Hjälp, med lite bredare skidor

M_Boberg

Ny medlem
Hej!
Jag ska nu till denna sesong köpa nya twintips, för att om dom gamla e för korta. Men vet inte riktgt vilka jag vill ha..

Jag har åkt skidor i hela mitt o tävlat inom alpin skidåkning i nu 4-5 år.. min åkning upplever jag ganska,väldigt aggresiv , eller jag kan åka väldigt aggresivt om jag vill imed att jag tävlar. Jag är 168-170cm lång ungefär o väger typ mellan 72-75 kg.
Har lårmuskler så att det räcker till!:P

Funderar på typ ett par
*K2 Seth 169 -07
*Rossignols BC 171 -07
*Armada ARV 175 -07
det finns en del andra skis , men vet som sagt inte riktigt...

Jag åker mkt skidor om året (vet inte exakt hur många dagar)
men det blir en hel del iaf, kan jag säga.....

och jag åker mest puder och kanske inte så mkt pist när jag åker twintip, och park åker jag när jag tröttnat på puder åkningen. men det är spelar ingen roll egentligen för båda är lika kul att åka i.
men vill gärna ha en allt-i-ett skida typ:p men inte allt för mkt park skida iom att jag inte e den bästa i parken ( för tillfället=) )

Är gärna tacksam över ett par svar =) tack på förhand..

Senast ändrad:
jag har exakt sama fundering. men ta några med lite sväng i ialla fall pimpen har 27m i svängradie det är lite långt tycker jag. jag ska nog välja bc eller seth, men det lutar åt seth. har haft bc och jag tycker de kändes lite tunga i luften men i övrigt var de stabila och bra.

Testa så många skidor du kan så hittar du säkert ett par i din smak! De som har tuffast grafik och blänker mest på uteserveringen behöver ju nödvändigtvis inte va de som passar dig bäst. Tycker inte Seth är särskilt fartstabil (men jag jibbar inte så då kanske det inte är så viktigt) men du kan ju alltid testa ett par längre. Jag är av din storlek och föredrar längre skidor, runt 185-190 brukar kännas bäst men då blir det mindre lek och mera fart.

jibban sa:
jag har exakt sama fundering. men ta några med lite sväng i ialla fall pimpen har 27m i svängradie det är lite långt tycker jag. jag ska nog välja bc eller seth, men det lutar åt seth. har haft bc och jag tycker de kändes lite tunga i luften men i övrigt var de stabila och bra.
jo . jag är mera van vid lite mindre svängar men bådå funkar lika bra...
jag har med en kompis med fjolårets bc o han tkr dom e rätt tunga säger han och han ångrar på att han inte köpte ett par seth i stället.

men det dumma e ju att jag också gärna vill ha lite längre skidor , jag e nu ca 168 och 169 seth känns lite litet för mig . vill gärna ha en twintip med en längd på typ 175 nånstans.. så att man kan ha dom ett par år iaf..
sen får man uppgradera sig.

Senast ändrad:
Kör på armadan om du ska välja mellan dessa 3 laggen. De andra är för korta om du har rejsat, fast en del gillar att köra kortsväng.....

nja , vet inte . har aldrig åkt på ett par armada ngn gång och vet inte om dom e så bra .. men men..mhm jo ett par seth i 175 hade inte vatt fel.. och 179 i sethen e nog lite för långt för mej??

Om du skall köpa ngn av dessa skidor så är det runt 180 du skall titta... Alltså 179 i Seth-skidan och 178 av BC...

Mitt val står fast, BC helt klart! Jag åker själv på skidan (178) och är mycket nöjd. Är lite längre, 174cm och växlar mellan 72-74 i skinnkostymen. Du med racebakgrund som gillar att trycka på klarar mycket väl av den lite dämpade BC:n. Jag tror även att Head Mojo90 kan vara mycket passande. Ännu trevligare i pist än BC:n... K2 Seth är kanske lite väl mycket amerikans puder-/jibb-skida för att du skall kunna åka aggressivt med den. Jag hade valt Armadan framför K2-skidan, främst för att ARV är lättare smidigare överlag.

Om du inte visste det så kommer det en ny version av BC:n, Scratch BC WRS (weight reduction system). Skidan är alltså rejält lättat med lite spejsiga material. SÅ om du valde bort BC på grund av tyngd så kan du tänka om nu...

Men om du nu är tävlingsåkare då är det ju en stabil, lite längre skida som du skall ha, annars kommer du tvingas slöåka med den teknik du har. Och för att dessa skidor skall bli kul att åka puder med behöver du extra längd. Du kommer säkert att vara nöjd om du köper Seth, men jag tror att du kommer att älska den nya BC:n... Trots att mina är 96 i midjan (178-modellen är 96, 171 är 94) så är de ruskigt roliga att powercarva med, bara man inte har alltför slöa kanter...

En till grej; varför la du detta i jibbforumet när du inte är ute efter en jibbspecifik skida? Du skall vara glad att jag la till detta forum i mina inställningar annars hade jag missat inlägget... Be johan om att flytta det till freeride-delen så kommer du få mer och bättre svar! Risken är överhängande att du annars bara får svar som grunnas på att Seth-skidorna är grymt snygga...

Lycka till!

Senast ändrad:
mhm jo det kanske skulle vara bättre med ett par längre skidor som du säger men kanske blir lite för långt om man nu har lust att jibba lite.

nej, den nya bc:n vet jag kommer med nya WRS och valet står mellan dessa två skidor (seth, bc)
men jag började min skidåkning med ett par twintips så jag har åkt på en del korta skidor men vill gärna ha ett par längre.

en annan sak e det att jag inte tycker dom nya bc e så snygga , men jag går inte så värst efter grafiken om jag får säga. det e ju om dom e sköna o bra att åka på.

Men head tror jag det inte blir av med , dels för att jag aldrig hra gillat dom plus att jag inte tycker dom e så värst snygga.

armada e ju alltid ett alternativ och har aldrig åkt på ett par men man vill ju prova nytt hela tiden.

men vilken av de här skidorna e styvast om man får fråga??

ne . jag kom på det efter jag hade skrivit detta inlägg att jag hde skrivit det i jibb forumet
ursäkta.

Senast ändrad:
varför ha långa skidor?
om man har en skida som har x surfyta och är 200 cm lång och du har samma surfyta fast 175 cm så flyter 175 bättre! för att det blir mer koncentrerad
Långa skidor blir även mer svårhanterliga än kortare. även om en 200 cm lång skida är lätthanterlig så kommer 175 vara ännu lättare att hantera.

Monis sa:
varför ha långa skidor?
Varför ha korta skidor? Långa skidor (190+ som egentligen inte är speciellt långt) är bra mycket mer fartstabila, plöjer bättre genom uppkörd snö, sväljer ojämnheter bättre, ser coolare ut i kabinen med mera med mera. Och klipplandningar är en annan dimension, touch and go med långa lagg. Kortare skidor har en viss förmåga att gräva ner sig.

Hmm, din matte är är väl sisådär om jag får kommentera den ;) Ta två par lagg med samma skärning fast en i 200 och en i 175. Lite snabb huvudräkning säger att den långa skidan har mer yta än den korta. Du har snappat upp en del från Hendryx eller hur? ;) Tycker jag känner igen hans argument om korta plank, hehe. Kortare skidor är lättare att hantera men det måste vägas upp mot hur instabila dom blir. Tycker i alla fall en gammal stöt som jag, men vad vet jag...

Monis sa:
varför ha långa skidor?
om man har en skida som har x surfyta och är 200 cm lång och du har samma surfyta fast 175 cm så flyter 175 bättre! för att det blir mer koncentrerad
Haha, tillåt mig att hånskratta! Bara så att du vet så måste den 175-skidan vara rejält fet och den kommer inte klara lika hög hastigheter och lika brutal åkning som en 190-200cm's skida...

