Hopp om hopp!

lovejump

Ny medlem
Hopp om hopp!
Finns det någon bra resort där ute med många redan byggda hopp/gupp (inte puckelpist), eller där man själv tillåts gräva och bygga i snön?

Jag var i Whistler för ett par år sedan och märkte väl att det inte riktigt tilläts att göra egna avsatser, då nästan alla ställen är anpassade för den allmänna skidåkaren/barnfamiljen vill de ju hålla backarna fria från sånt.

Skulle vara riktigt kul att bara få hoppa runt i snön på något ställe med lite lösare regler(/snö). Klart om det är risk för folks säkerhet med massa kringflygande galningar kanske det avskräcker så pass mycket att det inte lönar sig för resorten att hoppa öppet, men det skulle ju vara ett paradis för den som vill ha lite större variation i sin åkning

Hopp om hopp!
lovejump sa:
Finns det någon bra resort där ute med många redan byggda hopp/gupp (inte puckelpist), eller där man själv tillåts gräva och bygga i snön?

Jag var i Whistler för ett par år sedan och märkte väl att det inte riktigt tilläts att göra egna avsatser, då nästan alla ställen är anpassade för den allmänna skidåkaren/barnfamiljen vill de ju hålla backarna fria från sånt.

Skulle vara riktigt kul att bara få hoppa runt i snön på något ställe med lite lösare regler(/snö). Klart om det är risk för folks säkerhet med massa kringflygande galningar kanske det avskräcker så pass mycket att det inte lönar sig för resorten att hoppa öppet, men det skulle ju vara ett paradis för den som vill ha lite större variation i sin åkning
Det är första gången jag säger detta, men din drömskidort är den lokala backen i Lesjöfors.

Hopp om hopp!
Nu undgår det mitt magra förstånd att själv med säkerhet lista ut vad förkortningen 'BC' måste stå för i denna kontext, och min bästa spekulation blev "behaviour code". Jag får i övrigt ursäkta för den disinformativa rubriken på mitt inlägg, och tacka för den vänligt sarkastiska hänvisningen till den lilla pittoreska skidgropen.

Bara om ni tillåter mig att riskera vidare indignation:
Var är den bästa (om någon) skidort i världen som har backar med många (befintliga) gupp och avsatser, utan att mena puckelpist? Nu finns ju risk att de två konkurrerande superlativen 'flest' (gupp) och 'bästa' (skidort) gör det svårt att svara på frågan, men förslag uppskattas till den ordnade listan som börjar på 'Lesjöfors'

Senast ändrad:
Hopp om hopp!
Du är alltså ute efter en fet park. I Norden så finns det vettiga parker på väldigt många ställen. I stort sett alla Skistar-anläggningar har bra parker. I alperna satsas det hårt på en del ställen, och inte alls på andra.
Nu har jag inte varit på andra sidan Atlanten men min uppfattning är att USA verkar satsa mer på park än vad Kanada gör (Rätta mig gärna).. Orter som ofta förekommer i filmer och liknande är Mammoth och Breckenridge/Keystone.
Vill du bygga egna hopp så får du som sagt hålla dig till BCn. BC står för Back Country, och är väll ett annat ord för off-pist. Där kan du bygga vad du vill för galenskaper!

Snödjup

Tillbaka
Topp