Hjälp med snowboardboots - 28cm fot.

My2nd

Medlem
Hejsan!

Har skaffat allt förutom boots och behöver hjälp ifrån er. Jag har verkligen åkt överallt för att hitta boots så jag kan se vilken storlek jag har. Dessvärre har jag bara hittat två par, det trots besök i säkert runt 10st olika butiker. De jag hittade var Warp och Firefly, och jag känner inte riktigt att det är två märken jag litar på. Storlekarna jag testade var 29,5 och 45(Eller US 11,5) (Alltså i stort sätt samma). Dessa kändes som att de satt som de skulle, lite för små, men bara precis så att de hade suttit kanon efter att man töjt dem ett par mm.

Det som får mig att tvivla på att jag ska beställa storlek 29,5 är allt jag läst på andra ställen. Där har de med 28cm långa fötter blivit rekommenderade storleken under sin normala. Och iom. att jag har 28cm fötter hade det motsvarat storlek 27,5 eller 9,5-10,5.

Jag hade verkligen uppskattat om någon med ~28cm stor fötter hade kunnat se vilken storlek de har i sina boots. Har ett par jag har spanat in, men de är ifrån en utländsk sida och det känns lite ruttet att lägga pengar på frakt och sen retur om man inte får något för det.

/Mvh My2nd

Senast ändrad:
Snowboard skor är det du talar om va? Min ena fot är 27.5 den andra är 27. Jag köpte ett par Ride 8.5 i år. Värmde den skon som skall sitta på den stora foten, det kändes att det var på gränsen att den skulle vara för liten. Men efter 10 åkdagar å 1 på tur i bootsen så är jag helnöjd med storleken.

Inga problem med ont i tår lr så.

Mina fötter är ca 28,5 (28,2 och 28,3 om man vill vara exakt!) Mina snowboardskor (Salomon) är 29,0, skidpjäxor 27,5-28,5.

Senast ändrad:
skanken sa:
Snowboard skor är det du talar om va? Min ena fot är 27.5 den andra är 27. Jag köpte ett par Ride 8.5 i år. Värmde den skon som skall sitta på den stora foten, det kändes att det var på gränsen att den skulle vara för liten. Men efter 10 åkdagar å 1 på tur i bootsen så är jag helnöjd med storleken.

Låter som du haft riktig tur då, då mina fötter är ~1cm längre än dina så tror jag nog att jag får satsa på ett par storlekar större boots-

KaitsuH sa:
Mina fötter är ca 28,5 (28,2 och 28,3 om man vill vara exakt!) Mina snowboardskor (Salomon) är 29,0, skidpjäxor 27,5-28,5.
Jag har inte mätt mina exakt men de ligger runt 28cm, så mina fötter verkar ju vara ungefär så stora som dina. Hur tycker du att dina skor sitter? De jag kollat på är nämligen 29 och jag vet inte om det kanske är en storlek för stort.

My2nd sa:
skanken sa:

Låter som du haft riktig tur då, då mina fötter är ~1cm längre än dina så tror jag nog att jag får satsa på ett par storlekar större boots-

KaitsuH sa:
Jag har inte mätt mina exakt men de ligger runt 28cm, så mina fötter verkar ju vara ungefär så stora som dina. Hur tycker du att dina skor sitter? De jag kollat på är nämligen 29 och jag vet inte om det kanske är en storlek för stort.
Jag har haft också Salomon skor i 28,5, dom var allt för små! Och har haft också 32 skor storlek 29,5, och de var nästan för små. Jag tycker att snowboard skor storlek borde vara 0,5 - 1 cm större i mondo storlek än dina fötter.

Tight är bra!

Hellre att hälen sitter som limmad och man har full kontakt med brädan än att man glider runt i en toffla :)

Men stirra dig inte helt blind på storleken, ryck ur sulan och ställ dig på den så får du en bra hum om hur mycket plats du har eller inte har.

Men som sagt, ju tightare desto bättre prestanda!

Har beställt ett par US10 och ett par US11, får se vilka som stannar och vilka som åker tillbaka ^^

Är dina fötter 28 hade jag rekommenderat 28 (10) eller 28.5 (10.5)

En hel storlek större blir för stort och istället för att det är trångt och du får ont så kommer du glida runt, spänna hela foten för att sitta fast och få kramp av den anledningen! Likaså fryser man lättare i både förstora och försmå boots :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp