Hur åka med en 4-åring i backarna?

"Skidskolan med sina nybörjare ,ca 10 st i grupp 1 ledare, åker gladeligen i nästan hela systemet efter bara en dag i barnbacken ?? "

Nu överdrev du en smula va?

Angående sele!
Sele är bra! Men inte för att lära barn åka skidor, utan för att kunna sätta på barnet vid passager där barnens teknik inte räcker till, dvs som en ren säkerhetsdetalj som ger möjlighet att undvika en olycka om barnet tappar kontroll. Jmfr. repsäkring vid klättring, tanken är ju inte att man ska klättra med repet som hjälp!

Angående Hundfjället!
Hundfjället är en fantastisk anläggning för barn eftersom man kan ta sig runt NÄSTAN hela systemet och enbart köra i flackare backar, däremot är skidskolebacken hyggligt brant! ;-)

/MM

Helikopter-drop ner i två m nysnö på någon brant rygg. Då lär man sig snabbt och effektivt. Barn är mjuka och tål att ramla och tomahawka ner till dalen utan att göra sig illa Man får kämpa lite i början men i efterhand är man väldigt nöjd. Så gjorde jag och det gick ju bra.

Jag kan inte fatta att den här siten heter Freeride. De flesta trådarna hör ju hemma i Sälenfjällens diskussionsforum. Kunde man inte införa något slags krav på uppåkning innan man fick bli medlem?

la_grave sa:
Helikopter-drop ner i två m nysnö på någon brant rygg. Då lär man sig snabbt och effektivt. Barn är mjuka och tål att ramla och tomahawka ner till dalen utan att göra sig illa Man får kämpa lite i början men i efterhand är man väldigt nöjd. Så gjorde jag och det gick ju bra.

Jag kan inte fatta att den här siten heter Freeride. De flesta trådarna hör ju hemma i Sälenfjällens diskussionsforum. Kunde man inte införa något slags krav på uppåkning innan man fick bli medlem?
Du tycker ju denna tråd är intressant eftersom du lade ner tid att läsa och svara. Det FINNS andra trådar du kan lägga energi på som kanske passar dig bättre. Svårare än så är det inte:lol:

GNU sa:
\"Skidskolan med sina nybörjare ,ca 10 st i grupp 1 ledare, åker gladeligen i nästan hela systemet efter bara en dag i barnbacken ?? \"

Eftersom mitt svar av någon konstigt skäl togs bort gör jag ett nytt försök:
Nej jag överdrev inte, inte ens en smula.

Hundfjället är ju ganska flackt ovanför trädgränsen och åka sittlift med mindre barn och en slalomkäpp som extra säkerhet fungerar utmärkt.

Sidden sa:
GNU sa:
\"Skidskolan med sina nybörjare ,ca 10 st i grupp 1 ledare, åker gladeligen i nästan hela systemet efter bara en dag i barnbacken ?? \"

Eftersom mitt svar av någon konstigt skäl togs bort gör jag ett nytt försök:
Nej jag överdrev inte, inte ens en smula.

Hundfjället är ju ganska flackt ovanför trädgränsen och åka sittlift med mindre barn och en slalomkäpp som extra säkerhet fungerar utmärkt.
Nej det gör det inte, som jag skrev i ett tidigare inlägg. Som togs bort pga att det blev helsnurrigt att ha det kvar...

GNU sa:
felix sa:
Berätta lite mer flexis? Hur tyckte du att det var att lära sig åka med ett par såna doningar monterade? Gick det inte för fort för dig med dom på?
Det var lite jobbigt när jag föll i T-liften och den hakade i mellan Tip Lock och Wedge Lock. Fick åka ett varm hängandes upp och ned, efter det ville jag aldrig mer åka skidor men ungefär i den vevan upptäckte jag freeride.se så har liksom hängt här istället...

Sidden: Nej!
GNU: Jo!
GNU: Nej det går inte!
Sidden: Får inte jag vara med?
GNU: Nej!

Kanske får vara kvar om vi komprimerar det i ett enda inlägg!

:cool: / MM

PS! Hade du inte sele Felix? DS!

Mountain_Man sa:
GNU: Nej det går inte!
Sidden: Får inte jag vara med?
GNU: Nej!

Kanske får vara kvar om vi komprimerar det i ett enda inlägg!

:cool: / MM

PS! Hade du inte sele Felix? DS!
Håller på sådär ska jag åka ifrån dig i barnbacken, med Sele på! På mina AC50, som förövrigt enl alla coola är en skida ur en helt onödig kategori!

Efter ca 4 säsongers erfarenhet av skidlärarjobb så kan jag säga att Sele ska ni alltid skippa i de flacka backarna och endast ha det som en säkerhet när ni ska ta er över hela system där det blir brantare. Barnen lär sig själva av att inte sitta fast.
och stavar ska barnet inte ha förän han/hon kan åka med parallella skidor, eller iallafall kan ta sig ner för backarna på ett säkert sätt. Jag plockar bort stavarna för alla nybörjare små som stora, dom är bara ivägen ändå.

Annars är det bara ut o köra och ha Kul.

Jonek sa:
Efter ca 4 säsongers erfarenhet av skidlärarjobb så kan jag säga att Sele ska ni alltid skippa i de flacka backarna och endast ha det som en säkerhet när ni ska ta er över hela system där det blir brantare. Barnen lär sig själva av att inte sitta fast.
och stavar ska barnet inte ha förän han/hon kan åka med parallella skidor, eller iallafall kan ta sig ner för backarna på ett säkert sätt. Jag plockar bort stavarna för alla nybörjare små som stora, dom är bara ivägen ändå.

Hur ska man kunna ta sig upp ur glaciärsprickor, repellera osv om man inte har sele? Sele är minimikrav så fort man har skidor på fötterna.

Tur för dig att du inte är fyra år längre la_grave. Med facit i hand kanske dina föräldrar provat att kasta ner dig i en glaciärspricka utan sele på...

Senast ändrad:
la_grave sa:
Jonek sa:

Hur ska man kunna ta sig upp ur glaciärsprickor, repellera osv om man inte har sele? Sele är minimikrav så fort man har skidor på fötterna.
Rekommenderar du verkligen att 4-åringar som aldrig åkt skidor bör testa att åka i områden där glaciärsprickor kan förekomma och därför bör sele användas. Hujedamig!

la_grave sa:
I3ea sa:
Rekommenderar du verkligen att 4-åringar som aldrig åkt skidor bör testa att åka i områden där glaciärsprickor kan förekomma och därför bör sele användas. Hujedamig!
Vad vägen en fyraåring? 20-30 kg? Det är ju en perfekt vikt att testa snöbryggors hållfasthet med.
Det är det säkert. Blir 4-åringen bättre på att åka skidor om den får följa med på glaciärskidåkningar där säkerhetsrep och sele används? Viktigt att hålla sig till trådskaparens fråga hela tiden så att man aldrig spårar ur och kan uppfattas som internettroll.

Har du förresten något tips på hur Viras långa sambo på 2m ska undvika att knäcka ryggen vid åkning med en kort 4-åring? T,ex i ankarliften hur ska han göra då?

Jag har åkt skidor med en flickvän på axlarna. En fyraåring är väl lättare? Borde väl funka i liften också. Annars fungerar väl de två H:na (som jag just uppfann): hudar och/eller helikopter? Som en bonus blir säkert fyraåringen stabilare på vägen ner med hudar påsatta.

I3ea sa:
la_grave sa:
I3ea sa:
Vad vägen en fyraåring? 20-30 kg? Det är ju en perfekt vikt att testa snöbryggors hållfasthet med.
Det är det säkert. Blir 4-åringen bättre på att åka skidor om den får följa med på glaciärskidåkningar där säkerhetsrep och sele används? Viktigt att hålla sig till trådskaparens fråga hela tiden så att man aldrig spårar ur och kan uppfattas som internettroll.

Har du förresten något tips på hur Viras långa sambo på 2m ska undvika att knäcka ryggen vid åkning med en kort 4-åring? T,ex i ankarliften hur ska han göra då?
Tack för ditt inlägg. Det var just den anledningen jag startade tråden. Vad som är bäst för min sambo först och främst när han åker med vår dotter (102 cm lång).
Har bara fått fåtal svar på min egentliga fråga hittills.
Inte hur hon ska lära sig åka bäst. Då vi har anmält henne till skidskola och största delen hålla oss till flacka backarna, men vi vill ut lite på äventyr resten av "stora" Branäs ;-)

vira sa:
I3ea sa:
la_grave sa:

Tack för ditt inlägg. Det var just den anledningen jag startade tråden. Vad som är bäst för min sambo först och främst när han åker med vår dotter (102 cm lång).
Inte hur hon ska lära sig åka bäst. Då vi har anmält henne till skidskola och största delen hålla oss till flacka backarna, men vi vill ut lite på äventyr resten av "stora" Branäs ;-)
I Branäs åker ni gondol. Sen långrundor ner. Så var det problemet löst. :)))

GNU sa:
vira sa:
I3ea sa:
la_grave sa:

Har du
förresten något tips på hur Viras långa sambo på 2m ska undvika att knäcka ryggen vid åkning med en kort 4-åring? T,ex i ankarliften hur ska han göra då?
Fast det var inte liften jag tänkte på utan bästa sättet med skidåkning ner för backen.

Det viktigaste som du bör tänka på i backen är att vara kärleksfull och förstående. Barn behöver kärlek! <3

vira sa:
... Tack för ditt inlägg. Det var just den anledningen jag startade tråden. Vad som är bäst för min sambo först och främst när han åker med vår dotter (102 cm lång).
Så hela den här tråden är uppenbart en enda stor missuppfattning och total urspårning ... frågan är alltså vad som är bäst för din sambo? Svårt att säga eftersom det enda vi vet om honom är att han är två meter lång! Komplettera med en karaktärbeskrivining av honom så kommer du säkert att få många intressanta svar!

;-) / MM

Sele såklart till att börja med! :)

Och om inte mina ungar är undantagen som bekräftar regeln så får dom inga men av det. Vi åker bara några veckor om året, och dottern som nu är fem och åker som en mästare slutade med sele innan hon fyllde fyra. Och sonen, 3,5 år, kommer knappast behöva nån sele efter nästa fjällresa. Förmodligen inte hela den heller. Och då har han ändå minnet av ett benbrott förra säsongen i bakhuvudet. "Jag bröt inte benet" är hans kommentar efter varje vurpa nu. :)))

vira sa:
GNU sa:
vira sa:
Fast det var inte liften jag tänkte på utan bästa sättet med skidåkning ner för backen.
Jag däremot tänkte på liftåkningen eftersom att det är främst där som man som lång person kan få ont i ryggen om man tvingas böja sig på ett oergonomiskt sätt för att ankarliften ska passa en 102cm lång person.

Vilka svårigheter tror du Vira att en extra lång person kan få jämfört med en kortare som ska åka med en ännu kortare 4-åring nerför backen? Om du beskriver ett scenario om hur du tror att ryggsmärtor kan uppstå bara för att en lång person ska åka med en kort person så kan vi andra komma på en lösning på detta.

Senast ändrad:
la_grave sa:
Annars fungerar väl de två H:na (som jag just uppfann): hudar och/eller helikopter? Som en bonus blir säkert fyraåringen stabilare på vägen ner med hudar påsatta.
Stighudar på skidor nerför gör ju att det blir mindre glid och därför går det saktare. Förenklar detta åkningen för 4-åringens föräldrar som kanske vill åka fort ute på större äventyr?

I3ea sa:
vira sa:
GNU sa:
Jag däremot tänkte på liftåkningen eftersom att det är främst där som man som lång person kan få ont i ryggen om man tvingas böja sig på ett oergonomiskt sätt för att ankarliften ska passa en 102cm lång person.

Vilka svårigheter tror du Vira att en lång person kan få jämfört med en kortare som ska åka med en ännu kortare 4-åring?
Kommer du att åka med 4-åringen någon gång? Varför är det just din sambo som ska ta det ansvaret med att åka med en kort person?
Jag kommer oxå att åka med dottern såklart. Vi är jämställda och turas om som föräldrar.
Eller tycker du att pappor ska få åka själva och vi mammor bara ska ta hand om barnen?
Om man är 2 m lång så får man lättare ont i ryggen (har mer ryggproblem) och är inte lika vig som korta människor. Thats facts.
Sen VILL min sambo åka med sin dotter. Han skulle bli väldigt besviken om han inte fick dela ansvaret att åka med henne.

@vira
Ärligt talat är min uppfattning att I3ea är fullt seriös i sitt svar och jag tycker hennes frågeställningar är relevanta!

Själv är jag visserligen bara 186 cm, men jag har åkt med tre barn i backen från ungefär 3 års ålder. Det är skitjobbigt att åka med ett litet barn i ankarlift och jag har aldrig lyckats hitta en bra ställning ... det bästa är helt enkelt att låta din långe sambo stå över den delen så långt det är möjligt.

När det gäller utförsåkning är den enklaste och bästa metoden att hålla sig i backar som barnen behärskar, dvs låt dem åka på egen hand utan stöd. Ha med en sele som säkerhetsåtgärd om ni behöver passera brantare partier. Kör ni så här spelar det ingen roll hur lång man är som förälder!

Trevlig helg!
MM

vira sa:
I3ea sa:
vira sa:

Vilka svårigheter tror du Vira att en lång person kan få jämfört med en kortare som ska åka med en ännu kortare 4-åring?
Kommer du att åka med 4-åringen någon gång? Varför är det just din sambo som ska ta det ansvaret med att åka med en kort person?
Jag kommer oxå att åka med dottern såklart. Vi är jämställda och turas om som föräldrar.
Eller tycker du att pappor ska få åka själva och vi mammor bara ska ta hand om barnen?
Om man är 2 m lång så får man lättare ont i ryggen (har mer ryggproblem) och är inte lika vig som korta människor. Thats facts.
Sen VILL min sambo åka med sin dotter. Han skulle bli väldigt besviken om han inte fick dela ansvaret att åka med henne.
Jasåklart att ni ska dela på ansvaret och glädjen att se hur ert barn utvecklas. Det blev bara så mycket fokus på din långa sambo så blev tvungen att kolla om även du skulle åka med tösen. Inget illa menat där.

Tänkte mer på om man är lång som din sambo är vilka hinder du tror att det eventuellt kan finnas att åka med en fyraåring. Om man är kort och därför vigare och får mindre ryggproblem är ju en sak men förstår inte din syn på varför man måste vara vig för att kunna lära någon annan att åka skidor. Om man är så pass vig att man som vuxen lång ståtlig man kan ta sig ner för backarna obehindrat utan att få ryggproblem så ska det vara lika enkelt att åka med ett barn.

Skidor åker fyraåringen själv så någon lång person behöver inte vara vig för att vara en pedagogisk skidförälder. Huvudsaken är att ni lär er dotter att komma upp själv efter en ramling så att ingen av er föräldrar ska behöva skada era ryggar till ett sånt moment i backen. För ramla kommer hon troligen göra både med sele samt utan. Sen visa tydligt hur ni gör när ni svänger och åker rakt, fyraåringar är väldigt bra på att härma rörelser även om de inte alltid fattar vad som händer. Rörelselekar i backen medans man åker neråt är oftast roligt för en fyraåring och då spelar det ingen roll om deltagarna är långa eller korta.

Senast ändrad:
Den enklaste lösningen. Och den vi brukar köra med, är att så länge som möjligt hålla oss till stol och knappliftar, och undvika ankarliftar. Men kniper det så har jag ankaret i knävecken och tiger om eventuella ryggproblem. :)))

I liften:
Åk med varannan skida ( |l|l ) så ungen står mot ditt ben. jobbat i lift några år och man ser många som har barnen mellan benen så barnet lutar i 45 grader typ. i backen är nog sele bäst. och att man låter den vara slapp då och då så barnet får lite riktig åskkänsla och inte bara hänger i ett rep

Senast ändrad:
SiouX sa:
I liften:
Åk med varannan skida ( |l|l ) så ungen står mot ditt ben. jobbat i lift några år och man ser många som har barnen mellan benen så barnet lutar i 45 grader typ. i backen är nog sele bäst. och att man låter den vara slapp då och då så barnet får lite riktig åskkänsla och inte bara hänger i ett rep
+1 på den. Funkar kanoners fram tills barnen inte vill stå som en bebis längre! :)))

SiouX sa:
I liften:
Tack för dina konkreta förslag.
Ska definitivt ta med i åtankarna :-)
Det var nog det svaret jag ville ha i slutändan.
Dock har vi inte köpt sele än och inte 100% på att vi gör det.
Men hur man står i liften är verkligen nåt att prova som du beskrev.

Sioux metod är bra både i ankar och knapp (om barnet inte kan stå själv). I sittliften bör den lättaste sätta sig först för att undvika att stolen gungar tillbaka och kommer i ryggslutet på barnet. Som jag tror jag skrev innan, jag har gärna sele i sitten för att kunna ha ett bra grepp.
För att i övrigt undvika ryggont så kan man vid behov sträcka barnet stavarna så de kan åka brevid, kräver inget böj i ryggen. Att åka mellan benen är bara transport, ta hellre selen.
Lycka till

vira sa:
SiouX sa:
I liften:
Tack för dina konkreta förslag.
Ska definitivt ta med i åtankarna :-)
Det var nog det svaret jag ville ha i slutändan.
Dock har vi inte köpt sele än och inte 100% på att vi gör det.
Men hur man står i liften är verkligen nåt att prova som du beskrev.
Och glöm inte bort att ni kan åka genom Kristinehamn och köpa en billig sele!

Ja, jag har en syrra och har kommit på ett ganska bra sätt att åka faktiskt, hon är 5*
Det enklaste är faktiskt och åka nedåt!

HotShot sa:
Ja, jag har en syrra och har kommit på ett ganska bra sätt att åka faktiskt, hon är 5*
Intressant ... de flesta brukar testa utför först och det kan ju ställa till en del problem! Men nedåt, hur menar du? Är det ur geografiskt perspektiv, typ söderut, köra i soliga sydsluttningar med tåspetsarna mot medelhavet? Eller är det den tekniska motsatsen till avlastning, typ nedlastning som ger en ökad friktion mot backen? Eller har det något med Raxski att göra?

;-) / MM

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
HotShot sa:
Intressant ... de flesta brukar testa utför först och det kan ju ställa till en del problem! Men nedåt, hur menar du? Är det ur geografiskt perspektiv, typ söderut, köra i soliga sydsluttningar med tåspetsarna mot medelhavet? Eller är det den tekniska motsatsen till avlastning, typ nedlastning som ger en ökad friktion mot backen? Eller har det något med Raxski att göra?

;-) / MM
Om du slutar vara Mr Sherlock, så kanske du fattar skämtet jävla pajjas =)

HotShot sa:
Mountain_Man sa:
HotShot sa:

;-) / MM
Om du slutar vara Mr Sherlock, så kanske du fattar skämtet jävla pajjas =)
Det var ju inget kul skämt din jevvla nolla!

Hej!

Kul med fler barn i backen. Själv är jag utbildad enligt SLAO's steg 1-kurs (behörig skidlärare för nybörjare), har jobbat en säsong som skidlärare och tre säsonger som barntränare i en skidklubb.

Jag skulle rekommendera dej att börja med att ta det lugnt. Låt 4-åringen bli "kompis" med skidorna, nu snackar vi alltså basic... Att gå runt med ett par pjäxor på fötterna är ett äventyr för en 4-åring, nästa steg är att bara ha skidorna på sej och låt lillen/lillan experimentera själv på plan mark. Nästa steg är att dra upp barnet en liten bit och låta det åka ner. Nu snackar vi ännu större äventyr för barnet! Att som 4-åring besöka en liftanläggning är en mäktig upplevelse. Ta god tid på dej och låt barnet bekanta sej med anläggningen, det kanske finns nån rolig lekplats i anslutning till backen. Det viktiga i början är att göra backen till något roligt, nått som barnet pratar om och vill tillbaka till. Räkna med att barnet tröttnar ganska fort på själva skidåkningen i början. Det är bökigt att ha en slalomutrustning på sej i den åldern. Och, dra ner på alla egna krav i början. Räkna inte med att ni åker tillsammans i stolliften första dagen. Tvärsom kan du få ett riktigt anitklimax av att ta med barnet upp i "stora backen" för tidigt. Händer något som blir otrevligt för barnet så dörjer det innan du får på lillen skidorna igen.

När barnet fått anläggnings- och "skidor på fötterna"-vana så rekommenderar jag några lektioner i skidskolan. De flesta barn i den åldern lär sej åka med hyfsad fartkontroll och klarar att åka knappliftensjälv efter 2-4 lektioner. Och, lämna barnet i skidskolan och passa på att åka själv under tiden. Står du som förälder och tittar på så kommer barnet garanterat att ta sikte på dej eller ropa/skrika/gråta efter dej under lektionen.

Och vill barnet sedan åka mera skidor så kolla om det finns någon slalomklubb där du bor. Generellt kan man säga att de lär sej att åka fort och med skärande sväng efter ca 2-3 år i klubben.

Selar är väldigt bra om man vill lära sitt barn att åka skidor med sele. Så släng den!

Och det viktigaste - ha roligt tillsammans i backen.

//Thomas

GNU sa:
felix sa:
Berätta lite mer flexis? Hur tyckte du att det var att lära sig åka med ett par såna doningar monterade? Gick det inte för fort för dig med dom på?
NEJJ!!!

De där grejorna är skitbra om du vill lära barnet att åka skidor med sådana på sej. Precis som med selar - de är kanonbra om du vill lära barnet att åka med sele. När du tar bort kidlocken, selen eller vad det nu kan vara så är ni tilbaka på noll (om inte minus) igen.

Vill du lära barnet att åka utför på riktigt finns det inga hjälpmedel bortsett från skidskolor, skidklubbar och tålamod.

Thomas
Skidlärare SLAO steg 1
Barntränare i skidklubb

Tillbaka
Topp