Hur kör ni som har hög DIN?

loglog

Medlem
Jag har åkt alpint sedan barnsben och är ganska duktig men kan väldigt lite om utrustning, allra minst om bindningar. Har aldrig ägnat dom minsta tanke. Jag köpte nyligen nya skidor och fick en rekommendation om att köra på DIN 7 för min vikt på 75 kg. Valde Marker Squire 11 som verkar klara detta med marginal. Samtidigt verkar det finnas väldigt mycket buzz kring bindningar med högre DIN-skalor och priser som motsvarar nya skidor. Mina bindningar och DIN på 7 har passat mig utmärkt så här långt, inte haft problem med att de släppt ut fel trots att jag maler på ganska rejält (då är det 80-90% i pist).

Så till frågan: vad säger det om mig och min åkstil att DIN 7 räcker bra för mig? Jag känner mig hyfsat aggressiv, men undrar om detta är en indikation på att jag antagligen kör ganska lamt? Om man vänder på steken: ni som kör med högre DIN, särskilt relativt er egen vikt, vad har ni för körstil? Vad är det för åk och manövrar som ni gör som kräver högre inställning?

Helt seriöst menad fråga, vill lära mig om körstilar och hur utrustningen används. Förstår att man inte kan recensera mina skills helt utifrån min DIN-inställning, men tänker ändå att det är en intressant vinkel.

Tror mest det handlar om positionen på skidorna. Står man neutral och åker med "finess" klarar man sig fint med låga din.
Sen finns det de som kör lite mer brutalt och inte står så neutral. Då krävs högre din. Eller om man då droppar högt eller alltid kör väldigt brant och vill verkligen inte tappa skidan.
Till slut så beror det mycket på bindningen i sig. Vissa tjuvlösar lättare och kräver då högre din.
Själv klarar jag mig fint med 7.5 på mina tecton (73 kg,typ). Men det behövdes 11 på gamla tyrolia bindningar....
Åker väl ändå ganska kraftfull, men är ingen Marcus Caston.
Sen har det händ nån gång på tur i Norge att jag låste tån på mina tecton eftersom det var lite väl hård, svåråtkomliga och hög klippa under. Dvs inte läge att tappa en skida helt enkelt. Behövdes det? Säkert inte. Men kändes bra. Samtidigt som tecton aldrig har tjuvsläppt för mig.

Senast ändrad:
Jag väger också 75 och kör 8. 7 duger bra för pist, men i djup snö har jag behövt gå upp till 9.5 för att inte klicka ur båda hälarna när det tar tvärstopp i pudret och man trycks framåt. Antar att det kunde undvikas om jag hade bättre balans/teknik 😀

Många kör bindningar som klarar högt din pga att de är kraftigare byggda med mer metall i sig och är hållbarare.

När jag slutade med råracing, fartdräkt och en och en halv storlek för små racepjäxor som 16 åring på 90 talet var man en fjant om man hade sina marker m48 racing bindningar skruvade lägre än 14.

När jag sedan jobbade som skidlärare på en av sveriges större skidskolor (och återfann skidglädjen) i slutet av 90 talet / början på 2000 talet sa min chef (en av sveriges första examinerade skidlärare) att om man stod rätt på skidorna så kan man skruva bindningarna hur lågt som helst.

De senaste 15 åren har jag åkt mellan 35 och 50 dagar per säsong i alperna och skruvar inte bidningarna mycket högre en dig.

Min högst ovetenskapliga erfarenhet är:
1. Rätt förspänning är otroligt mycket viktigare än rätt DIN för att en bindning skall fungera som den ska.
2. Högt skruvade DIN värden på alpin bindningar och låsta pin bindningar säger mer om åkarens behov av bekräftelse än åkarens behov att inte tappa skidorna.

Med detta sagt skulle jag trots detta rekommendera att köpa premium bindningar till alla som åker mer än någon vecka och någon helg per år. Inte för att dessa går att skruva högre utan för att känslan är så mycket bättre (antagligen pga mer metal och mindre plast i konstruktionen).

Tack för input! Jag väljer att tolka detta som att jag har ohyggligt bra position på laggen då :LOL:

@skibumwannabe: Vad är skillnaden i känsla på premiumbindningar? Detta är också något det talas en del om online men jag har svårt att greppa skillnaden.

Hmm…
Varför är det mer tillfredsställande att stänga dörren på en Mercedes Maybach än en Nissa Micra?
Varför är det mer tillfredsställande att höra ljudet av en BMW än en Hyundai?
Varför känns det bättre att svinga benet över en stål cykel än en i aluminium?
Svårt att säga. Det handlar nog mycket om psykologi och kanske lite om material och toleranser i konstruktionen…
If you know you know. If you don’t know kan du nog spara lite pengar.

Den största skillnaden mellan "premium" och "billiga" bindningar är ofta också elasticitet - det vill säga hur mycket "snedställning" bindningen till innan den spottar ur dig. Premiumbindningar har oftast högre elasticitet (pinbindningar undantaget, där är det andra prioriteringar), vilket leder till mer förutsägbar funktion, att man kan köra lägre DIN-inställning utan att få tjuvsläpp och därmed också säkrare funktion.

Men jag kör också på DIN 7/8 på olåsta pinbindningar och droppar mina 5-metersdropp som en fjolla antar jag, så vad vet väl jag?

Storleken på pjäxor spelar även roll enligt tabellerna, vet inte hur mycket det påverkar i verkligen dock?

Den största skillnaden mellan "premium" och "billiga" bindningar är ofta också elasticitet - det vill säga hur mycket "snedställning" bindningen till innan den spottar ur dig. Premiumbindningar har oftast högre elasticitet (pinbindningar undantaget, där är det andra prioriteringar), vilket leder till mer förutsägbar funktion, att man kan köra lägre DIN-inställning utan att få tjuvsläpp och därmed också säkrare funktion.

Men jag kör också på DIN 7/8 på olåsta pinbindningar och droppar mina 5-metersdropp som en fjolla antar jag, så vad vet väl jag?

I vilka situationer märker man av denna elasticitet? Typ man får ett litet felskär och istället för att skidan flyger iväg har man chans att korrigera och återfå balansen?

Är det är odelat positivt med hög elasticitet, kand et inte göra att bindningen släpper senare och ger större skaderisk? Men som du skriver, om man kombinerar detta med lägre DIN så kanske det är det bästa av två världar.

I vilka situationer märker man av denna elasticitet? Typ man får ett litet felskär och istället för att skidan flyger iväg har man chans att korrigera och återfå balansen?

Är det är odelat positivt med hög elasticitet, kand et inte göra att bindningen släpper senare och ger större skaderisk? Men som du skriver, om man kombinerar detta med lägre DIN så kanske det är det bästa av två världar.
Enkelt förklarat - exakt så. Vid tidsmässigt korta vridningar som "aktiverar" utlösningsmekanismen kommer skidan inte lösa ut, utan fortsätta sitta kvar på foten -> behöver inte ställa upp DIN-värdet onödigt högt för att säkra mot t ex slag mot iskockor, ett kortare felskär eller annat. Högre elasticitet anses vara en enkom positivt egenskap, men självklart är det inte nödvändigtvis så om man som användare inte justerar sin DIN-inställning därefter.

Gällande pjäxstorlek så har gör det skillnad. Längre pjäxa -> lägre DIN eftersom hävstången blir längre. Samma kraft "längst ute på pjäxan" där bindningen håller emot kommer ge ett större vridmoment där pjäxan vrider sig runt.

Gällande pjäxstorlek så har gör det skillnad. Längre pjäxa -> lägre DIN eftersom hävstången blir längre. Samma kraft "längst ute på pjäxan" där bindningen håller emot kommer ge ett större vridmoment där pjäxan vrider sig runt.

Ja och vice versa åt andra hållet, som jag brukar tänka - ett vridmoment från ett ben (som sitter på en tung kropp) ner mot en skida som "skurit fast" med en bindning som då bör lösa ut i tådelen, måste vara inställd på lägre DIN om foten är lång eftersom längre hävstång ger mindre vridmoment i bindningen (som ju ligger längre från "vridaxeln" ju längre foten är). För mig fungerar det bättre att tänka åt det hållet.

Eller? Jag får detta rätt ungefär varannan gång jag tänker igenom det... :)Snackade om detta med ägaren av skidshoppen "Green Room" i Mayrhofen som sa att han brukar tänka till och sedan säga tvärtom, så brukar det bli rätt...

Ja och vice versa åt andra hållet, som jag brukar tänka - ett vridmoment från ett ben (som sitter på en tung kropp) ner mot en skida som "skurit fast" med en bindning som då bör lösa ut i tådelen, måste vara inställd på lägre DIN om foten är lång eftersom längre hävstång ger mindre vridmoment i bindningen (som ju ligger längre från "vridaxeln" ju längre foten är). För mig fungerar det bättre att tänka åt det hållet.

Eller? Jag får detta rätt ungefär varannan gång jag tänker igenom det... :)Snackade om detta med ägaren av skidshoppen "Green Room" i Mayrhofen som sa att han brukar tänka till och sedan säga tvärtom, så brukar det bli rätt...
Så länge resultatet blir att längre pjäxa -> lägre DIN så tänker jag att tankesättet är bra nog om man inte ska ha in det i nån forskningsartikel ;)

Egentligen är det väl enklast att börja med tabellvärde. Finns ju gott om websidor där man kan räkna ut Din värdet med ålder, sullängd och vikt. Bra värde att utgå ifrån. Om man ska skruva upp få man nog har bra anledning. Många som kör med hög DIN har nog koll.

Squire 11 är en av de bindningar på marknaden med lägst elasticitet. Den släpper oerhört lätt enligt vad jag har upplevt. Jag kan inte köra med vare sig den eller Marker Tour som är samma bindning, fast på en frame-platta för att kunna gå uppför.

Jag väger 83 kg och har bindningarna på 10,5 som referens. Det är ingen hög DIN, men det är i relation till min kroppsvikt i alla fall högre än vad du kör med. Jag har en historik av en rad skador orsakade av tjuvsläpp i hög fart i pist och min brorsa hamnade i inducerad koma i en vecka en gång efter ett tjuvsläpp i Gästrappet. Det färgar mig att inte chansa med billiga bindningar och lägre DIN. Jag drar hellre ett korsband än riskerar allvarliga skador pga tjuvsläpp, som enligt mina erfarenheter kan bli betydligt värre. Men för den skull skruvar jag inte upp helt orimligt. Ställer jag en bra bindning på 10,5 så räcker det för det jag gör.

Jag har så länge jag kan minnas alltid haft problem på skidtest där skidorna flyger av vid minsta forcering och röven blir blå. Jag kan tex inte köra fullt i pisten med en Salomon Shift, hur noga förspänningen än är även om jag ställer den på 11. Efter 3-4 allvarliga tjuvsläpp har jag fått inse att om jag måste hålla igen det där sista med den bindningen. Hur åker jag då? Tja, för att referera till något känt, skulle jag säga att jag är av nivå ungefär att dra stora backen i Tandådalen på skär i någorlunda bra snö och vettig sikt, men får pressa kortsväng i branten i hårdare förhållanden för att släppa ut åkningen i nedre delen av branten och ner över flacken. I början på en dag brukar det kännas som det idag inte kommer att gå att dra Stora Backen i 6-7 stora svängar, men så framåt eftermiddagen så gör jag det ändå. Jag tar det lite lugnare nu än förr pga lite högre ålder (närmar mig 50), särskilt när det är tveksam snö eller sikt, men ambitionen om attack finns ständigt.

Jag har en åkstil som verkar orsaka tjuvsläpp helt enkelt, som du letar efter. För mig personligen tror jag att det har mycket med hur man ser på ett skidåk i en pist. En del gillar att känna flowet och att hitta avslappning tillsammans med terrängen. Andra stannar och tittar på att det ligger snö på granarna, snackar lite med polaren och funderar på om de ska ha IPA eller lager på afterskin. Det gör inte jag. Jag gillar känslan av att få ner maximal kraft i snön. Jag vill riktigt böja igenom en skida i skäret och strävar efter att nå höga kantvinklar, även om jag inte åker speciellt fort jämfört med de som verkligen gör det. Drar jag nämnda Tandådalens stora backe eller Hanget har jag nära maxpuls när jag kommer ner. Det är absolut full fysisk insats i stil med att dra 400m bana och försöka slå personligt rekord. Jag sparar inte på något krut utan det är full jävla macka helt enkelt. Inget finlir. Inget känna in fjällen. Det är max vad pallar fysiskt varje åk. Utifrån mina egna förutsättningar naturligtvis, vilket inte nödvändigtvis gör att jag åker störst, bäst och vackrast, men laddet finns alltid i tanken i det läget. Sen kan jag såklart ta några fisåk ibland när underlaget är kass eller orken tryter, men då får jag inga tjuvsläpp. Släpper det så är det nästan uteslutande när jag ligger och försöker hålla skäret även över skrot och is, men skäret driftar en aning och man får nypa till för att få ner farten, eller när jag måste få ner farten och trycker till i en pressad kortsväng i högre fart. Skidan hackar kraftigt ett par gånger och på hack 3-4 släpper skidan om det är en Griffon eller Jester. Är det en Squire släpper den innan jag ens märker att det är ett slag på gång, typ bara jag sätter an en aning tryck i sådan sväng som är tänkt att bli pressad. Tjuvsläpp händer i princip aldrig utanför pisten för min del. Då cruisar jag betydligt mjukare utan ens i närheten av samma kraftinsats. Är det uppkört och stökigt tar jag det lite lugnare och i puder är jag lättfotad och lekfull snarare än kraftfull.

Jag tror du har mycket av svaret där. Tänker du att du ska ge dig in i en maximal fysisk insats inför ett piståk, eller tänker du att du ska få en trevlig lite nice åktur ner för pisten?

Jag har en tvillingbror för övrigt som åker ungefär lika fort, men på helt olika sätt. Han kör med parallellsladd av ganska snäll art och rundar inte upp lika mycket i skärsökande kortsväng. Han nyper inte igenom skärande svängar på samma sätt och har en skadehistorik i knäna som gör att han får gå lite nättare. Det går lika fort, men han kan köra med en Marker Tour 12 ställd på åtta utan att det släpper. Tar jag samma skida kommer jag bara ett par svängar ner i första branten innan den lossnar. Det är verkligen otroligt stor skillnad och då åker vi som sagt ungefär lika fort och är av mer eller mindre samma storlek.

Senast ändrad:
Jag gillar känslan av att få ner maximal kraft i snön. Jag vill riktigt böja igenom en skida i skäret och strävar efter att nå höga kantvinklar, även om jag inte åker speciellt fort jämfört med de som verkligen gör det. Drar jag nämnda Tandådalens stora backe eller Hanget har jag nära maxpuls när jag kommer ner. Det är absolut full fysisk insats i stil med att dra 400m bana och försöka slå personligt rekord. Jag sparar inte på något krut utan det är full jävla macka helt enkelt. Inget finlir. Inget känna in fjällen. Det är max vad pallar fysiskt varje åk.

Haha, just så :) Man tror att man är skaplig på att åka tills RobRhino kommer råcarvandes ner med 125mm under foten och isflagorna landar nånstans mellan kalvarna.

Vad jag försökte förmedla är helt enkelt att åkare tänker olika och framförallt tar i olika. Åker man med finess och tar det lite lugnt när det stökar till sig behöver man vare sig höga din eller speciellt mycket elasticitet. Och tar man i rejält och försöker frambringa så mycket kraft som möjligt i svängen behöver man grejor som håller emot. Rent tekniskt är ju den som ser ut att åka med finess, men ändå genererar massor med kraft ner i snön, den bästa åkaren. Men där är jag inte dessvärre. Fort och grovhugget, men ändå mycket sväng, där har du nog urtypen för en tjuvsläppare. Och där är jag väl då bevisligen, eftersom jag alltid har haft stora problem med att få skidorna att sitta kvar.

Senast ändrad:
Squire 11 är en av de bindningar på marknaden med lägst elasticitet. Den släpper oerhört lätt enligt vad jag har upplevt. Jag kan inte köra med vare sig den eller Marker Tour som är samma bindning, fast på en frame-platta för att kunna gå uppför.

Jag väger 83 kg och har bindningarna på 10,5 som referens. Det är ingen hög DIN, men det är i relation till min kroppsvikt i alla fall högre än vad du kör med. Jag har en historik av en rad skador orsakade av tjuvsläpp i hög fart i pist och min brorsa hamnade i inducerad koma i en vecka en gång efter ett tjuvsläpp i Gästrappet. Det färgar mig att inte chansa med billiga bindningar och lägre DIN. Jag drar hellre ett korsband än riskerar allvarliga skador pga tjuvsläpp, som enligt mina erfarenheter kan bli betydligt värre. Men för den skull skruvar jag inte upp helt orimligt. Ställer jag en bra bindning på 10,5 så räcker det för det jag gör.

Jag har så länge jag kan minnas alltid haft problem på skidtest där skidorna flyger av vid minsta forcering och röven blir blå. Jag kan tex inte köra fullt i pisten med en Salomon Shift, hur noga förspänningen än är även om jag ställer den på 11. Efter 3-4 allvarliga tjuvsläpp har jag fått inse att om jag måste hålla igen det där sista med den bindningen. Hur åker jag då? Tja, för att referera till något känt, skulle jag säga att jag är av nivå ungefär att dra stora backen i Tandådalen på skär i någorlunda bra snö och vettig sikt, men får pressa kortsväng i branten i hårdare förhållanden för att släppa ut åkningen i nedre delen av branten och ner över flacken. I början på en dag brukar det kännas som det idag inte kommer att gå att dra Stora Backen i 6-7 stora svängar, men så framåt eftermiddagen så gör jag det ändå. Jag tar det lite lugnare nu än förr pga lite högre ålder (närmar mig 50), särskilt när det är tveksam snö eller sikt, men ambitionen om attack finns ständigt.

Jag har en åkstil som verkar orsaka tjuvsläpp helt enkelt, som du letar efter. För mig personligen tror jag att det har mycket med hur man ser på ett skidåk i en pist. En del gillar att känna flowet och att hitta avslappning tillsammans med terrängen. Andra stannar och tittar på att det ligger snö på granarna, snackar lite med polaren och funderar på om de ska ha IPA eller lager på afterskin. Det gör inte jag. Jag gillar känslan av att få ner maximal kraft i snön. Jag vill riktigt böja igenom en skida i skäret och strävar efter att nå höga kantvinklar, även om jag inte åker speciellt fort jämfört med de som verkligen gör det. Drar jag nämnda Tandådalens stora backe eller Hanget har jag nära maxpuls när jag kommer ner. Det är absolut full fysisk insats i stil med att dra 400m bana och försöka slå personligt rekord. Jag sparar inte på något krut utan det är full jävla macka helt enkelt. Inget finlir. Inget känna in fjällen. Det är max vad pallar fysiskt varje åk. Utifrån mina egna förutsättningar naturligtvis, vilket inte nödvändigtvis gör att jag åker störst, bäst och vackrast, men laddet finns alltid i tanken i det läget. Sen kan jag såklart ta några fisåk ibland när underlaget är kass eller orken tryter, men då får jag inga tjuvsläpp. Släpper det så är det nästan uteslutande när jag ligger och försöker hålla skäret även över skrot och is, men skäret driftar en aning och man får nypa till för att få ner farten, eller när jag måste få ner farten och trycker till i en pressad kortsväng i högre fart. Skidan hackar kraftigt ett par gånger och på hack 3-4 släpper skidan om det är en Griffon eller Jester. Är det en Squire släpper den innan jag ens märker att det är ett slag på gång, typ bara jag sätter an en aning tryck i sådan sväng som är tänkt att bli pressad. Tjuvsläpp händer i princip aldrig utanför pisten för min del. Då cruisar jag betydligt mjukare utan ens i närheten av samma kraftinsats. Är det uppkört och stökigt tar jag det lite lugnare och i puder är jag lättfotad och lekfull snarare än kraftfull.

Jag tror du har mycket av svaret där. Tänker du att du ska ge dig in i en maximal fysisk insats inför ett piståk, eller tänker du att du ska få en trevlig lite nice åktur ner för pisten?

Jag har en tvillingbror för övrigt som åker ungefär lika fort, men på helt olika sätt. Han kör med parallellsladd av ganska snäll art och rundar inte upp lika mycket i skärsökande kortsväng. Han nyper inte igenom skärande svängar på samma sätt och har en skadehistorik i knäna som gör att han får gå lite nättare. Det går lika fort, men han kan köra med en Marker Tour 12 ställd på åtta utan att det släpper. Tar jag samma skida kommer jag bara ett par svängar ner i första branten innan den lossnar. Det är verkligen otroligt stor skillnad och då åker vi som sagt ungefär lika fort och är av mer eller mindre samma storlek.
Ligger säkert något i den men tycker du överdriver lite väl mycket när du i delar av texten jämför väldigt aktiv åkning och åkning med en massa pauser.

Är säker på att det är många som åker rätt snabbt och rätt aggressivt som inte har några problem med tjuvutlösningar men mycket möjligt att det är de sista procenten som gör en skillnad (inte helt klart vad som är bäst ...)

Själv klarar jag mig med en din på 6 trots att jag tycker att jag ibland både kör fort och ibland för fört på dåligt ojämnt hårt underlag. Men många kör självklart bra mycket snabbare och hårdare än vad jag gör,

Ligger säkert något i den men tycker du överdriver lite väl mycket när du i delar av texten jämför väldigt aktiv åkning och åkning med en massa pauser.

Är säker på att det är många som åker rätt snabbt och rätt aggressivt som inte har några problem med tjuvutlösningar men mycket möjligt att det är de sista procenten som gör en skillnad (inte helt klart vad som är bäst ...)

Själv klarar jag mig med en din på 6 trots att jag tycker att jag ibland både kör fort och ibland för fört på dåligt ojämnt hårt underlag. Men många kör självklart bra mycket snabbare och hårdare än vad jag gör,
Ja, naturligtvis överdriver jag rejält. Du ska inte läsa det ordagrant, utan det var ett försök till att beskriva hur olika attityd olika åkare har inför ett åk och hur olika synen kan vara när man står inför samma uppgift. Vissa har som mål att ta sig ner för ett åk med i princip minsta möjliga insats, samtidigt som andra ser det som en maxintervall, sett då till muskulär insats. Vissa tar sig kattlikt nedför även rejält stök medan andra förefaller köra över allt med kraft och ta smällarna därefter. Är det två åkare av samma vikt kommer den sistnämnda ha en mycket högre risk för tjuvsläpp än den första, men båda kan komma ner på samma tid. Det var ju det frågan gällde initialt i tråden.

Men det är som du är inne på indirekt inte så enkelt heller. Exakt vad man har för DIN är personligt. Det har bland annat med skidlängd, kroppslängd, vikt, skostorlek, bergets storlek, ålder, fysisk hållbarhet, skadehistorik, riskbenägenhet, typ eller modell av bindning, skidans svängradie och bettförmåga och åkstil att göra.

Efter några år som skidåkare vet man ungefär vad man behöver för DIN i olika situationer och de flesta skruvar inte om speciellt ofta utan det DIN man kör med är ett resultat av tidigare erfarenhet och ofta lägger man sig där gränsen går för den hårdaste åkningen. Egentligen skulle man justera efter hur man har tänkt åka just den dagen, men det är det nog få som gör. Jag brukar skruva ner när jag ska åka med barnen i barnbacken, eftersom risken är hög för konstiga fall i låg fart där, men annars tenderar jag att ha i princip samma DIN jämnt. Lite högre på hårda pistskidor och lite lägre på topptursskidor.

Men som sagt, DIN är beroende av många faktorer. Tar jag med mina 83 kg en parkskida som har gått 30 dagar sedan den senaste slipen och åker i mjuka natursnöpister skulle jag med en Marker Griffon ställa den på DIN 6 utan att ha några som helst problem under en hel vecka. Om jag tar en nyslipad Hendryx 917 med en Marker Squire och åker i en hård försäsongspist kommer de DIN 6 innebära att jag garanterat inte kommer ner ens första åket utan att skidorna släpper. Har du möjligheten så kan du testa det själv. Kliv i bindningen och knacka med den ena pjäxans häl i sidled på tån på den andra. Griffon har en lätt exponentiell kurva i sidled och återställer sig även om den når ut till ändläget genom att hämta hem pjäxan igen. Squire däremot är helt linjär i rörelsen och släpper helt bara efter några få mm, och sen hämtar den inte tillbaka pjäxan igen från sitt ändläge. Har den lämnat centralzonen i rörelsen släpper all fjäderspänning. Det är likadant med häldelen. Griffon är seg och lång i rörelsen och Squire är direkt och kort och släpper mycket lättare på samma inställning. Squires fjäderkaraktärestik är en stor fördel för nybörjare, barn och äldre åkare vid fall i låg fart, eftersom drag- och rotationskrafterna i lederna avbryts omedelbart vid överbelastning. Det är en lika stor nackdel för mer avancerade åkare som vill att bindningen ska sitta kvar tills det verkligen är på gränsen till skada när den väl löser ut. Därför är det viktigt att välja rätt bindning, för båda de grupperna. Rätt val minskar risken för skada markant.

Senast ändrad:

Håller med om den! Jag har små fötter och fick på den tiden det begav sig med portåkning vrida bindningarna lika högt som betydligt större personer för att det inte skulle tjuvlösa. Inte svårare än relationen mellan hävarm och vridmoment.

@MnO När du får tjuvsläpp i piståkning, brukar det vara fram eller bak?

På barnens raceskidor brukar jag ställa hyfsat lika fram och bak för SL/GS medans jag för fartskidor ställer ett par snäpp högre bak. Där upplever jag att de allra flesta tjuvsläppen uppstår bak när man får ett slag under foten på en skida som inte är belastad. Dvs först tappar man skidan sedan ramlar man.

Fram vill jag inte ställa för högt, där upplever jag det mer som att skidan bör lösa ut efter man ramlat för att skona knät/benet

@MnO När du får tjuvsläpp i piståkning, brukar det vara fram eller bak?

På barnens raceskidor brukar jag ställa hyfsat lika fram och bak för SL/GS medans jag för fartskidor ställer ett par snäpp högre bak. Där upplever jag att de allra flesta tjuvsläppen uppstår bak när man får ett slag under foten på en skida som inte är belastad. Dvs först tappar man skidan sedan ramlar man.

Fram vill jag inte ställa för högt, där upplever jag det mer som att skidan bör lösa ut efter man ramlat för att skona knät/benet
Det beror på vilken bindning det är. Med nämnda Squire, äldre Marker (historiskt alltså) och Tyrolia är det oftast fram, men då är det oftast beroende på att det sitter en underdimensionerad bindning på en alltför kraftfull skida, tex på skidtester. Det blir alltmer ovanligt tack och lov. Med Salomon Guardian och Warden, särskilt i 11-versionen är det nästan alltid bak. Shift är också mycket bak och beter sig precis som du säger. Skidan bara försvinner i ett slag men man står fortfarande i bra position. Med Griffon och Jester har jag sällan problem och när det släpper känns det oftast att det är mycket kraft inblandat, så det är sällan jag klassar det som tjuvsläpp.

Normalt sett ställer jag in samma värde både fram och bak, men jag kanske skulle testa att dra på mer bak med Shift ffa. Övriga problembindningar undviker jag numera helst i den mån det går, men det är ingen dum idé att dra på lite extra i hälen på skidtest tex. Det är ju sällan man skadar sig i den riktningen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp