Kinpin n00b

estar

Ny medlem
Hejsan,

Någon som vet varför tådelen på Marker Kingpin har flera "klick" mellan Ski och Walk?

Är det när man inte kan bestämma sig för om man är på väg upp eller ner:)
Eller svensk lagom-inställning :D

--erik
 

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Av samma anledning som alla "klassiska" bindningar har det, låst och olåst är inte binärt. Ju hårdare du ställer upp flärpen, desto hårdare är tådelen låst.
 

Glisseur

Aktiv medlem
Marker rekommenderar att man kör utför i helt öppet, alltså helt nere, och går uppför helt låst. Inget mellanting, risken är att utlösningen inte funkar som den ska då. Har kört Kingpin hela vintern även i hård och slagig Årepist i hyfsat hög fart med hyfsat styva skidor (Opinion Charger 193) utan några tjuvlösningar så det är inga problem enligt min mening.

Problemet med tjuvlösningar är när det kommer is i tåfjädrarna och tådelen inte stänger helt. Man får vara med på att kolla om pjäxan glappar i tån när man kliver i. Gör den det är det bara att trycka ner den lilla plattan mellan fjädrarna med stavspetsen och sedan öppna tådelen med spaken framtill. Upprepa några gånger i snabb följd så brukar isen slås sönder och glappandet försvinner.
 

Fred-o

Ny medlem
Glisseur sa:
Marker rekommenderar att man kör utför i helt öppet, alltså helt nere, och går uppför helt låst. Inget mellanting, risken är att utlösningen inte funkar som den ska då. Har kört Kingpin hela vintern även i hård och slagig Årepist i hyfsat hög fart med hyfsat styva skidor (Opinion Charger 193) utan några tjuvlösningar så det är inga problem enligt min mening.

Problemet med tjuvlösningar är när det kommer is i tåfjädrarna och tådelen inte stänger helt. Man får vara med på att kolla om pjäxan glappar i tån när man kliver i. Gör den det är det bara att trycka ner den lilla plattan mellan fjädrarna med stavspetsen och sedan öppna tådelen med spaken framtill. Upprepa några gånger i snabb följd så brukar isen slås sönder och glappandet försvinner.
Jag brukar sätta fast pjäxan i tådelen, låsa till max och pendla 5-6 gånger. Sen lägger jag ner till åkläge och klickar i hälen.
 

PNyberg

Ny medlem
Glisseur sa:
Marker rekommenderar att man kör utför i helt öppet, alltså helt nere, och går uppför helt låst. Inget mellanting, risken är att utlösningen inte funkar som den ska då. Har kört Kingpin hela vintern även i hård och slagig Årepist i hyfsat hög fart med hyfsat styva skidor (Opinion Charger 193) utan några tjuvlösningar så det är inga problem enligt min mening.

Problemet med tjuvlösningar är när det kommer is i tåfjädrarna och tådelen inte stänger helt. Man får vara med på att kolla om pjäxan glappar i tån när man kliver i. Gör den det är det bara att trycka ner den lilla plattan mellan fjädrarna med stavspetsen och sedan öppna tådelen med spaken framtill. Upprepa några gånger i snabb följd så brukar isen slås sönder och glappandet försvinner.
THIS! Precis så känner jag med med mina. De har "tjuvat" 2 ggr. När jag precis hade klickat i och skulle ta ett steg åt sidan på mer eller mindre platt mark samt en gång då jag skulle göra ett lappkast. Både gångerna var det is under fjädrarna.

Annars så har bindningen funkat fin-fint :)
 

Fred-o

Ny medlem
Glisseur sa:
Fred-o sa:
Jag brukar sätta fast pjäxan i tådelen, låsa till max och pendla 5-6 gånger. Sen lägger jag ner till åkläge och klickar i hälen.
Pendla i sidled eller längsled?
Längsled.

När man låser tån vid insteget så brukar man se hur snö, smuts och is pressas ut ur pjäxans tech-inserts.
Alltså materia som annars hindrar PINsen att sättta sig längst in.

Pinsen(svenska) har ju två skåror som hjälper till att rensa insertsen när man pendlar längsled. Som en borr, typ.
 

Glisseur

Aktiv medlem
Fred-o sa:
Längsled.

När man låser tån vid insteget så brukar man se hur snö, smuts och is pressas ut ur pjäxans tech-inserts.
Alltså materia som annars hindrar PINsen att sättta sig längst in.

Pinsen(svenska) har ju två skåror som hjälper till att rensa insertsen när man pendlar längsled. Som en borr, typ.
Ah, jag menade för att rensa is från tåfjädrarna, inte insertsen. Men det där var ett grymt tips för den grejen.
 

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp