Detta hände sedan:
Jag skickade iväg (de trasiga) skidorna och ingen hörde av sig, inget svar på mail, de svarade inte ens i telefon. Efter en knapp vecka (ett par dagar innan jag kulle iväg och åka över nyår.) fick jag tag i dem och vi gjorde upp att skidorna skulle skickas direkt från Elans generalagent till uthyrningsstället.
Parentes:
Tidigare hade jag föreslagit att om de inte kunde byta rakt av så kunde jag tänka mig att ta något på lagret (bättre) och betala mellanskillnaden. Jag kollade upp ett par sjysta lagg i webbshopen och meddelade att jag kunde ta dessa istället. Tydligen var de slut och istället för att föreslå något annat de hade på lager så skakade de fram dem hos generalagenten (2013 modell) mot att jag betalade 2000:- i mellanskillnad. Där gick ännu mera tid, men skit samma, det skulle ju bli bättre för mig i slutändan.
Slut parentes
Väl på plats i skidorten så kontaktade jag skidshopen och personen jag fått namn på. Tror ni att han hade fått några skidor till mig? Nähäni... Inte ett spår... Som tur var så var killen i shopen en riktig hjälte och lånade ut ett par grymma pistskidor med orden, "ha dom här tills dina kommer", vilken kille! Sedan var jag tillbaka i shopen varje vardag i en vecka och frågade efter skidorna som skulle skickats av Elan. Japp, jag fick åka hem utan skidor...
Väl hemma väntade jag några dagar och ringde hjälten i skidshopen och mycket riktigt, skidorna hade kommit strax efter jag åkt hem och han stod och höll i dem. Så, till slut idag var jag och hämtade skidorna på DHL (antingen det eller sitta hemma och vänta på en lastbil mellan 10-14 en vardag).
Men tror ni att prövningarna är över? Inte då! Det första jag noterade var att bindningarna inte var monterade, skit samma, jag är ju MacGyver, hur svårt kan det vara!? Så jag satte igång och monterade, det fanns instruktioner med bilder och allt... Men va fan? Skistopperns bromsarmar sitter ju för tätt, det går ju inte att få dem över skidan! Jo kanske om jag bänder lite så går de precis att trä över. Sådärja, justera avståndet och i med en pjäxa, fan vad trögt det går, tjong där satt den, men vad var det för små svarta plastspån som flög iväg? Jo ser ni, när man sätter i pjäxan så fastnar bromsarmarna mot stålkanterna och så hyvlas det av lite plast.
En sväng till elanskis.com gav svaret att de skickat fel bindningar, jag hade fått ett par som var till en smalare skida (billigare). Och i min numera paranoida hjärna så kan jag inte låta bli att tro att de gjorde det med flit, för det passar ju nästan. Nåja jag har ju inte betalat mellanskillnaden på 2000:- ännu.
Fortsättning följer.