Ifrågasättande av guider i sverige på TV?

Känns som att detta diskuterats tidigare på freeride. När händelsen var aktuell. Undrar om inte en av bergsguiderna hade ihop det med någon på kalla fakta. Minns inte helt klart och har varit ute och firat lill lördag...

Känns som om det var 2001.
Förra året så kom det till en del lagar och riktlinjer från Fjällsäkerhetsrådet som styr över hur det ska hanteras och när och var Bergsguider måste användas.
SÅ kolla med dem om du vil veta mer.

Konsumentverket utfärdade i oktober förra året en rekommendation som säger att bergsguider ska användas i alpin fallriskmiljö och på glaciär i Sverige. Konsumentsverkets rekommendationer är att ses som tvingande för branschen.

Fjällsäkerhetsrådet har utfärdat en fjälledarnorm, inte att förväxla med ovanstående rekommendation.

centralbyrakraten sa:
Konsumentverket utfärdade i oktober förra året en rekommendation som säger att bergsguider ska användas i alpin fallriskmiljö och på glaciär i Sverige. Konsumentsverkets rekommendationer är att ses som tvingande för branschen.

Fjällsäkerhetsrådet har utfärdat en fjälledarnorm, inte att förväxla med ovanstående rekommendation.
Men det blev inget krav på mer certifierade guider för att ansvara för grupper, för det är ju somsagt skillnad på guide och guide. De lär ju inte bli krav på certifiering UIAGM/IFMGA precis, inte i sverige i alla fall. Här kör vi med rekommendationer...hehe.

Faktum är att rekommendationen är mer eller mindre att jämnställa med lag. De kommersiella aktörer som inte följer rekommendationen kan bli rejält hängda.

Som jag har förstått det hela så är bergsguider, aspirantguider och militära bergsguider de som tillåts arbeta i ovan nämna miljöer.

Alla blir ju så sura när man kritiserar svenska bergsguider... sa någon gång för flera år sedan att det krävdes mycket mer av guider i alperna och att de hade bättre utbildning än svenska men då började alla slå mig och sa att de svenska minsann var minst lika bra och att jag troligtvis snackade om reseledare hos typ sts -vilket jag absolut inte gjorde =(

felix sa:
Alla blir ju så sura när man kritiserar svenska bergsguider... sa någon gång för flera år sedan att det krävdes mycket mer av guider i alperna och att de hade bättre utbildning än svenska men då började alla slå mig och sa att de svenska minsann var minst lika bra och att jag troligtvis snackade om reseledare hos typ sts -vilket jag absolut inte gjorde =(
Samma utbildning för alla UIAGM/IFMGA guider i världen så tror du har lite fel där felix. Sen att det kanske är så att de flesta guiderna i Alperna är bättre skidåkare är en annan sak. Men fortfarande samma utbildning. Eller vad säger centralbyrakraten?

//H

Kan säkert ha fel, du har nog bättre koll på det än mig men har det alltid varit så?

Om man tittar hemsidan (www.sbo.nu) så finns det mesta beskrivet och något jag alltid är så fascinerad av är detta förkravet:

En förteckning över minst 10 dagars erfarenhet som turledare från dagsturer/långturer/toppturer/off-pisteturer på skidor – Intygas!
Motsäger inte detta litegrann Konsumentsverkets rekommendationer? Alltså man skall guida grupper innan man blivit guide?

chrtur sa:
Om man tittar hemsidan (www.sbo.nu) så finns det mesta beskrivet och något jag alltid är så fascinerad av är detta förkravet:

En förteckning över minst 10 dagars erfarenhet som turledare från dagsturer/långturer/toppturer/off-pisteturer på skidor – Intygas!
Motsäger inte detta litegrann Konsumentsverkets rekommendationer? Alltså man skall guida grupper innan man blivit guide?
Nej, inte alls faktiskt. Det ska inte vara turer i alpin fallriskmiljö eller på glaciär.

centralbyrakraten sa:
Inte samma utbildning där kan det skilja en del men examen i slutändan är på samma nivå.
Precis, certifikatet är detsamma oavsett land (de länder som är anslutna till IFMGA/IVBV/UIAGM) och säkerställer vad guiden i frågan skall ha för kunskaper.

centralbyrakraten sa:
chrtur sa:

Nej, inte alls faktiskt. Det ska inte vara turer i alpin fallriskmiljö eller på glaciär.
Må vara i alpin fallriskmiljö eller på glaciär, men blir det inte ändå att det stjälper (inte motiverar) att använda certifierade bergsguider på hela skalan, dvs man låter linan löpa ut hela vägen? Hoppas du förstår min frågeställning?

Senast ändrad:
Nja, jag vet inte det. Det är väl inget land som bara tillåter certifierade bergsguider i friluftsbranschen. Frankrike har ju sitt system med accompagnateur de montange, dvs tur/färdledare.

Rent personligen tycker jag det skulle bli löjligt om man t.ex skulle behöva vara UIAGM-guide för att få guida/leda folk längs Kungsleden. Det är här som Fjällsäkerhetsrådets Fjälledarnorm kommer in.

Ett annat exempel är klätterkurser, knappast nödvändigt med en SBO-guide för att hålla en topprepskurs i Häggsta. Där funkar det utmärkt med en SKF-instruktör tycker jag.

Daniel_Nilsson sa:
Behörig bergsguide: Person som enligt UIAGM (Union Internationale
des Associations de Guide de Montagne) är behörig att vara bergsguide
eller annars bedöms ha motsvarande utbildning och erfarenhet.
Intressant..... hur man nu gör den bedömningen? ;)

Jorå, det är faktiskt också fastställt. För att bedömas ha motsvarande utbildning och erfarenhet ska man vara aspirantguide eller militär bergsguide.

Det kan kanske dyka upp andra utbildningar som kan ses som motsvarande i framtiden men i dagsläget är det UIAGM Bergsguide, UIAGM Aspirantguide och Militär Bergguide som får föra folk i ovan nämnda miljöer.

chrtur sa:
Perfekt! Då har vi benat ut frågeställningarna ;)
Det har vi verkligen gjort...hehe. Men det känns som att guiderna som arbetar med toppturer är mer och bättre utbildad dvs. UIAGM/IFMGA jämfört med de som ansvarar för heliski i fjällen. Tittar man på i sverige så är väl alla guider i riksgränsen som ansvarar för heliski utbildad UIAGM/IFMGA men tittar man på artic elements så är typ 1 av 4 rätt utbildad typ, ski in i ramundberget verkar inte heller vara rätt utbildad, heliskin i kittelfjäll verkar lite si och så det med.

Åre och borgarfjäll har jag ingen koll på, kanske någon annan har det.

Har jag helt fel?

NP_Sweden sa:
chrtur sa:
Det har vi verkligen gjort...hehe. Men det känns som att guiderna som arbetar med toppturer är mer och bättre utbildad dvs. UIAGM/IFMGA jämfört med de som ansvarar för heliski i fjällen. Tittar man på i sverige så är väl alla guider i riksgränsen som ansvarar för heliski utbildad UIAGM/IFMGA men tittar man på artic elements så är typ 1 av 4 rätt utbildad typ, ski in i ramundberget verkar inte heller vara rätt utbildad, heliskin i kittelfjäll verkar lite si och så det med.

Har jag helt fel?
Vet inte om du har rätt eller fel men jag har också undrat över det där. Om det tex finns en praxis kring "särskild fallrisk" som används. Fast om man inte är bergsguide eller motsvarande så ska man väl vara utbildad enligt fjälledarnormen? Det undrar jag också om de är?

Daniel_Nilsson sa:
NP_Sweden sa:
chrtur sa:

Har jag helt fel?
Vet inte om du har rätt eller fel men jag har också undrat över det där. Om det tex finns en praxis kring "särskild fallrisk" som används. Fast om man inte är bergsguide eller motsvarande så ska man väl vara utbildad enligt fjälledarnormen? Det undrar jag också om de är?
Har ju tagit heli med ski in i ramundberget och kan ju påpeka att de inte beter sig bra professionellt enligt min mening. Kan ju lätt säga att de utan att ha läst om dem att de garanterat inte är utbildade. I så fall kommer jag skratta länge...hehe

Senast ändrad:
NP_Sweden sa:
Har ju tagit heli med ski in i ramundberget och kan ju påpeka att de inte beter sig bra professionellt enligt min mening. Kan ju lätt säga att de utan att ha läst om dem att de garanterat inte är utbildade. I så fall kommer jag skratta länge...hehe
Fredrik Norberg på ski in är utbildad. Inte bergsguide hos UIAGM/IFMGA men har gått utbildning i Norge och i Canda. Vet att det var en lavinkurs/heliguidekurs. Men inte riktigt specifikt vad den innehöll vet jag inte tyvärr.

I tex Canda så måste man inte vara UIAGM/IFMGA utbildad för att flyga heliskiing.

Sen vet jag att i gränsen tex så finns det "hjälp"guider som är skidlärare men högt utbildad. Vet inte riktigt vad de har för utbildning heller.

//H

Det finns inga lagar, förordningar eller rekommendationer kring vem som får guida helikopterskidåkning i Sverige. Så länge operatörerna inte kör på glaciär eller åk som inkluderar t ex firning (varför man nu skulle göra det med en dyr helikopter som har taxametern på) dvs fallrisk, så är det bara att köra.

Visst hamnar detta under Fjällsäkerhetsrådets norm men det finns ingen lag som säger att heliskiguider/färdledare (det kändes skönt att skriva de två benämningarna med ett / tillsammans) måste vara certifierad enligt rådets norm.

centralbyrakraten sa:
Det finns inga lagar, förordningar eller rekommendationer kring vem som får guida helikopterskidåkning i Sverige. Så länge operatörerna inte kör på glaciär eller åk som inkluderar t ex firning (varför man nu skulle göra det med en dyr helikopter som har taxametern på) dvs fallrisk, så är det bara att köra.

Visst hamnar detta under Fjällsäkerhetsrådets norm men det finns ingen lag som säger att heliskiguider/färdledare (det kändes skönt att skriva de två benämningarna med ett / tillsammans) måste vara certifierad enligt rådets norm.
Men skiin kör ju på helags och som är den sydligaste glaciären i sverige om jag inte minns helt fel. Och artic elements kör ju på kebbe som är just en glaciär. Och när jag åkte med artic så ser jag att jag guiden jag hade då inte är bergsguideutbildad enligt deras hemsida i alla fall. Då skulle de enligt dig vara utbildade bergsguider då?

Senast ändrad:
NP_Sweden - Inte förräns i år...

Vi får väl se hur de olika firmorna i Sverige löser konsumentverkets rekommendation. Jag kan nog tänka mig att några firmor kommer att fulköra på glaciäråk något eller några år innan den verkligen tagit kraft.

centralbyrakraten sa:
NP_Sweden - Inte förräns i år...

Vi får väl se hur de olika firmorna i Sverige löser konsumentverkets rekommendation. Jag kan nog tänka mig att några firmor kommer att fulköra på glaciäråk något eller några år innan den verkligen tagit kraft.
Fulköra något eller några år...hehe. Det låter verkligen seriöst men det lär ju inte vara någon större risk att de åker dit på dryga böter på det. Det är ju sverige vi pratar om. Och det tar säkert som du säger några år innan rekommendationen verkligen tagit kraft så de har några år på sig att tjäna in pengar så de kan betala bergsguideutbildningarna åt personalen. Men risken är nog stor att vissa lägger ner skiten också, för blir det kravfyllt de som de tjänar pengar på så blir det kostsamt ju...hehe.

NP_Sweden: En bergsguide utbildning kostar massor, tar massa tid och vem som helst kan inte gå den...

//H

Hasse sa:
NP_Sweden: En bergsguide utbildning kostar massor, tar massa tid och vem som helst kan inte gå den...

//H
Nää men det vet jag. De lär ju inte köra glaciärer i alla fall när rekommendationerna dyker upp, det är ju en sak som är säker.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp