Juniorpjäxor - en djungel

Feffe67

Medlem
Någon mer än jag som tycker detta är en djungel. Varje sida man hittar har totalt skilda rekommendationer. Ena sidan säger att en nybliven tonåring max ska ha 60 flex medans nästa säger betydligt högre.
Nu har jag köpt Head Kore 60 till sonen precis 14 år men ej tung eller stark. Tänker att den blir mjuk och fin till pudret men funkar ändå bra i pisten.
Dottern på 11år fick Lange RS60 mest i brist på andra alternativ och utbud. Borde funka tycker man.

När bör de gå upp till högre flex egentligen? Förstår att en raceåkare på 13 behöver högre men för våra högst vanliga juniorskidåkare.
Här blir det 90% pist, 1-3% park och 7-9% offpist
Känns som att tonåringar är ett missat segment. Anting barnpjäxa eller direkt på vuxenpjäxa.
Japp är medveten om att flex inte betyder samma på alla märken men borde väl ändå vara någorlunda lika kan man tycka.
Själv kör jag Atomic 120 och är nöjd med det.

Jag tycker också det är lurigt med juniorojäxor som inte är ämnade för race.
Jag har hittat några varianter som i vissa fall marknadsförs som juniorojäxor och ibland för mindre/korta/lätta vuxna.
Mina döttrar har haft så sjukt korta fötter så det har gett en dynamik till att försöka hitta pjäxor i tonåren. Båda åkt på RS60 upp till 15-16 år, båda drar åt det kortare och lättare hållet.
Nu har 16-åringen ett par Nordica Dobermann 5 S där flexen kan justeras mellan 70-90. 18-åringen ska få sina första seniora pjäxor i flex 90, hon går från ett par äldre versioner av Jakk med flex 80.

Pjäxor jag hittat:
Salomon
- Shift 80T
- Sense 70T
- S/Pro 80 T

Rossignol
- Alltrack junior 80T

Nordica
- Dobermann 5 S LC (70-90 i flex) (low cuff)

Atomic
- Redster TX 80 LC (low cuff)

Dalbello
- Il Moro Jakk 80

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp