Input från kunniga

Speeedos

Medlem
Input från kunniga
Tjenare allihopa.

Förra året kom jag tillbaka från ett 24 år långt uppehåll. Hade inte hunnit carva innan dess. Skidorna då var ett par Völkl Explosiv "R" Electra 190 cm, som jag tävlade med.

Fick möjlighet att dra med kollegorna på skidresa till Hemsedal. Hornen kom tillbaka och jag gick till Intersport och köpte ett par skidor efter denna utflykt. Måste erkänna att jag köpte skidor på säljarens inrådan utan någon som helst efterforskning.
Skidorna som inköptes var ett par Völkl RTM 80 "Wideride" 181cm långa. Är egentligen nöjd med skidorna även om dom känts lite ostadiga vid höga hastigheter. Nu visade det sig också en liten spricka i plasten på väggen vid den främre delen av bindningen. Har kört hårt i pisten men inte onormalt tufft, så hur dom kunnat spricka på detta sätt är en gåta för mig.
Jag har insett att jag måste reklamera skidorna till följd av skadorna. Hoppas att det går ? och om det är så behöver jag byta ut skidorna. Har sneglat lite på Völkl Racetiger GS19 - vad säger ni om dessa som ersättare? Jag vill ha en skida som "klarar" av mig. Jag är 182 cm väger 100-105 kg och har benstyrkan för att trycka gasen i botten.
Eller har ni några andra rekommendationer?

Tacksam för alla svar!

Input från kunniga
RTM 80 har några år på nacken och var ”lillebror” till RTM 84. Om jag minns rätt är den fullrockad som RTM 84 var vilket ger speciella egenskaper.

Kan du ”carva” är de superstabila på skär men blir oroliga när du kör dem ”flata”, ingen superskida för störtlopp eller långa flacka transporter ...

Men om jag utgår ifrån att du kan köra på skär och trycker på bra, kan mycket väl RTM 80 vara för klena för dig, och på hårt och slagigt underlag är en fullrockad skida sådär.

Jag har nyss blivit med Völkl Racetiger GS Pro i 185 cm och är rejält imponerad ... grym pistskida! ? Sneglar du på denna (med eller utan Pro) ska du absolut välja 185 cm (20) med din vikt.

En annan riktigt bra skida med motsvarande karaktär är Atomic Redster G9, har du möjlighet att testa så gör det.

/MM

Input från kunniga
Hej MM och stort tack för dina åsikter och din kunskap.

Skidorna blev inlösta, pengarna hann knappt landa, innan dom flög iväg igen och tog med sig några kompisar, när jag klev in på Udéns i GBG.
Först tyckte han att jag skulle ta ett par Blizzard Quattro 8.4 eftersom den motsvarade ex-skidan bäst. Men jag proppsade på att få prata om en aggressivare skida.
Så...
Nu står jag här med ett par Atomic Redster Doubledeck 3.0 GS med längden 178cm.
Den 20/4 är det upp till bevis för skidan/mig om vi syncar.
Jag håller tummarna för isiga och stenhårda backar och ett sällskap som orkar hålla tempo!
//Speeedos

Input från kunniga

@Speeedos
DD 3.0 GS är ju numera ersatt med G9 som båda är Atomics premium friåknings pistskidor. Personligen gillar jag den här typen av skidor i längsta längden som brukar vara omkring 185 cm, men många (även fullvuxna män) kör den kortare längden för att få en mer lekfull och kvickare skida.

Tveklöst en stabilare skida än RTM 80 (även i kortare längd) så förutsättningarna för att du ska bli nöjd är goda! :-)

/MM

Input från kunniga
Testar G9 i 177 cm, nästan för svängiga för min del, isf när det blir rött/svart. Men man lär sig skidan också, tror dock jag hade mått bättre på en 183 cm med 90 kg.

Är kul med den korta radien när det flackar ur, men vågar (kan) inte trycka till dom när farten går upp.

Roliga skidor med sjukt grepp hur som haver, 0% sladdvänliga, på skär är dom som två laserknivar i snön.

Input från kunniga
Jo, det DD 3.0 GS eftersom den var 1000:- billigare än G9.
Vi får se vad dagarna i Hemsedal säger om jag vågar trycka genom i höga farter, men jag skall ge mig fan på att testa! Skall stå i liftkön 8.45 får att säkerställa manchester i #8.
Återigen tack för all hjälp, jag återkommer med min rating av laggen!

//Christian

Förresten
@Mountain_Man - hur fick du till den lilla strofen under alla dina texter?

Tillbaka
Topp