Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du tycker ju denna tråd är intressant eftersom du lade ner tid att läsa och svara. Det FINNS andra trådar du kan lägga energi på som kanske passar dig bättre. Svårare än så är det inte:lol:la_grave sa:Helikopter-drop ner i två m nysnö på någon brant rygg. Då lär man sig snabbt och effektivt. Barn är mjuka och tål att ramla och tomahawka ner till dalen utan att göra sig illa Man får kämpa lite i början men i efterhand är man väldigt nöjd. Så gjorde jag och det gick ju bra.
Jag kan inte fatta att den här siten heter Freeride. De flesta trådarna hör ju hemma i Sälenfjällens diskussionsforum. Kunde man inte införa något slags krav på uppåkning innan man fick bli medlem?
Eftersom mitt svar av någon konstigt skäl togs bort gör jag ett nytt försök:GNU sa:\"Skidskolan med sina nybörjare ,ca 10 st i grupp 1 ledare, åker gladeligen i nästan hela systemet efter bara en dag i barnbacken ?? \"
Nu överdrev du en smula va?
Nej det gör det inte, som jag skrev i ett tidigare inlägg. Som togs bort pga att det blev helsnurrigt att ha det kvar...Sidden sa:Eftersom mitt svar av någon konstigt skäl togs bort gör jag ett nytt försök:GNU sa:\"Skidskolan med sina nybörjare ,ca 10 st i grupp 1 ledare, åker gladeligen i nästan hela systemet efter bara en dag i barnbacken ?? \"
Nu överdrev du en smula va?
Nej jag överdrev inte, inte ens en smula.
Hundfjället är ju ganska flackt ovanför trädgränsen och åka sittlift med mindre barn och en slalomkäpp som extra säkerhet fungerar utmärkt.
Det var lite jobbigt när jag föll i T-liften och den hakade i mellan Tip Lock och Wedge Lock. Fick åka ett varm hängandes upp och ned, efter det ville jag aldrig mer åka skidor men ungefär i den vevan upptäckte jag freeride.se så har liksom hängt här istället...GNU sa:Berätta lite mer flexis? Hur tyckte du att det var att lära sig åka med ett par såna doningar monterade? Gick det inte för fort för dig med dom på?felix sa:
Håller på sådär ska jag åka ifrån dig i barnbacken, med Sele på! På mina AC50, som förövrigt enl alla coola är en skida ur en helt onödig kategori!Mountain_Man sa:Sidden: Nej!
GNU: Jo!
Sidden: Nej!
GNU: Nej det går inte!
Sidden: Får inte jag vara med?
GNU: Nej!
Kanske får vara kvar om vi komprimerar det i ett enda inlägg!
/ MM
PS! Hade du inte sele Felix? DS!
Hur ska man kunna ta sig upp ur glaciärsprickor, repellera osv om man inte har sele? Sele är minimikrav så fort man har skidor på fötterna.Jonek sa:Efter ca 4 säsongers erfarenhet av skidlärarjobb så kan jag säga att Sele ska ni alltid skippa i de flacka backarna och endast ha det som en säkerhet när ni ska ta er över hela system där det blir brantare. Barnen lär sig själva av att inte sitta fast.
och stavar ska barnet inte ha förän han/hon kan åka med parallella skidor, eller iallafall kan ta sig ner för backarna på ett säkert sätt. Jag plockar bort stavarna för alla nybörjare små som stora, dom är bara ivägen ändå.
Annars är det bara ut o köra och ha Kul.
Rekommenderar du verkligen att 4-åringar som aldrig åkt skidor bör testa att åka i områden där glaciärsprickor kan förekomma och därför bör sele användas. Hujedamig!la_grave sa:Hur ska man kunna ta sig upp ur glaciärsprickor, repellera osv om man inte har sele? Sele är minimikrav så fort man har skidor på fötterna.Jonek sa:Efter ca 4 säsongers erfarenhet av skidlärarjobb så kan jag säga att Sele ska ni alltid skippa i de flacka backarna och endast ha det som en säkerhet när ni ska ta er över hela system där det blir brantare. Barnen lär sig själva av att inte sitta fast.
och stavar ska barnet inte ha förän han/hon kan åka med parallella skidor, eller iallafall kan ta sig ner för backarna på ett säkert sätt. Jag plockar bort stavarna för alla nybörjare små som stora, dom är bara ivägen ändå.
Annars är det bara ut o köra och ha Kul.
Det är det säkert. Blir 4-åringen bättre på att åka skidor om den får följa med på glaciärskidåkningar där säkerhetsrep och sele används? Viktigt att hålla sig till trådskaparens fråga hela tiden så att man aldrig spårar ur och kan uppfattas som internettroll.la_grave sa:Vad vägen en fyraåring? 20-30 kg? Det är ju en perfekt vikt att testa snöbryggors hållfasthet med.I3ea sa:Rekommenderar du verkligen att 4-åringar som aldrig åkt skidor bör testa att åka i områden där glaciärsprickor kan förekomma och därför bör sele användas. Hujedamig!
Tack för ditt inlägg. Det var just den anledningen jag startade tråden. Vad som är bäst för min sambo först och främst när han åker med vår dotter (102 cm lång).I3ea sa:Det är det säkert. Blir 4-åringen bättre på att åka skidor om den får följa med på glaciärskidåkningar där säkerhetsrep och sele används? Viktigt att hålla sig till trådskaparens fråga hela tiden så att man aldrig spårar ur och kan uppfattas som internettroll.la_grave sa:Vad vägen en fyraåring? 20-30 kg? Det är ju en perfekt vikt att testa snöbryggors hållfasthet med.I3ea sa:Rekommenderar du verkligen att 4-åringar som aldrig åkt skidor bör testa att åka i områden där glaciärsprickor kan förekomma och därför bör sele användas. Hujedamig!
Har du förresten något tips på hur Viras långa sambo på 2m ska undvika att knäcka ryggen vid åkning med en kort 4-åring? T,ex i ankarliften hur ska han göra då?
I Branäs åker ni gondol. Sen långrundor ner. Så var det problemet löst.vira sa:Tack för ditt inlägg. Det var just den anledningen jag startade tråden. Vad som är bäst för min sambo först och främst när han åker med vår dotter (102 cm lång).I3ea sa:Det är det säkert. Blir 4-åringen bättre på att åka skidor om den får följa med på glaciärskidåkningar där säkerhetsrep och sele används? Viktigt att hålla sig till trådskaparens fråga hela tiden så att man aldrig spårar ur och kan uppfattas som internettroll.la_grave sa:Vad vägen en fyraåring? 20-30 kg? Det är ju en perfekt vikt att testa snöbryggors hållfasthet med.
Har du förresten något tips på hur Viras långa sambo på 2m ska undvika att knäcka ryggen vid åkning med en kort 4-åring? T,ex i ankarliften hur ska han göra då?
Har bara fått fåtal svar på min egentliga fråga hittills.
Inte hur hon ska lära sig åka bäst. Då vi har anmält henne till skidskola och största delen hålla oss till flacka backarna, men vi vill ut lite på äventyr resten av "stora" Branäs ;-)
Fast det var inte liften jag tänkte på utan bästa sättet med skidåkning ner för backen.GNU sa:I Branäs åker ni gondol. Sen långrundor ner. Så var det problemet löst.vira sa:Tack för ditt inlägg. Det var just den anledningen jag startade tråden. Vad som är bäst för min sambo först och främst när han åker med vår dotter (102 cm lång).I3ea sa:Det är det säkert. Blir 4-åringen bättre på att åka skidor om den får följa med på glaciärskidåkningar där säkerhetsrep och sele används? Viktigt att hålla sig till trådskaparens fråga hela tiden så att man aldrig spårar ur och kan uppfattas som internettroll.la_grave sa:Vad vägen en fyraåring? 20-30 kg? Det är ju en perfekt vikt att testa snöbryggors hållfasthet med.
Har du
förresten något tips på hur Viras långa sambo på 2m ska undvika att knäcka ryggen vid åkning med en kort 4-åring? T,ex i ankarliften hur ska han göra då?
Inte hur hon ska lära sig åka bäst. Då vi har anmält henne till skidskola och största delen hålla oss till flacka backarna, men vi vill ut lite på äventyr resten av "stora" Branäs ;-)))
Så hela den här tråden är uppenbart en enda stor missuppfattning och total urspårning ... frågan är alltså vad som är bäst för din sambo? Svårt att säga eftersom det enda vi vet om honom är att han är två meter lång! Komplettera med en karaktärbeskrivining av honom så kommer du säkert att få många intressanta svar!vira sa:... Tack för ditt inlägg. Det var just den anledningen jag startade tråden. Vad som är bäst för min sambo först och främst när han åker med vår dotter (102 cm lång).
Inte hur hon ska lära sig åka bäst. Då vi har anmält henne till skidskola och största delen hålla oss till flacka backarna, men vi vill ut lite på äventyr resten av "stora" Branäs ;-)
Och glädje!ajusteee sa:Det viktigaste som du bör tänka på i backen är att vara kärleksfull och förstående. Barn behöver kärlek! <3
Jag däremot tänkte på liftåkningen eftersom att det är främst där som man som lång person kan få ont i ryggen om man tvingas böja sig på ett oergonomiskt sätt för att ankarliften ska passa en 102cm lång person.vira sa:Fast det var inte liften jag tänkte på utan bästa sättet med skidåkning ner för backen.GNU sa:I Branäs åker ni gondol. Sen långrundor ner. Så var det problemet löst.vira sa:Tack för ditt inlägg. Det var just den anledningen jag startade tråden. Vad som är bäst för min sambo först och främst när han åker med vår dotter (102 cm lång).
Inte hur hon ska lära sig åka bäst. Då vi har anmält henne till skidskola och största delen hålla oss till flacka backarna, men vi vill ut lite på äventyr resten av "stora" Branäs ;-)))
Stighudar på skidor nerför gör ju att det blir mindre glid och därför går det saktare. Förenklar detta åkningen för 4-åringens föräldrar som kanske vill åka fort ute på större äventyr?la_grave sa:Annars fungerar väl de två H:na (som jag just uppfann): hudar och/eller helikopter? Som en bonus blir säkert fyraåringen stabilare på vägen ner med hudar påsatta.
Jag kommer oxå att åka med dottern såklart. Vi är jämställda och turas om som föräldrar.I3ea sa:Jag däremot tänkte på liftåkningen eftersom att det är främst där som man som lång person kan få ont i ryggen om man tvingas böja sig på ett oergonomiskt sätt för att ankarliften ska passa en 102cm lång person.vira sa:Fast det var inte liften jag tänkte på utan bästa sättet med skidåkning ner för backen.GNU sa:I Branäs åker ni gondol. Sen långrundor ner. Så var det problemet löst.))
Vilka svårigheter tror du Vira att en lång person kan få jämfört med en kortare som ska åka med en ännu kortare 4-åring?
Kommer du att åka med 4-åringen någon gång? Varför är det just din sambo som ska ta det ansvaret med att åka med en kort person?
Jasåklart att ni ska dela på ansvaret och glädjen att se hur ert barn utvecklas. Det blev bara så mycket fokus på din långa sambo så blev tvungen att kolla om även du skulle åka med tösen. Inget illa menat där.vira sa:Jag kommer oxå att åka med dottern såklart. Vi är jämställda och turas om som föräldrar.I3ea sa:Jag däremot tänkte på liftåkningen eftersom att det är främst där som man som lång person kan få ont i ryggen om man tvingas böja sig på ett oergonomiskt sätt för att ankarliften ska passa en 102cm lång person.vira sa:Fast det var inte liften jag tänkte på utan bästa sättet med skidåkning ner för backen.
Vilka svårigheter tror du Vira att en lång person kan få jämfört med en kortare som ska åka med en ännu kortare 4-åring?
Kommer du att åka med 4-åringen någon gång? Varför är det just din sambo som ska ta det ansvaret med att åka med en kort person?
Eller tycker du att pappor ska få åka själva och vi mammor bara ska ta hand om barnen?
Om man är 2 m lång så får man lättare ont i ryggen (har mer ryggproblem) och är inte lika vig som korta människor. Thats facts.
Sen VILL min sambo åka med sin dotter. Han skulle bli väldigt besviken om han inte fick dela ansvaret att åka med henne.
+1 på den. Funkar kanoners fram tills barnen inte vill stå som en bebis längre!SiouX sa:I liften:
Åk med varannan skida ( |l|l ) så ungen står mot ditt ben. jobbat i lift några år och man ser många som har barnen mellan benen så barnet lutar i 45 grader typ. i backen är nog sele bäst. och att man låter den vara slapp då och då så barnet får lite riktig åskkänsla och inte bara hänger i ett rep
Tack för dina konkreta förslag.SiouX sa:I liften:
Åk med varannan skida ( |l|l ) så ungen står mot ditt ben. jobbat i lift några år och man ser många som har barnen mellan benen så barnet lutar i 45 grader typ. i backen är nog sele bäst. och att man låter den vara slapp då och då så barnet får lite riktig åskkänsla och inte bara hänger i ett rep
Och glöm inte bort att ni kan åka genom Kristinehamn och köpa en billig sele!vira sa:Tack för dina konkreta förslag.SiouX sa:I liften:
Ska definitivt ta med i åtankarna
Det var nog det svaret jag ville ha i slutändan.
Dock har vi inte köpt sele än och inte 100% på att vi gör det.
Men hur man står i liften är verkligen nåt att prova som du beskrev.
Intressant ... de flesta brukar testa utför först och det kan ju ställa till en del problem! Men nedåt, hur menar du? Är det ur geografiskt perspektiv, typ söderut, köra i soliga sydsluttningar med tåspetsarna mot medelhavet? Eller är det den tekniska motsatsen till avlastning, typ nedlastning som ger en ökad friktion mot backen? Eller har det något med Raxski att göra?HotShot sa:Ja, jag har en syrra och har kommit på ett ganska bra sätt att åka faktiskt, hon är 5*
Det enklaste är faktiskt och åka nedåt!
Om du slutar vara Mr Sherlock, så kanske du fattar skämtet jävla pajjas =)Mountain_Man sa:Intressant ... de flesta brukar testa utför först och det kan ju ställa till en del problem! Men nedåt, hur menar du? Är det ur geografiskt perspektiv, typ söderut, köra i soliga sydsluttningar med tåspetsarna mot medelhavet? Eller är det den tekniska motsatsen till avlastning, typ nedlastning som ger en ökad friktion mot backen? Eller har det något med Raxski att göra?HotShot sa:Ja, jag har en syrra och har kommit på ett ganska bra sätt att åka faktiskt, hon är 5*
;-) / MM
Det var ju inget kul skämt din jevvla nolla!HotShot sa:Om du slutar vara Mr Sherlock, så kanske du fattar skämtet jävla pajjas =)Mountain_Man sa:Intressant ... de flesta brukar testa utför först och det kan ju ställa till en del problem! Men nedåt, hur menar du? Är det ur geografiskt perspektiv, typ söderut, köra i soliga sydsluttningar med tåspetsarna mot medelhavet? Eller är det den tekniska motsatsen till avlastning, typ nedlastning som ger en ökad friktion mot backen? Eller har det något med Raxski att göra?HotShot sa:Ja, jag har en syrra och har kommit på ett ganska bra sätt att åka faktiskt, hon är 5*
;-) / MM
NEJJ!!!GNU sa:Berätta lite mer flexis? Hur tyckte du att det var att lära sig åka med ett par såna doningar monterade? Gick det inte för fort för dig med dom på?felix sa: