Hur man bygger en egen skidlift.

johnlarsson

Medlem
Hallå alla freeriders!:D

Till att börja med så vill jag bara be er om att inte posta hat eller negativa kommentarer av något slag, dem får ni lägga i någon annan tråd. Självklart får ni tycka till, men det finns en skillnad på feedback som påpekar något på ett positivt sätt och de som påpekar något på ett negativt sätt. Men det förstår ni nog själva!

Okej back to topic.
Det hela började med att jag byggde någon rail och skottade upp lite snö på min bakgård när jag konverterade från snowboard till skidor för cirka 2 år sen. Det första året dög det med ett hederligt pvc-rör och lite fart från backen jag har. Men i vintras så började jag planera och klura lite på hur jag skulle kunna utveckla och fixa lite mer features till gården, allt detta beror på att närmsta skidbacke med lift ligger cirka 1,5 mil ifrån där jag bor. Tyvärr åkte jag på en axelskada då jag spelar hockey och blev borta ungefär halva förra säsongen, så det blev inte mycket till backyard åkning. Men redan nu har jag tankegångar på hur jag ska kunna bygga om lite tills vintern och även som trådens rubrik, hur jag ska bygga en lift.

Jag bestämde mig som sagt att bygga en lift efter att jag haft tanken i mitt huvud ett bra tag. Men efter lite sökningar på internet om andra personer som har gjort något liknande så hittade jag inte speciellt mycket information. Tur att man har mekande som hobby och att man går en teknisk linje på gymnasiet, för nu blir det en massa tänkande!

Denna tråden skapade jag eftersom jag förmodar att fler människor där ute går i samma tankar som jag gör, men att inte alla har tillgång eller orken att tänka ut hur en lift ska fungera eller kan fungera.

Jag kommer fylla på med info om vad som behövs och hur jag går tillväga när jag bygger på mitt eget sätt. Notera att jag inte tagit information från någon annan än mig själv. Konstruktionen är helt och hållet mitt eget påhitt. Så detta kan sluta hur som helst, kan till och med bli så att jag inte får det att lira. Men då var det i alla fall värt ett försök! :)

Hoppas den här tråden kommer att väcka intresse hos någon så att fler kan bygga sig en egen lift.

Här är en video från förra vintern då jag åker i min backe. Så ni ser vad jag har att göra med!

Vad behöver du?
Motor av något slag
Växellåda

Senast ändrad:
Let me google that for you:

Enklast verkar ju vara att palla upp en åkgräsklippare, lite rep och en cykel

Eller bygga en mer portabel replift

Eller en mer avancerad vajerlift för längre backar

Du borde nog ge lite mer data, längd. fallhöjd, budget, tillgång till el eller ej.

Glöm inte nödstopp, annars lär det kunna gå illa.

Senast ändrad:
Motor , växellåda och rejält stora drivhjul behöver du Vi var tvungna att vulka drivhjulen när vi byggde replift för att inte repet skulle glida.

Tack för tipsen gubbar! Har inte tänkt köpa en lift då jag hellre provar att bygga en själv, men kan vara bra för andra som som vill ha en lift att veta :)

Hallå igen!:)

Tänkte uppdatera lite granna med saker som jag ska använda till liften som jag har hemma för tillfället.

Först och främst måste vi ha något som driver liften. I detta fall fick det bli en elmotor på 5,5kW, cirka 7,5hk. Jag tror att den motorn ska orka dra upp mig för backen eftersom det blir en rätt bra utväxling som kommer göra det lättare för motorn. Problemet med den här motorn är att den har ett ett varvtal på cirka 1400 varv/minut vilket blir alldeles för högt för den här lilla liften. Jag skulle kunna göra så att jag sänker varvtalet på motorn genom att minska spänningen, men då minskar också effekten motorn levererar. Hade jag haft en motor på 40hk och 1400 varv/minut så skulle jag kunna minska spänningen tills jag får rätt hastighet och samtidigt ha tillräckligt med effekt så det räcker att dra upp någon för backen, men det har jag tyvärr inte. Så därför ska jag göra något som kallas D-koppling (delta koppling). Genom att koppla strömmen på detta sätt så kan jag få ner varvtalet till cirka 1100 varv/minut och samtidigt ha kvar samma effekt. Ett annat sätt för att minska varvtalet är att använda sig av en frekvensomvandlare, men det blir för dyrt och krångligt för mitt bygge.

Så nu när jag har en elmotor och ett varvtal på cirka 1100 varv/minut så ska jag få ner varvtalet ytterligare. Då har jag valt att använda en gammal Volvo M40 växellåda. Den här växellådan är väldigt liten och passar perfekt till byggen som detta.

Växellådan har den här utväxlingen:
1:an: 3,13:1
2:an: 1,99:1
3:an: 1,36:1
4:an: 1:1

Utväxlingen läser man av så här.
T.ex. 1:ans växel, då ser vi att siffrorna 3,13:1 står bakom. Detta betyder att när ingående axel på växellådan snurrat 1 varv (3,13:1) så har utgående axel snurrat 3,13 (3,13:1) varv.

Det betyder att om jag bygger så att elmotorn driver axeln som snurrar 3,13 varv så kommer den andra axeln på växellådan snurra 3,13 gånger saktare än elmotorns axel. Så snurrar elmotorn 1100 varv/minut så kommer den andra axeln från växellådan snurra:

1100 varv/minut dividerat på 3,13 = 351,4377 ungefär 351 varv/minut

351 varv/minut dividerat på 60 (sekunder) = 5,85 ungefär 6 varv/sekund

Med ett varvtal på cirka 6 varv/sekund så tror jag att liften kommer att få en rätt bra hastighet. Sedan kan jag justera hastigheten lite med hjälp av att ändra storleken på hjulet som kommer sättas fast på axeln som snurrar 6 varv/sekund, det hjulet kommer repet ligga och snurra med.

Så nu ska jag konstruera en adapter som ska binda samman elmotorns axeln med växellådans axeln. Detta blir lite special och inte alla har tillgång till att göra såna här saker. Men jag återkommer när något mer händer med bygget.

Detta är motorn jag kommer använda.
bzzk.jpg

Här är Volvo växellådan.
utxv.jpg

Så här är tanken att allting ska kopplas ihop med varandra.
fv82.jpg

Senast ändrad:
Det där kommer nog att slira. Eftersom remskivan är liten blir kontaktytan mellan skivan och vajern eller repet för liten för att överföra kraften. Sträva efter längre anläggningsyta, dvs ett stort hjul eller flera små där vajern leds runt i en bana,

Hur lång är liften och vilken fallhöjd är det? Det ger lite info om hur stor kraft som behövs och utifrån det och en antagen friktionskoefficient kan du räkna ut ungefär vilken remspänning och kontaktyta du måste ha för att överföra kraften. Med din nuvarande remskiva tippar jag att behövd remspänning för att undvika slirning blir omöjligt hög.

Senast ändrad:
I vår replift var säkert remskivan 120 cm i diameter då var det kanske 10 personer i liften samtidigt Vi var tvungna att vulka med gummi för att det inte skulle slira. Det går inte att spänna repet så hårt att det hänger i luften hela vägen. du kan använd några bilfälgar som repet glider i på nervägen. Repen töjs rätt snabbt så räls och block för att spänna

Senast ändrad:
Kul med människor som vill hjälpa till att få detta att fungera, uppskattas!:)
Angående remskivan så är remskivan på bilden bara ditsatt för att visa lite hur jag tänkt att liften ska fungera så att andra förstår. Alltså ska jag inte använda mig av den senare. Har några idéer på hur jag ska göra för att repet inte ska slira..

Backen är cirka 20 meter lång och har en fallhöjd på 4-5 meter.
I min lift ska endast 1, max 2 åka på samma gång.

Men tack för tipsen! Nu har jag lite mer att tänka på :)

Du måste få ned varvtalet mer för att kunna ha en större remskiva.

Y och Deltakoppling ger samma varvtal, det är frekvensen som styr varvtalet. Y eller D ger bara olika vridmoment/effekt. Motorn är tillräckligt stor så den orkar hålla full fart oavsett Y eller D kopplat. Du får räkna med ca 7,5 varv/ sekund efter lådan. Du vill dessutom inte ha en snabbare lift än 5 m/s. Säg 3,75 m/s så blir det en halv meters omkrets på remskivan. Det är 16 cm i diameter, dvs en mindre skiva än den du har på bild. Slutsats, växla ned mer.

Intressant följa diskussionen!
Tillbaks på 80-talet körde vi i Free Ski Promotion shower på olika ställen och byggde för det ändamålet en transportabel lift.
Drivkälla en 1 cyl 18 hk Sachs-skotermotor. Drivning via en nedväxling med två kedjehjul i ett enkelt kapslat oljebad och sedan en skotervariator som drev drivhjulet för repet vi använde. Efter försök med vajer gick vi över till rep, mycket åkvänligare men ställer krav på långsplitsen.
Repet löpte från drivhjulet över ett parhjul i två slingor så vi fick rätt anläggning. Finessen vi vann med det här tänket var att när repet var obelastat så snurrade motorn på tomgång och utan drivning på repet. När det var dags att åka upp tog man tag i repet och belastade det och genom en reglagearm framför drivhjulet spände repet ett gaspådrag och det blev drivning på repet. Vi prövade drivhjul i järn och hårdgummi innan vi löste det med aluminium. Tre spår på drivhjulet och två på parhjulet.
(Tänket med drivning via sling på ett "skottkärrehjul" i clipet ovan verkar kunna förenkla det hela så det kan vara en modell att pröva.)
Många var de ganska världsvana och hippa freestyelåkare, som var med på tävlingar och shower där liften användes, och som nonchalant gled fram till repet och trodde det var som åka en vanlig pony-lift eller Tomos-lift. Slutade inte sällan med rykande handskar och smärtsamma vrål från åkaren som inte hade nypt åt ordentlig om repet och försent upptäckte effekten av friktionen mellan handske och repslinga med ilsket accelererande hastighet...
Kan bara understryka vikten av ett nödstopp! Vi använde nivåbrytare (kvicksilver var det på den tiden:/) på en käpp nedstucken i snön med ett rep som spändes över liftspåret strax före drivenheten. Körde någon på repet bröts tändströmmen till stiftet och motorn stannade. Vi satte någon form av inofficiellt hastighetsrekord med liften en aprilhelg på en lätt isig del nedanför Hovdebacken i Vemdalsskalet - ligger lågt med km-talet dock.
En lift sålde vi till Volvo Ski Show. De konverterade den senare till eldrift vilket har många fördelar när man kan fixa tillgång till el. En lift finns fortfarande kvar nedplockad i Vattholma utanför Uppsala.
Kreativt tänka via M40-låda, nackdelen med den och elmotor blir vikten som verkar kunna dra iväg så begreppet transportabel känns mer avlägset. Att beräkna utifrån marschastighet i spannet av 3-5 m/sek verkar rimligt.
Kikar in här framöver och kollar hur du löst det.

henrikthk sa:
Intressant följa diskussionen!
Tillbaks på 80-talet körde vi i Free Ski Promotion shower på olika ställen och byggde för det ändamålet en transportabel lift.
Drivkälla en 1 cyl 18 hk Sachs-skotermotor. Drivning via en nedväxling med två kedjehjul i ett enkelt kapslat oljebad och sedan en skotervariator som drev drivhjulet för repet vi använde. Efter försök med vajer gick vi över till rep, mycket åkvänligare men ställer krav på långsplitsen.
Repet löpte från drivhjulet över ett parhjul i två slingor så vi fick rätt anläggning. Finessen vi vann med det här tänket var att när repet var obelastat så snurrade motorn på tomgång och utan drivning på repet. När det var dags att åka upp tog man tag i repet och belastade det och genom en reglagearm framför drivhjulet spände repet ett gaspådrag och det blev drivning på repet. Vi prövade drivhjul i järn och hårdgummi innan vi löste det med aluminium. Tre spår på drivhjulet och två på parhjulet.
(Tänket med drivning via sling på ett "skottkärrehjul" i clipet ovan verkar kunna förenkla det hela så det kan vara en modell att pröva.)
Många var de ganska världsvana och hippa freestyelåkare, som var med på tävlingar och shower där liften användes, och som nonchalant gled fram till repet och trodde det var som åka en vanlig pony-lift eller Tomos-lift. Slutade inte sällan med rykande handskar och smärtsamma vrål från åkaren som inte hade nypt åt ordentlig om repet och försent upptäckte effekten av friktionen mellan handske och repslinga med ilsket accelererande hastighet...
Kan bara understryka vikten av ett nödstopp! Vi använde nivåbrytare (kvicksilver var det på den tiden:/) på en käpp nedstucken i snön med ett rep som spändes över liftspåret strax före drivenheten. Körde någon på repet bröts tändströmmen till stiftet och motorn stannade. Vi satte någon form av inofficiellt hastighetsrekord med liften en aprilhelg på en lätt isig del nedanför Hovdebacken i Vemdalsskalet - ligger lågt med km-talet dock.
En lift sålde vi till Volvo Ski Show. De konverterade den senare till eldrift vilket har många fördelar när man kan fixa tillgång till el. En lift finns fortfarande kvar nedplockad i Vattholma utanför Uppsala.
Kreativt tänka via M40-låda, nackdelen med den och elmotor blir vikten som verkar kunna dra iväg så begreppet transportabel känns mer avlägset. Att beräkna utifrån marschastighet i spannet av 3-5 m/sek verkar rimligt.
Kikar in här framöver och kollar hur du löst det.
Kul att du följer tråden lite! Eran konstruktion (om jag nu har fått rätt bild i huvudet) verkade ju väldigt smart! Grejen med min lift är att den ska stå på samma ställe och inte transporteras så mycket mer än till platsen där den ska stå ovanför min backe.

Jag håller på att leta efter en motor som har lägre varvtal med samma eller mer effekt, eller en motor som har lite högre varvtal men mer effekt så jag kan sänka varvtalet men samtidigt ha tillräckligt med effekt för att den ska orka dra upp mig för backen. Såna elmotorer är det lite trix att få tag på om man inte vill lägga ut flera tusenlappar, och tanken är ju att liften ska byggas med så gott som delar jag har liggandes hemma. :)

Åkte med en wire-lift för länge sedan i ett öststatsland. Man fick ett stålhandtag av liftvakten, handtaget häktade man på stålwiren och när man belastade nöp den fast i wiren och när man var uppe släppte man handtaget och handtaget föll till marken, med jämna mellanrum åkte liftvakten ned med ett tiotal handtag.

För att få bättre friktion mellan wire / rep kan man väl låta det gå flera varv runt fälj eller vad man använder för att driva det hela.

Lycka till

Tillbaka
Topp