Justera bindning, skulle ni göra så här?

ladd

Medlem
Upptäckte nu att bidningarna på mina nyköpta begagnande Head Monster 177cm inte passar till mina pjäxor. När jag justerar den bakre bindningen så långt bak som möjligt fattas det någon centimeter ändå.
Problemet är att jag inte hinner lämna in dessa för ommontering. Åker upp till fjällen imorgon och vill stå redo på måndag morgon.
Kan jag helt enkelt montera om tådelen på bindningen, alltså flytta fram den ett par centimeter? Det måste väl vara det enklaste?
Tips tas tacksamt emot!

Hade slagit en koll här,

Jag skulle ta och låta någon affär/verkstad fixa det på plats direkt jag kom fram, det är inte värt att chansa när det kommer till bindningar, så hellre vänta hela förmiddagen och få det riktigt gjort. Sjukt korkat att inte göra det riktigt.

Jag skulle ta och låta någon affär/verkstad fixa det på plats direkt jag kom fram, det är inte värt att chansa när det kommer till bindningar, så hellre vänta hela förmiddagen och få det riktigt gjort. Sjukt korkat att inte göra det riktigt.
Det handlar väl mer om att mäta rätt och montera om själv än att chansa?

Nja, det handlar mer om säkerhet faktiskt, och det finns mycket som kan gå fel, så idiotisk att rekommendera någon som inte har en aning om vad den gör att montera en bindning själv.
Jag fick känslan att TS kan flytta bindningen själv men frågade om vilken del man ska hellre flytta. Sen kan man flytta även den andra delen efter man har känt hur skidan fungerar med bakåtflyttad bindning.

Hur långt framför centern linjen kommer pjäxmitten är egentligen den stora frågan. Det du egentligen gör är att fram montera, om bindningarna var monterade korrekt från början. Kolla din boot center och kolla center linjen på skidan. Ingen fara om det är nån centimeter fram.

Hur långt framför centern linjen kommer pjäxmitten är egentligen den stora frågan. Det du egentligen gör är att fram montera, om bindningarna var monterade korrekt från början. Kolla din boot center och kolla center linjen på skidan. Ingen fara om det är nån centimeter fram.
Är väl ingen större fara heller om BC hamnar några cm bak?

Upptäckte nu att bidningarna på mina nyköpta begagnande Head Monster 177cm inte passar till mina pjäxor. När jag justerar den bakre bindningen så långt bak som möjligt fattas det någon centimeter ändå.
Problemet är att jag inte hinner lämna in dessa för ommontering. Åker upp till fjällen imorgon och vill stå redo på måndag morgon.
Kan jag helt enkelt montera om tådelen på bindningen, alltså flytta fram den ett par centimeter? Det måste väl vara det enklaste?
Tips tas tacksamt emot!
Skulle också låta någon verkstad göra ommontering av bindningarna om du inte själv har någon erfarenhet. Speciellt om du vill vara säker på att de skall fungera på ett säkert sätt, bättre att missa några timmars åkningen på måndag än att sluta i sjukstugan.

Nja, det handlar mer om säkerhet faktiskt, och det finns mycket som kan gå fel, så idiotisk att rekommendera någon som inte har en aning om vad den gör att montera en bindning själv.
Är det en vanlig alpinbindning är det ju väldigt lite som kan gå fel om du ska montera om den. Största som kan gå fel är väl typ att man borrar igenom skidan om man är lite snabb o oaktsam. För att påverka säkerheten får man väl ändå misslyckas grovt med monteringen.

Är det en vanlig alpinbindning är det ju väldigt lite som kan gå fel om du ska montera om den. Största som kan gå fel är väl typ att man borrar igenom skidan om man är lite snabb o oaktsam. För att påverka säkerheten får man väl ändå misslyckas grovt med monteringen.

Jag skulle nog vilja påstå att det minsta problemt är att man borrar igenom skidan, det är en ganska enkel åtgärd att fixa.
Allt annat som kan gå fel är värre skulle jag vilja säga
Det är därför jag är ganska bestämd i min åsikt om att inte göra det själv.

Får man svar från proffsmontören var bindningarna ska sitta? För det är väl ändå frågan om, och inte hur man borrar och skruvar fast bindningar?
TS har inte varit osäker om hur man flyttar bindningar, utan vart man flyttar BC.☝️🧐

Finns väldigt bra guider om hur man monterar bindningar.

Du kan googla fram en mall relativt enkelt.

här finns rätt många: https://drive.google.com/drive/mobile/folders/1lpDx4-8PF44Pc08HHNyYY6Gg2a3Dd245?usp=drive_open

Här är en bra guide över hur du går till väga(för inserts, men samma tillvägagångssätt att monteravanligt)

Tack för bra svar och tips! Var på väg att börja borra, men verkstan uppe i fjällen hörde av sig och meddelade att de kommer ha extra öppet på söndag kväll. Löser mina bekymmer, de hinner fixa detta tills måndag morgon. Jag kan stå på i första liften, och behöver inte tappa skidorna på grund av Åsa-Nisse-monterade bindningar. Men nästa gång när jag har mer tid använder jag dessa tips och fixar själv!

Det här är ju den rimliga frågan. Det låter som att du redan skruvat bak en hel del och då är det klart att det är bättre att flytta tån istället för hälen. Då flyttar du ju "tillbaka" bootcenter igen

Håller med! Fram med tån!!
(misstänker att verkstan som ska fixa ommonteringen kommer resonera på samma sätt.....

Jag tänker så här, att om man har så pass stor pjäxa att man måste montera om bindnigarna så flyttar man häldelen bakåt först där BC hamnar rätt för pjäxstl. i fråga och sen skruvar man bindngen längst bak så att man kan åka med skidorna sin första vecka med lite bakmonterade skidor.

Sen om man ändå vill komma till den anvisade BC på skidan, kan man flytta fram tådelen för att kunna skruva fram häldelen till man ligger på skidans BC.

Det skulle jag ha gjort.

Om butiken skulle säga till mig att flytta bara tådelen så skulle jag inte lämna mina skidor där. När de väl sätter dit borrmallen så får de borra om alla hålen på en gång.

Jag säger inte att detta är rätt och riktig väg att gå, men det är min tanke om saken.

Jag tänker så här, att om man har så pass stor pjäxa att man måste montera om bindnigarna så flyttar man häldelen bakåt först där BC hamnar rätt för pjäxstl. i fråga och sen skruvar man bindngen längst bak så att man kan åka med skidorna sin första vecka med lite bakmonterade skidor.

Sen om man ändå vill komma till den anvisade BC på skidan, kan man flytta fram tådelen för att kunna skruva fram häldelen till man ligger på skidans BC.

Det skulle jag ha gjort.

Om butiken skulle säga till mig att flytta bara tådelen så skulle jag inte lämna mina skidor där. När de väl sätter dit borrmallen så får de borra om alla hålen på en gång.

Jag säger inte att detta är rätt och riktig väg att gå, men det är min tanke om saken.
Varför då? Om du kan flytta bara tårna och hamna rätt, varför då istället flytta hälarna och hamna fel? Det finns ingen logik i det

Inte så svårt. Men om du inte har koll på ganska elementära saker, som vilken del som ska flyttas (för att pjäxan ska hamna rätt), kanske man bör överlåta jobbet till en verkstad. Vet du hur du ställer forward pressure? Automatisk AFD eller ska det justeras manuellt?

Tillbaka
Topp