Steepndeep sa:
Jag hoppas att du försöker skämta. Om det går att carva avgörs till största delen av svängradien på en skida, inte hur bred den är. 1998 fanns för övrigt inte många bra carvinglagg. Menar du allvar har du mycket att lära.....
Eftersom jag är den enda som nämnt 1998 så förmodar jag att detta är något slags kommentar till mitt tidigare inlägg.
Du verkar försöka påstå att du "vet bättre" och ändå har du ingenting att komma med!?
Steepndeep sa:
Om det går att carva avgörs till största delen av svängradien på en skida, inte hur bred den är.
"Carva" som buzzword är använt till lite av varje. Att åka skidans form är inte att "carva", det är möjligtvis en skidvaneövning eller ett snabbt och slött sätt att ta sig ner.
Var menar du att gränsen går? Kan man carva på en skida med 21m radie?, 31? Var vill du dra gränsen och varför? Finns det en nedre gräns eller bara en övre?
Du får gärna förklara detta, väldigt tomma, uttalande.
Steepndeep sa:
1998 fanns för övrigt inte många bra carvinglagg.
SPS demoteam åkte på carvinglagg redan 1995 (om inte tidigare). Iofs Kneissl Ergo, som inte var särskilt bra, men ändå. 1996 åkte jag själv på bla på Fischer Revolution Ice och Elan Parabolica.
Dessa var odiskutabelt carvingskidor och de var bägge bättre än de flesta skidåkare är idag. Givetvis har materielutvecklingen gått vidare men 1998 var "carvingskidan" en hyffsat förfinad, färdig produkt.
Sen kom ju Salomon med 1080n '98 och marknadsföringsfokus flyttades ifrån "carving" till "twintip" eller "Air-Carve" som killarna i "new canadian air-force(? nåt sånt)) kallade konceptet till en början för att sälja in det hos skidtillverkarna.
(twintip var ju inte heller något nytt utan förekom redan på '70talet)
Jag vet att Ingemar Stenmark tvingade Elan att bygga "carvingskidor" åt honom i mitten av 80talet (om inte tidigare?) men en av orsakerna till att man inte fick konceptet att fungera var att man inte fick till vridstyvheten i brättena.
Steepndeep sa:
Menar du allvar har du mycket att lära.
Har du något att lära ut så är det bara att börja. Man blir aldrig för gammal för att lära sig något nytt. Men kom inte med fler dumma, insubstantiella påståenden av samma typ.
/r