hur åker man telemark i puder utan att fastna med "innerskidan" i svängarna?

g-spot

Ny medlem
jag har ganska nyligen upptäckt att telemark är ungefär det roligaste man kan göra. i pisten går det hyffsat men när jag försökte i en halvmeter puder i val thorens (grymt ställe!!) i vintras kunde jag nästan inte svänga utan att innerskidan dyker eftersom den får mer framåtvikt när man knäar. hur ska jag göra för att inte fastna i svängarna? har ett par elan tmb, dom är väl ganska normalbreda tror jag. nån som kan hjälpa mig så att jag kan njuta ännu mer av åkningen nästa år?

Inte så enkelt...

Har du bindningar/skor med mycket downforce dvs skidan trycker ner spetsen när du böjer knät se tex:
http://www.telemarktips.com/BindBench.html

Raceskor och brutala bindningar är inte alltid det bästa för lössnö, för då kan det bli problem...

Men om du inte har det och skidan ändå dyker så prova luta lite bakåt, knäa inte så djupt, lär dig "sparka upp" spetsen i varje sväng och köp fetare skidor...

Tjabba! Du gör sannolikt samma fel som många duktiga alpina åkare gör när de kör med lös häl. Tyngden på dalskidan! I pisten fungerar det i allmänhet utmärkt att lägga tyngden på dalskidan (framskidan) och bara låta bergskidan (bakskidan) hänga med.

Fortsätter du att åka med samma teknik i lössnön uppstår precis det problem du nämner. Den bakre skidan blir bara ett löst bihang som lätt skär eller dyker.

För att undvika detta måste du åka mer aktivt med båda skidorna. För optimalt lyft i lössnön är viktfördelningen 50/50. Är underlaget skiftande (fostrande) kan till och med ett betydligt högre tryck på bakskidan än framskidan vara att rekommendera. Du använder då framskidan som "känselspröt" och kan parera de skiftande förhållandena.

Ett klassiskt tips för telemarkslössnökörning är att föreställa sig att skidorna tillsammans bildar en enda lång plattform som du ska försöka lägga vikten jämt över... Prova!

That´s all kids! / MM

PS! För övrigt rekommenderar jag HitMes telemarksskola http://members.fortunecity.com/hhitme/telemark.html som behandlar alla väsentligheter i knäböjandets ädla konstform. DS.

Som ovannämnda tips men med fart.
Vid telemarksåkning i lössnö är farten en väldigt god vän.

Hade / BB

Att åka telisar i lössnö är riktigt lätt kommer du upptäcka om du följer råden MM ovan gett dig. Väldigt många har tyngden på framskidan och klarar då bara av att åka i lätta förhållanden. Prova alltså lägga mer tyngd på bakskidan och du kommer klara det mesta. Tänk också på (gäller all åkning) att hålla kroppen i fallinjen. Sedan så stämmer även uttrycket "fart ger stabilitet". Vänd skidorna neråt (i fallinjen) och ös på! Lycka till!

Ut i puckelpisten. Några dagar där och du kan åka var som helst.

Annars är jag också inne på att flytta vikten bakåt.

Men att lägga till är att man hela tiden måste jobba i svängen och bli riktigt j....a snabb i benen. Tycker jag ser alldeles för lite aktivitet i de flesta telisåkarnas åkning.

Hej,
MM har helt rätt i det han skriver... dock bör man vara beredd på att ta HitMe's telemarksskola med ett litermått salt och rejäl nypa ironi.

Ett tips som jag brukar ge är att knipa i rumpan, vilket får till följd att man trycker fram höften. Då får man ner mycket mer kraft i bakre skidan.

Många åker med höften alldeles för långt bak i förhållande till ben och överkropp. Det vill säga man fäller ihop kroppen, vilket gör att man blir väldigt svag i bakre benet som lätt fastnar i snön.

