Jibrocker?

Jibrocker?
tjaa.
ar6:orna är slutkörda.
funderar på en skida med jibrocker, men det är för att jag tycker det ser soft ut. jag är ute efter fördelar/nackdelar med jibrocker tillskillnad från vanligt spann. är det värt och köpa jibrocker? det jag har i huvudet är typ armada alpha, men som sagt, jag har bara en känsla av att det är skönt me rocker.
taack för svar (hittade ingen annan tråd, länka gärna om det redan finns en) :rolleyes:

Jibrocker?
fördelen (tanken) med rocker på en parkskida är väl att skidan blir lättare att pressa/göra butters med iom rockern. kanske även att det kan minska risken för hugg vid landningar.. finns ju en del parkskidor med rocker nu, dom jag vet är salomon 2012, K2 domain, K2 revival, armada alpha, armada halo, moment rocker, line blend, nocopy chainsky.

Jibrocker?
simonthyrb sa:
fördelen (tanken) med rocker på en parkskida är väl att skidan blir lättare att pressa/göra butters med iom rockern. kanske även att det kan minska risken för hugg vid landningar.. finns ju en del parkskidor med rocker nu, dom jag vet är salomon 2012, K2 domain, K2 revival, armada alpha, armada halo, moment rocker, line blend, nocopy chainsky.
aa jo det är ungefär vad jag har lyckats förstå nu med, även bättre flyt i slask. men är det den enda skillnaden?
lättare buttrs, flytet, mindre hugg? känns som om de saknas massa grejer, vad blir sämre tex? (om du har koll) :)

Jibrocker?
Asså de ända jag har hört som är negativt med rocker som parkskida är att den är rätt stum i typ landningar då man inte har det där dämpande spannet under foten så att det kan bli lite hårt så att säga. Har inte testat men det är vad jag har hört :P

Jibrocker?
Monzax sa:
Asså de ända jag har hört som är negativt med rocker som parkskida är att den är rätt stum i typ landningar då man inte har det där dämpande spannet under foten så att det kan bli lite hårt så att säga. Har inte testat men det är vad jag har hört :P
aa okej, tack :)

Jibrocker?
Största nackdelen är väl att man får en kortare åkyta på skidan eller vad man ska säga. De kändes rätt instabilt i början tyckte jag, men efter en dag så kändes de normalt.
Största fördelen enligt mig är att nosarna inte hugger fast i snön lika lätt när man kör butters.

Jag åker på ett par moment rocker.

Jibrocker?
Monzax sa:
finns ju skidor med camber under foten också, t.ex. https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/majesty/rock-n-rolla.html
har själv ett par atomic bc (dock inga ultimata parkskidor) men dom har både rocker och camber under foten och det funkar bra att hoppa med i parken om man vill, som sagt lite ovant i början men man vänjer sig och när man väl gjort det finns det nog bara fördelar..

Senast ändrad:
Jibrocker?
Jag har kört väldigt mycket på Armada Alpha 2, och mycket på Salomon 2012. Ganska stor skillnad mellan de två, men relativt lika i egenskaper jämfört med klassiska parskidor som de skiljer sig betydande mot...

Frågar du mig ska man nog undvika fullrockade parklagg, man vill ha lite spann som ger pop under skidan. Mina Alpha 2'or är helt utplattade nu och de känns ganska döda i känslan!

Fördelarna: Lekfullheten i butters, på rails och alla fördelar en längre skida ger (man SKA välja en längre skida om man kör rocker).
Nackdelarna: Tja, lägger du upp skidan på kant så "märker" du inte rockern (om det inte är early taper som Alpha 2 o dyl) men med tanke på att skidan är förböjd så kan du allt som oftast itne pusha lika mycket i svängarna...

Jibrocker?
Jag ser ingen mening med rocker på en parkskida, känns bara som att det ska bli mer instabilt. Känns bara som ett försäljningknep nu när det är så "inne" med rocker...

Jibrocker?
Jag håller med skidjanne.
Så jäkla kul att bränna förbi alla instabila rockerkåta prylbögssäsongare här i Åre, i både pist och offpist.

Jibrocker?
Hellre en vanlig parkskida skulle jag säga, mina k2 Fujative va sjukt mjuka och man kunde leka som fan med dem, men helt värdelös pop. Funka dock skit bra i OP'n.

Jibrocker?
Ryan_Carlton sa:
Så jäkla kul att bränna förbi alla instabila rockerkåta prylbögssäsongare här i Åre, i både pist och offpist.
det finns folk som kan åka med rocker också.. behöver ju inte bli instabilt bara för det, det handlar nog mer om hur duktig man är som åkare.

Jibrocker?
jag kör med k2 domain och den skidan är så himla skön att göra nose press och sånt. (en rocker skida). jag tycker inte alls den är svår att köra med alls.

Jibrocker?
Jag tror inte att det är speciellt mycket svårare att åka med rocker? Har ett par salomon 2012 som står och väntar på att premiäråkas i helgen. De känns mjuka i tip och tail pga rockern men hård under pjäxan. Att den känns kortare tror jag säkert men är det verkligen en nackdel, de är ju fortfarande lika långa?

Jibrocker?
Kör på rocker och camber under fot. Sjukt skön och lekfull! Inga som helst problem att pressa för kung och fosterland i svängarna. :) Sedan är det väl klart att man kan trycka hårdare med en traditionell camber. Men allt har ju sina för och knackdelar. För mig överväger fördelarna med rocker.

En skillnad som jag märker (i pist) är att en skida med rocker blir kvickare tack vare att den är förböjd. Men absolut inte instabil!!!

Kör hårt!

Senast ändrad:
Jibrocker?
Ryan_Carlton sa:
Kanske det har mer att göra med kompetensnivån än utrustningen. Dock så kan jag hålla med om att många rockerskidor är alldeles för mjuka, det påverkar ju som alla vet stabiliteten negativt.
Det måste ju även tillstyrkas att "Jibbers gone freeriders" kan ju se sjukt lustigt ut. Deras största problem är oftast att de inte är van att använda stavar till stavisättning.

Jibrocker?
AdamClaeson sa:
Kör på rocker och camber under fot. Sjukt skön och lekfull! Inga som helst problem att pressa för kung och fosterland i svängarna. :) Sedan är det väl klart att man kan trycka hårdare med en traditionell camber. Men allt har ju sina för och knackdelar. För mig överväger fördelarna med rocker.

En skillnad som jag märker (i pist) är att en skida med rocker blir kvickare tack vare att den är förböjd. Men absolut inte instabil!!!

Kör hårt!
exakt min mening! och med 14 m radie på mina armada blir dom riktigt roliga i pisten :)

Tillbaka
Topp