Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
SBB har ngt som heter Saver Day Pass, gäller i hela Schweiz under en dag.Hur funkar det med interrail, man kan alltså åka hela vägen från Sverige fram till valfri skidort med tågstation? Hur hade du lagt upp en resa med sånt kort där man bara vill åka fram och tillbaka med 7-9 dagars mellanrum? Dvs har du koll på vilket antal dagar som är mest fördelaktigt?
1500 tur och retur är med rabattkort (halbtax abo) kostar dubbla utan. Men låter bra med billigare om man har möjlighet att boka längre i förväg.
Enligt SBB:Ja, Engelberg är väl en av de närmaste. Byte här i Luzern och typ 2h totalt.
Går även direkttåg till Interlaken (Jungfrauregionen och stora delar av Berner Oberland) och till Visp/Brig med alla skidorter i Oberwallis (Zermatt, Saas-Fee, Aletscharena, Lötschental, Bellalp m.fl.). Men då är det väl minst 3h totalt.
Osäker om det går tåg direkt till Chur (där man kan åka vidare till de flesta skidorterna i Graubünden), kanske måste byta i Zürich.
Chur har ju ett eget litet skidområde också. Arosa - Lenzerheide nära. Sen nås så klart hela Surselva med tåget från Chur.Enligt SBB:
Det går direkttåg Basel-Chur vissa avgångar, tar då 2 tim 19 min, annars ett byte i Zürich, tar då ca 2 timmar och 40 minuter. Från Chur tar man sig vidare (med byten på vägen) ner till Davos-Klosters och St Moritz eller för all del till Flims-Laax och säkert flera andra mindre orter lite söder om .
En anledning till halveringen (av nattågstrafiken till Norrbotten och Narvik) är enligt Trafikverket det dåliga skicket på de nuvarande tågen.
Kan man möjligen kalla detta en självuppfyllande profetia?
![]()
Norrbottningar om slopade tåglinjen: ”Skandal”
Trafikverkets beslut att kapa nattågstrafiken mellan Norrbotten och Stockholm till hälften rör upp starka känslor hos resenärerna. – Vi är redan i periferin. Jag tror vi är många här uppe som känner oss borttänkta, säger Zakarias ”Zacke” Lekberg.www.svt.se
![]()
Tvärstopp för nattåget till Schweiz
Det ser mörkt ut för planerna på en nattågsförbindelse mellan Malmö och Basel. Det schweiziska parlamentets båda kamrar har röstat nej till satsningen.www.svt.se
Trist! (Och jämnt..)
"Enligt public service-bolaget SRF har parlamentet nu röstat nej till att bidra till projektet. Omröstningen slutade med 99 röster för att avskaffa subventionerna, medan 92 röstade för att behålla dem."
Malmö - Berlin ska väl ställas in? Iaf Sj's tåg. Konstigt nog. Helt fullsatt alla gånger jag åkte med den.Tråkigt, men jag måste erkänna att jag förstår om inte Schweizarna tycker att det är prioriterat att skattesubventionera just denna tåglinje. Och från svensk synvinkel är det kanske ännu viktigare att få ännu bättre fart på typ Malmö-Paris, Malmö-Berlin, kanske Malmö-London och Malmö-München(-Innsbruck-Rom).
Malmö - Berlin ska väl ställas in? Iaf Sj's tåg. Konstigt nog. Helt fullsatt alla gånger jag åkte med den.
Är väl nånting samhället få bestämma sig för. Vill man ha ett välfungerade Tågnät med täta avgångar får man betala för det. I europa är det ju oftast en konstigt blandning av statliga bolag som ända ska gå med vinst. Tror det är där det inte går ihop. Sen är det ju den vanliga catch 22, funkar tågen bättre kommer fler åka med det och bolaget kommer tjäna mer pengar. Men att få till att tågen blir bättre kostar pengar och det finns inte eftersom för få åker med det, eftersom det är för dåligt.... ja, du fattar. Nån gång får samhället bestämma sig vad man vill ha.Någon borde fråga japanerna hur de får till det. Shinkansen avgår så tätt (typ var fjärde minut) att man får köa i flera olika led för att hinna stiga ombord innan tåget ska gå och nästa kommer in.
Liggstol blir förhoppningsvis en bra budget alternativ. Singel kupén blir ju bra för jobbresor.![]()
Sveriges nya nattåg
Här kommer du löpande kunna ta del av mer information om de nya nattågen, allt eftersom design och funktion vidareutvecklas fram till dess att tågen börjar levereras från tillverkaren Talgo år 2030.www.trafikverket.se
Trevligt med nya vagnar. De nuvarande vagnarna är så pass sunkiga att jag hellre väljer ett annat sätt att resa.