Klättring i GBG!?

Leanne

Ny medlem
Klättring i GBG!?
Hej!

Jag och några kompisar har kommit på den lysande idén att, så här i väntan på bättre tider (läs vinter och skidåkning), börja klättra. Misstänker att en hel del av Er som håller till här på freeride.nu har lite koll på läget även när det gäller klättring? ;-)

Vad finns det för ställen i GBG med bra nybörjarkurser eller liknande? Har hört att man i varje fall kan klättra på Fysiken, nån med erfarenheter därifrån?

Håll ut i värmen, vintern kommer snart...!

// Leanne

Klättring i GBG!?
jag har vart o klättrat på klätterväggen på fysiken.....det var väl 3vligt....men jag vet inget om några kurser.

Klättring i GBG!?
Om du nu har planer på att klättra utomhus bör du gå kurs utomhus. Förslagsvis via Gbg Klätterklubb som har utbildade instruktörer och följer Sv. Klätterförbundets normer, se http://www.senditfilm.com/guestbook/index_guestbook.html

Annars är det ju bara att skaffa ett par gratonger och en padda och dra ut till öarna skicka problem, hua barra...

/ Hawk

Ps. Vill du klämma plast finns oxå Klätterfabriken som alt. till Fysiken, se http://www.highsport.se/

Klättring i GBG!?
Bra initiativ att börja klättra - det kommer du nog inte ångra! =)

Visst, klättring inomhus i all ära. Det är väl skoj när vädret är kasst men passa på att ta en kurs utomhus och klättra ute så länge det går (går väl hela året men det finns ju en vädergräns när det slutar bli skoj... regn, kyla,... *burr*) och flytta därefter in i inomhuslokalerna. Klätterfabriken är sjysst, likaså fysiken. De kräver dock attt man ska göra en "uppklättring", dvs att man inför instruktör ska bevisa att man har koll på läget och kan klättra och säkra. Det borde ju dock inte bli några problem om du gått en kurs innan. Om du inte gjort det så kan du även ta kurs på Fysiken. Tror inte att de är så fasligt dyra heller.... men jag rekommenderar en utomhuskurs som jag tycker ger "bredare" kunskaper. En inomhuskurs går knappast igenom hur man sätter kilar och fixar toppsäkringar.

Hmm... kommentar på tidigare inlägg. Tror inte att det finns så mycket kvar på www.jug.nu. Tror de tog bort klätterguiden från sajten när den nya göteborgsguiden släpptes i bokform ?
En mycket bra bok om man vill veta mer (mycket mer) om klätterområden runt/i Göteborg. Finns att köpa på http://www.gbg-guiden.info/site/resell.php och kostar en si så där 380 pix.

Lycka till!

/Anders

Klättring i GBG!?
Klart ni ska börja klättra. Jag gick kursen på Highsport på Klätterfabben i Göteborg Kostar 600 för 3 gånger a" 2 timmar (har jag för mig). Det är en bra kurs som går igenom det mesta. Dock är den inomhus, det har däremot inte hindrat mig från att klättra utomhus...Utby i Göteborg är en enorm tillgång kan jag säga...otroligt mycket leder med allt från nybörjarklättring (4+) till riktigt svåra (9-).. lycka till

Klättring i GBG!?
vet inte men om du skulle komma förbi karlsta så kan du ju titta in i våxnäshallen där världens skönaste klätter kulb håller till

Tillbaka
Topp