Hjälp mig välja OP skida!

oscarius

Ny medlem
Tjena..

Jag har koll på vad som finns på marknaden bland dagens offpistskidor, men jag har riktigt svårt
att välja.

Är 17 år och ska spendera denna säsong I Jackson. Åker oftast I alperna. Väger 83kg och är
188cm. Anser mig själv vara en avancerad åkare.
Funderar på en Marker Duke bindning, det kommer att hikas.

Jag är inne på en skida runt ca 110mm och kommer somsagt användas för offpist, jag kommer
alltså kompletera denna med mer pistanpassad twintip.

Har tänkt på allt mellan EHP'arna, Nordica Blower, Scott p4 etc. Alltså mycket spritt.

När vi pratar om offpist pratar vi om puder och hur man kommer till pudret..

Svar som “Kolla skiddatabasen fö helvete" eller “sök i forumet" kommer inte hjälpa då jag
funderat, last och forskat senaste månaderna.

Så, förklaring som jag nu kom fram till:
Vill kunna åka fort i puder, svänga i skogen och en och annan BC-session. Duke är tanken och
vill alltså kunna gå på skinn.

Senast ändrad:
Kan inte rekommendera några skidor men vad det gäller bindningar så tycker jag det är onödigt med Duke i Jackson Hole. Det är sällan man hikar mer än 45 minuter där och då räcker det med att fästa dom på ryggan. Visst, vissa gånger är det bra men dom få gångerna väger inte upp att få en klenare bindning.

Har du några referensskidor? Vilka skidor har du kört på och gillat/ogillat?

Om du får en bra deal på duke så är det köpläge, men annars skulle jag nog börja med en kombo med vanliga bindningar och trekkers. Så får du ett par skidor som är helt nedfartsorienterade och du kan även gå på tur. Klart att det inte är optimalt uppåt, men det funkar ok tycker jag.

Eller så köper du mina Sanouks för 1500 spänn och röjer på. :)

JockeSki sa:
Kan inte rekommendera några skidor men vad det gäller bindningar så tycker jag det är onödigt med Duke i Jackson Hole. Det är sällan man hikar mer än 45 minuter där och då räcker det med att fästa dom på ryggan. Visst, vissa gånger är det bra men dom få gångerna väger inte upp att få en klenare bindning.
Okej.. Men om min envishet att ha AT-bindning är för stark, är då Duken det rätta? Fritschi och naxo's ser ju så jävla klena ut.
Aldrig kört med AT förr..

Jag har heller aldrig kört med det men vad jag har hört så är Duken det enda alternativet i så fall. Tror inte Fritschi eller Naxo räcker för en avancerad åkare på 83 pannor.

Duke eller alpinbindningar/trekkers.

Eller dynafit om du menar allvar med turandet.

Senast ändrad:
FF sa:
Har du några referensskidor? Vilka skidor har du kört på och gillat/ogillat?

Om du får en bra deal på duke så är det köpläge, men annars skulle jag nog börja med en kombo med vanliga bindningar och trekkers. Så får du ett par skidor som är helt nedfartsorienterade och du kan även gå på tur. Klart att det inte är optimalt uppåt, men det funkar ok tycker jag.

Eller så köper du mina Sanouks för 1500 spänn och röjer på. :)
Jag har iof en hyfsat sjyst deal på Duke..
Körde med Armada jp vs julien pro model i serre och la grave förra vintern. Tyckte de var rätt sjysta.

Får läsa på om trekkers, har hört rätt mycket skit om dom.

När är dina sanouks födda? ciao

Fan vad seg jag är på knappen..

Tack, bindningen verkar klar.
Skidan är nu det största problemet...

Dynafit vågar jag föresten inte. Hört mycket bra om de iof.

Vill ha en alpin pjäxa, då jag inte kommer överens med varken scarpas eller garmonts
former. Föredrar en styv pjäxa till en feting också.

Senast ändrad:
Det snackas mycket skit om trekkers. Mycket av det stämmer, men det betyder inte att dom inte fyller ett syfte.

Men med en bra deal på duken är det nog bara å köra... har själv köpt ett par.

Det är de med buddhan på... Sitter på salomon 977eq din14 om intresse finns också.. mer info i min annons på fr, blir lite offtopic att prata om det här

Edit: och de där armada har jag ingen koll på...

Senast ändrad:
Tycker att Trekkers funkar fint vid lite mera liftnära hiking. Annars är ju Duke;en en "riktig" bindning med hike funktion.Måste ändå säga att det jävligt ofta funkar alldelles utmärkt med att kasta upp laggen på ryggsäcken o knata. Vad det gäller lagg tycker jag du ska lägga lite extra cash o köpa dig ett par Hendryx.Då får du ett par sjukt lättåkta o LÄTTA skidor som funkar lika bra i bottenlöst som pist o slask.

Jag körde Trekkers under en säsong i Andermatt tillsammans med ett par tyngre farttävlingsbindingar från marker. De blir relativt ostabilt och tungt. Men som "FF" säger, de fyller ett syfte.

Men för de kortare strapatser vi gick på då, runt 1-2 timmar uppför funkar det fint med Trekkers.

sethrobH sa:
Tycker att Trekkers funkar fint vid lite mera liftnära hiking. Annars är ju Duke;en en "riktig" bindning med hike funktion.Måste ändå säga att det jävligt ofta funkar alldelles utmärkt med att kasta upp laggen på ryggsäcken o knata. Vad det gäller lagg tycker jag du ska lägga lite extra cash o köpa dig ett par Hendryx.Då får du ett par sjukt lättåkta o LÄTTA skidor som funkar lika bra i bottenlöst som pist o slask.
Intressant, faktiskt.
Men jag har ändå tänkt mig ett par nya (smalare) twins, som jag ska köra med när offpisten inte är lika smaklig. Så jag behöver alltså inga vidare pistegenskaper med OP skidan...
Lite surt att köpa svenska lagg när redan nu är i usa och kommer inte hem på ett bra tag. Men men, får väl egna de en tanke till...

Duke blir nog min binding. Tunga men inte sjukt tunga, vad jag förstått.

Välja skida är desto mer komplicerat.

Vill kunna åka fort i puder, svänga i skogen och en och annan BC-session. Duke är tanken och vill alltså kunna gå på skinn.

oscarius sa:
sethrobH sa:
Intressant, faktiskt.
Men jag har ändå tänkt mig ett par nya (smalare) twins, som jag ska köra med när offpisten inte är lika smaklig. Så jag behöver alltså inga vidare pistegenskaper med OP skidan...
Lite surt att köpa svenska lagg när redan nu är i usa och kommer inte hem på ett bra tag. Men men, får väl egna de en tanke till...
Är du i staterna, kolla in Line dom är jävligt lättåkta. Helt klart schysta lagg

sethrobH sa:
Är du i staterna, kolla in Line dom är jävligt lättåkta. Helt klart schysta lagg
Ja.. Dom är riktigt sexiga. Pollards serie är för korta. Prophet finns i 100 och 130 (?) och jag hade
tänkt mig nåt däremellan.. 100 lite snålt, 130 lite mycket för sinn?

Senast ändrad:
Okej..

Många svängar i tråden av mig. Här kommer en till.

Varit kär i 4frnt EHP 193 ett tag. Nu tog kärleken fyr, igen. Någon som vill tilläga nåt om det?
Kanske hur de är med Duke?

Senast ändrad:
oscarius sa:
Okej..

Många svängar i tråden av mig. Här kommer en till.

Varit kär i 4frnt EHP 193 ett tag. Nu tog kärleken fyr, igen. Någon som vill tilläga nåt om det?
Kanske hur de är med Duke?
Karln ska köra på dom detta år. OM du vill ha recensioner om dom gå då in på www.tetongravity.com ! ;D
Kolla även med Glisseur och DannieDieharder här på FR.

Jag gav mig fan på att reda ut det här.
Efter några timmars läsande tror jag att Scott P4 191 med Duke vore en bra skida som lever upp till mina krav.
EHP 193 verkar ha de mesta, förutom lekfullheten, som jag tror P4an har.

Synpunkter?

P4 kan bli lite klen om du ska charga på och underlaget inte är det bästa. Då kan den kännas sådär trygg tror jag.

salomon rocker 192. 147-127-137. rocker i front, normal camber bak. passe stiv bakski. can´t go
wrong

Senast ändrad:
Rockern känns som ett mkt oprövat kort. Ngn som har testat den?
För övrigt så åker inte äns Mike D eller Mark Abma på den. De kör tydligen på ngn ny helrockrad skida. kommer väl 08/09 I guess...mkt spännande!

Senast ändrad:
Lånar tråden då jag har funderat lite kring samma skidsegment som nämns i denna tråden. Har också sjukt svårt att bestämma mig. Nån som har några tankar om vilka av följande modeller som kan tänkas funka bäst som allround offpistskida?

-Nordica Blower
-Völkl Katana
-Dynastar XXL
-Goodha 191 alt 114
-Amplid Infrablack
-Black Diamond Zealot
-Movement Goliath

Jag vill alltså ha en skida som funkar OK även för blandade offpistförhållanden och uppkört puder. Den skall funka så länge det bara är någorlunda mjuka förhållanden så är jag nöjd. Enligt min erfarenhet är det nämligen ganska sällan som förhållandena i offpisten är perfekta. Är man då helt ute och cyklar om man tittar på skidor i detta segment?

Jag är förresten 182 lång väger kring 100kilo och är inte så där supervältränad. Räknar mig som en hyffsat avancerad åkare med självskolad teknik och ca20 åkdagar per säsong. Har åkt skidor ungefär så länge som jag kunnat gå.

/JN

Senast ändrad:
Så sir francis, mer än en halv dec kortare än jag, funkar för mig att tura med skin, köra corbets colior och sen en liten bc sesh?

AAAAAAh så jävla svårt.

Backcountry.com har P4 07 för trehundra dollar nånting, och 08 för 575.

De är ju så jävla fräscha, och vissa säger "fan de är sjukt mjuka" andra säger "de är nog inte så jävla mjuka ändå". 4,5 h till närmsta återförsäljare härifrån.

p4 har framförallt ett "konstigt" flex där dom tvärt emot de flesta andra skidor är mjukare i tailen än i tippen. Iallafall tyckte jag de kändes så. Kan tänka mig att de blir poppiga och fina i skog och så, men lite konstiga att landa drops och köra på hårt med. Därför skulle jag provåka p4an innan jag köpte den för att se om man gillar det annorlunda flexmönstret.

FF sa:
p4 har framförallt ett "konstigt" flex där dom tvärt emot de flesta andra skidor är
mjukare i tailen än i tippen. Iallafall tyckte jag de kändes så. Kan tänka mig att de blir poppiga och
fina i skog och så, men lite konstiga att landa drops och köra på hårt med. Därför skulle jag provåka
p4an innan jag köpte den för att se om man gillar det annorlunda flexmönstret.
Tack för det!

4FRNT VCT 189 har samma dimmensioner som p4 men solid tail men med mer flexy nose.. verkar ju
sm ett sjyst alternativ till p4.. verkar mer lekfull än EHP 193.

Senast ändrad:
När du bor i USA kan du ju kolla in PMgear, Moment skis? Finns ett till skidmärke som jag tänker på, ett litet amerikanskt men kommer inte ihåg namnet! återkommer med det.

Tillbaka
Topp