Karamellfärg och Salt, har jag köpt rätt?

HannesK

Ny medlem
Hej, jag är ansvarig för en park i södra svealand och undrar först och främst om karamellfärg utblandat med vatten fungerar för att spraya på hoppen? Vad och varför behöver jag spraya på hoppen, vet ungerfär varför men vill ha en bra beskrivning.

Sen vill jag också veta om jag köpt rätt salt, jag köpte på vår färghandel "Effekt salt", NaCl typ, "effektivt för snö och is". Är det rätt salt eller förstör det bara hoppen?

Jag vill ha seriösa svar från erfarna som testat detta eller annan produkt.

Måste kolla en sak nu när du lagt upp detta forum.

Om man har en vit jacka och drar sig på sån där färg, färgar det av sig på jackan då=)
Och i så fall går det bort?

/ christiaaan

henning2 sa:
Måste kolla en sak nu när du lagt upp detta forum.

Om man har en vit jacka och drar sig på sån där färg, färgar det av sig på jackan då=)
Och i så fall går det bort?

/ christiaaan
Det fastnar inte eftersom de är fast i snön. Borstar du bort snön försvinner altså färgen.
Om du skulle ha otur att det fastnar kan det nog vara problem att får bort, men sannorlikheten för de är extremt liten.

I vår backe använder fom karamellfärg utblandat med vatten och t-röd så det inte fryser till is innan man hunnit sprutat klart allt.

NaCl är vanligt bordssalt. Slänger du det på snön smälter den lättare.. precis som man slänger ut salt på gator för att smälta bort snö och is!

AbsolutIggy sa:
NaCl är vanligt bordssalt. Slänger du det på snön smälter den lättare.. precis som man slänger ut salt på gator för att smälta bort snö och is!
Men saltar man med det när de är + grader blir det STENHÅRT

Sjukt fel kommer det bli... Parken blir en stor hög ihopsjunken snö till slutet av veckan. haha!

Hej alla kemister.

Vill bara säga detta, jo om man tar salt och snö så blir det en reaktion som gör att det blir kallt som f*n.

Prova ta salt på handen och sen trycka en isbit emot och kolla hur länge du kan hålla kvar:)

(det är köld skador som blir inte bränn)

färg på kick å landning används då det typ är dålig sikt. Detta hjälper än att hitta ladningen med blicken snabbare.

Det saltet fungerar säkert Vi brukar använda vägvärkets salt i våra tävlingsbanor när det är + grader. Men prova först det är inte bara tempraturen utan även snöns fuktighet som spelar roll. skaffa dej en bra kontakt inom vv eller komunen som kan sponsra med vägsalt

GODman sa:
färg på kick å landning används då det typ är dålig sikt. Detta hjälper än att hitta ladningen med blicken snabbare.
färg på kick används ju iofs. även för att se vart hoppet tar slut ''vart du ska trycka ifrån'' även vid bra väder kan de va svårt att se utan färgen

henning2 sa:
Hej alla kemister.

Vill bara säga detta, jo om man tar salt och snö så blir det en reaktion som gör att det blir kallt som f*n.

Prova ta salt på handen och sen trycka en isbit emot och kolla hur länge du kan hålla kvar:)

jaså? då har du inte normalt salt, utan någon annan sorts salt.. En blanding av vatten och NaCl har en lägre fryspunkt än rent vatten.. det är därför det töar när man slänger ut salt på vägen. Blir det sen för kallt fryser det ändå!

Det är inte vanligt salt du har köpt, NaCl är väl Natriumklorid om inte mina uråldriga kemikunskaper sviker mig. Dvs "kemiskt salt, det som används av vägverket samt raceåkare över hela vår jord. Nu kommer jag inte ihåg den exakta temperaturgränsen för att saltet ska kunna smälta snön men den ligger runt 0 grader, kanske någon grad kallare. Det som sker är att snökristallerna smälter snabbt för att sedan frysa lika fort och därmed binda med kristallerna runt sig. Därmed skapas en hård yta, nästan is om det är varmt nog.

NaCl är vanligt salt. Det är det du strör på maten också! (Fast det man har i maten är nog lite renare..)

AbsolutIggy sa:
henning2 sa:
Hej alla kemister.

jaså? då har du inte normalt salt, utan någon annan sorts salt.. En blanding av vatten och NaCl har en lägre fryspunkt än rent vatten.. det är därför det töar när man slänger ut salt på vägen. Blir det sen för kallt fryser det ändå!
Vi gjorde det i kemin i alla fall.

Tog is och salt och då fick vi temperaturen -29 grader !

Spraya i kickens kanter, alltså på sidorna och högst upp kanten och sedan på nollien(där landingen börjar, samt på kanterna och i landningen.

När du saltar så bör du först shapa(fixa till ojämnheter samt dra bort lösa snön på kicken) och sedan salta. SALTA Inte landningen...

När vi åker på sommaren med ishalls snö så köper vi vanligt bordsalt och det gör snön packad och hård.

hoppas du har fått klarheter nu.

salt när det är varmt i luften = snön blir hård

salt när det är kallt i luften = snön smälter snabbare

karemellfärgen och de ta runt kickens kanter också kan du ta där landningen börjar slutta för då blir de enklare att se landningen i luften.

Du ska spraya på hoppen för alla säkerhet, så man ser tydligare var dom börjar och slutar. spraya gärna där landningen börjar så man ser hur mycket fart man ska ha även när det är dålig sikt. Jag skulle nog kört med sprayburk men jag vet inte vad som funkar bäst.

Vad gäller saltet har jag ingen aning om det är rätt eller inte:P

jag har vit jacka och drog på en vurpa på ett rail i vemdalen å landa i sånt där blått. går inte bort, e som en oljig hinna.

De salter du köper i vanliga butiker kommer vara Natriumklorid, NaCl alltså vanligt koksalt. Ska du använda salt så lär de ju vara sånt salt för att göra salterna själv lär vara rätt onödigt tidsfördriv.

Fråga vägverket efter någon hink med vägsalt, det fungerar hur bra som helst!
Turligt nog har jag en pappa som jobbar där.

Som flera nämde tidigare använder man färg för att kunna se bättre i t.ex mulen väder, vart kicken slutar, hur bred den är, och vart landningen börjar osv.
Ett tips är att köpa en frisörspruta och blanda karamellfärgen med vatten. MEN spruta inte för mycket i landningen, för det är näst intill omöjligt att få bort från kläderna..

Hur mycket salt behöver man till en normal stor kick? Svara bara ni som vet på ett ungefär..
tack på förhand ! :)

Spraydonen dom har och sprejar hopp med i t.ex åre e det sånt tryck i så färgen går ner i snön och stannar längre.

Jag jobbar som trädgårdsskötare på sommrarna och då använder vi ogrässprutor med ättika. Man har den på ryggen likt en ryggsäck och pumpar in ett övertryck med ett handtag på sidan. sen är det bara att släppa på munstycket där man vill ha ättikan. Väldigt lika dom jag sett används i parker. Borde gå att fylla med färg och därmed vara ett ganska bra budgetalternativ?

Powdapowa sa:
Jag jobbar som trädgårdsskötare på sommrarna och då använder vi ogrässprutor med ättika. Man har den på ryggen likt en ryggsäck och pumpar in ett övertryck med ett handtag på sidan. sen är det bara att släppa på munstycket där man vill ha ättikan. Väldigt lika dom jag sett används i parker. Borde gå att fylla med färg och därmed vara ett ganska bra budgetalternativ?
jepp

Tillbaka
Topp