leffemangan
Medlem
Hur ser det ut runt Riksgränsen, Narvik och fjällen söderut mot Keb?
Någon som har bra koll? Finns det någon snö, eller har det blåst bort?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det här var mer än jag förstod. Är det ett måste att snöfall och västvind ska infinna sig för att det ska bli bra i Gränsen eller är det ett extra plus?Bejnan sa:Än viktigare, kraftiga västvindar ? Sitter gärna insnöad i vagnen hela helgen, men än är det inte helg så man törs inte tro på det än.
Sällan för att inte säga aldrig kommer det några mängder snö från öst här uppe. Östliga vindar blåser också rent fjället mer eller mindre. Västliga vindar drar i regel in snö i systemet ( det Abisko lever på då det knappt snöar där annars) Sedan november har det kommit lite mer snö vid 2 tillfällen och vid båda dessa har det följts av stormvindar från öst som har tömt fjället.lainenR sa:Det här var mer än jag förstod. Är det ett måste att snöfall och västvind ska infinna sig för att det ska bli bra i Gränsen eller är det ett extra plus?Bejnan sa:Än viktigare, kraftiga västvindar ? Sitter gärna insnöad i vagnen hela helgen, men än är det inte helg så man törs inte tro på det än.
Blåser snön av med jämna mellanrum? Jag ser att mindre en hälften av backarna är öppna trots att det ska vara 130cm snö, varför?
Det låter inget vidare! Ska vi som åker upp i april vara orolig eller kan det här förändras tills dess? Kommer det finnas någon bas?Bejnan sa:Sällan för att inte säga aldrig kommer det några mängder snö från öst här uppe. Östliga vindar blåser också rent fjället mer eller mindre. Västliga vindar drar i regel in snö i systemet ( det Abisko lever på då det knappt snöar där annars) Sedan november har det kommit lite mer snö vid 2 tillfällen och vid båda dessa har det följts av stormvindar från öst som har tömt fjället.lainenR sa:Det här var mer än jag förstod. Är det ett måste att snöfall och västvind ska infinna sig för att det ska bli bra i Gränsen eller är det ett extra plus?Bejnan sa:Än viktigare, kraftiga västvindar ? Sitter gärna insnöad i vagnen hela helgen, men än är det inte helg så man törs inte tro på det än.
Blåser snön av med jämna mellanrum? Jag ser att mindre en hälften av backarna är öppna trots att det ska vara 130cm snö, varför?
130 cm är ren lögn. Finns en bra recension av riksgränsen från denna säsong här på sidan.
https://www.freeride.se/skidorter/riksgransen/
130cm i systemet är int lögn.Bejnan sa:Sällan för att inte säga aldrig kommer det några mängder snö från öst här uppe. Östliga vindar blåser också rent fjället mer eller mindre. Västliga vindar drar i regel in snö i systemet ( det Abisko lever på då det knappt snöar där annars) Sedan november har det kommit lite mer snö vid 2 tillfällen och vid båda dessa har det följts av stormvindar från öst som har tömt fjället.lainenR sa:Det här var mer än jag förstod. Är det ett måste att snöfall och västvind ska infinna sig för att det ska bli bra i Gränsen eller är det ett extra plus?Bejnan sa:Än viktigare, kraftiga västvindar ? Sitter gärna insnöad i vagnen hela helgen, men än är det inte helg så man törs inte tro på det än.
130 cm är ren lögn. Finns en bra recension av riksgränsen från denna säsong här på sidan.
Fullt medveten om att det krävs mkt snö, men det är inga 130 cm i systemet. Finns säkert gropar här och där vart det är så mkt snö, eller pister vart man har tryckt in snö från sidan för att kunna pista.ByB3rg sa:130cm i systemet är int lögn.Bejnan sa:Sällan för att inte säga aldrig kommer det några mängder snö från öst här uppe. Östliga vindar blåser också rent fjället mer eller mindre. Västliga vindar drar i regel in snö i systemet ( det Abisko lever på då det knappt snöar där annars) Sedan november har det kommit lite mer snö vid 2 tillfällen och vid båda dessa har det följts av stormvindar från öst som har tömt fjället.lainenR sa:Det här var mer än jag förstod. Är det ett måste att snöfall och västvind ska infinna sig för att det ska bli bra i Gränsen eller är det ett extra plus?
Då Gränsen är bara sten och åter sten. Så 130cm i systemet är precis tillräckligt för att ens kunna öppna nånting här.
Är inte som ner över med fina plana ytor. Där man kan typ öppna på 20cm ....
1+dannedieharder sa:120-130 cm kan det säkert vara där Riksgränsen mäter snödjupet. Brukar vara vid en punkt uppe vid Lappis typ. 91 cm är väl officiella snödjupet i Katterjåkk och snötäcket generellt är väl en bit under normalt för tiden på året.
Nu till det mer intressanta, för snödjupet säger egentligen inte särskilt mycket om åkkvaliteten.
Just nu i systemet ligger det en del fluff på en solid och lite ojämn bas. Som det sagts tidigare behövs det lite snö för att täcka lite stenar och då framförallt för att skapa pister. Åkningen i övrigt är egentligen helt ok (bättre än en normal åresäsong) nu med gott om lekfull terräng som med lite mer snö kommer bli toppen.
Nordalsfjäll ser tyvärr inget vidare ut på Sadeln/Branten sidan men ok mot insteget/ravinen
Sedan måste man tänka på att Gränsens bästa snömånad brukar vara Mars och som prognosen ser ut kommande vecka så blir det dump och västliga vindar som kommer fylla ut bra.
Summa summarum så kan du nog vara lugn för att snöläget till Valborg blir fint så länge det inte kommer någon onormal blida.
Varningens finger höjs lite för ett lager rimfrost som kan ställa till det och ge hög lavinfara om det kommer mycket snö på det.
Trots att jag gillar stället och ska dit igen på Valborg så måste jag säga att Gränsen är ett av de mest överskattade områdena som finns. Åkningen i själva gränsen är kullen vid sittliften och vidare ner mot Katterjåkk, och så Nordals. Nordals får man boota upp på och åkningen ner är helt ok. Allt från enkelt till brant. Åkningen i själva systemet är inget att höja till skyarna, där är Hemavan, Tärna och Kittelfjäll långt mycket bättre. Vill gärna lägga in en reklam för Stora Blåsjöns baksida också. Visst, det finns stora öppna ytor åt järnvägssidan, men fallhöjden är begränsad.lainenR sa:Stort tack för svaren!!
Vi är fyra stycken som åker upp över fyra dagar och hoppas på fin offpist åkning. Hur planerar vi våra tre skiddagar bäst i Gränsen när vi aldrig varit där?
Vi har ingen hudar men kan tänka oss att knata en liten bit för bra åk. Är det värt att ta heli och vad kostar det?
Tack på förhand
Hur tar man sig an toppturen mot Narvik? Jag kommer att vara en vecka i gränsen i vår och det skulle vara fantastiskt att få tura bland fjordar. Men är det möjligt utan bil?leffemangan sa:Grejen med Gränsen är möjligheten till topptur mot Narvik med fjordvyer, heli mot keb, skoteråkningen och en massa annat - som du faktiskt inte gör precis i Gränsen.
Inte för att vara den som är den, men norr om nordpolen kan man inte komma... Från självaste nordpolen är allting söderut. :Pella_swan94 sa:ett envist högtryck norr om nordpolen
haha där blev det fel... menade såklart polcirkeln ??iSooLi sa:Inte för att vara den som är den, men norr om nordpolen kan man inte komma... Från självaste nordpolen är allting söderut. :Pella_swan94 sa:ett envist högtryck norr om nordpolen
???ella_swan94 sa:haha där blev det fel... menade såklart polcirkeln ??iSooLi sa:Inte för att vara den som är den, men norr om nordpolen kan man inte komma... Från självaste nordpolen är allting söderut. :Pella_swan94 sa:ett envist högtryck norr om nordpolen
Flyger man till kiruna så är det mkt bättre att hyra bil än att åka transferbussen. Är man 2-4 pers så blir det ju samma pris men öppnar upp för så mkt fler valmöjligheter.iSooLi sa:Inte för att vara den som är den, men norr om nordpolen kan man inte komma... Från självaste nordpolen är allting söderut. :Pella_swan94 sa:ett envist högtryck norr om nordpolen
Det har stormat av och till senaste tre veckorna, och det är betydligt mycket mer snö nu än då. Förhållandena har vart sjukt bra ändå, med ett flertal puderdagar och riktigt fina turmöjligheter. Lavinfaran har varit lömsk som fan, så det har inte gått att åka något brant, men det har varit fint ändå. Sen kom våren igår, med ett gäng plusgrader i solen och droppande från taken, så hur det är ute nu får vi se.edelovekillerr sa:Sitter i bilen på väg upp nu, någon som har en färsk rapport?
I Narvik har det inte regnat jättemycket, men upp till ~1000m.leffemangan sa:Ok, på torsdasg går tåget uppåt. Först några dagar i Narvik och sedan söndag till söndag i Gränsen. Hur ser det ut nu? Hur mycket regn kom det egentligen?