Inställningar för knäproblem

Corneliuz

Ny medlem
Var i Avoriaz förra året och drog knät ur led i parken =/
I år bär det av för att säsonga i cham, så nu ligger jag i hårdträning eftersom benet fortfarande inte är helt bra. Mitt knä kommer förmodligen att vara helt återställt innan säsongen börjar men jag är orolig för att det ska hända igen. Är det nån som kan ge lite tips om inställningar på snowboard, utrustning och dyl som förebygger skador om man har ett knä som inte gärna vill ligga på plats?

Tjaaa, finns ju sånna strumpor som stabiliserar knäet med stålskenor, men en sån har du kanske redan...

jepp... tänker nog mer på om det gör nån skildnad tex vilket stance jag kör... Bättre eller sämmre med duck tex? Och vilka grader jag bör ställa in bindningarna på? Bättre att köra med hårt spännda bindningar eller lösa? osv....

Börja åk skidor!? Bräda är fan inte bra för knäna, man blir ju helt skev i kroppen. Åkte bräda i tolv år och hade problem med knän, rygg mm. Nu åker jag skidor och känner mig som 18 bast igen! Men duck suger, åk med så mycket vinkel som möjligt, typ 35-40 fram o 10-20 bak!

Kör duckstance på lagg! Du får lättare ner kraften i backen. (sägs det) har inga garantier för att det funkar, eller för att det kna bli bättre. du får nog prova dig fram.

tjenare.
drog oxå knäskålen ur led förrra säsongen. Som du kanske märkte gjorde det jääävligt ont och är inget man vill göra fler gånger. Träna som en tok och kröka inte bort benmusklerna nere i cham som jag gjorde =). Knästrumpor och liknande tror jag personligen inte ett piss på. Händer det igen e det bara att operera skiten.

Mina knäproblem försvann när jag började med duck så jag tror att det
är olika för alla beroende på hur dina fötter är riktade normalt. Jag tror
att om det känns bekvämt så står du rätt.

jag föredrar lite lätt duck (5 på bakre), med argumentet:
testa att göra en knöböj på gymmet med ena foten vänd innåt. Kommer inte vara skönt, samma belastning får du ju när du landar.

Oki... tack för alla svar. Kan ju nämna att anledningen jag gick över från skidor till snowboard var just knät. var så illa att mitt knä utlöste innan skidan =/ Jävligt ont gjorde det kan jag säga. Snowboard känns bättre men just i vridmomenten i hopp så kan det även här gå illa... Köper ditt argument Weppa, tror det e duck som gäller, speciellt eftersom jag gillar att köra en hel del fakie.

Inställningen heter knäböj och frivändningar..

Bästa förebyggande åtgärden som finns.

Mvh
Marcus

Tjena Corneliuz,

trist med skadan; det är aldrig kul att orolig om man kommer att hålla inför en säsong...

Jag måste dock säga att jag inte riktigt är inne på samma spår som de flesta av ovanst. kommentarer. MEN, det beror nog på vad du kör mest? Park lr Free?

Personligen har jag svårt att likna snowboardåkningen med knäböj; men som sagt det beror på hur man åker...

Kör du mycket utanför parken kanske du vrider överkroppen mer i åkriktningen? Hur vrids bakre knäet om du kör duck då?

Extremerna är väl kanske de som kör slalom (extrema positiva vinklar på båda fötterna) kontra park där en del kör duck...

Jag tror som sagt inte på duck, men har inte heller varit i en park på länge...

Lycka till med "rehaben" och åkningen!

Mvh,

M.Jinnai

Kör alrig (försöker iallafall låta bli) med bröstet i körrickningen... Istället tittar jag hela tiden över axeln. Så jag tror inte att knäna slits när jag kör utanför parken. Problemet är mitt främre knä när jag tex försöker mig på 360 upp mot backen (Kör goofy och menar då när jag snurrar moturs (där klockan bör tittas på uppifrån för att detta ska bli förståligt =) )). Vad som händer är att jag inte orkar hålla ut knät utan släpper in det lite (som att stå kobent ungefär)just i upphoppet. Och skulle jag då få ett felskär i landningen så e knät kört. Så frågan e väl egentligen om jag borde minska vinkeln på mitt främre ben? Kör nu på ca 21 grader. Känns jävligt konstigt att sänka ännu mer, har dessutom rätt stora fötter så isåfall skulle jag få toedrag till på köpet. Får kanke sattsa på att lära mig spinna medurs istället =)

Jag och min bror har båda åkt snowboard i snart 20 år och vi har båda knäproblem. Brorsan med båda och jag med vänster, som jag har längat fram på brädan.

Jag ska nämna att vi har precis samma problem nämligen utslitna ledband. Brorsan har även ett korsband som gått av. Vi åker även ganska lika och det är mest friåkning i höga farter som gäller.

Vi har helt olika sätt att hantera problemet. Jag började med duckstance när mina knän krånglade och har nu under drygt tio år kört med duck och upplever att mina knän klarar av åkningen bättre. För ett par år sedan experimenterade jag med framåtvinkel på bakfoten igen men upplevde att det var sämre för knät. Kör nu -9, 18 eller
-6, 21 och de gånger jag känner av knät beror det inte på mina vinklar.

Brorsan däremot har gjort tvärtom. Han körde mycket duck för 10 år sedan och pajjade knäna i några olika omgångar och har efter det vinklat fram bakfoten lite mer och tycker att det hjälper honom. Han kör nu 9, 27 eller 9, 24 och tycker att det motverkar hans knäprpblem.

Vad jag vill säga är att jag tror inte att man generellt kan säga att vissa vinklar är bättre för knäna. Det är mer en personlig grej som förmodligen hänger ihop lite med vad man har för åkstil och givetvis vad man har för knäproblem.

Lycka till med dina problem, men sluta inte åka snowboard!

nästan ingen går med fötterna rakt fram de flestas pekar en aningens utåt. Därför tycker jag inte att du ska tvinga in dina knän i en dålig stance. vilken stace man har är forvisso en personlig sak, men åker man park jibbar eller kör pipe eller dyl är det helt klart ett bättre alternativ att köra duck. Hitta en stance som är skön för dig! inte för andra om du har problem med knäna.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp