Inspirationstråd: Resor gjorda kollektivt (tåg och buss) till skidbacken

Basel-Genève kan ta från 3 timmar med tåg med ett byte i Bern. Väl i Genève finns ju vidare transfer till en del intressanta franska snökullar för den som är lagd åt det hållet.

Hur funkar det med interrail, man kan alltså åka hela vägen från Sverige fram till valfri skidort med tågstation? Hur hade du lagt upp en resa med sånt kort där man bara vill åka fram och tillbaka med 7-9 dagars mellanrum? Dvs har du koll på vilket antal dagar som är mest fördelaktigt?

1500 tur och retur är med rabattkort (halbtax abo) kostar dubbla utan. Men låter bra med billigare om man har möjlighet att boka längre i förväg.
SBB har ngt som heter Saver Day Pass, gäller i hela Schweiz under en dag.
Köper man idag till början av april så kostar ett sådan 49 CHF i andra klass.

Ja, Engelberg är väl en av de närmaste. Byte här i Luzern och typ 2h totalt.
Går även direkttåg till Interlaken (Jungfrauregionen och stora delar av Berner Oberland) och till Visp/Brig med alla skidorter i Oberwallis (Zermatt, Saas-Fee, Aletscharena, Lötschental, Bellalp m.fl.). Men då är det väl minst 3h totalt.
Osäker om det går tåg direkt till Chur (där man kan åka vidare till de flesta skidorterna i Graubünden), kanske måste byta i Zürich.
Enligt SBB:
Det går direkttåg Basel-Chur vissa avgångar, tar då 2 tim 19 min, annars ett byte i Zürich, tar då ca 2 timmar och 40 minuter. Från Chur tar man sig vidare (med byten på vägen) ner till Davos-Klosters och St Moritz eller för all del till Flims-Laax och säkert flera andra mindre orter lite söder om .

Senast ändrad:
Och en vecka innan avgång, vilket man kanske ändå minst bokar, så ligger det på 88CHF och då kommer man iaf ner lite i pris

Enligt SBB:
Det går direkttåg Basel-Chur vissa avgångar, tar då 2 tim 19 min, annars ett byte i Zürich, tar då ca 2 timmar och 40 minuter. Från Chur tar man sig vidare (med byten på vägen) ner till Davos-Klosters och St Moritz eller för all del till Flims-Laax och säkert flera andra mindre orter lite söder om .
Chur har ju ett eget litet skidområde också. Arosa - Lenzerheide nära. Sen nås så klart hela Surselva med tåget från Chur.

Trist! (Och jämnt..)

"Enligt public service-bolaget SRF har parlamentet nu röstat nej till att bidra till projektet. Omröstningen slutade med 99 röster för att avskaffa subventionerna, medan 92 röstade för att behålla dem."

En anledning till halveringen (av nattågstrafiken till Norrbotten och Narvik) är enligt Trafikverket det dåliga skicket på de nuvarande tågen.

Kan man möjligen kalla detta en självuppfyllande profetia?

En anledning till halveringen (av nattågstrafiken till Norrbotten och Narvik) är enligt Trafikverket det dåliga skicket på de nuvarande tågen.

Kan man möjligen kalla detta en självuppfyllande profetia?

Man får lätt intrycket att Trafikverket (den del som är gamla Banverket) är problemet. De ställer krav vid upphandlingar som ingen kan uppfylla, med resultat att man får dra ner på trafiken.
Alternativt att den tekniska utvecklingen går bakåt just när det gäller tåg men det är väl mindre troligt.

Trist! (Och jämnt..)

"Enligt public service-bolaget SRF har parlamentet nu röstat nej till att bidra till projektet. Omröstningen slutade med 99 röster för att avskaffa subventionerna, medan 92 röstade för att behålla dem."

Tråkigt, men jag måste erkänna att jag förstår om inte Schweizarna tycker att det är prioriterat att skattesubventionera just denna tåglinje. Och från svensk synvinkel är det kanske ännu viktigare att få ännu bättre fart på typ Malmö-Paris, Malmö-Berlin, kanske Malmö-London och Malmö-München(-Innsbruck-Rom).

Tråkigt, men jag måste erkänna att jag förstår om inte Schweizarna tycker att det är prioriterat att skattesubventionera just denna tåglinje. Och från svensk synvinkel är det kanske ännu viktigare att få ännu bättre fart på typ Malmö-Paris, Malmö-Berlin, kanske Malmö-London och Malmö-München(-Innsbruck-Rom).
Malmö - Berlin ska väl ställas in? Iaf Sj's tåg. Konstigt nog. Helt fullsatt alla gånger jag åkte med den.

Malmö - Berlin ska väl ställas in? Iaf Sj's tåg. Konstigt nog. Helt fullsatt alla gånger jag åkte med den.

Någon borde fråga japanerna hur de får till det. Shinkansen avgår så tätt (typ var fjärde minut) att man får köa i flera olika led för att hinna stiga ombord innan tåget ska gå och nästa kommer in.

Någon borde fråga japanerna hur de får till det. Shinkansen avgår så tätt (typ var fjärde minut) att man får köa i flera olika led för att hinna stiga ombord innan tåget ska gå och nästa kommer in.
Är väl nånting samhället få bestämma sig för. Vill man ha ett välfungerade Tågnät med täta avgångar får man betala för det. I europa är det ju oftast en konstigt blandning av statliga bolag som ända ska gå med vinst. Tror det är där det inte går ihop. Sen är det ju den vanliga catch 22, funkar tågen bättre kommer fler åka med det och bolaget kommer tjäna mer pengar. Men att få till att tågen blir bättre kostar pengar och det finns inte eftersom för få åker med det, eftersom det är för dåligt.... ja, du fattar. Nån gång får samhället bestämma sig vad man vill ha.
De senaste 3 årtionde har det byggts en massa vägar, motorväger osv., för att samhället bedömde det som viktigt. Så vill man har bättre tåg får man betala även för det. Gör man inte det blir det knappast bättre...

Trafikverket ska iofs inte gå med vinst och när det gäller tåg i Sverige är det nog hos Trafikverket problemet ligger. Att inte EU lyckas samarbeta bättre är ju också en sorg. Summan av offentliga och privata särintressen som bevakas inkl enorma myndighetsapparater med minsta gemensamma nämnare som resultat.
Liknande problem på bilmarknaden- obegripligt krångligt och dyrt att köpa hem en bil från ett annat EU-land t ex.

Trevligt med nya vagnar. De nuvarande vagnarna är så pass sunkiga att jag hellre väljer ett annat sätt att resa.

Trevligt med nya vagnar. De nuvarande vagnarna är så pass sunkiga att jag hellre väljer ett annat sätt att resa.
Liggstol blir förhoppningsvis en bra budget alternativ. Singel kupén blir ju bra för jobbresor.
Hoppas de utöka sträckorna också, när de nu får nya vagnar... Tex gbg -åre ;).
Några fler tåg till kontinenten hade inte varit dumt heller

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp