Hur ser det ut runt Riksgränsen, Narvik och fjällen söderut mot Keb?

Riksgränsen, Narvik är det dåligt med snö. Keb har ett mer normalt snöläge.

hm, ska eventuellt till Gränsen runt Valborg. Men som det ser ut nu så finns det bättre ställen att åka till.

Även norrut från Narvik är det riktigt kissigt med snö just nu. Men det är ju också mer än en månad kvar till Valborg...

Narvik kom det 10 cm söndag natt. Kommer ny påfyllning lör-sön 17-18e ca 30 cm.
Trädgränsen och liten bit upp är det kvar. Topparna är lite väl hårda.
Samma i Tromsö, men mer uppåkt.

Senast ändrad:
Än viktigare, kraftiga västvindar ? Sitter gärna insnöad i vagnen hela helgen, men än är det inte helg så man törs inte tro på det än.

Senast ändrad:
Ok, ni kan väl återkomma med en liten rapport hur det blev med snön. Får hoppas det dumpar rejält de närmsta veckorna.

Bejnan sa:
Än viktigare, kraftiga västvindar ? Sitter gärna insnöad i vagnen hela helgen, men än är det inte helg så man törs inte tro på det än.
Det här var mer än jag förstod. Är det ett måste att snöfall och västvind ska infinna sig för att det ska bli bra i Gränsen eller är det ett extra plus?

Blåser snön av med jämna mellanrum? Jag ser att mindre en hälften av backarna är öppna trots att det ska vara 130cm snö, varför?

lainenR sa:
Bejnan sa:
Det här var mer än jag förstod. Är det ett måste att snöfall och västvind ska infinna sig för att det ska bli bra i Gränsen eller är det ett extra plus?

Blåser snön av med jämna mellanrum? Jag ser att mindre en hälften av backarna är öppna trots att det ska vara 130cm snö, varför?
Sällan för att inte säga aldrig kommer det några mängder snö från öst här uppe. Östliga vindar blåser också rent fjället mer eller mindre. Västliga vindar drar i regel in snö i systemet ( det Abisko lever på då det knappt snöar där annars) Sedan november har det kommit lite mer snö vid 2 tillfällen och vid båda dessa har det följts av stormvindar från öst som har tömt fjället.

130 cm är ren lögn. Finns en bra recension av riksgränsen från denna säsong här på sidan.

https://www.freeride.se/skidorter/riksgransen/

Bejnan sa:
lainenR sa:
Bejnan sa:

Sällan för att inte säga aldrig kommer det några mängder snö från öst här uppe. Östliga vindar blåser också rent fjället mer eller mindre. Västliga vindar drar i regel in snö i systemet ( det Abisko lever på då det knappt snöar där annars) Sedan november har det kommit lite mer snö vid 2 tillfällen och vid båda dessa har det följts av stormvindar från öst som har tömt fjället.

130 cm är ren lögn. Finns en bra recension av riksgränsen från denna säsong här på sidan.

Det låter inget vidare! Ska vi som åker upp i april vara orolig eller kan det här förändras tills dess? Kommer det finnas någon bas?

Förstår att frågorna är omöjliga att svara på med precision, men utifrån erfarenhet så gissar jag att det går att ha en rätt bra kvalificerad gissning...

Bejnan sa:
lainenR sa:
Bejnan sa:

130cm i systemet är int lögn.
Då Gränsen är bara sten och åter sten. Så 130cm i systemet är precis tillräckligt för att ens kunna öppna nånting här.
Är inte som ner över med fina plana ytor. Där man kan typ öppna på 20cm ....

ByB3rg sa:
Bejnan sa:
lainenR sa:

130cm i systemet är int lögn.
Då Gränsen är bara sten och åter sten. Så 130cm i systemet är precis tillräckligt för att ens kunna öppna nånting här.
Är inte som ner över med fina plana ytor. Där man kan typ öppna på 20cm ....
Fullt medveten om att det krävs mkt snö, men det är inga 130 cm i systemet. Finns säkert gropar här och där vart det är så mkt snö, eller pister vart man har tryckt in snö från sidan för att kunna pista.

Dem stora schaktdikena efter pistmaskinerna räknas det som systemet? Vad räknas egentligen som systemet?

Som kirunabo och ständig gäst i Riksgränsen så är jag fullt medveten om snöläget, och åker hit varje helg iaf, men att lura hit folk som inte är medvetna om situationen med ”vita lögner” är oerhört lågt.

Enligt SMHI är det 91 cm i terrängen, det kan jag köpa.

120-130 cm kan det säkert vara där Riksgränsen mäter snödjupet. Brukar vara vid en punkt uppe vid Lappis typ. 91 cm är väl officiella snödjupet i Katterjåkk och snötäcket generellt är väl en bit under normalt för tiden på året.

Nu till det mer intressanta, för snödjupet säger egentligen inte särskilt mycket om åkkvaliteten.

Just nu i systemet ligger det en del fluff på en solid och lite ojämn bas. Som det sagts tidigare behövs det lite snö för att täcka lite stenar och då framförallt för att skapa pister. Åkningen i övrigt är egentligen helt ok (bättre än en normal åresäsong) nu med gott om lekfull terräng som med lite mer snö kommer bli toppen.

Nordalsfjäll ser tyvärr inget vidare ut på Sadeln/Branten sidan men ok mot insteget/ravinen

Sedan måste man tänka på att Gränsens bästa snömånad brukar vara Mars och som prognosen ser ut kommande vecka så blir det dump och västliga vindar som kommer fylla ut bra.

Summa summarum så kan du nog vara lugn för att snöläget till Valborg blir fint så länge det inte kommer någon onormal blida.

Varningens finger höjs lite för ett lager rimfrost som kan ställa till det och ge hög lavinfara om det kommer mycket snö på det.

Ska upp till Gränsen i påsk. Jag skulle uppskatta en uppdatering efter helgen.

dannedieharder sa:
120-130 cm kan det säkert vara där Riksgränsen mäter snödjupet. Brukar vara vid en punkt uppe vid Lappis typ. 91 cm är väl officiella snödjupet i Katterjåkk och snötäcket generellt är väl en bit under normalt för tiden på året.

Nu till det mer intressanta, för snödjupet säger egentligen inte särskilt mycket om åkkvaliteten.

Just nu i systemet ligger det en del fluff på en solid och lite ojämn bas. Som det sagts tidigare behövs det lite snö för att täcka lite stenar och då framförallt för att skapa pister. Åkningen i övrigt är egentligen helt ok (bättre än en normal åresäsong) nu med gott om lekfull terräng som med lite mer snö kommer bli toppen.

Nordalsfjäll ser tyvärr inget vidare ut på Sadeln/Branten sidan men ok mot insteget/ravinen

Sedan måste man tänka på att Gränsens bästa snömånad brukar vara Mars och som prognosen ser ut kommande vecka så blir det dump och västliga vindar som kommer fylla ut bra.

Summa summarum så kan du nog vara lugn för att snöläget till Valborg blir fint så länge det inte kommer någon onormal blida.

Varningens finger höjs lite för ett lager rimfrost som kan ställa till det och ge hög lavinfara om det kommer mycket snö på det.
1+

Stort tack för svaren!!

Vi är fyra stycken som åker upp över fyra dagar och hoppas på fin offpist åkning. Hur planerar vi våra tre skiddagar bäst i Gränsen när vi aldrig varit där?
Vi har ingen hudar men kan tänka oss att knata en liten bit för bra åk. Är det värt att ta heli och vad kostar det?

Tack på förhand

lainenR sa:
Stort tack för svaren!!

Vi är fyra stycken som åker upp över fyra dagar och hoppas på fin offpist åkning. Hur planerar vi våra tre skiddagar bäst i Gränsen när vi aldrig varit där?
Vi har ingen hudar men kan tänka oss att knata en liten bit för bra åk. Är det värt att ta heli och vad kostar det?

Tack på förhand
Trots att jag gillar stället och ska dit igen på Valborg så måste jag säga att Gränsen är ett av de mest överskattade områdena som finns. Åkningen i själva gränsen är kullen vid sittliften och vidare ner mot Katterjåkk, och så Nordals. Nordals får man boota upp på och åkningen ner är helt ok. Allt från enkelt till brant. Åkningen i själva systemet är inget att höja till skyarna, där är Hemavan, Tärna och Kittelfjäll långt mycket bättre. Vill gärna lägga in en reklam för Stora Blåsjöns baksida också. Visst, det finns stora öppna ytor åt järnvägssidan, men fallhöjden är begränsad.

Grejen med Gränsen är möjligheten till topptur mot Narvik med fjordvyer, heli mot keb, skoteråkningen och en massa annat - som du faktiskt inte gör precis i Gränsen.

Har inte järnkoll på vad heli mot Keb kostar, men har ni budget för det så satsa på det. Hyra topptursgrejor och traska uppåt med en fjord i fonden är fantastiskt. En dag i Björkliden är göttom det är för mycket flatljus i Gränsen.

Jag kanske förolämpar ngn gammal gränsenräv nu, detta är mina högst personliga åsikter. Kan låta negativt, men tänk då på att jag ändå ska dit över Valborg. Men då ska jag åka heli, gå topptur i Narvik, köra längd på solslingan och förhoppningsvis få en dumpdag på nordals.:-)

Som tidigare nämnts så finns fin turåkning i området: Narvik, Låkta, Vassi/Voitas - otroligt fint och mäktigt. Ska ni bara gå så är det Nordals som gäller. Ölturen ned mot Björnefjäll kan vara fin om snöförhållandena är bra. Dock måste ni ta tåget tillbaka.

Åkningen i området är också bra även om det inte är så stort, finns en hel del offpist - glöm inte att leta er in i Norge lite. Lavinfarliga ytor dock. Kommer man lite för långt mot Norge brukar det gå att skejta tillbaka.

Ta Sheriffen, droppa ned och åk in i Keps för stora svängar, sen in i Sommarstigen eller Uffes Vägg för brantare åkning och ned till nedre stol. Varierat åk med stora och små svängar.

Att säga att åkningen inom området i Gränsen är överskattat jämför med Tärna, Hemavan, Kittel - håller jag inte med om. Möjligen om man är piståkare. Kittel som jag är i ofta och gillar, är rätt begränsat med sina rännor - fort uppåkt och puckligt. När det snöat och drevat in i ravinerna är det magiskt. Men generellt sett på tok för mycket träd som är i vägen. Hemavan = folk och flackt (i systemet).

Någon som har en dagsaktuell väderrapport. Funderar på att sätta mig i bilen och brassa uppåt men är lite orolig för vinden.
Hur är det i Björkis/Gränsen just nu? Hur är E10an, några indikationer om det blir karavankörning eller inte?

Alla svar uppskattas.

https://www.vegvesen.no/trafikk/html/savedsearch.html?id=605

Fina kjöreforhold på Björnfjell nu men här i Harstad är det kuling och ymnigt snöfall sedan två timmar. Vädret borde vara på väg bort mot Gränsen så småningom men har inte sett att det är kolonnekjöring på gång. De gånger det har varit det i år har det var lite kraftigare lågtryck än detta, men yr varslar om vanskliga kjöreforhold utöver dagen och imorgon.

Varsom.no tror dom ska öka lavinfaran till en fyra imorgon i Sör-Troms och Nordland (förutom Lofoten).

Tror det blir fint men farligt på måndag.

Senast ändrad:
Dumpar rätt ordentligt nu, och vinden har ökat rejält senaste två timmarna. Inte koll på vägarna, men från erfarenhet stänger nog vägen inatt. Tippar stormstängt på fjället imorgon.

Jag vill mest bara säga att jag älskar gränsen! Där finns kul terräng i systemet, bra pister, härligt folk, bra heliski (om man är intresserad av att förstöra framtidens vintrar), mycket fina turmöjligheter och nära till Narvik, abisko, björkis om man vill ha omväxling. Ryktet säger att snöläget är dåligt i år på grund av östliga vindar och ett envist högtryck norr om polcirkeln, men kul åkning ändå har jag hört och säkert bättre än en normal vinter söderut. Och inför valborg ska man minnas att på alla andra skidorter i Sverige kommer snön troligtvis att smälta en hel del fram till Valborg då detta brukar vara en tid av varm vårskidåkning, medans i Gränsen är det tiden då det snöar och solen ännu inte är tillräckligt varm för att smälta några mängder snö. Så man kan gissa att snöläget kommer att ha förändrats enormt i gränsen och andra svenska orter till dess.

Senast ändrad:
Jag har fått två puderalarm ifrån Gränsen med två dagars mellanrum, en på 29 cm och en på 40 cm, efter det så borde det räcka för att täcka över dom stenar som jag åkte över för en vecka sedan ;) Det är mindre än normalt just nu men som sagt..

Senast ändrad:
leffemangan sa:
Grejen med Gränsen är möjligheten till topptur mot Narvik med fjordvyer, heli mot keb, skoteråkningen och en massa annat - som du faktiskt inte gör precis i Gränsen.
Hur tar man sig an toppturen mot Narvik? Jag kommer att vara en vecka i gränsen i vår och det skulle vara fantastiskt att få tura bland fjordar. Men är det möjligt utan bil?

Allt gott
/Anton

Senast ändrad:
iSooLi sa:
ella_swan94 sa:
ett envist högtryck norr om nordpolen
Inte för att vara den som är den, men norr om nordpolen kan man inte komma... Från självaste nordpolen är allting söderut. :P
Flyger man till kiruna så är det mkt bättre att hyra bil än att åka transferbussen. Är man 2-4 pers så blir det ju samma pris men öppnar upp för så mkt fler valmöjligheter.

Åkte en dag i gränsen på öppningshelgen, resterande två dagar bytte vi -20 grader i gränsen mot runt -10 minus, vindstilla och klarblå himmel runt narvik. Mkt fin resa.

Lycka till!

Snöat till och från sedan helgen.
I helgen blåste det massvis, vilket resulterat i mycket vindpackad snö och stor lavinfara. Sen kom det ännu mer snö under tisdag kväll till onsdag.
Så läget just nu är underbar åkning i terräng som är max 30 grader. Övrig terräng är livsfarlig. Samt också terräng som ligger i fallinjen från brantare terräng.
När man går i all slags terräng så hör man hur snölagren kolapsar och ser sprickorna som brer ut sig. Så okänd terräng bör man hålla sig undan ifrån.

Sitter i bilen på väg upp nu, någon som har en färsk rapport?

edelovekillerr sa:
Sitter i bilen på väg upp nu, någon som har en färsk rapport?
Det har stormat av och till senaste tre veckorna, och det är betydligt mycket mer snö nu än då. Förhållandena har vart sjukt bra ändå, med ett flertal puderdagar och riktigt fina turmöjligheter. Lavinfaran har varit lömsk som fan, så det har inte gått att åka något brant, men det har varit fint ändå. Sen kom våren igår, med ett gäng plusgrader i solen och droppande från taken, så hur det är ute nu får vi se.

Idag: ca +2 grader, lätt strilande regn och rätt dålig sikt.

Ok, på torsdasg går tåget uppåt. Först några dagar i Narvik och sedan söndag till söndag i Gränsen. Hur ser det ut nu? Hur mycket regn kom det egentligen?

leffemangan sa:
Ok, på torsdasg går tåget uppåt. Först några dagar i Narvik och sedan söndag till söndag i Gränsen. Hur ser det ut nu? Hur mycket regn kom det egentligen?
I Narvik har det inte regnat jättemycket, men upp till ~1000m.

Gränsen har ok med snö men den har töat och frusit på under dagen idag så antagligen inte helt fantastisk. Vi åkte därifrån idag och då var det strålande solsken.

Tillbaka
Topp