Justera utrustningen isf åktekniken
Att det fungerar tror jag säkert och enligt mig kan det vara bra lösningar på erfarna åkare för att hitta det där lilla sista i material inställningarna. Det är väl alltid bra att experimentera för att få prylarna att lira med varandra.zupermac sa:Jag kan meddela från en säker källa att tejpningen fungerade mycket bra.
Åkaren fick en helt annan kontakt med skidan/marken och så länge han växer så får man justera olika många lager tejp man sätter dit.
Man tejpar och låter åkaren ta några varv i backen. Sedan feedback från åkare. Han jämförde med det andra benet som var bättre och sedan tejpade man mer eller mindre på den bindningen där knäet inte var på plats. I början var det för lite tejp, sedan blev det för mycket tejp. Jag har t.o.m. pratat med åkaren och han är nöjd. Det ser dessutom bättre ut också.
Tejpningen är såklart en sålänge-lösning. Att plana av dojorna är det slutgildiga men inget man gör så länge barnet växer. Så fick jag förklarat för mig iaf.
Hur många gånger har man inte satt på en racebindning som har för aggressiv lutning/vinkel på ett par friåkningsplank. Med resultatet att skidorna känns som ubåtar. Så visst ska man experimentera.
Alla åkare får bättre/enklare kant genom detta, men som det lät i problembeskrivningen i det här fallet lät det som om åkaren faktiskt hade ett teknikproblem, mer än en kroppslig defekt/vinkel vilket canting, tejpning osv ska jämna. Så att man står neutralt.
Själv är jag alltid orolig när vuxna tränare ska leka material professorer oftast för att de själva gillar tekniska lösningar på olika problem.
En spännande tanke är ju att Byggis slet sitt hår för att ändra utrustningen så att den skulle funka. Min fundering är att han ville ta en genväg, då det egentligen kanske var tekniken som sprang ifrån honom.
Det är jobbigt att ändra sitt rörelsemönster.
Kan även Anjas berömda tejpade bero på samma sak? Vad vet jag, men en gammal skidman för en av våra stora race stjärnor berättade många spännande stories om liknande situationer. Träffade en grym skidåkare i Sälen förra året, han menade att det just så många elitåkare tänker och gör.
Bra för dem men är det rätt väg att gå hos kids/ungdomar? Vad vet jag, jag jobbar ju inte med detta.