Hur blir jag sponsrad ochvilka sponsrar

När du blir tillräckligt duktig så kommer företagen komma till dig. Och och ha kul och njut av en skidåkning utan press och krav på resultat tills dess!

Visa dig aktivt så mycket du kan genom att åka på alla möjliga sorters tävlingar och events. Spons handlar ju inte om att få gratis saker för att man är duktig, utan att samarbeta med företaget och göra reklam för märket.

Så vem vill sponsra någon som smälter in i mängden, några veckor i kläppen och lite smådagar i hammarbybacken räcker inte....

sen btw så är de oftast märken man blir sponsrad av, inte affärer..

FAN har du husvagn? Då lär ju Oakley ringa vilken dag som helst!!!!!!!!!!!!!!!

Bli bra, låt folk se att du är bra, hoppas på det bästa.

Jag är ingen expert på området direkt, men att kontakta återförsäljare är nog ingen bra idé - de säljer ju bara grejjerna.

Du bör ju ha en form av CV att slänga fram, lite meriter och sånt, Placeringar i tävlingar, medverkande i filmer, lite foton...

Sen ska man ha klart för sig att för att det ska löna sig för en tillverkare att sponsra någon måste man få så mycket publicitet att när just du kommer åka på prylarna så ska folk rusa till affären bara för att köpa likadana.

TheFibretech sa:
Visa dig aktivt så mycket du kan genom att åka på alla möjliga sorters tävlingar och events. Spons handlar ju inte om att få gratis saker för att man är duktig, utan att samarbeta med företaget och göra reklam för märket.
bra att du tar upp detta, för det tror jag att det är jävligt många kids på det här forumet som inte fattar.
sponsring handlar inte bara om att casha in en massa gratis prylar, utan man måste kunna ge något tillbaka, oavsett om det handlar om en överjävlig åkförmåga eller om att kunna bidra till företagets utveckling/utbredning/etc.
är man 16 och och normalgod åkare (inte riktat till någon), kanske inte har så många kontakter och inte är speciellt bra på att marknadsföra sig själv - och därmed med all sannolikhet inte heller den produkt man företräder - så säger det ju sig självt att det inte är några företag som vill ställa sig bakom.

fråga er själva vad NI kan göra för DEM, inte tvärtom.

Nästa gàng du är i kläppen och àker sà fràga dig själv ett par saker. Är du bättre än de andra àkarna i svarta linjen? Kör du högre? Kör du kreativare? Snurrar mer? Är du nàgolunda trevlig?

Om ja sà börjar tävla och sà löser sig allt inom nàgra àr.

Senast ändrad:
dom sponsrar dej för att du sticker ut och för attt du är med på "stora" tävlingar och visar att du åker för dom. och som sagt:

Lee-nus sa:
sponsring handlar inte bara om att casha in en massa gratis prylar, utan man måste kunna ge något tillbaka, oavsett om det handlar om en överjävlig åkförmåga eller om att kunna bidra till företagets utveckling/utbredning/etc.
är man 16 och och normalgod åkare (inte riktat till någon), kanske inte har så många kontakter och inte är speciellt bra på att marknadsföra sig själv
så åk bara nu, och var inte orolig för att de inte ser dej om du ställer upp på tävlingar osv. För det kommer dom att göra!

Senast ändrad:
Lee-nus sa:
TheFibretech sa:
bra att du tar upp detta, för det tror jag att det är jävligt många kids på det här forumet som inte fattar.
är man 16 och och normalgod åkare (inte riktat till någon), kanske inte har så många kontakter och inte är speciellt bra på att marknadsföra sig själv - och därmed med all sannolikhet inte heller den produkt man företräder - så säger det ju sig självt att det inte är några företag som vill ställa sig bakom.

fråga er själva vad NI kan göra för DEM, inte tvärtom.
jag kunde inte sagt det bättre själv, men när man väl har sponsorn har man som ett ansvar också, man vill kunna visa att man utvecklas och är med på det mesta i tävlings väg och kunna ringa och bara prata lite hur allt går på jobbet för dom osv, och inte som bara snacka affärer om vad för grejer man ska ha.
Enligt mig tror jag att det företagen ser mest på är som sagt tävlingar och att ha en härlig person som reppar deras företag och grejer som är ett gott ansikte som inte är otrevlig. Sen är det många proffs åkare som inte blev upptäckta heller så dom mailade in film,foto och samt en text om sig själv tex Danny Davis som kör för Analog, jag mailade han några år sen och frågade hur han fick sin sponsor hans svarade inom någon vecka att det är film och tävlingar som gäller!

MvH//laendskii

hyllengren sa:
När du blir tillräckligt duktig så kommer företagen komma till dig. Och och ha kul och njut av en skidåkning utan press och krav på resultat tills dess!
Det har ingen stor del med "duktig" att göra utan du som åkare ska sälja.

En tumregel är att när du är i en position så att du är värd att sponsra så kommer du veta det och veta hur du ska gå tillväga. Behöver du fråga så är du inte redo för det.

TheFibretech sa:

Så vem vill sponsra någon som smälter in i mängden, några veckor i kläppen och lite smådagar i hammarbybacken räcker inte....

sen btw så är de oftast märken man blir sponsrad av, inte affärer..
WORD, där sa du allt :)

Själv har jag ett bra samarbete med min sponsor.

+ OK ersättning

+ Inga krav på att vinna tävlingar, eller medverka i filmer/fotoshots

+ Fri skidkörning var jag vill i världen och när som helst

+ Behöver ej synas i en massa jippo

- Måste jobba åt min sponsor 40 timmar i veckan, i snöfattiga Göteborg, och göra rätt för mig.

KlasS sa:
Själv har jag ett bra samarbete med min sponsor.

+ OK ersättning

+ Inga krav på att vinna tävlingar, eller medverka i filmer/fotoshots

+ Fri skidkörning var jag vill i världen och när som helst

+ Behöver ej synas i en massa jippo

- Måste jobba åt min sponsor 40 timmar i veckan, i snöfattiga Göteborg, och göra rätt för mig.
Haha, en ganska ok deal ändå. Har hört om många som kör på detta koncept. Låter som det funkar för de flesta!

Det viktigaste för ett företag är väl att man
gör lite bra PR för dom genom att synas i deras
logo osv. Sen är det ju viktigt att man passar
in i deras företagskoncept.

Om man är superduktig spelar inte så stor roll,
i alla fall inte enligt mina erfarenheter.

Senast ändrad:
Nojlas sa:
Jag är ingen expert på området direkt, men att kontakta återförsäljare är nog ingen bra idé - de säljer ju bara grejjerna.
Helt fel. Återförsäljare kan sponsra fast då sponsrar affären och kanske inte direkt ett specifikt märke. Annars är det ju såkallade distrubutörer(stavning) alltså de som har märket i sverige. Men de är ju också en typ av återförsäljare och det kan ju vara en affär som är distrubutör.

En bra början för dig kanske skulle vara att fråga runt efter B-spons alltså så du får köpa saker billigare.

Nojlas sa:

Du bör ju ha en form av CV att slänga fram, lite meriter och sånt, Placeringar i tävlingar, medverkande i filmer, lite foton...

Sen ska man ha klart för sig att för att det ska löna sig för en tillverkare att sponsra någon måste man få så mycket publicitet att när just du kommer åka på prylarna så ska folk rusa till affären bara för att köpa likadana.
att kontakta återförsäljare är ju skitbra, få spons av en affär är väll inge dåligt? Har du lite mer märken o välja på med ;)

gör en najs video skicka till olika företag. börja tävla gå med i en club sök in till skidgymnasium (man behövet tävlings resultat för gymnasium)men det är inte bara gratis saker man måste göra något för företaget tex åka runt och vara med på deras jippon. men man kanse inte ska vara sponsrad när man är 14år.

Den bild man matas från sponsrade åkare har gjort ett så djupt intryck att helhetsbilden på spons går förlorad.

Sponsring är som idol. Första uttagningen är inte värt ett skit. Det är efter uttagningen som du måste leverara på riktigt. Du kan bli sponsrad av ett enda åk eller enstaka lyckade trick och efter det så måste du utvecklas, vara kreativ och träna hela tiden för att inte stanna av i utvecklingen. Att stanna av i utvecklingen är lika med att förlora ett kontrakt på sikt.

Men någon gång når alla sin peak och så vida du inte har skapat ett stort namn så kommer företagen släppa din sponsring. Det gäller att lära sig utnyttja medierna, lär du dig samarbeta och jobba med dem så har du alla ingriedenserna till en lyckad sponsorbakelse (Mums!). Med detta menar jag att du bör lära känna ett gäng fotografer och ha kunskap om arbetet med bilder.

Alltså, bilder med ditt ansikte på, bärandes det märke du representerar som sedan säljs till tidningar: Sedär! Så var lönsamheten skapad.

Lite bra att kunna detta om man söker spons, hoppas att det är till nytta åt någon.

1. en najs video på ungefär 30 minuters BRA skidåkning.
2. Tänk på att du måste vara bättre än cirka 90% av alla som utövar sporten.
3. Du kan inte räkna med att bli sponsrad av red bull och salomon dirr, var nöjd med små företag du knappt hört talas om. Dessa bör du även nämna sen när du ska försöka bli sponsrad av större företag.
4. Om du vill bli sponsrad av t.ex. red bull är det också bra om du använder och "promotar" deras produkt, se till att du dricker red bull lite då och då i din skidfilm.
5. Du ska ställa upp i så många tävlingar som möjligt och du ska använda det när du pratar med företag. tänk också på att om du kommer trea varje gång i lokala tävlingar så är du nog inte tillräckligt bra. De flesta som åker i hammarbybacken hör inte till eliten och du borde därför vinna över de för att ha någon chans...

Jag är inte sponsrad själv, och är inte alls i närheten av att bli det heller. detta har jag hittat på internet och fått av Monster Energy ;)

MC_BLINGELING sa:
WWW.PEDOBEAR.ORG <----- har jag hört sponsra ganska unga åkare utan att dom behöver vara så värst bra!
Jag vet! De verkar sjukt najs! Skulle inte banga på att bli sponsrad av dom asså!

Känns inte som att något behöver tilläggas.. sjukt mycket bra kommentarer åvan!
Ha kul, placera dig bra på tävlingar, ring (mejla inte), skicka en film!

@Jekub
Tror du har glömt dina absolut viktigaste sponsorer ... utan dem hade du nog inte haft så kul! Ge dem en kram till Jul!

;-D / MM

Tillbaka
Topp