 360 och 540. Men nu har jag börjat åka switch och då känns det helt naturligt att snurra åt höger istället. Jag gissar att detta beror på att jag kollar över högeraxeln när jag åker switch (om jag åker vanligt i backen t. ex) och att jag alltid vänder tillbaka från switch den vägen, alltså åt höger. Detta är inget problem än eftersom att jag bara sätter switch 180, men jag underar hur det skall gå när jag försöker snurra mer..?
Nu till frågan då.. bör jag lära om switch tekniken, åka och kolla över vänster axel för att sedan hoppa och försöka snurra åt vänster. Eller bör jag fortsätta snurra switch åt höger och snurra åt olika håll beroende på om jag ska köra vanligt eller baklänges..?

En lite fråga om grabarna också, det är samma problem där. om jag ska göra en vanlig safty så grabar jag med vänster hand när jag snurrar åt vänster, det känns bäst så. Har försökt med höger men får då ingen rotation. Gör jag switch 180 grabar jag med höger.
Men ska jag göra t. ex en mute då känns det naturligt att göra det åt höger.. Så hur tycker ni jag ska göra..ska jag bara köra på och göra det som känns bäst? Eller ska jag börja öva in de som inte känns naturligt för att det ska bli lättare senare när jag ska dra svårare trick?

Någon som varit med om samma eller har några tips får gärna skriva några rader.

Tack! /Gus

jag känner helt pecis igen mig! hade exakt samma problem som du me både grabar, spinns och vändningar från sw.

mitt enda tips är att öva in å åka me huvudet över vänster axel då du åker sw. detta är jävligt knepigt men när du får till de kommer du kunna snurra sjukt mycket mer är sw 180.

dedär med grabarna sitter bara i tekniken. prova att nå grabarna på ett annat sätt än innan. släng lite mer me armen ner mot skidan så får du kanske tag? bara att prova tills man kommer på knepet.

vändningar från sw spelar igentligen ingen roll.. men du skulle ju kunna öva å hoppa runt åt andra hållet.

Slutsatsa alltså: Det mesta sitter i det mentala, vill du så kan du! bara att dra ut i backen och ge gärnet. bestäm dig för å lära dig åka sw me huvudet över vänstern! TRÄNA TRÄNA TRÄNA!! samma sak gäller allt annat inom skidåkningen. så fort du vill nått så kan du, bara du ger dig fan på de! GO FOT IT BOY!!

// Jeppe

exakt samma sak me huvet för mig, !

jag snurrar åt vänster. när ja kommer in sw o ska snurra så tittar jag över höger axel för att de känns otroligt mkt bättre o jag ser mera, men precis innan kicken vänder jag runt huvet åt vänster och snurrar åt vänster.

kan man göra så? ja har inte riktigt tänkt på de till för ett liet ta sen..

bör jag träna in att kolla över vänster axel ?

H

Okej, ja de var ju gött att några kände igen sig iaf :p Så man inte är helt ensam m problemet.

jeppenator: Jo mina tankegångar går ungefär samma, jag bör nog öva in de andra för att bli en så bra åkare som möjligt i slutändan. Tar ju lite extra tid, men det får de vara värt, tror de kommer löna sig när jag ska försöka mig på switch 3or och svårare.

alwayscrash: Känns det bra att göra så då är det väl inga problem, känns det konstigt bör du väl, precis som jag, försöka öva in att kolla runt vänster axel.

Tack för tipsen!

mitt tips till att lära sig kolla bra bakåt när man åker switch är att istället för att åka vanligt från hoppen till liften så åker man switch. Kolla över den axeln dit åt du ska svänga och när du väl lärt dig åka och kan svänga bra switch. Så kommer det inte vara några som helst problem att åka switch in i hoppet också :D

Tillbaka
Topp