Mvh
/L

Skönt att denna tråd tas upp efter fyra och ett halvt år och att han inte varit inloggad sen 2 och ett halvt år..

Hva så? - dette var akkurat en av de tingene jeg og har hatt litt problemer med :)
Er det ikke det vi alltid maser om - at folk skal søke i gamel tråder istedenfor å lage nye med samme tema hele veien?

Spa-rn sa:
Skönt att denna tråd tas upp efter fyra och ett halvt år och att han inte varit inloggad sen 2 och ett halvt år..
Visst, en gamal tråd...men varfør inte fylla på i den med vettig information istællet før att skapa nya titt som tætt? Så bespara oss från såna onødliga inlægg Spa-rn.

Sjælv fick jag ett tips nångång om att lite pressa t.ex. høger axel ner mot vænster skida om du svænger høger. Inte så man rør vid skidan med axlen. ;) Men så att man ser till att bålen ner mot fallinjen samt att man blir lite mer ihopkrypen før bættre balans. Dvs. inte bøja sig fram utan mer vrida høften før att få ner axlen. Svårt att førklara men det hjælpte min teknik och åkstil mkt. Plågandes innan det med att inneskidan hade en tendens till att ploga efter istællet før att følja efter paralellt och inte sætta sig fast!
Kan preciseiera min førklaring ytterligare nån gång om det skulle behøvas... ;)

Senast ändrad:
Nå vil jeg ha snø for å prøva alle disse tipsene!!!!!!!!
Klarer knapt vente...

WITMatrix
Det du tar upp är den klassiska motvridningen och det är ju ett beprövat trick. Problemet är att om man vill åka långa, sköna, surfande svängar blir det lätt ganska stelt och statiskt om man åker med för mycket motvridning. Motvridningen är i och för sig (nästan) ett måste vid övergången mellan två svängar. Man måste alltså vara ganska aktiv med överkroppen för att åka avslappnat...

Så hur gör man då för att följa med skidorna lite mer med kroppen i själva åkningen utan att höften faller bak? Jo, tryck fram höften lite genom att knipa i rumpan...

Men ditt tips på motvridningen funkar givetvis och ska inte glömmas bort.

Mvh
/L

Man kan sæg att katalysatorn før mig nær det gæller få fram høften var nær vi nøtte lite i backen en kvæll før att få till carvingsvængen och någon næmde hur jag skulle gøra med motvridningen. Alltså inte bara vrida øverkroppen utan vrida med høften lite också. Det var som det sa klick, helt pløtsligt førstod jag hur det skulle kænnas att åka! Fick en helt annan stællning, knæna hamna i rætt position, skidorna føljde varandra och balansen blev mkt bættre. T.o.m. hoppsvængarna børjade funka. Det var en skøn kænsla, precis dærfør man åker telis...før den skøna kænslan!

Men førstår vad du menar med den stela kænslan med før mkt motvridning i puderkørning, har kænnt på det också! :)

Lössnö, telemark, hmm om man prövar att stå med rejäl bredd mellan skidorna så känns det som man fördelar vikten bättre typ, funkade för mig som kör med lite smalare lagg eler ngt sådant.

akel-spektakel sa:
tror inte att han bryr sig om era inlägg när han senast var inloggad 2005 och denna tråd las upp 2003 så han kan nog åka telemark nu :P XD
Finns väl fler som vill ta del av informationen än han som skapade tråden? Onödigt att göra nya trådar om varenda grej när de finns gamla som handlar om samma sak...

Om jag nu ska tillägga något av intresse i tråden så kör jag med i stor sett all vikt på bakskidan, innerskidan, när de handlar om puder.

2 tips:
1. skaffa breda lagg
2. ha tryck/vikt/styr även på innerskidan, dvs släpa inte efter innerfoten....

I övrigt är det i princip samma grund teknik som alpin djupsnöåkning.

Även om man ska ha rätt tryck på skidorna tycker jag det är väldigt viktigt att ha en avslappnad position, speciellt vid lössnö åkning och sen även köra på attack och ha med sig lite fart, då brukar det mesta gå av bara farten =)

Något som ingen tagit upp än är hur man bäst byter benposition. Något som väldigt många gör fel är att de för bak (i värsta fall lyfter och ställer ner) frambenet. Detta gör att toppen på skidan dyker när man minskar trycket på frambenet. Istället bör man stå kvar med frambenet och pressa fram bakbenet men bibehållet tryck. Detta ger även mycket bättre skär i pisten för de som är lagda åt det hållet...

Detta bör helt eliminera dyktendenser i själva växlingsögonblicket - sen måste trycket på bakbenet behållas konstant (som föregående talare påpekat) för att inte dyka när man ligger i sväng,

Ett bra sätt att träna på detta är att svänga "på ett ben" - dvs lägga all vikt på frambenet (dalskidan) lyfta på bakbenet (bakskidan är i luften och nu står du bara på dalskidan) svänga över på ett ben och föra fram (fall fram så mjukt som möjligt med kontroll)bakbenet samt sätta ner det när du kommit runt. Svårt att beskriva i ord men det är en riktigt bra övning för teknik och balans.

Hur långt mellan fötterna i längstled måste avståndet vara för att sätta en ren telis-sväng? Vad säger stilpolisen?

Det är här verkligen galet intressant läsning! Jag blir superförvirrad men jättesugen på att testa! Kul att gamla trådar lever så att även andra kan få hjälp och inspiration!

Tror tvärtom mot Yvis att många som är ovana offpist kliver fram för mycket i positionsbytet.

Jag menade inte att man skulle kliva fram "långt" längdmässigt utan att man måste behålla trycket på dalskidan för att denna inte ska dyka i positionsbytet.

Alla som INTE helt plötsligt stått på ett ben med bergsskidan i en obekväm position bakom sig med skidspetsen pekandes mot marken för att några sekunder senare göra ett stålmannendyk räcker upp en hand...

För alla er med klockren telisteknik eller begynnande senilitet kan jag påminna om att det är precis vad som händer när man inte byter position på rätt sätt :-)

Avståndet i längdled är ju anpassningsbart (utom i tävling, där det ryktas om någon slags EU standard för att det ska vara godkänt). Det är dock inte längdmässigt som de största anpassningarna bör ske utan på djupet. Hitta ett bra avstånd som du trivs med - variera sedan djupet efter typ av före, terräng och imponatorvärde.

ArWin sa:
akel-spektakel sa:
tror inte att han bryr sig om era inlägg när han senast var inloggad 2005 och denna tråd las upp 2003 så han kan nog åka telemark nu :P XD
Finns väl fler som vill ta del av informationen än han som skapade tråden? Onödigt att göra nya trådar om varenda grej när de finns gamla som handlar om samma sak...

Om jag nu ska tillägga något av intresse i tråden så kör jag med i stor sett all vikt på bakskidan, innerskidan, när de handlar om puder.
men alla gör ändå nya trådar utan att kolla först

Det kan även vara en god idé att ligga djupt ner i positionen och snabbt lägga om svängen några extra varv runt fjällbjörkarna om man vet med sig att det är några galanta norskor på väg upp i sittliften ;-)

Kunde inte sagt det bättre själv - det är i princip knät i skidan som gäller då...

Ywiz sa:
Kunde inte sagt det bättre själv - det är i princip knät i skidan som gäller då...
Va? varför ska knät ner i skidan? gör växlingarna grymt mycket svårare, skidåkningen grymt mycket jobbigare och det gynnar ingen. Stå högt med mycket kant (i pisten och tryck i offpisten) på båda skidorna, skapa en dynamisk åkning.

Vem pratade om att göra växlingarna lättare?
- Vi snackade ju galanta norskor i liften här ;-)

Dynamisk åkning kan man pyssla med när man ska köra ifrån sina alpinpolare...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp