Höstlov skidåkning, existerar det?

eHogstrom

Aktiv medlem
YO!
Så sjukt sugen på åka lite skidor nu på lovet.
Kåbdalis försöker öppna en halv backe till Höstlovet enligt hemsidan men det ser lite dåligt ut, vi får hoppas på snö. How ever, skidåkning på höstlovet någonstans i Sverige? (Narvik där omkring funkar också)

jAG TROr att kåbdalis skulle öppna senare tror inte dom hinner till på fredag som det ser ut i cameran

akel-spektakel sa:
jAG TROr att kåbdalis skulle öppna senare tror inte dom hinner till på fredag som det ser ut i cameran
"Uppskjuten premiär
Kåbdalis torsdag 16/10

För att skidåkare mfl. Inte ska bli lurade vill vi redan nu meddela att premiär helgen ser ut att bli inställd. Väderleksutsikterna för den kommande veckan lovar i dagsläget inte tillräckligt med kyla för att vi ska kunna öppna den 25 Oktober. Vi kommer att göra allt vad vi kan för att öppna någon gång under höstlovet, vecka 44."
"Tiodygnsprognosen lovar värme, men verkar avslutas med kallare temperaturer, vilket ger en liten möjlighet till att vi ska kunna öppna 30/10"

Tycker endå 30okt verkar sketchy.

OWester glänser med gyllene skämt som vanligt... :-)

Förresten hogiz, höstlov i norr suger... själv åker man ju till thailand på torsdag! *ler*

felix sa:

Förresten hogiz, höstlov i norr suger... själv åker man ju till thailand på torsdag! *ler*
Du e ba sååååå brat *fniss*
Thailand är väl endå inget och stila med, om du hade dratt till alperna hade jag varit imponerad! Vem vill på solsemester? :>

det är fan solsemester å fara ned till alperna i jämförlse med allt jävla mörker här uppe.

Hogizz sa:
baelter sa:
Tärnaby/Hemavan, Trysil bägge öppnar i helgen.
Inget av dessa ställen har ju ens en flinga snö om man kikar Webbkamera.
Då ligger ju Kåbdalis närmast öppning :>
Så att trysil ändrat idag, igår stog det 25 okt, idag står det så här bara :/

Date for season opening 2008/2009: As soon as possible

Även tärnaby har flyttat fram:

Hej Skidvänner!

Kort info. angående säsongsstart i Hemavan & Tärnaby.

Väderleksutsikterna för de kommande dagarna lovar inte tillräckligt med kyla för att vi ska kunna öppna den 25 Oktober.

Till helgen och i början av nästa vecka ser det ut bli kallare med flera dagar med minusgrader.

Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att så snabbt som möjligt göra Centrum-& Ingemarbacken tillgänglig för skidåkning / träning.

Målsättningen i skrivandets stund är att vi ska kunna öppna fredag 31 oktober.

Häls/ Thomas Ringbrant, Fjällchef Strömma Fjäll & Aktivitet

Finns ett ställe som heter Lovas/Jovas eller något liknande i Norge som brukar vara jäkligt tidiga med säsongsstart.. Känt i portåkarkretsar... Finns repotage från senaste friflyt

Juvashytta heter det och ligger i Jotunheimen precis brevid Galdöpiggen.
Skidåkningen på Juvas är glaciär men jag tror inte de har öppet så här års utan det är väl mer sommarskidåkning.
Vägen upp till Juvas från Lom är bara den värd en stjärna i michellinguiden.

/ F

Nej nej nej nej.. inte galdhöpiggen/Juvashytta.... FInns ett ställe där snön faller jäkligt tidigt.. Läser ni inte friflyt pojkar!?

felix sa:

hade gärna följt med dig om jag inte själv hade dratt till sydafrik :) .

nej, allt vad skidtidningar heter är förbjudet månaden innan premiären... abstinensen blir för stor... menar du Bjorli månne?

Andee sa:
nej, allt vad skidtidningar heter är förbjudet månaden innan premiären... abstinensen blir för stor... menar du Bjorli månne?
Nu slog du spiken rätt på lilltån! Bjorli låter rätt, kanske var lite väl ute och snurra med namnförslagen där ;)

Kitzsteinhorn (Kaprun) hade varit optimalt för 2 veckor sen. 70 cm snö på 2500 meters höjd. På glaciären låg det ännu mer nysnö. Den siffran är väl halverad om inte mer nu. Men kommer de in nåt nytt snöfall närmsta dagarna så förändras ju läget givetvis.

För egen del var jag precis som förra året beredd att dra till Trysil på höstlovet. Men det är lite för optimistiskt att hoppas på så tidig öppning. Förra året kompenserades den försenade öppningen iaf med den långa vintern och snörekord.

Enda öppna i dagsläget är väl fonna som stänger 2 november. Där ser de ju ut att ha kommit riktigt mycket snö.

Hogizz sa:
felix sa:

Du e ba sååååå brat *fniss*
Thailand är väl endå inget och stila med, om du hade dratt till alperna hade jag varit imponerad! Vem vill på solsemester? :>
Jag skulle inte tacka nej till en resa till thailand..

Tillbaka
Topp