Styvast utav Seth och BC är helt klart BC... Men det är ju inga GS-skidor direkt!

ja har jag sagt att den ska vara pinnsmal eller? Snälla upplys mig om VARFÖR en längre skida är mer fartstabil snälla och om du bara skriver; det är bara så utan att du vet varför så kan du gå och lägga dig och varför skulle den inte klara av brutal åkning. Fattar inte varför alla ska vara så rädda för nya ideer. Ta tex Eric Pollard en sjukt grym åkare hans favorit skida är Elizabeth på 172 cm. Skidåkningen behöver förnyas omgående

Senast ändrad:
Glisseur sa:
Monis sa:
varför ha långa skidor?
Hmm, din matte är är väl sisådär om jag får kommentera den ;) Ta två par lagg med samma skärning fast en i 200 och en i 175. Lite snabb huvudräkning säger att den långa skidan har mer yta än den korta.
Ehm, du kanske ska läsa innan du komenterar;) jag skrev samma surfyta inte skärning! med samma skärning blir juh ytan större men det var inte det jag skrev!
Men jag orkar inte med att tjaffsa mer om sånt här eftersom alla är inbitna som inbitna sossar och är omöjliga att vända på precis som jag. Jag kommer tycka att det känns skitläskigt med korta skidor i början misstänker jag men vi får se!

Kanske kan ett par Armada Jp vs Julien vara ett alternativ i den nya 178 längden? Lite bredare och gjord för mkt snö. Nytt för i år även att dom har lättat dom rejält! http://www.armadaskis.com/product/skis/jpju.php

Annars anser jag att du ska sluta mesa med så smala skidor och göra som B-Crew och lägga en order på ett par DP Lotus 120, om du är en karl hårdhet tre.

Om du vill spara pengar har jag ett par jävligt schyssta Head Madtrix som är typ 4-5 år gamla. Du får dom för 994,90:- med ett par top of the line Tyrolia Sl100 bidningar som pallar allt....

Monis sa:
Men jag orkar inte med att tjaffsa mer om sånt här eftersom alla är inbitna som inbitna sossar och är omöjliga att vända på precis som jag. Jag kommer tycka att det känns skitläskigt med korta skidor i början misstänker jag men vi får se!
Jag vet inte om du minns det, men för 15 år sedan körde man op med 205-210lagg.

Du "misstänker att du kommer tycka det känns skitläskigt" med korta lagg? Men är inne och rekommenderar andra att följa dina råd som du baserar på vad? Teorier? Tydligen inte egna erfarenheter!

Monis sa:
ja har jag sagt att den ska vara pinnsmal eller? Snälla upplys mig om VARFÖR en längre skida är mer fartstabil snälla och om du bara skriver; det är bara så utan att du vet varför så kan du gå och lägga dig och varför skulle den inte klara av brutal åkning. Fattar inte varför alla ska vara så rädda för nya ideer. Ta tex Eric Pollard en sjukt grym åkare hans favorit skida är Elizabeth på 172 cm. Skidåkningen behöver förnyas omgående
Elizabeth och Sir Francis Bacon är bevisat mycket dåliga skidor att åka seriöst med. De är förträffliga att skära av bc-kickar, dra 900:or och stompa switchlandningar med, men till normal puderåkning är de för mjuka och för svängvilliga! Jag har inte åkt på skidorna själv, men enligt en stor majoritet på TGR så är läget som nämnt.

BTW; Lizzie är inte hans favoritskida, det är den skidan han har utvecklat... Det är stor skillnad på de två!

jo jag har då kört på mcyket kortare skidor och de skidor jag har nu är 164 cm och är sånna där idiotiska metron, hatar att åka offpist med dom därför hyr jag hellre fetlagg men nu ska jag skaffa mig ett par men iaf jag hatar att köra på mina nuvarande lagg för dom vill mycket gärna dyka och det är skitläskigt och eftersom att jag är van vid att kortare skidor dyker lättare så kommer jag kanske ha problem med den erfarenheten och det får vi se om jag får. Och jag vet att man för 15 år sen körde med 205 cm skidor och det tycker jag är konstigt att man inte gjorde fetare skidor. Men fortfarande tycker jag man verkar lite feg när det gäller nya grejer som förr. Men som sagt tyck vad ni vill jag tror på att man förnya sig och som sagt jag orkar inte tjaffsa om det här nu.
De som säger att något är såhär och inget annat är rätt och vissa saker är omöjliga har ingen fantasi.
Godnatt och Puss på er;)

Som vanligt blir jag arg när jag ser att blades väljs till puderåkning. Du skriver att du åker mest puder och då ska du såklart lägga dina sparade pengar på en skida som är bra i puder. Lägg på 20 cm på längderna du har föreslagit som kommer du bli mer nöjd än med de längderna du skrev. Size matters i pudret bara så du vet. Lyssna på va glisseur och dustbin sa.

Senast ändrad:
okej . så ni tycker att jag ska köpa nån av skidorna med en längre längd?... okej men då kanske det blir lite svårt att jibba t.ex. och ett par bredare skidor än 100mm bli det nog inte i första taget tror jag.
isf blir det nog när jag blivit en riktigt van puderåkare.
iofs kan jag åka puder riktigt bra medn det går alltid att förbättra sig.

men tror ni att 179 seth eller 178 bc blir bra för mig? , tror också det blir riktigt bra faktiskt men det blir nog rätt svårt att snurra med dom ...om man nu vill ta en sväng in i parken..

tack för svaren hittils

Det är ju bara att välja vem du vill lyssna på här.
Monis som har hört att skidutvecklingen går mot kortare skidor.
Eller alla andra här som vet att inga skidor är bäst på allt. Har du kortare skidor är de oftast mer lättmanövrerade, är de längre blir de mer fartstabila och "ger mer tillbaka" när du bränner på. Allting handlar helt enkelt om vad man prioriterar för egenskaper. En bra avvägning är att gå med en skida som är lite längre än du själv och inte helt stenhård.
Jag tror seth vicious i 179 skulle passa dig bra. Möjligt är att du kanske tycker den är lite mjuk till en början, om du vanligtvis bränner runt på stenhårda pistskidor iofs... Men det är en riktigt skön skida som känns lekfull även i risig snö. Har inte kört på den jättemycket så jag vet inte hur den uppför sig i alla förhållanden. Men det lilla jag kört, har fått mig att vara på jakt efter ett par i längden 189 till vintern... Är det nån som sitter och trycker på ett par? :) Har insett att skidåkning inte bara handlar om att fläska på max hela tiden, utan också att spara energi ibland. Och det gör man genom att ha en skida som klarar av så många fören som möjligt utan att det blir för jobbigt.

mhm jo precis det är rätt det du säger , det vet jag..
ahh men när jag tävlar kör jag på rossignols worldcup så dom e rätt mjuka faktiskt , passar mej helt perfekt så jag e både van vid hårda och mjuka skidor .
men valet står fortfarande mellan ett par 178 bc eller ett par 179 seth, så jag kommer nog
sitta o trycka på det här valet en rätt bra stund framöver.. hehe...

Senast ändrad:
Monis->
Pollard kör puder med Prophet 130, 186 cm. Inte speciellt lång men inte speciellt kort heller. Vet inte riktigt vad du menar med att skidåkningen måste utvecklas. Är korta skidor den enda vägen den kan utvecklas genom??? Om du tittar på hur renodlade puderskidor utvecklas just nu så sker det en enorm förändring på sidoskärningar, omvänt spann, flexmönster osv osv osv. Längd är en del av den förändringen men en bra mycket mindre viktig del just nu eftersom den stora förändringen bort från 205:or redan har skett. Jag tror själv inte jag kommer att gå speciellt mycket under 190 i längd om det inte är under absolut tvång. 190 känns redan ganska kort och lätthanterigt för min del. Men du har helt rätt på en punkt, väldigt många skidåkare är extremt rädda för förändring.

M_Boberg->
Vill du hopp-å-skutta mycket så kör på dom längderna du skriver. Vill du dra på mer så skulle jag rekommendera att gå upp ett snäpp i längd.

sen har du ett annat koncept att leka med: hendryx.

det strider ju mot allt vad offpiståkning tidigare har varit, men jag tänker nog testa dem i vinter :)

tyvärr kostar dem ju en slant också. men man får se det possitiva i att stödja sverige och att pengarna till ganska stor del går tillbaka till staten i form av moms.

Satsa på ett par 180-185 iaf om du ska kunna bränna på något, jibbar själv helst inte på skidor under 185cm och åker givetvis inte puder på skidor under 190cm. Är dock både längre, tyngre och med längre racebakgrund. Tror dock inte att du har några problem med en skida på 180>.
Skulle hålla mig långt borta från Hendryx om du inte märker att du älskar dom vid ett test då de verkar mjukare än allt och det verkar vara en massa skitsnack runt dom. Har fortfarande inte sett en duktig åkare åka på dom vad jag kan komma ihåg.

Förutom dom du redan kollat på så kika in:
Liberty c-note 185, SB 180
Stöckli Stormrider BC ~180(inte säker på namnet där, men den nya bc twintipen)
4frnt Vct och den andra bc twin tippen
Dynastar Big Trouble 186
Völkl Karma 185
sent nu, orkar inte tänka mer...

Glisseur sa:
Monis->
Pollard kör puder med Prophet 130, 186 cm. Inte speciellt lång men inte speciellt kort heller. Vet inte riktigt vad du menar med att skidåkningen måste utvecklas. Är korta skidor den enda vägen den kan utvecklas genom??? Om du tittar på hur renodlade puderskidor utvecklas just nu så sker det en enorm förändring på sidoskärningar, omvänt spann, flexmönster osv osv osv. Längd är en del av den förändringen men en bra mycket mindre viktig del just nu eftersom den stora förändringen bort från 205:or redan har skett. Jag tror själv inte jag kommer att gå speciellt mycket under 190 i längd om det inte är under absolut tvång. 190 känns redan ganska kort och lätthanterigt för min del. Men du har helt rätt på en punkt, väldigt många skidåkare är extremt rädda för förändring.

M_Boberg->
Vill du hopp-å-skutta mycket så kör på dom längderna du skriver. Vill du dra på mer så skulle jag rekommendera att gå upp ett snäpp i längd.
Ja han kör på sin prophet när han kör i skitdjupt puder typ överdrivet eller när han kör mycket extremt men när jag sett hans delar i skidfilmer ser jag honom bara köra på sin elizabeth även när han kör riktigt tuffa repor.
Jo jag tycker faktiskt att det är jäkligt bra med att det utvecklas mycklet nu när det gäller skärning det ger mig glädje att alla inte är skiträdda för förändringar. Jag skulle inte banga på ett par g funkenstein men jag tror inte dessa är så bra i översikt då de enda de passar i är riktigt mjuk snö. Jag har läst nånstans att i hårdare snö kan skidan svänga åt fel håll. Ser man på skärningen så lär den juh inte funka alls bra förutom i puder. Och hela året består faktiskt inte bara puderdagar men Har man mycket pengar så är det juh bra när ett 2 meter täcke lägger sig. Men har man begränsad ekonomi som jag så statsar man på något som funkar överallt. Och Btw G funkenstein XXL är 180 och G funkenstein som har 137 i midja tror jag det var är 170 cm!
Och förresten en grej till, snowboard åkare kör på korta grejer också de flesta offpist snowboards som jag kollade på nu är de flesta runt 170 cm och snowboard åkare kan dra på rätt bra!

Senast ändrad:
Utter sa:
Satsa på ett par 180-185 iaf om du ska kunna bränna på något, jibbar själv helst inte på skidor under 185cm och åker givetvis inte puder på skidor under 190cm. Är dock både längre, tyngre och med längre racebakgrund. Tror dock inte att du har några problem med en skida på 180>.
Skulle hålla mig långt borta från Hendryx om du inte märker att du älskar dom vid ett test då de verkar mjukare än allt och det verkar vara en massa skitsnack runt dom. Har fortfarande inte sett en duktig åkare åka på dom vad jag kan komma ihåg.

Förutom dom du redan kollat på så kika in:
Liberty c-note 185, SB 180
Stöckli Stormrider BC ~180(inte säker på namnet där, men den nya bc twintipen)
4frnt Vct och den andra bc twin tippen
Dynastar Big Trouble 186
Völkl Karma 185
sent nu, orkar inte tänka mer...
okej. jo jag tror faktiskt jag ska satsa på ett par runt 180 längden.

jo, det blir inga hendryx för mig i alla fall , jag har en kompis med ett par och dom e så mjuka som få. och han har en bred racebakgrund så han kan åka på dom riktigt fint.
men mjuka e dom kan jag säga!..
Tittade på 4frnt Vct ett tag men tyckte sedan att dom e nog inget för mig.
och völkl karma vill jag inte ha. fula och säkert en lite hårdare skida.

Senast ändrad:
Monis sa:
Och förresten en grej till, snowboard åkare kör på korta grejer också de flesta offpist snowboards som jag kollade på nu är de flesta runt 170 cm och snowboard åkare kan dra på rätt bra!
Sen när har snowboard- och skidåkning blivit så jämförbara? Mig veteligen är det inte riktigt samma sak...

Rätta mig om jag har fel, men är inte 170cm förhållandevis långt för en bräda? Om man nu ska göra den jämförelsen?

170 är långt vanligtvis ja, men jag känner brädåkare som aldrig skulle ha kortare än 170 vid puderåkning. T ex så har en av dom två brädor, sin "korta" som är 174 och sin riktiga puderraket som är ett monster på 201.

Utter: Du menar att Tomas Bergemalm inte är en duktig åkare eller???

herre gud vilken diskussion!
Det finns bra åkare med både korta och långa skidor. Men eftersom långa skidor är det särklass mest populära i dagens läge så kan man göra en gissning med att de flesta åker bättre utanför pisten med längre skidor!? Om kortare skidor hade varit de bästa (för de flesta) utanför pisten hade de istället självfallet varit mest populära. Men bara för att något är mer populärt betyder inte detta att det är bäst för alla!! Bara för de flesta... Så det bästa är väl helt enkelt att hyra ett par och se själv vad man tycker.

Utter sa:
Hasse sa:
Utter: Du menar att Tomas Bergemalm inte är en duktig åkare eller???
Nej ;) Eller... Å andra sidan är hans lagg lite styvare än andra Hendryx. Fast det är ju inte speciellt många som åker på Hendryx än så länge.

Vad menar du att det är för skitsnack runt Hendryx? Skidorna har funnits i mindre än ett år och inte sålt mer än några handfull par. Tycker det är jävligt kul att Henrik försöker få fram lite nytt tänkande kring hur ett par skidor ska vara byggda även om jag själv håller inte med om alla hans teorier.

Glisseur: Nja inte mycket styvare.. Mina är lika styva som hans iofs. Sen kanske jag är tjockare iofs ;) men det ska vi allt råda bot på..

Och Utter vaddå för skitsnack? Har du provat dom för den delen? Och ja dom är mjuk och ja dom funkar för många olika typer av åkare så....

M_Boberg, visst var det ett bra tips att flytta tråden ifrån jibb-träsken över till den gudomliga freeride-delen? ;-) Lite mer action nu... Snart utbryter det väl snöbollskrig mellan Hasse och Utter!

Men vad lutar det åt för lagg nu då?
Blir det BC eller Seth? Seth är ju lite krånliga i storlekarna (om de ny behåller det gamla systemet med 169, 179, 189...), 179 funkar om du skall ha den som allroundskida som får se puder, medans 189 blir lite väl långt om du bara är 170 och kommer köra pist med den... BC finns ju i 185, kan nog vara väldigt passande. Sen så blir det ju lättare att dra dubbel-plake rocket air's med längre skidor!

Som ngn vis talare tidigare föreslog; Liberty Sb 180. Den absolut roligaste allroundskidan jag har kört på. Har då testat nästan samtliga skidor som det talas om.

Tillbaka
Topp