kommer den främre delen av bindningen att håller?

Grant

Ny medlem
Jag köpte ett par Rossignol B2 hos Intersport nyss. När du hade monterat
> bindningen såg jag att den främre bindning satt inte helt platt på dess
> X-plate. Jag gick tillbaka och killen i butiken lossade på både de
> främre bindningar och satt dit de på nytt. Han sade att han limmade på
> nytt också. Min fråga är egentligen om de kommer att håller när han har
> skruvat in i samma hål. Jag är osäkert om limmet hade torkat men det
> dröjde nog några timmar emellan de två monteringar. Det ser ut som om de
> sitt bra nu men man vill ju vara säkert när man har betalat så mycket
> pengar. Vad tro ni? Jag frågade en kille i en skidbutik och han sade att
> det mesta av belastningen är på den bakre delen av bindningen. Stämmar
> detta?
>
> Jag hoppas att du kan läsa detta - jag är engelskman men jag hoppas att
> jag har gjort mig förstådd. Se fram emot ett svar.

om killen i affären säger så, stämmer det antagligen.

gå tillbaka till skidbutiken när bindningen spricker :)

jag är inte så insatt i dethela med bindningar och så.. men om de nu inte skulle hålla så kan du väl gå tillbaka till afären och prata med dom?..

jag tror själv att det bör hålla.. eftersom att man belastar bakredelen mer..

// jeppe

Det borde hålla. Limmet har en väldigt lite funktion för att få skruvarna att sitta kvar. Limmet är mest till för att det inte skall tränga in vatten. Men har för mig att det är en liten metall skiva på B2 (beror på årsmodell) Så då skall dom sitta kvar.

Och om dom skulle lossna så skall dom gammal hålen pluggas och nya borras BREDVID dom gamla och då borde du även försöka att flytta bakbindningen. Aldrig plugga och borra i dom gamla hålen. Enda man kan göra om man vill använda dom gamla hålen är att sätta i inserts och inte ens då är det säkert att det håller.

Hasse

Senast ändrad:
Jeppe. När man inte vet vad man talar om är de i bland mycket bättre att vara tyst. När de kommer till bindningar så belastas den främre delen allts om oftast hårdare än de bakre. Själv har jag bara ryckt loss bakbindningen en gång medan den främre har man fått i handen mer än 3 gånger. Tänk varje gång du landar med lite bakåt vikt vilken kraft de blir på tå delen. Nog om de..
Grant. Troligen kommer din bindning att sitta om han har sagt de med du kan ju alltid hålla ett öga på skruvarna och bindningen. Lossnar den är de ju inte hela världen se bara till att få skidan torr och sen går de att sätta plugg i hålen o skruva dit skiten igen.
Ha de gott
Kalle

Kalle: Är du så du monterar?? Inte borra nytt utan borrar i pluggen?? Hoppas inte det mannen...

Hasse:
Jag hoppas att de kommer att håller! Från det jag ser så är det 4 skruvar även i den främre delen men jag vet inte om alla skruvar sitter i själva skidan eller om två gå in i skidan och två in i platten? Du kanske har monterat ross skidor. den bindning jag har är axium 300. det säg också att ross skidor har en metall del som gör att bindningen skall håller extra bra men vad vet jag?

Grant

Hasse sa:
Kalle: Är du så du monterar?? Inte borra nytt utan borrar i pluggen?? Hoppas inte det mannen...
Ne hasse kör metalplugg med hål i se då e de bara till att skruva i pluggen... De vet du ju redan så sluta spela dum Hans.

Kalle: Ja det var ju det jag skrev om du kollar. Skrev ju att du skulle ha inserts. Och det kan jag lova att dom inte har på alla butiker i södra Sverige iaf.

Lite Off topic: Skall du köra Duckstance eller??

Grant-> Jag tror inte du behöver oroa dig det minsta. Jag har själv skruvat ur bindningar och monterat tilbaka i samma hål massvis med gånger utan att bindningarna har ramlat av skidan. Ibland till och med utan lim men det är väl inte att rekommendera :)

Glisseur sa:
Grant-> Jag tror inte du behöver oroa dig det minsta. Jag har själv skruvat ur bindningar och monterat tilbaka i samma hål massvis med gånger utan att bindningarna har ramlat av skidan. Ibland till och med utan lim men det är väl inte att rekommendera :)
tack för hjälpen.

Om du ska köra med skidan i Sverige eller har tillgång till Butiken som monterade så tycker jag att du ska köra på den.
För även om det går sönder så är dom tvungna att ge dig ett par nya skidor för det är deras montering som det varit glapp i från första början!

ag skall köra med skidan mest i sverige men jag skall till Bansko v3. Det är därför jag har varit lite orolig. Jag skall till Gävle under jul för att testa de i kungsberget. Om de verkar håller i kungsberget så kommer de nog att håller sedan också.
Grant

om du åker till kungsberget så får du fan i mig kolla in parken,
hört att den skulle vara GRYM i år :D

Snödjup

Tillbaka
Topp