Hjälp vad har hänt med min ena skida?

folkew

Medlem
Något riktigt skumt har hänt med min ena Elan Speedwave 12. Det är som om den har släppt i limningen och börjar falla isär. Långa glipor bode upptill och nertill hela vägen från framför bindningen och nästa hela vägen bak.

Kolla här;

Hur mysko som helst, har dom glömt att limma den i fabriken? Är det någon som sett något liknande?

Mvh Folke

Det var vad jag kände på mig. Men handlaren duckar och skyller på att de väntar på att Elans generalagent ska agera. Men det är väl inte mitt problem, reklamationen är väl mellan mig och de som ursprungligen sålde skidorna till mig?

Tre säsonger (2,5år).

Den klarade konsumentköpslagens 3 år reklamationsrätt när jag kontaktade dem i mars...

Efter två år är det ju alltid lite svårare, men jag är övertygad att om det där når rätt personer så godkänns reklamationen. Fanimej en skaplig delaminering i alla fall!

folkew sa:
Det var vad jag kände på mig. Men handlaren duckar och skyller på att de väntar på att Elans generalagent ska agera. Men det är väl inte mitt problem, reklamationen är väl mellan mig och de som ursprungligen sålde skidorna till mig?
Yes, reklamationen är i första hand mellan dig och den du köpt skidorna av. Men i praktiken innebär det i de flesta fall att butiken går vidare till generalagenten eller tillverkaren, något man får acceptera. Problemet är då att det kan ta tid ... Enklast är helt enkelt att tjata lite lagom på dem så det händer något.

Det kan finnas ett visst problem med att skidan är körd tre säsonger. Reklamationsrätten bygger på att varan haft ett fel från början... Och man skulle möjligtvis kunna argumnetera kring att det inte är ett fabrikationsfel utan att du utsatt skidan för "övervåld".

Ett alternativ om reklamationen inte godkänns är att kontrollera om din hemförsäkring täcker.

/MM

Mountain_Man sa:
Men i praktiken innebär det i de flesta fall att butiken går vidare till generalagenten eller tillverkaren, något man får acceptera. Problemet är då att det kan ta tid ... Enklast är helt enkelt att tjata lite lagom på dem så det händer något.
/MM
Nja, detta är något som ofta händer men för den skull inte något som du måste acceptera. Konsumentköplagen gäller bara mellan dig och säljaren. Det enda som generalagent eller tillverkaren kan användas till är att bedöma huruvida det är ett tillverkningsfel eller inte. Dock finns det inget som säger att deras ord är lag på något sätt. Frågan avgörs helt enkelt mellan säljare och köpare och ifall dessa inte är överens så avgörs frågan av en svensk domstol. Sen kan man ju tillägga att tillverkare eller agent i många fall kan vara mer generösa än butiken och därigenom kan du få mer hjälp än vad du har rätt till den vägen och därigenom kan det vara ett smart val.

Sen ska ju också sägas att konsumentköplagen säger att felet ska avhjälpas inom skälig tid för att du inte ska ha rätt till att häva köpet helt. Detta är något som man ska vara lite aktiv med. Framförallt ska man itne acceptera "vi har inte fått några svar från agenturen ännu" som ett argument för varför det tar tid. Återigen så kommer den bedömningen att bestämmas utifrån hur lång tid som det är skäligt att åtgärda ett visst fel, inte efter hur seg en tillverkare är.

Viktigt att poängtera är ju också att detta gäller om du handlat av en butik i Sverige.

Vet inte vad du har för nyttoavdrag på en så gammal skida , varierar mellan olika branscher och olika produkter.
Inom elektronik kan nyttoavdraget vara 40 procent per år men ett par skidor kan jag tänka mig att det är lägre.

Jag håller med om att konsumentköplagen är ganska generös med sina 3 år, men är också till för att skydda konsumenten mot undermåliga produkter, i det här fallet så har skidan delaminerat vid moderat användning. Svårt att bevisa för mig att den varit dåligt laminerad och därför ett "ursprungligt fel", men vid fall där konsumenten inte kan förväntas ha teknsk kunskap så verkar bevisbördan falla tillbaka på säljaren.

Genom att vara lite lagom ihärdig och försöka förklara att jag vill reklamera skidan hos dem och att jag faktiskt inte bryr mig om hur de löser det med generalagenten så har jag nu fått en returfraktsedel. Jippi!! Jag har även fått muntligt att jag får en (två?) nya skidor, hoppas att de inte ändrar sig...

Men jag ska säga att efter 10 månaders väntan från första kontakten så var tålamodet på upphällningen.

Detta hände sedan:

Jag skickade iväg (de trasiga) skidorna och ingen hörde av sig, inget svar på mail, de svarade inte ens i telefon. Efter en knapp vecka (ett par dagar innan jag kulle iväg och åka över nyår.) fick jag tag i dem och vi gjorde upp att skidorna skulle skickas direkt från Elans generalagent till uthyrningsstället.

Parentes:
Tidigare hade jag föreslagit att om de inte kunde byta rakt av så kunde jag tänka mig att ta något på lagret (bättre) och betala mellanskillnaden. Jag kollade upp ett par sjysta lagg i webbshopen och meddelade att jag kunde ta dessa istället. Tydligen var de slut och istället för att föreslå något annat de hade på lager så skakade de fram dem hos generalagenten (2013 modell) mot att jag betalade 2000:- i mellanskillnad. Där gick ännu mera tid, men skit samma, det skulle ju bli bättre för mig i slutändan.
Slut parentes

Väl på plats i skidorten så kontaktade jag skidshopen och personen jag fått namn på. Tror ni att han hade fått några skidor till mig? Nähäni... Inte ett spår... Som tur var så var killen i shopen en riktig hjälte och lånade ut ett par grymma pistskidor med orden, "ha dom här tills dina kommer", vilken kille! Sedan var jag tillbaka i shopen varje vardag i en vecka och frågade efter skidorna som skulle skickats av Elan. Japp, jag fick åka hem utan skidor...

Väl hemma väntade jag några dagar och ringde hjälten i skidshopen och mycket riktigt, skidorna hade kommit strax efter jag åkt hem och han stod och höll i dem. Så, till slut idag var jag och hämtade skidorna på DHL (antingen det eller sitta hemma och vänta på en lastbil mellan 10-14 en vardag).

Men tror ni att prövningarna är över? Inte då! Det första jag noterade var att bindningarna inte var monterade, skit samma, jag är ju MacGyver, hur svårt kan det vara!? Så jag satte igång och monterade, det fanns instruktioner med bilder och allt... Men va fan? Skistopperns bromsarmar sitter ju för tätt, det går ju inte att få dem över skidan! Jo kanske om jag bänder lite så går de precis att trä över. Sådärja, justera avståndet och i med en pjäxa, fan vad trögt det går, tjong där satt den, men vad var det för små svarta plastspån som flög iväg? Jo ser ni, när man sätter i pjäxan så fastnar bromsarmarna mot stålkanterna och så hyvlas det av lite plast.

En sväng till elanskis.com gav svaret att de skickat fel bindningar, jag hade fått ett par som var till en smalare skida (billigare). Och i min numera paranoida hjärna så kan jag inte låta bli att tro att de gjorde det med flit, för det passar ju nästan. Nåja jag har ju inte betalat mellanskillnaden på 2000:- ännu.

Fortsättning följer.

Tillbaka
Topp